ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار درباره وقوع دوباره سیلاب در استان تهران

حامد یزدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران اعلام کرد که از شنبه ۱۵ مرداد تا روز دوشنبه ۱۷ مرداد رشد ابرهای همرفتی پیش‌بینی شده است و امکان وقوع سیلاب در برخی از مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی وجود دارد. او از مردم خواست که از صعود به ارتفاعات و کوهنوردی و همچنین از اتراق کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها بپرهیزند و فاصله خود را با رودخانه‌ها حفظ کنند. به‌گفته یزدی در نیمه جنوبی و بخش‌های غربی استان تهران نیز مخاطرات وزش باد شدید، گرد و خاک، خطر سقوط اجسام و شکستن درختان فرسوده وجود دارد و فاصله گرفتن از سازه‌های موقت و احتیاط در تردد برای افراد دارای بیماری تنفسی و سالمندان، عدم پارک خودرو کنار درختان و سازه‌های نیمه‌تمام مورد تأکید است. جمعیت هلال احمر ایران روز چهارشنبه ۱۲ مردادماه، آمار رسمی قربانیان سیل‌های اخیر در کشور را تا روز چهارشنبه ۹۰ نفر اعلام کرد.

پروژه «انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان» به سوی اجرا می‌رود

خبرگزاری تسنیم گزارش داد که وزارت نیرو اقدام به تهیه و تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی قانون «انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان» و ارائه آن به دولت جهت بررسی و تصویب در هیئت وزیران کرده است. مجلس قانون «انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان» را در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ تصویب کرد. بر اساس این قانون وزارت نیرو موظف است تا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی برای برداشت آب، نمک‌زدایی، انتقال و استفاده از نمک و فلزات بازمانده از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان را فراهم کند. در این طرح پیش‌بینی شده که امکان برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب دریا فراهم شود. سهم استان سیستان و بلوچستان ۲۲۸ میلیون مترمکعب است.

گروهی از زنان معترض افغانستان: تسلط دوباره‌ طالبان منجر به بازگشت تروریسم جهانی به کشور شده است

به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، گروهی از زنان معترض موسوم به «حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان» در گردهمایی خود که در فضای بسته و با پوشاندن چهره‌های‌شان برگزار شد، اعلام کردند که تسلط دوباره‌ طالبان بر افغانستان، منجر به بازگشت تروریسم جهانی به کشور شده است. آن‌ها نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده‌ و افزودند نتیجه‌ ۲۰ سال مبارزه‌ ناتو و دولت‌های جهان با تروریسم برعکس بوده و تروریسم در افغانستان از خطر بالقوه‌ امنیتی به یک خطر کاملاً «بالفعل تبدیل شده است». زنان معترض طالبان را «حکومت ائتلافی تروریست‌ها» خوانده و به جامعه بین‌المللی هشدار داده‌اند که این گروه را به‌رسمیت نشناسد. آن‌ها گفته‌اند که طالبان شرکای بسیاری مانند ایمن الظواهری، رهبر القاعده دارند که خواستار حمله به نقاط مختلف جهان از افغانستان هستند.دولت آمریکا به‌تازگی اعلام کرد که نیروهای هوایی این کشور یکشنبه ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه ایمن الظواهری را در حالی که در بالکن مخفیگاه خود در کابل ایستاده بود با شلیک موشک از هواپیمای بی‌سرنشین کشته‌اند. حکومت طالبان کشته‌شدن الظواهری را تأیید و یا رد نکرده؛ اما درباره‌ آمدن و حضور او در افغانستان اظهار بی‌اطلاعی کرده‌ است.

علیرضا پناهیان: از نوجوانان می‌خواهم که هر کدام یک وصیت‌نامه بنویسند؛ انگار می‌خواهند به شهادت برسند

علیرضا پناهیان، از روحیانیون نزدیک به حاکمیت و کسی که به عنوان رئیس «اتاق فکر مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها» از او اسم برده می‌شود، در مراسم محرم در حرم خمینی گفت: «عشق به شهادت در یک نوجوان شدنی است. من از نوجوانان می‌خواهم که هر کدام یک وصیت‌نامه بنویسند انگار می‌خواهند به شهادت برسند؛ الهی ۱۰۰ سال دیگر عمر کنند، ولی به تأسی از این شهدای بزرگ که بسیاری از آن‌ها نوجوان بودند یا از نوجوانی شهادت طلبی را شروع کردند، یک وصیت‌نامه بنویسید.» او هم‌چنین افزود: «کسی که از خداوند درخواست شهادت کند به سرعت شهید نمی‌شود؛ امیرالمؤمنین (ع) ۵۰ سال برای شهادت گریه کرد. کسی که وصیت‌نامه بنویسد عمرش طولانی خواهد شد، ولی من می‌خواهم وصیت‌نامه‌ای شبیه وصیت‌نامه شهدا بنویسید. شب عاشورا بگویید یا اباعبدالله (ع) من می‌خواهم سرنوشتم این طور شود؛ قاسم سلیمانی شدن از شما بعید نیست. شهید قاسم سلیمانی پیرمرد شده بود که به شهادت رسید؛ از نوجوانی که در گود زورخانه فعالیت می‌کرد، به سمت رزمندگی آمد.» پس از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در حمله موشکی ایالات متحده در بغداد، دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی به دنبال ساختن الگو از او برای کودکان و نوجوانان بوده است. سرود «سلام فرمانده» نماد بارز این تلاش است که به سرود صبحگاه شماری از مدرسه‌های ابتدایی بدل شده و دانش‌آموزان ابتدایی در مراسم گوناگون حکومتی به اجرای آن واداشته شده‌اند. پناهیان درباره اهمیت شست‌وشوی مغزی نوجوانان گفت که خمینی با جوانان دبیرستانی انقلاب کرد و ادامه داد: «وقتی دبیرستانی‌ها انقلاب امام خمینی (س) را فهمیدند و به میدان آمدند، انقلاب پیروز شد. بن مایه بسیج را همین دبیرستانی‌ها تشکیل دادند. حضرت امام با دبیرستانی‌ها مقابل جریان‌های تروریستی سهمگینی ایستادند. ما دبیرستانی بودیم که در بسیج محله‌ها اسلحه دست می‌گرفتیم و امنیت شهر را در کوچه پس کوچه‌های محله‌ها حفظ می‌کردیم.»

افزایش نگرانی‌ها از وضعیت نامناسب پزشکی و سلامت واله زمانی، فعال کارگری زندانی

صابر زمانی، برادر واله زمانی، کارگر نقاش و فعال جنبش کارگری با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود، از آخرین وضعیت برادرش که از بیش از دو ماه پیش در سلول انفرادی در بازداشت به‌سر می‌برد، خبر داد و شرایط این فعال کارگری را نگران کننده خواند. واله زمانی که به بیماری زخم معده و هپاتیت حاد C مبتلا است، در طول مدت بازداشت از دسترسی به دارو و خدمات درمانی محروم مانده است. صابر زمانی، برادر این فعال کارگری در ویدئویی که به تازگی منتشر کرده، ضمن ابراز «نگرانی شدید» از وضعیت نامناسب پزشکی برادرش، گفته است: «طبق آخرین نتیجه آزمایش پزشکی، آنزیم‌های کبد برادرم به شدت افزایش پیدا کرده و یکی از آنزیم‌هایش به بیش از دو هزار واحد رسیده است؛ که این نشان می‌دهد کبد در آستانه از بین رفتن است و خطر مرگ به شکل جدی برادرم را تهدید می‌کند.» برادر واله زمانی هم‌چنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بی‌توجهی انجام گرفته از سوی مسئولان زندان نسبت به وضعیت برادرش اشاره می‌کند: «مسئولان زندان از همان ابتدا از وضعیت پزشکی برادرم اطلاع داشتند و ما بارها مراجعه کردیم و از معاونت دادستانی نامه‌ای گرفتیم اما علی‌رغم این موضوع هیچ اقدامی جهت ادامه درمان برادرم انجام ندادند.» او در پایان تاکید می‌کند که در صورت آسیب جانی به برادرش، از مسئولان زندان و جمهوری اسلامی در دادگاه‌های بین‌المللی شکایت خواهند کرد. واله زمانی متولد ۷ شهریور ۱۳۶۱ و متأهل است. این فعال کارگری دوشنبه ۹ خرداد هنگامی که برای دیدار با یکی از دوستانش به ارومیه سفر کرده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سه روز بعد به بند ۲۴۰ زندان منتقل شد. در ماه‌های اخیر سرکوب فعالان کارگری و مدافعان حقوق کارگران شدت بیشتری گرفته است و بسیاری از آنها کماکان بدون دسترسی به حقوق قانونی خود در زندان به سر می‌برند.

مداحی از مشهد: مداحان در جلساتی توجیه می‌شوند که از وضعیت اقتصادی انتقاد نکنند، تا موجی ایجاد نشود

ماه محرم آغاز شده و با اینکه گرانی و تورم بیداد می‌کند بیشتر مداحان درباره این موضوع حرفی نمی‌زنند. به گزارش خبرگزاری انتخاب، جعفر اکبرزاده، مداح مشهدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در محرم امسال آیا مداحان به وضعیت اقتصادی کشور انتقادی کرده‌اند یا خیر، گفت: «تا جایی که در محدوده شهر مشهد رصد داشته‌ام، چیزی در این خصوص نشنیده‌ام که کسی اعتراض یا نقدی کرده باشد. به ندرت شنیده‌ام که کسی در این وادی وارد شود. در مشهدی که ما هستیم امسال این مسئله خیلی کمرنگ است و شاید به ۵ درصد برسد.» این مداح ادامه داد که در جلساتی که ما داشته‌ایم، مداحان توجیه می‌شوند چیزی نگویند که موجی ایجاد شود. چون گفتن این حرف‌ها وقتی در پاسخ دادن به سوال ناتوان باشند، باعث ایجاد موج می‌شود. او درباره سکوت مداحان درباره مهمترین دغدغه اکثریت مردم در حال حاضر گفت: «بالاخره هر کسی جایگاه خود را دارد. مداحان سعی می‌کنند که در این زمینه صحبتی نکنند تا مانع سوءاستفاده دشمن از این فضا و ایجاد مشکل شوند. چرا که بالاخره عده‌ای هم در فضای مجازی از این موج استفاده می‌کنند. کانون مداحان انصافاً در این زمینه خوب عمل کرده است.» اکبرزاده در پاسخ به این سوال که آیا کانون مداحان محدودیتی برای انتقاد کردن گذاشته است، گفت: «خیر، الان هم محدودیتی وجود ندارد و اگر هم کسی صحبتی کند، برخوردی نمی‌شود، چون به هر حال مسئله روز است و در کشور وجود دارد. اما مداحان سعی می‌کنند وارد این کار نشوند چرا که فضای معنوی جلسه به هم می‌خورد.» گفته‌های این مداح نشان می‌دهد که حاکمیت از برانگیخته شدن احساس خشم و درماندگی به‌حق مردم درباره فقر و تورم و گرانی هراس دارد، چرا که ممکن است به موج جدیدی از خروش اعتراضی علیه کارکرد دولت و جمهوری اسلامی منتهی شود.