نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار بمب در یک باشگاه ورزشی در #کابل جان دست‌کم چهار نفر را گرفت

مسئولان امنیتی #افغانستان اعلام کردند که روز چهارشنبه ۵ سپتامبر / ۱۴ شهریور انفجار انتحاری در یک باشگاه ورزشی در غرب کابل، جان دست‌کم چهار نفر را گرفت. این انفجار در محله شیعه‌نشین دشت برچی رخ داد و هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را نپذیرفته است. نجیب دانش، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت این حمله انتحاری در داخل یک باشگاه کشتی رخ داده است. او شمار دقیق کشته‌شدگان را ارائه نکرد و تنها گفت چند نفر کشته شدند و آسیب‌هایی به ساختمان وارد شده است. وحید مجروح، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان گفته است که چهار جنازه پیدا شده و ۱۸ زخمی نیز به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. اما شمار تلفات این حادثه هنوز قطعی نیست. محله دشت برچی بارها هدف اقدامات تروریستی گروه «دولت اسلامی» ـ داعش ـ قرار گرفته است. ماه گذشته ده‌ها دانش‌آموز که برای ورود به دانشگاه آماده می‌شدند در یک مرکز آموزشی در همین محله کشته شدند.

بانک فرانسوی #سوسیته_ژنرال به دلیل نقض #تحریم‌_های_آمریکا علیه ایران ۱,۲ میلیارد دلار جریمه شد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد بانک فرانسوی سوسیته ژنرال به دلیل آن‌چه نقض تحریم‌های آمریکا عنوان شده ۱,۲ میلیارد دلار جریمه شده است. این بانک که دومین بانک بزرگ فرانسه است، ۱,۲ میلیارد دلار (یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو) از موجودی «پس‌انداز اضطراری» خود را به همین منظور کنار گذاشته بود و جریمه نیز از این پس‌انداز پرداخت خواهد شد. آمریکا پیش از این در سال ۲۰۱۷ نیز بانک سوسیته ژنرال را به‌دلیل زیرپا گذاشتن تحریم‌ها علیه لیبی به یک میلیارد دلار جریمه محکوم کرده بود.

قیمت #دلار و #یورو باز هم افزایش یافت

#ارز در ایران همچنان گران‌تر می‌شود. #دلار آمریکا در روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ابتدا ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان قیمت داشت اما بعد به ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. قیمت #یورو نیز به ۱۷ هزار تومان رسید. روز گذشته (سه‌شنبه) قیمت دلار کمی از ۱۴ هزار تومان عبور کرد و یورو ۱۵ هزار و ۲۸۶ تومان بود. از نیمه دوم سال گذشته که نرخ دلار و دیگر ارزهای خارجی در ایران روند صعودی در پیش گرفت، ارزش برابری این ارز با ریال چهار برابر افزایش یافته است. بانک مرکزی نیز برای آنچه که «کنترل و ثبات بازار ارز» اعلام شده، فروردین و مرداد امسال طی دو مرحله سیاست‌های ارزی را تغییر و تخصیص ارز را محدود کرده است. سقوط ریال طی ماه‌های گذشته میانگین درآمد در ایران را از حدود ۴۰۰ دلار به حدود ۱۰۰ دلار کاهش داده است. همزمان با این وضعیت نرخ تورم واقعی نیز به نزدیکی حداقل ۲۰ درصد رسیده که دو برابر نرخ تورم رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار است.

۶ #کارگر در اثر سقوط یک آسانسور در تهران جان باختند

۶ #کارگر در پی سقوط آسانسور یک برج در حال ساخت در شمال غرب تهران جان باختند. حادثه شامگاه سه شنبه سیزدهم شهریور روی داده و سه تن از #کارگران #ایرانی و سه تن دیگر #افغانستانی بودند. جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در توضیح حادثه به صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته است بالابری که بطور موقت داخل چاهک آسانسور تعبیه شده بود از طبقات بالایی ساختمان به طبقه منفی چهار سقوط کرده است. ماموران آتش‌نشانی پس از بازگشایی کابین بالابر مشاهده کرده‌اند که هر شش کارگر سرنشین آن جان باخته‌اند. حادثه در برجی در خیابان میعاد غربی حواله دریاچه چیتگر روی داده است.

#سازمان_ملل متحد: از آغاز سال ۲۰۱۸ تاکنون در درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی دولت #افغانستان و #طالبان ۲۰۶ هزار نفر آواره شده‌اند

سازمان ملل متحد اعلام کرده که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون در اثر درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی دولت افغانستان و طالبان ۲۰۶ هزار نفر در این کشور آواره شده‌اند. تنها در هفته‌های گذشته در اثر درگیری‌های سنگین در ولایت ارزگان در جنوب افغانستان بیش از ۵۴۰۰ نفر بی‌خانمان شده‌اند. در حمله طالبان به غزنی نیز ۳۰ هزار نفر آواره شده‌اند. به گزارش سازمان ملل ۵۷ درصد آورگان کمتر از ۱۸ سال سن دارند. ارتش افغانستان اعلام کرده که طالبان کنترل ۱۴ درصد از ولایت غزنی را به دست گرفته و ۳۰ درصد از مساحت این ولایت در معرض تعرض طالبان و درگیر با جنگ و خونریزی است. سازمان ملل تعداد آوارگان افغانستان در سال گذشته را ۵۴۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

# پروانه_سلحشوری، نماینده #مجلس: ۱۰ درصد از جمعیت خوزستان در اثر مشکلات زیست‌محیطی مهاجرت کرده‌اند

پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی اعلام کرد که مشکلات زیست‌محیطی ناشی از سوءمدیریت است. او گفت: در چند سال اخیر ۴۰۰ هزار نفر از خوزستان به سمت شمال کشور مهاجرت کرده‌اند. این مهاجرت‌ها که همچنان نیز ادامه دارد، بافت جمعیتی را این منطقه را تغییر داده است. به گفته سلشحوری آب ناسالم، ریزگردها، گرمای زیاد هوا و شرایط اقلیمی نامساعد همچنین بیکاری، فقر و گرانی باعث شده تا مردم در زندگی روزمره دچار مشکلات بسیار شوند و مجبور به ترک محل سکونت خود باشند. جمعیت استان خوزستان حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است. در اثر عوامل یاد شده حدود ۱۰ درصد از جمعیت خوزستان مهاجرت کرده‌اند. پروانه سلحشوری گفت: بر اساس گزارش‌های مردمی، ساکنان خوزستان شب‌ها به دلیل بوی سوختگی که گفته می‌شود از سوختن هورالعظیم است یا شاید علت دیگری دارد، نمی‌توانند بخوابند.

#نیکی_هیلی، سفیر #آمریکا در #سازمان_ملل: با حضور روحانی در نشست #شورای_امنیت موافقیم. حضور رئیس جمهوری اسلامی به #تهران بستگی دارد

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در یک نشست خبری که در مقر سازمان ملل در نیویورک برای تشریح برنامه‌های کاری ماه سپتامبر شورای امنیت برگزار شده بود گفت: رئیس جمهور آمریکا برای رسیدگی به موارد نقض قوانین بین‌المللی توسط ایران و اقدامات بی‌ثبات کننده تهران در خاورمیانه، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت شده است. تاریخ برگزاری این نشست هنوز مشخص نشده. هیلی گفت ایران حق دارد در نشست شورای امنیت حضور داشته باشد. به گفته هیلی شرکت حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی در نشست شورای امنیت به تصمیم تهران بستگی دارد. هیلی درباره استراتژی دولت آمریکا در قبال ایران گفت، استراتژی کاخ سفید ساده است و آن هم این است که اقدامات نادرست ایران و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت توسط آن کشور را برجسته کنیم.

#عباس_عراقچی، معاون وزیر خارجه #ایران به اروپا تا ۱۴ آبان مهلت داد راهکاری عملی برای خرید #نفت و #تجارت با #ایران ارائه کنند

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران سه‌شنبه ۱۳ شهریور در گفت‌وگو با شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که تهران به کشورهای اروپایی‌ تا ۱۴ آبان مهلت داده راهکاری عملی برای خرید نفت و تجارت با ایران ارائه کنند. عراقچی گفت تا پیش از این تاریخ باید مسیرهای فروش نفت به اروپا مشخص شده باشد: «آنها می‌دانند اگر این را تأمین نکنند و اگر راهش را پیدا نکنند ما در برجام نخواهیم ماند. اگر تا ۱۴ آبان نتوانند کاری انجام بدهند فایده‌ای ندارد.» خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده بود که عربستان سعودی و عراق با نفت مرغوب و ارزان بخشی از بازار نفت ایران در اروپا در اختیار گرفته‌اند. عراقچی در این گفت‌وگوی تلویزیونی گفت کشورهای اروپایی هنوز راهکارهای «عملیاتی و عینی» برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ارائه نکرده‌اند.

جنگنده‌های #سوریه برای نخستین بار به مدت چند ساعت مناطقی در استان #ادلب را بمباران کردند

سه‌شنبه ۴ سپتامبر/ ۱۳ شهریور جنگنده‌های ارتش سوریه برای نخستین بار به مدت چند ساعت مناطقی در استان ادلب در شمال سوریه را بمباران کردند. شورشیان مخالف اسد در استان ادلب اسکان داده شده‌اند. بمباران‌ها که تا ساعت ۱۹ به وقت محلی ادامه داشت، بیش از همه مناطقی در جسرالشغور در غرب ادلب را هدف قرار داد. کلاه سفیدهای مستقر در ادلب به خبرگزاری الجزیره گفته‌اند که در این بمباران‌ها دست‌کم ۱۰ غیرنظامی کشته و ۲۰ غیرنظامی هم مجروح شده‌اند. جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا سه‌شنبه ۴ سپتامبر در سفر به آتن نسبت به حمله نظامی به ادلب هشدار داده و گفته است برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی ضروری است که ارتش سوریه از حمله به ادلب صرف‌نظر کند. دانفورد پیشنهاد داده به جای یک حمله گسترده، با عملیات حساب‌شده‌ای با گروه‌های مسلح مستقر در شمال سوریه مقابله شود. استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه نیز از ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیسان جمهور روسیه و ترکیه خواسته است از حمله ارتش سوریه به ادلب جلوگیری کنند. دی‌میستورا سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفته است گفت‌وگوهایی که بین مقامات روسیه و ترکیه در جریان است، سرنوشت ادلب را در روزهای آینده رقم خواهد زد.

یک مقام رسمی #ارتش_اسرائیل اعلام کرد که در ۱۸ ماه گذشته #اسرائیل ۲۰۰ بار با پرتاب در مجموع ۸۰۰ موشک به هدف‌های متعلق به #سپاه_قدس در #سوریه حمله کرده است

در تقویم اسرائیل سال جدید عبری آغاز می‌شود. در آستانه گردش سال وزارت دفاع اسرائیل بیلانی از وضعیت نظامی این کشور به دست داده است. یک مقام رسمی ارتش اسرائیل که نام او افشا نشده سه‌شنبه ۴ سپتامبر/ ۱۳ شهریور اعلام کرده که این کشور در ۱۸ ماه گذشته بیش از ۲۰۰ بار به اهدافی که اغلب آن‌ها متعلق به سپاه قدس در سوریه بوده، حمله کرده است. به گفته این مقام نظامی بیشترین این حملات از راه هوایی و با پرتاب در مجموع ۸۰۰ موشک انجام شده است. آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل دو روز قبل اعلام کرده بود که اسرائیل به محموله‌های نظامی سپاه در عراق هم حمله خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، شامگاه سه‌شنبه در یک سخنرانی به مناسبت پایان سال عبری گفت که کشورش هر تهدیدی حتی اگر دور از مرزهایش باشد شناسایی و خنثی می‌کند.

جنگنده‌های اسرائیلی با شلیک موشک به استان‌های #حما و #طرطوس در #سوریه حمله کردند

خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیلی شامگاه سه‌شنبه ۴ سپتامبر/ ۱۳ شهریور با شلیک موشک به استان‌های حما و طرطوس حمله کردند. پدافند هوایی سوریه تعدادی از موشک‌ها را رهگیری و منهدم کرده است. جنگنده‌های اسرائیلی از حریم هوایی لبنان موشک‌ها را به طرف اهدافی در سوریه شلیک کرده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از انفجار و آتش‌سوزی در یک پالایشگاه نفت سوریه منتشر شده. از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان اطلاعی در دست نیست. دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده که یکی از این حملات موشکی به منطقه‌ای بین مصیاف و وادی العیون در غرب حما اتفاق افتاده و صدای انفجارهایی نیز در شهر بانیاس در استان طرطوس در ساحل دریای مدیترانه شنیده شده است.پایگاه دریایی روسیه در این شهر قرار دارد.