نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#سازمان ملل: شکاف در جهان در بهره‌روی اقتصادی از #اینترنت بیشتر می‌شود

سازمان ملل متحد می‌گوید در جهان نابرابری قابل توجهی در توزیع مدل‌های تجارت دیجیتالی وجود دارد. براساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، ایجاد ثروت در این عرصه به‌شدت در ایالات متحده آمریکا و چین متمرکز است و آفریقا و آمریکای جنوبی بیش از دیگر نقاط از بهره‌روی اقتصادی از اینترنت بی‌بهره‌اند. به‌عنوان مثال، شرکت‌های ایالات متحده و چین سه چهارم از کل اختراعات ثبت‌شده در فن‌آوری «زنجیره بلوکی» (blockchain) را در اختیار دارند و ۷۵ درصد از بازار «رایانش ابری» (Cloud-Computing) را این کشورها به خود اختصاص داده‌اند. افزون بر این، آنها اکثر شرکت‌های بزرگ اینترنتی و سیستم عامل‌ها را در اختیار دارند. «زنجیره بلوکی» معاملات آنلاین امن را تسهیل می‌کند و یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش توزیع شده و به صورت غیرمتمرکز است. «رایانش ابری» روش نوین پردازش است که در آن منابع قابل گسترش و اغلب مجازی شده، به صورت یک سرویس پردازشی و از طریق شبکه‌های ارتباطی مانند شبکه‌های محلی و اینترنت عرضه می‌شود. محوریت این مدل، سرویس‌دهی به کاربر بر اساس تقاضا است، بدون آن که کاربر نیازی به تجهیزات خاصی برای پردازش داشته یا از محل انجام این پردازش آگاه باشد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از «شکاف دیجیتالی» صحبت کرد که به‌گفته او به نابرابری بیشتر کمک می‌کند.

اهمال‌کاری #فیس‌بوک: شماره تلفن‌های ۴۲۰ میلیون کاربر برای مدت کوتاهی علنی شد

شماره تلفن‌های ۴۲۰ میلیون کاربر فیس‌بوک به‌طور موقت از طریق اینترنت در دسترس همگان قرار گرفت. سانیام جین، محقق امنیتی، سرور میزبانِ این شماره تلفن‌ها را کشف کرده و آن را در اختیار وب‌سایت «تک‌کرانچ»، که در زمینه خبررسانی و تجزیه و تحلیل فن‌آوری‌ها فعالیت می‌کند، قرار داده و این وب‌سایت آن را تأیید کرده است. جین همچنین گفته که در برخی موارد حتی آدرس و اسامی دارندگان این شماره‌ها هم در دیتابیس موجود بوده است. به‌گفته این محقق امنیتی سرور فوق بدون اسم رمز یا پسورد رها شده بود و هر کسی می‌توانست به آن دسترسی یابد و به‌دنبال هویت افراد و شماره تلفن‌هایشان بگردد. مشخص نیست چه کسی آن را ایجاد و بارگذاری کرده است. جی نانکارو، سخنگوی فیس‌بوک اعلام کرد که این داده‌ها بسیار قدیمی بوده و احتمال می‌رود اطلاعات موجود در آن پیش از حذف قابلیت جست‌وجوی افراد با کمک شماره تلفن به‌دست آمده باشد. سخنگوی فیس‌بوک می‌گوید اکنون این داده‌ها آفلاین شده و هیچ شواهدی مبنی بر هک شدن حساب‌های کاربری فیس‌بوک وجود ندارد. در ماه مارس سال جاری نیز صدها میلیون پسورد رمزگذاری نشده کاربران فیس‌بوک درون سرورهای داخلی این شرکت ذخیره‌سازی شده بود. خطر در چنین مواقعی آن است که مجرمان آنلاین بتوانند کلمه عبور را مجدداً تغییر داده و پروفایل کاربر را بربایند.

شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری آزاد شد

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری شامگاه چهارشنبه ۱۳ شهریور از زندان آزاد شد. یکشنبه ۱۱ شهریور مأموران امنیتی او را بازداشت کرده بودند. آن‌ها از شهرزاد جعفری خواسته بودند درباره خواهرش اطلاع‌رسانی نکند. نوشین جعفری عکاس سینما و تئاتر است. نهادهای اطلاعاتی او را متهم کرده‌اند که گرداننده حساب توییتری «یار دبستانی» است. گرداننده این حساب اما هرگونه ارتباط با نوشین جعفری را تکذیب کرده است. شهرزاد، خواهر این هنرمند عکاس در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز به تأکید اعلام کرده بود که حساب کاربری «یار دبستانی» ربطی به خواهرش ندارد: «اکانت یار دبستانی هیچ ارتباطی با خواهر من ندارد. او تنها یک صفحه‌ توییتر با اسم و فامیل خودش دارد به نام نوشین جعفری که اگر سرچ کنید صفحه‌ اصلی خودش را می‌بینید.» بیش از ۲۰۰ هنرمند سینما پیش از این از نوشین جعفری حمایت کرده‌ بودند. رسانه‌های مرتبط با نهادهای امنیتی در یک پرونده‌سازی آشکار این هنرمندان را متهم کرده‌اند که از افشای روابط پشت پرده‌شان از طریق نوشین جعفری به وحشت افتاده‌اند. این رسانه‌ها چنین وانمود می‌کنند که نوشین جعفری همراه با عده‌ای از هنرمندان سینما در مهمانی‌های سفارت بریتانیا در تهران شرکت داشته است. سخنگوی قوه قضائیه اما رسماً اعلام کرده که نوشین جعفری به اتهام اهانت به عزاداری عاشورا و تبلیغ علیه نظام بازداشت شده است.

کارگران #کنتورسازی_ایران برای پنجمین روز متوالی #اعتصاب کردند

کارگران #کنتور_سازی_ایران در قزوین پنجشنبه ۱۴ شهریور بار دیگر مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند. آنها از یکشنبه ۱۰ شهریور دست به اعتصاب زده‌اند، این #کارگران که ۲۵ ماه است حقوق نگرفته‌اند، خواستار پرداخت حقوق معوقه و حق بیمه خود و راه‌اندازی تولید کارخانه‌اند. کارگران پارچه‌نوشته‌هایی حاوی مطالباتشان در دست داشتند و شعار می‌دادند: «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کارگر روی هواست امروز.» مدیر عامل سابق این کارخانه دستگیر شده و زندانی است و حدود ۲۰۰ کارگر این کارخانه از اول مرداد و همزمان با آغاز به کار مدیر جدید کارخانه اخراج شده‌اند و حراست کارخانه از ورودشان به کارخانه جلوگیری می‌کند. بحران اقتصادی و ارزی ایران که پس از خروج آمریکا از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و بازگشت تحریم‌ها تشدید شد، باعث کمبود مواد اولیه و از کار افتادن خط تولید کارخانه‌های زیادی شده است.

#ترامپ: #تحریم‌ها علیه ایران به هیچ‌ وجه لغو نخواهند شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده تحریم‌ها علیه ایران را به هیچ‌ وجه لغو نخواهد کرد. او که در کاخ سفید صحبت می‌کرد وضعیت اقتصادی ایران را «بسیار وخیم» توصیف کرد و گفت: «آن‌ها بدترین سال خود را در ۵۰ سال گذشته از سر گذرانده‌اند». ترامپ امکان دیدارش با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در حاشیه مجمع جهانی سازمان ملل را رد نکرد و افزود: «همه چیز امکان دارد. (...) باید ببینیم چه خواهد شد.» او در مورد میانجی‌گری امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در راه ایجاد امکان مذاکره بین ایران و آمریکا نیز گفت ایالات متحده از طریق مکرون مسائل را دنبال نمی‌کند و نیازی نیست مسائل را از طریق کشورهای دیگر دنبال کرد.

#نتانیاهو: اکنون زمان فشار بیشتر بر ایران است، نه گفت‌وگو

در پی انتشار خبر احتمال مذاکره ایران با قدرت‌های جهانی درباره توافق هسته‌ای، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پنج‌شنبه ۱۴ شهریور / ۵ سپتامبر پیش از سفر خود به لندن گفت «اکنون زمان فشار بیشتر بر ایران است و نه انجام گفت‌وگو». نتانیاهو گفت ادامه نقض برجام توسط ایران و همچنین «اقدامات تهاجمی» علیه کشتیرانی بین‌المللی و تلاش برای انجام «حملات مرگبار» به اسرائیل انگیزه تحریم‌های بیشتر علیه ایران است. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران شامگاه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد ایران سومین و آخرین گام در کاهش تعهداتش در برجام را برمی‌دارد و با این‌حال همچنان دو ماه دیگر به پنج کشور باقی‌مانده در برجام برای حصول توافق با ایران فرصت می‌دهد. چند ساعت قبل از اعلام گام سوم ایران در کاهش تعهداتش در برجام، دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که چندین فرد، شرکت و کشتی تحت کنترل سپاه پاسداران را به اتهام ارسال نفت به سوریه به ارزش ده‌ها میلیون دلار در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

#لاریجانی: اصلاح ساختار اقتصادی کشور شتاب می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ، شامگاه چهارشنبه ۱۳ شهریور در پایان نشست سران قوا که به میزبانی رئیس قوه قضاییه برگزار شد، با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی کشور گفت: «نکته دیگری که در این جلسه بحث شد و اهمیت دارد، مساله اصلاح ساختار اقتصادی کشور بود. رهبری معظم انقلاب دستوراتی در این زمینه داده بودند و ابعاد مختلفی از آن مورد توجه قرار گرفته بود که انشاالله در جلسات آتی سران قوا با سرعت بیشتری محقق می‌شود.» رئیس مجلس شورای اسلامی ۱۷ بهمن ۹۷ در سخنانی در شهر قم اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی دستور داده که در مدت چهار ماه ساختار اقتصادی ایران می‌بایست اصلاح شود: توسعه اقتصادی از درون به جای تکیه بر تجارت خارجی. دو ماه از مهلت مقرر گذشته و هنوز سران قوا بر سر نحوه اجرای این فرمان به توافق نرسیده‌اند. لاریجانی در همان زمان هم هشدار داده بود: »شاید این اصلاح ساختاری به اصلاح بودجه نیز بینجامد بنابراین در شرایط فعلی کشور، احتیاج به درک بهتر و همت مشترک تمام مسئولان داریم.»

۴۱ نفر از #کارگران_فولاد اهواز به دادگاه احضار شدند

میثم آل مهدی از فعالان کارگری گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در توئیتر خود خبر داد که «دادگاه انقلاب اهواز با ارسال نامه‌های جداگانه به ۴۱ نفر از کارگران فولاد از آن‌ها خواسته در روزهای آینده خود را به شعبه ۲۰ این دادگاه معرفی کنند». کارگران فولاد اهواز در سال گذشته اعتصابات گسترده‌ای برای دستیابی به خواسته‌های خود انجام دادند. آن‌ها در اعتراض به توقف خط تولید و پرداخت نشدن مطالبات مزدی‌شان بیش از یک ماه اعتصاب کردند و اعتراضات خود را به خیابان‌های اهواز کشاندند. کارگران بارها مقابل ساختمان نهادهای دولتی، بانک ملی و نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در استان خوزستان تجمع کردند و خواستار خلع ید از بانک ملی و بازگرداندن مالکیت گروه ملی فولاد اهواز به دولت شدند. در پی این اعتراضات، مأموران امنیتی در آبان‌ماه ۴۲ کارگر گروه ملی فولاد اهواز را دستگیر کردند که بعد گروهی از آن‌ها به قید وثیقه آزاد شدند. در مدت بازداشت این فعالان کارگری خانواده‌های آن‌ها بارها دست به تجمع اعتراضی زدند. گروه ملی فولاد اهواز پس از دستگیری و اعدام امیرمنصور آریا (مه‌آفرید خسروی) به اتهام اختلاس و فساد اختصاصی در دوره‌های زمانی به قوه قضائیه، بانک ملی و بخش خصوصی واگذار شد. مالکیت این مجموعه یکسال قبل پس از اعتراض گسترده کارگران باردیگر به بانک ملی بازگردانده شد.

طرح کنترل #برگزیت به #مجلس_اعیان بریتانیا رفت

طرح کنترل برگزیت که سه‌شنبه ۳ اوت/ ۱۲ شهریور در مجلس عوام به تصویب رسید، در اختیار مجلس اعیان بریتانیا قرار گرفت. دولت بریتانیا و اپوزیسیون توافق کرده‌اند که تکلیف این طرح هرچه سریع‌تر مشخص شود. طرح کنترل پارلمان بر نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوریس جانسون را موظف می‌کند که چنانچه تا ۱۹ اکتبر با بروکسل به توافق نرسد، خروج بریتانیا از اتحادیه را به تعویق بیندازد. چنانچه مجلس اعیان این طرح را تصویب کند، شرط حزب کارگر برای برگزاری انتخابات سراسری تأمین شده است. نمایندگان مجلس عوام بریتانیا شامگاه چهارشنبه ۱۳ شهریور/ ۴ اوت به درخواست نخست‌وزیر برای برگزاری پیش از موعد انتخابات سراسری رأی دادند، اما درخواست جانسون رأی کافی نیاورد. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر اعلام کرده است که طرح کنترل برگزیت باید پیش از برگزاری انتخابات تصویب شود. کوربین جانسون را متهم کرده بود که وقت را هدر می‌دهد تا زمانی که برگزیت بدون توافق اجتناب‌ناپذیر شود.

# سعید_نمکی، #وزیر_بهداشت: کاش وزیر نبودم تا به مردم بگویم سازش ما با فساد چه بلایی سر آنها آورده است

سعید نمکی، وزیر بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از فساد گسترده در نظام اداری ایران خبر داد. نمکی در بخشی از سخنانش گفت: «آرزو می‌کنم روزی کسوت وزارت را کنار گذارده و با مردم راحت و بی‌ملاحظه صحبت کنم و بگویم گاهی سازش ما با فساد که به صغیر و کبیر مملکت رحم نکرده، چه بلایی سر آنها آورده است. به گفته سعدی، مرا دردیست اندر دل اگر گویم زبان سوزد، اگر پنهان کنم ترسم که مغز استخوان سوزد.» وزیر بهداشت گفت: «روزی باید همه ما پاسخ دهیم در روزهای سخت مملکت کجا بودیم و چه کردیم؟ امیدوارم آن روز مجبور نباشیم بگوییم زیر چشمان ما با IRC پودر کاکائو و نارگیل، داروی قاچاق وارد کرده و توزیع کردند و کارمند ما هم پشت سیستم و سامانه این موضوع را تایید کرده است. یعنی به جای چرتکه، به دزدها، ماشین حساب دادیم! خدا کند که نگوییم سامانه‌ای داشتیم که در آن، این قابلیت وجود داشته که یک خانم دکتر در ١٣ یا ۱۴ مرکز، مسئول فنی بود و سیستم و سامانه او را ریجکت نکرده بود.»