نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت بهداشت : زنان خانه‌دار بیش از همه در ایران خودکشی می‌کنند

احمد حاجبی، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت بهداشت یکشنبه ۱۴ شهریور در «سمپوزیوم ملی مداخله در بحران با تأکید بر خودکشی» گفت: زنان خانه‌دار بیش از گروه‌های دیگر در ایران دست به خودکشی می‌زنند. حاجبی گفت بالاترین میزان اقدام به خودکشی در ایران در سنین ۲۵ تا ۳۴ سال اتفاق می‌افتد و بین ۶۳ تا ۶۴ درصد از موارد اقدام به خودکشی مربوط به خودکشی زنان است. به گفته او اما ۶۳ تا ۶۴ درصد موارد خودکشی منجر به مرگ توسط مردان انجام شده است. به عبارت دیگر زنان بیشتر از مردان دست به‌خودکشی زده‌اند، اما خودکشی مردان بیش از خودکشی زنان به مرگ انجامیده است. مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت بهداشت تنها به تفکیک جنسیتی دوگانه زن و مرد اشاره کرد و درباره خودکشی در جنسیت‌های دیگر توضیحی نداد. حاجبی به پراکندگی جغرافیایی موارد خودکشی نیز اشاره مختصری کرد و گفت در شش سال گذشته ساکنان استان‌های غربی کشور (از جمله ایلام و کرمانشاه) بیش از بقیه استان‌ها دست به خودکشی زده‌اند. او در اظهارنظری جالب توجه و بدون اشاره به آمارهای مشخص درباره تعداد خودکشی در ایران مدعی‌ شد ایران از شفاف‌ترین کشورها در ارائه آمار خودکشی‌ست.

وزارت بهداشت مرگ ۶۱۰ بیمار کووید-۱۹ و ابتلای ۲۵ هزار و ۸۷۰ نفر به ویروس کرونا را گزارش کرد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه ۱۴ شهریور/ ۵ سپتامبر در آخرین اعلام آمارهای روزانه مرگ ۶۱۰ تن دیگر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ را در ایران گزارش کرد. طبق گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، این وزارتخانه ابتلای ۲۵ هزار و ۸۷۰ نفر به ویروس کرونا را در شبانه‌روز گذشته ثبت کرده است. ارقامی که به تایید مقام‌های پزشکی حداکثر یک‌سوم آمارهای واقعی را منعکس می‌کنند. طبق اعلام وزارت بهداشت، دست کم ۳ هزار و ۴۳۰ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و حال ۷ هزار و ۶۸۹ تن از بیماران وخیم اعلام شده است. در شرایطی که فاجعه همه‌گیری کرونا حتی در آمارهای رسمی نیز خود را نشان می‌دهد، در برنامه کند واکسیناسیون عمومی در ایران که همچنان متاثر از فرمان علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت ورود واکسن‌های خارجی و نقص گسترده در زیرساخت‌های پرهزینه برای ساخت واکسن داخلی قرار دارد، تغییری دیده نمی‌شود. برمبنای آخرین گزارش سخنگوی سازمان غذا و دارو، تا یکشنبه ۱۴ شهریور تنها ۹ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۶۶۹ نفر در ایران به صورت کامل واکسینه شده‌اند. طبق گزارش وزارت بهداشت در شرایط کنونی ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. در این میان دولت ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) به‌دنبال فراهم کردن زمینه‌ شرکت مردم در راهپیمایی اربعین است.

علیرضا زاکانی: شهردار شدن من «کاملا قانونی» و مسئولیت آن با وزیر کشور است

علیرضا زاکانی، سرپرست شهرداری تهران که انتخابش به عنوان شهردار به دلیل مدرک تحصیلی او شائبه برانگیز و خلاف قانون تفسیر شده است، در حاشیه جلسه شورای شهر تهران گفت کاملا قانونی شهردار شده است. او گروه‌هایی که زاکانی را فاقد صلاحیت شهردار شدن می‌دانستند را افرادی خواند که «اطلاعات آنها ناقص بود» و گفت: «نباید با موضوعات مردم سیاسی برخورد شود.» زاکانی مخالفانش را به صورت تلویحی تهدید کرد و خطاب به آنها گفت: «من می‌توانستم مواردی را مطرح کنم که افراد زیادی خجالت بکشند». سرپرست شهرداری تهران که در انتخابات ریاست جمهوری به نفع ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) کناره‌گیری کرد، در ادامه مدعی شد که انتصاب او به عنوان شهردار تهران «کاملا قانونی است». زاکانی افزود: «از هیئت وزیران پرسیده شد و هیات دولت هم این کار را کاملا قانونی دانست و مسئولیت آن با وزیر کشور است».

پنیر دوباره ۳۸ درصد گران‌تر شد

قیمت پنیر در ایران بار دیگر افزایش یافت. کاظم دلخوش اباتری، نماینده استان گیلان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی از افزایش دوباره قیمت لبنیات انتقاد کرد و گفت: در یک ماه گذشته دو بار قیمت لبنیات افزایش یافته و ارزاق مردم گران شده است. قیمت لبنیات از نیمه مرداد ماه پس از آنکه اتحادیه تولیدکنندگان صنایع لبنی اعلام کرد قیمت شیرخام را در توافق با دامداران افزایش داده، به صورت تدریجی افزایش یافت. در تازه ترین خبر در این باره قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش ۳۸ درصدی قیمت پنیر خبر داده است. او به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود، اما اخیراً قیمت۲۰ هزار تومانی روی آن درج شده است؛ یعنی ۳۸ درصد افزایش قیمت. همچنین قیمت هر کیلو پنیر بدون بسته بندی نیز به ۵۰ هزار تومان رسیده است. افزایش پیاپی قیمت لبنیات سرانه مصرف این کالای ضروری را در ایران به شدت کاهش داده است. بر اساس اظهارات فعالان صنفی سرانه مصرف لبنیات در ایران به سالانه کمتر از هفتاد کیلوگرم برای هر فرد رسیده است. دامداران تأمین نشدن نهاده های دامی و گرانی علوفه را دلیل افزایش قیمت شیر خام و مواد لبنی عنوان می‌کنند.

تمامی پروازها از ایران به افغانستان تا اطلاع ثانوی لغو شده است

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران می‌گوید همچنان هیچ پروازی از ایران به مقصد افغانستان انجام نمی‌شود. محمدحسین ذی‌بخش در باره زمان احتمالی از سرگیری پرواز هواپیماها از ایران به افغانستان، گفت: «مجوز پرواز را زمانی صادر می‌کنیم که امنیت در این کشور برقرار شده باشد». پرواز از فرودگاه‌های ایران به افغانستان از زمانی که طالبان کنترل بخش وسیعی از افغانستان را در دست گرفت و دولت این کشور سقوط کرد، به حالت تعلیق درآمده است. به گفته ذی‌بخش «زمانی پروازها به حالت عادی بر می‌گرد که پس از بررسی و ارزیابی، به این نتیجه برسیم که امنیت در افغانستان برقرار بوده و پرواز مسافری هواپیماهای ایرانی بر فراز آسمان این کشور، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.» مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی هم در پیوند با همین موضوع گفت: «تا اطلاع ثانوی تمامی پرواز‌های افغانستان لغو شده است و در حال حاضر با توجه به مشکلات و تحولات سیاسی در کشور افغانستان به هیچ عنوان هیچ پروازی به این مقاصد انجام نمی‌شود.»

صادق آملی لاریجانی از شورای نگهبان کناره‌گیری کرده است

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در حکمی احمد حسینی خراسانی را به عنوان عضو جدید شورای نگهبان منصوب کرده است. حسینی خراسانی جانشین صادق آملی لاریجانی می‌شود که بنا بر اعلام خامنه ای «کناره گیری» کرده است. خامنه‌ای در حکم انتصاب حسینی خراسانی نوشته «با عنایت به کناره‌گیری حضرت آقای آملی دامت برکاته از عضویت شورای نگهبان و با تشکر از خدمات علمی ایشان در آن شورا، جنابعالی را به عضویت آن شورای معظم منصوب می‌کنم». صادق لاریجانی پس از رد صلاحیت برادرش علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از عملکرد شورای نگهبان انتقاد کرد. او که در سال ۱۳۹۷ پس از افشای فساد مالی در قوه قضاییه جایش را به ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) داده بود، به روایت نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در مراسم تحلیف رئیس دولت نیز شرکت نکرد و حاضر به امضاء اعتبارنامه رئیسی نشد.