نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش بخش آفریقای دیده‌بان حقوق بشر، پزشکان حقوق بشر و ائتلاف سیاسی اپوزیسیون کنگو به #نوبل_صلح دنیس موکویگی برای مبارزه با #خشونت_جنسی

در پی اهدای جایزه #نوبل_صلح به دنیس موکویگی، پزشک کنگویی و نادیا مراد، از دختران ایزدی کُرد به‌دلیل مبارزه آن‌ها با خشونت جنسی علیه زنان، گرگوار کیرو تسونگو، عضو «با هم برای تغییر»، ائتلاف اپوزیسیون سیاسی کنگو پیامی منتشر کرد و در آن موفقیت دنیس موکویگی را «افتخار بزرگ برای جمهوری دموکراتیک کنگو» خواند و گفت: «من امیدوارم که رادیو ملی کنگو این خبر را بدون در نظر گرفتن موضع دکتر دنیس موکویگی در روند انتخابات کنونی پخش کند، زیرا جایزه او غرور ملی است و شایسته است که تلویزیون دولتی در یک برنامه مبارزات او را پوشش کامل و اختصاصی دهد.» ایدا ساویر، معاون بخش آفریقای سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز در پیامی دنیس موکویگی را «مدافع شجاع» حقوق بشر و دموکراسی و «قهرمانی برای بسیاری از مردم جمهوری دموکراتیک کنگو و خارج از آن» دانست و گفت: «موکویگی جرأت کرد که در مورد گستردگی تجاوز به‌عنوان سلاح جنگی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو و همچنین مصونیت کامل این جنایت‌ها سخن بگوید.» به‌گفته او بیمارستان «پانزی» دنیس موکویگی در شرق کنگو به بسیاری از بازماندگان خشونت جنسی این امید را داد که بدون آن‌که از این جنایت‌ها رنج ببرند، زندگی خود را ادامه دهند. «جایزه امروز نه تنها افتخار و ارزش‌گذاری به دکتر موکویگی بلکه به همه آن‌هاست.» دونا مک‌کی، مدیر سازمان پزشکان حقوق بشر نیز در پیامی جایزه نوبل صلح موکویگی را افتخاری برای جامعه پزشکی خواند و گفت او این جایزه را به‌خاطر خدمات بی‌باکانه‌اش به هزاران دختر و زن کنگویی که مورد آزار قرار گرفته‌اند دریافت کرده است.

واکنش #دولت_عراق و نماینده #کردهای_ایزدی در پارلمان #عراق به #نوبل_صلح نادیا مراد برای مبارزه با #خشونت_جنسی

در پی اهدای جایزه #نوبل_صلح به نادیا مراد، از دختران ایزدی کُرد و دنیس موکویگی، پزشک کنگویی به‌دلیل مبارزه آن‌ها با خشونت جنسی علیه زنان، دولت عراق در پیامی اعلام کرد که حیدر عبادی، نخست‌وزیر این کشور موفقیت #نادیا_مراد شهروند عراقی را تبریک می‌گوید. دولت عراق در توئیتی آورده است که با «بهترین احترامات صمیمانه» این جایزه را به نادیا مرادی برای «کارزار شجاعانه‌اش در دفاع از قربانیان خشونت جنسی در طول درگیری‌ها تبریک می‌گوید. دولت عراق از قربانیان خشونت جنسی داعش در کشور حمایت می‌کند و عدالت را برای بازماندگان باز خواهد گرداند». ویان دخیل، نماینده کردهای ایزدی در پارلمان عراق نیز در پیامی نوشته است: «هزاران تبریک برای نادیا مراد به‌خاطر به‌دست آورد جایزه نوبل صلح. این پیروزی خوبی و صلح بر نیروهای تاریکی بود.»

واکنش کمیسر عالی #حقوق_بشر #سازمان_ملل و رئیس #شورای_اروپا به #نوبل_صلح برای مبارزه با #خشونت_جنسی

در پی اهدای جایزه #نوبل_صلح به نادیا مراد، از دختران ایزدی کُرد و دنیس موکویگی، پزشک کنگویی به‌دلیل مبارزه آن‌ها با خشونت جنسی علیه زنان، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در پیامی گفت مشکل است بتوان دو نفر دیگر را به جای نادیا مراد و دنیس موکویگی برنده این جایزه تصور کرد. باشله خطاب به دو برنده نوبل صلح گفت: شما برای درد و رنجی که زنان از سوء استفاده جنسی برده‌اند مبارزه کردید تا با آن مقابله کنند و احترام به زنان احیا شود. ما به افراد بیشتری نیاز داریم تا از آن چیزی که شما دفاع کردید دفاع کنند، برای حقوق زنان، برای عدالت، برای حقوق اقلیت‌ها، برای حقوق همه. دونالد توسک رئیس شورای اروپا نیز موفقیت دو برنده نوبل صلح را تبریک گفت و افزود آن‌ها به‌خاطر شجاعت، همدردی و انسان‌دوستی که در مبارزه روزانه خود نشان دادند احترام عمیق او را برانگیخته‌اند.

افراد ناشناس سقف ۲۰ تُنی یک کلیسای تاریخی در #بریتانیا را دزدیدند

دزدها سقف یک #کلیسای_تاریخی در #بریتانیا را که از آهن بود و ۲۰ تُن وزن داشت ربودند. این کلیسا در روستای هوتون کانکوئست، واقع در مرکز بریتانیا، قرار دارد و متعلق به قرن ۱۴ میلادی است. سرایداران هنگامی متوجه این دزدی شدند که آفتاب از سقف کلیسا به داخل ساختمان تابید. خسارت این دزدی حدود ۱۰۰ هزار پوند (۱۱۳ هزار یورو) برآورد می‌شود. به‌گفته یک افسر پلیس مجرمان می‌بایست روزها با وسیله نقلیه بزرگ، و راه‌اندازی داربست و نردبان بلند سقف کلیسا را دزدیده باشند.

رئیس #اینترپل ناپدید شده است

منگ هونگوی، رئیس «سازمان بین‌المللی پلیس جنایی» (اینترپل ناپدید شده است. دستگاه قضائی فرانسه اعلام کرد که پلیس این کشور تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده است. منگ هونگوی در روزهای پایانی ماه سپتامبر به زادگاه خود چین سفر کرده بود. همسر منگ هونگوی می‌گوید از آن زمانی هیچ اثری از او نیست. منگ هونگوی در نوامبر ۲۰۱۶ به‌عنوان نخستین نماینده دولت #چین رئیس اینترپل شد. در آن زمان سازمان #عفو_بین‌الملل نسبت به این انتخاب ابراز نگرانی کرد و گفت پکن می‌تواند با استفاده از نفوذ خود در اینترپل مخالفان و کسانی را که از کشور خارج شده‌اند دستگیر کند. منگ هونگوی پیش از این‌که رئیس اینترپل شود از جمله رئیس گارد ساحلی و معاون وزیر امنیت عمومی چین بود. اینترپل که مقر آن در شهر لیون فرانسه است، سازمانی بین‌المللی است که برای مبارزه با مجرمان جهانی و برقراری امنیت عمومی کشورهای عضو به‌وجود آمده است. این سازمان بیش از ۱۰۰ سال است که تأسیس شده و هدف از تشکیل آن تقویت همکاری بین پلیس و سازمان‌های انتظامی در کشورهای مختلف است. از آن زمان تا کنون ۱۹۰ کشور به این سازمان پیوسته‌اند.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان از #ناهید_خداکرمی عضو شورای شهر تهران به دلیل اظهارنظر در باره #حجاب_اجباری شکایت کرد

ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان از ناهید خداکرمی عضو شورای اسلامی شهر تهران شکایت کرد. این عضو شورای شهر تهران جمعه ۱۳ مهر به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گفت که در همین رابطه به شعبه چهارم دادسرای رسانه احضار شده است. خداکرمی موضوع شکایت را اظهاراتش در جلسه علنی شورای شهر و نوشته‌هایش در شبکه اجتماعی توئیتر در باره «انتخاب نوع پوشش حق زنان است» عنوان کرد. او ۱۸ تیر امسال در حساب کاربری توئیتر خود نوشته بود: «انسان اراده، اختیار و شعور دارد. افرادی که اجبارى نبودن #حجاب را با كاربرد اين حجم از كلمات ناشایست معادل برهنگی می‌دانند، حجاب افكار و زبان‌شان كجاست؟ اين ترس و وحشت از موى سر و درمقابل بی‌تفاوتی به فساد اقتصادی، خشونت و آزار نوجوانان و‌جوانان از کجا می‌آید؟».

قرارداد فروش سامانه‌های #اس-۴۰۰ بین #روسیه و #هند به امضاء رسید

دولت روسیه جمعه ۵ اکتبر/ ۱۲ مهر ، در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به هند و دیدار با نارندا مودی نخست‌وزیر این کشور به صورت رسمی قرارداد فروش سامانه‌های پدافند موشکی اس ۴۰۰ به ارزش ۴,۵ میلیارد دلار کشور هند را امضا کرد. آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کرده که بر اساس آن هر کشوری که در بخش‌های دفاعی و اطلاعاتی با روسیه مبادلاتی انجام دهد، ممکن است با تحریم‌های ثانوی آمریکا مواجه شود. طبق این قرارداد اولین محموله شامل پنج فروند از سامانه‌های اس ۴۰۰ در اکتبر ۲۰۲۰ به هند تحویل داده خواهد شد.

#پلیس #آمریکا ۳۰۰ نفر از معترضان به روند بررسی اتهامات قاضی #برت_کاوانا برای تصدی کرسی دیوان عالی را بازداشت کرد

احتمال آنکه جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا به قاضی برت کاوانا برای تصدی کرسی خالی دیوان عالی رأی دهند افزایش یافته است. شامگاه پنجشنبه ۴ اکتبر صدها نفر از معترضان در محوطه کنگره و مقابل ساختمان دیوان عالی تجمع کردند. پلیس ۳۰۰ نفر از معترضان را بازداشت کرد. هفته گذشته کریستین بلازی فورد، استاد روان‌شناسی در دانشگاه پالتوآتو کالیفرنیا در جلسه علنی کمیته قضایی سنا شهادت داد که برت کاوانا در نوجوانی در حالی که مست بوده تلاش کرده به او تجاوز کند. تجمع اعتراضی در مقابل کنگره و ساختمان دیوان عالی را سازمان‌های مدافع حقوق زنان برگزار کرده بودند. معترضان می‌گویند قاضی کاوانا شایستگی تصدی کرسی خالی دیوان عالی را ندارد. اف بی آی تحقیقات خود را در این زمینه به پایان رسانده. جمعه ۵ اکتبر سنا برای ورود به مرحله رای‌گیری درباره برت کاوانا تشکیل جلسه می‌دهد. یک روز بعد رای‌گیری نهایی انجام می‌شود.

#چین اتهام دخالت در انتخابات #آمریکا را رد کرد

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، جمهوری خلق چین را متهم کرده که خواهان روی کار آمدن رئیس جمهور دیگری به جز دونالد ترامپ در آمریکا است. به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای این اتهام را رد کرده و گفته است: «آنچه معاون رئیس جمهور آمریکا درباره دخالت چین در امور داخلی ایالات متحده مطرح کرد، اتهاماتی بی‌اساس است.» وزارت خارجه چین از آمادگی پکن برای همکاری با واشنگتن براساس احترام متقابل و حسن تفاهم خبر داده است. نخستین بار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل چین را به دخالت در انتخابات آمریکا متهم کرد. انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا ۶ نوامبر سال جاری برگزار می‌شود. چین به عنوان دومین مشتری نفتی آمریکا واردات نفت خود از ایالات متحده را به تعلیق درآورده است.

وزارت خرانه‌داری #آمریکا یک تاجر لبنانی و هفت شرکت او را به دلیل حمایت مالی از #حزب‌الله_لبنان تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا پنجشنبه ۴ اکتبر/ ۱۲ مهر یک تاجر لبنانی به نام محمد عبدالله الامین و هفت شرکت متعلق به او را به دلیل حمایت مالی و خدماتی از حزب الله لبنان تحت تحریم اقتصادی قرار داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که محمد عبدالله الامین از طریق فردی به نام ادهم حسین طباجه که با رهبری حزب الله لبنان در ارتباط است از این گروه شیعه نزدیک به ایران حمایت مالی می‌کند. طباجه از سال ۲۰۱۵ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

دولت #ترامپ سند تازه «#راهبرد_ملی_برای_مقابله_با_تروریسم» را معرفی کرد. #ایران به عنوان «بانک مرکزی جهانی برای #تروریسم_بین‌المللی» در مرکز توجه قرار دارد. در سال ۲۰۱۱ #القاعده در کانون درگیری قرار داشت

دولت ترامپ سیاست‌های راهبردی خود برای مقابله با تروریسم را معرفی کرد. ایران در مرکز توجه قرار دارد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا که شامگاه پنجشنبه ۴ اکتبر/ ۱۱ مهر «راهبرد ملی برای مقابله با تروریسم» را تشریح می‌کرد، گروه‌های تروریستی اسلامگرای افراطی را مهم‌ترین تهدید فراملی برای آمریکا و منافع خارجی این کشور دانست. بولتون گفت ایالات متحده همچنین با تهدیدهای ایران روبروست که به اعتقاد او، «بانک مرکزی جهانی برای تروریسم بین‌المللی» است. مشاور امنیت ملی ترامپ یادآوری کرد که هدف دولت آمریکا این است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند و استثنایی هم برای خریداران نفت ایران قائل نمی‌شود: «شما می‌توانید امکان کاهش تا رسیدن به نقطه صفر را در نظر بگیرید، گرچه شاید فوراً به تحقق نپیوندد.» بولتون همچنین اعلام کرد که مبارزه آمریکا با گروه دولت اسلامی (داعش) به رغم پیروزی‌هایی در عراق و سوریه به پایان نرسیده است. آخرین سند «راهبرد ملی برای مقابله با تروریسم» دولت آمریکا در سال ۲۰۱۱ تدوین شده بود. در آن زمان القاعده در مرکز توجه دولت آمریکا قرار داشت.