ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#نوبل_پزشکی به دو پژوهشگر آمریکایی و یک پژوهشگر بریتانیایی برای کشف ویروس هپاتیت C رسید

کمیته نوبل دوشنبه ۵ اکتبر/ ۱۴ مهر اعلام کرد هاروی جی آلتر، مایکل هیوتن و چارز ام رایس برای کشف ویروس هپاتیت C موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ شدند. هاروی جی آلتر ویروس‌شناس و پزشک آمریکایی ۸۵ ساله است. مایکل هیوتن پژوهشگر بریتانیایی است که در سال ۱۹۸۹ همراه با کیو- لیوم چو و جورج کاپو و دانیل بردلی هپاتیت C را کشف کردند. چارلز ام رایس نیز ویروس‌شناس ۶۸ ساله آمریکایی از دانشگاه راکفلر است که در زمینه هپاتیت C تحقیق می‌کند و در سال ۲۰۱۶ نیز برنده جایزه لسکر شده بود. کشف هپاتیت C سبب شد که داروهای تازه‌ای برای درمان موارد مزمن ابتلا به هپاتیت به بازار بیاید. جایزه نوبل پزشکی شامل یک مدال طلا و ۱۰ میلیون کرون سوئد است که بین برندگان تقسیم می‌شود. سال گذشته پیتر راتکلیف، پژوهشگر بریتانیایی، ویلیلام کائلین و گرگ اسمنزا، دو پژوهشگر آمریکایی برای کشف چگونگی فرایند احساس کردن و سازگاری سلول‌ها با میزان اکسیژن نوبل پزشکی ۲۰۱۹ را از آن خود کرده بودند.

به نزدیکی فرودگاه #بغداد و مرکز این شهر حمله راکتی شد

صبح دوشنبه ۵ اکتبر / ۱۴ مهر دو راکت به نزدیکی پایگاه ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بغداد شلیک شد و سپس منطقه الجادریه در مرکز پایتخت عراق نیز هدف اصابت دو راکت کاتیوشا قرار گرفت. واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در بیانیه‌ای گفته است: «گروه‌های جنایتکار تروریستی، بار دیگر و پس از حمله به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی که چند زن و کودک بی‌گناه در آن جان باختند، مناطق مسکونی و شهروندان غیرنظامی را هدف قرار دادند.» دو راکتی که به منطقه الجادریه اصابت کرد از منطقه شقق حی السلام/حی الجهاد شلیک شده‌اند. راکت اول به پشت هتل بابل در نزدیکی یک رستوران و راکت دوم در نزدیکی دفتر خطوط هوایی عراق اصابت کرد که منجر به آتش گرفتن یک خودروی غیرنظامی شد اما خسارت جانی در بر نداشت. پس از این حملات بغداد شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی در جاده فرودگاه بغداد و برخی مناطق بود. به‌گفته یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق کمیته‌های تحقیقات به دستور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق تشکیل شده و هدف از آن رسیدن به عاملان شلیک راکت‌ها است. در هفته گذشته ۷ غیرنظامی از جمله چند کودک و زن در شلیک چند راکت در نزدیکی فرودگاه بغداد جان باختند.

عضو کمیسیون عمران مجلس: مردم از طرح ملی #مسکن استقبال نکردند

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز و عضو کمیسیون عمران مجلس، دوشنبه ۱۴ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، از عدم استقبال متقاضیان خرید مسکن از طرح «اقدام ملی مسکن» و نیز نپرداختن مبلغ اولیه توسط متقاضیان خبر داد و گفت: «به نظر من مشکل متقاضیان طرح ملی مسکن، پرداخت مبلغ اولیه ۴۰ میلیون تومانی ثبت‌نام نیست، بلکه مردم نسبت به این طرح اطمینان و اعتماد لازم را ندارند.» به گفته پاک‌فطرت فقدان برنامه مدون و مشخص موجب شده که مردم از طرح ملی مسکن استقبال نکنند. نماینده شیراز اقدام‌های دولت درباره محورهای طرح اقدام ملی مسکن را لرزان خواند و گفت چنین به نظر می‌رسد که «دولت دقیقا نمی‌داند این طرح چگونه و در چه مناطقی می‌خواهد اجرایی شود». علیرضا پاک‌قطرت زمان اجرای پروژه‌ها و زمان تحویل واحدهای مسکونی را جزء ابهامات طرج ملی مسکن دانست که دولت ملکف است نسبت به آنها ابهام‌زدایی کند. طرح ملی مسکن پروژه دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری فعلی ایران برای تکمیل و پیشبرد طرح مسکن مهر است که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به اجرا در آمد. بر اساس این طرح خانه‌سازی در درون شهرها و بر اساس نیاز متقاضیان در نظر گرفته شده و زمین‌هایی که در تملک دولت است برای ساخت این مسکن در اختیار بخش خصوصی به عنوان اجراکننده قرار می‌گیرد. اما از آنجایی که این طرح مشارکتی است، در نهایت خانه‌های ساخته شده بین دولت و بخش خصوصی تقسیم می‌شود و به گفته پاک‌فطرت این امر موجب می‌شود واحدهای متعلق به بخش خصوصی با قیمت بازار آزاد یا فراتر از آن عرضه شود.

ابتلای دو هزار کارگر شهرداری تهران به #کرونا

حدود دو هزار تن از کارکنان #شهرداری_تهران به #کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد نامعلومی جان خود را از دست داده‌اند. مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران با اعلام آمار مبتلایان، افزود که از تعداد فوتی‌ها «بی‌خبر» است. «شرکت شهر سالم» ارائه‌دهنده خدمات درمانی و بهداشتی به کارکنان شهرداری تهران است و مدیرعامل آن حمید چوبینه با اشاره به اوج گرفتن شیوع کرونا در تهران از وزارت بهداشت انتقاد کرد که هنوز سهمیه واکسن آنفلوانزا مربوط به کارگران پسماند و پرسنل بهشت زهرا شامل غسال، قبرکن، راننده آمبولانس را در اختیار شهرداری قرار نداده است. او گفت: «ما پابه پای سایر کادر درمان از روز اول شیوع کرونا در حال خدمت‌رسانی در درمانگاه‌ها، بهشت‌زهرا و جمع‌آوری پسماند بوده‌ایم و در این زمینه از وزارت بهداشت گله داریم». مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران تاکید کرد وضعیت کرونا در تهران مساعد نیست و افزود ۵ درمانگاه شبانه‌روزی و پایگاه اورژانس شهر سالم در آماده‌باش هستند. کارگران شهرداری‌ و غسالخانه‌ها که به سبب شرایط کارشان آسیب‌پذیری بالایی در برابر بیماری دارند، بارها به نبود امکانات بهداشتی و پیشگیرانه لازم اعتراض کرده‌اند.

نماینده #مجلس شورای اسلامی: «ضرورت بازنگری در برخی از موارد #قانون_اساسی احساس می‌شود»

احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، دوشنبه ۱۴ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا گفت: «در حال حاضر با موضوعاتی مواجه می‌شویم که ضرورت بازنگری در برخی از موارد قانون اساسی احساس می‌شود.» این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین گفت که «در حال حاضر ایجاد یک مجلس سنا و یک فیلتر قانونی دیگر که بتواند مصوبات مجلس را نظام‌مند کند، مورد نیاز است. به این ترتیب که همه شوراهایی که در حال حاضر جزئی از فرآیند قانون‌گذاری در کشور به شمار می‌روند، در چارچوب مجلس سنا متمرکز شوند.» به گفته نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی «شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام جزئی از فرآیند قانون‌گذاری در جمهوری اسلامی ایران هستند که برخی معتقدند، می‌شود این دو نهاد را در چارچوب مجلس سنا تجمیع کرد و یا شورای نگهبان همچنان مجزا باشد اما مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در چارچوب سنا، قرار بگیرند.» بیگی همچنین با اشاره به بحث برگزاری همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی گفت: «اینها مباحثی هستند که در محافل روشنفکری مطرح هستند و بهتر است که در مورد آنها تأملی صورت بگیرد. کما اینکه این راه بسته نیست، همیشه می‌شود در مورد آن فکر کرد و به همه‌پرسی مراجعه کرد.» در همین حال این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون برنامه و طرحی در مورد مجلس سنا در دستور کار ندارد. به گفته احمد علیرضا بیگی در حال حاضر اولویت کمیسیون شوراها، اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا است. محمد جواد کولیوند، معاون پارلمانی وزارت کشور پنج‌شنبه ۱۰ مهر گفته بود که این وزارتخانه با طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالف است.