ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شماری از برندگان جایزه #نوبل «بیانیه جهانی درباره اطلاعات و دموکراسی» را منتشر کردند

گروهی از برندگان جایزه نوبل در پاریس بیانیه‌ای با عنوان «بیانیه جهانی درباره اطلاعات و دموکراسی» منتشر کردند. آن‌ها ۶۰ تن از رهبران کشورهای جهان، از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه را فراخوانده‌اند تا برای دفاع از حق بنیادین دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد توافقنامه‌ای را مورد مذاکره قرار دهند. در این بیانیه آمده است که فضای اطلاعات و ارتباطات جهانی باید مورد حفاظت قرار گیر تا آزادی بیان تضمین شود. در میان امضاکنندگان این بیانیه می‌توان به نام‌های شیرین عبادی وکیل ایرانی برنده جایزه نوبل صلح، جوزف استیگلیتز برنده جایزه نوبل اقتصاد، آمارتیا کومار سن برنده هندی جایزه نوبل اقتصاد و ماریو بارگاس یوسا نویسنده پرویی برنده جایزه نوبل ادبیات اشاره کرد. ابتکار تهیه این بیانیه را «گزارشگران بدون مرز» آغاز کردند.

#کارگران خط ۶ مترو تهران برای دومین روز پیاپی #تجمع کردند

کارگران خط ۶ قطار شهری تهران دوشنبه ۱۴ آبان برای دومین روز پیاپی تجمع کردند. آنها می‌گویند که کارفرما دستمزد شش ماه گذشته را همراه با حق بیمه پرداخت نکرده و به آنها اعلام کرده که باید «تسویه کنند». شهرداری تهران پیمانکار این پروژه (شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه و گروه مپنا) را مسئول دستمزد و قرارداد کار کارگران دانسته‌اند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم شهریور امسال اخراج کارگران پس از پایان پروژه را «طبیعی» و «حق کارفرما» دانسته بود. خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا نیز گزارش کرد که شماری از کارگران پس از تجمع مقابل دفتر شرکت پیمانکار، به دادسرای ناحیه دو تهران مراجعه و از کارفرما شکایت کردند. آنها گفته‌اند که در جلسه‌ای که با چند نفر از نمایندگان کارگری و کارفرما برگزار شد، پیمانکار این پروژه به پرداخت دو ماه از شش ماه معوقات مزدی به همراه عیدی سال گذشته کارگران حداکثر تا پایان وقت اداری فردا (سه‌شنبه) موظف شده است.

نیروهای امنیتی اعضای خانواده و #معلمان #معترض به ربودن #هاشم_خواستار را بازداشت کردند

خانواده هاشم خواستار و شماری از معلمان در اعتراض به ربودن این معلم در مشهد تجمع کردند. نیروهای امنیتی شماری از معترضان، از جمله همسر و فرزندان خواستار را بازداشت کردند. به گزارش «معلمان عدالتخواه» عصر دوشنبه ۱۴ آبان خانواده هاشم خواستار و چند تن از معلمان مشهد برای ملاقات با این معلم که پس از دستگیری در بیمارستان بستری شده، به بیمارستان ابن‌سینا مشهد مراجعه کردند، اما پیش از دیدار با خواستار بازداشت شدند. صدیقه مالکی فرد، همسر هاشم خواستار به همراه دو فرزند آنها از جمله دستگیرشدگان هستند. علاوه بر این شماری از همراهان آنها نیز بازداشت و به مکان معلومی منتقل شدند. کانال تلگرامی اردوی کار نیز گزارش کرد که ماموران پلیس اجازه تشکیل تجمع به حاضران را ندادند و با خشونت شماری از معترضان را سوار خودروهای نظامی کردند. هاشم خواستار معلم بازنشسته در مشهد اول آبان امسال به دست ماموران امنیتی ربوده شد. به دنبال پیگیری‌های خانواده او، نهادهای امنیتی پس از چند روز اعلام کردند که خواستار را در بخش بیماران روانی بیمارستان ابن سینا بستری کرده‌اند. همسر خواستار هرگونه بیماری جسمی و روحی او را تکذیب کرده است.

دور تازه اعتراضات #کارگران #نیشکر_هفت‌تپه: «تحصن تا خلع ید از مالکان شرکت ادامه دارد»

کارگران نیشکر هفت‌تپه از صبح دوشنبه ۱۴ آبان مقابل دفتر مدیریت این مجتمع صنعتی دست به تجمع زدند. منابع خبری عدم پرداخت دستمزد مرداد، شهریور و مهر را دلیل دور تازه اعتراضات اعلام کردند. به گزارش «اردوی کار» در نشست مشترک شورای تامین استان خوزستان با نمایندگان کارگران و کارفرمایان مقرر گردید که دستمزد کارگران تا پانزدهم هر ماه پرداخت شود اما کارگرانی که پیگیر تاخیر پرداخت حقوق ماه‌های گذشته خود بودند، گفته‌اند که پاسخ کارفرما به آنان این بوده:«تا اطلاع ثانوی و فعلا خبری از واریز حقوق نیست». در همین رابطه طی روزهای گذشته خبرهای تائید نشده‌ای مبنی بر دستگیری مالکان نیشکر هفت‌تپه منتشر شده است. کارگران معترض گفته‌اند که به تجمع و تحصن خود تا خلع ید از کارفرمایان فعلی نیشکر هفت‌تپه ادامه خواهند داد.

#کارگران #فولاد_ملی_اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه #دستمزد تجمع کردند

کارگران فولاد ملی اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد سه ماه گذشته مقابل مجموعه اداری این مجتمع تولیدی تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان شدند. اتحادیه آزاد کارگران گزارش کرد که پس از این تجمع کارگران معترض در سالن اجتماعات جمع شدند و یکی از اعضای هیئت مدیره نیز در جمع آنان حاضر شد. کارگران اما پاسخ‌های او را قانع کننده ندانسته و گفته‌اند که تنها تا پایان این هفته به مدیران شرکت برای پرداخت دستمزدهای معوق فرصت خواهند داد.

وکیل مدافع #آسیه_بی‌_بی زن مسیحی رهاشده از اعدام در #پاکستان به #هلند گریخت

بنیاد هلندی «کمک به مسیحیانی که مورد آزار و شکنجه قرار گرفته‌اند» تأیید کرد که سیف الملوک، وکیل #آسیه_بی‌_بی زن مسیحی رهاشده از اعدام در #پاکستان را پذیرفته است. پیش از این همسر آسیه بی‌بی از کشورهای غربی درخواست پناهندگی کرده بود، زیرا ادعا می‌کرد که از زندگی همسرش تهدیدی برای او محسوب می‌شود. آسیه بی‌بی در سال ۲۰۱۰ به اتهام کفرگویی بازداشت و سپس مجرم شناخته شد. او بیشتر دوران ۸ سال زندان خود را در سلول‌های انفرادی گذراند. بی‌بی که متهم به «کفرگویی» بود به اعدام محکوم شد. این اتهام بر سر مشاجره با زنان روستا به او زده شد. آن‌ها آبی را که آسیه از چاه برداشت کرده بود نجس خواندند و سپس با او درگیر شدند. زنان روستا بعد گفتند که آسیه به پیامبر اسلام توهین کرده است. دیوان عالی پاکستان آسیه بی‌بی را چهارشنبه ۳۱ اکتبر / ۹ آبان از مجازات اعدام تبرئه کرد و در پی آن رهبران حزب اسلام‌گرای «تحریک لبیک» برای سه روز در شهرهای بزرگ این کشور راه‌های اصلی را بستند و خواستار قتل قضات دادگاه عالی شدند. دولت پاکستان به مقابله با معترضان روی آورده و صفحه توئیتر آن‌ها را بسه است. تبرئه آسیه بی‌بی، باید بر اساس دستورالعمل دولت بررسی شود. تنها پس از این اطمینان، شورش‌ها به پایان رسید.

دادگاهی در استانبول دستور بازداشت #رضا_ضراب را به اتهام تعمیر غیرمجاز ویلایش صادر کرد

مقام‌های قضائی ترکیه دستور بازداشت #رضا_ضراب تاجر طلای ایرانی‌تبار را به اتهام تعمیر غیرمجاز ویلایش صادر کردند. رضا ضراب ۳۴ ساله، در جریان رسیدگی به پرونده دور زدن تحریم‌های بانکی ایران توسط بانک‌های ترکیه و به‌ویژه یکی از کارکنان «هالک بانک» در دادگاهی در نیویورک محاکمه شد و شهادت داد. او گفته بود که با محمود بهمنی رئیس سابق بانک مرکزی ایران و نیز محمود احمدی‌نژاد در زمان ریاست جمهوریش ملاقات کرده بود. ضراب متهم به رشوه دادن به این بانک شده بود. ویلای ضراب که به اتهام ساخت‌وساز غیرقانونی آن بازداشت شده در منطقه بایکوز استانبول قرار دارد و بازداشت او به‌عنوان بخشی از پرونده‌ای است که او را تا سه سال حبس محکوم می‌کند. خبرگزاری آناتولی گفته است که قاضی دادگاه استانبول از وزارت خارجه و وزارت دادگستری ترکیه و همچنین کنسولگری ترکیه در نیویورک خواسته است تا به وضعیت قضایی ضراب رسیدگی کنند. پرونده «هالک بانک» یکی از موضوعات اصلی مورد اختلاف آمریکا و ترکیه بود که در کنار مسائل دیگری از جمله رویکرد آن‌ها درباره سوریه، روابط دو کشور را به تیرگی کشاند. «هالک بانک» اتهامات را رد می‌کند و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از این پرونده به‌عنوان تهاجمی سیاسی علیه دولتش یاد کرده است. اردوغان روز دوشنبه اعلام کرد که با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد مسئله «هالک بانک» گفت‌وگو کرده اما درباره جزئیات آن چیزی نگفت.

رئیس‌جمهور #افغانستان با معاون وزارت خارجه #آمریکا درباره وضعیت بندر #چابهار پس از #تحریم‌_های_آمریکا علیه ایران گفت‌وگو کرد

با آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، افغانستان نگران آن است که منافعش در بندر چابهار آسیب ببیند. دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور و الیس ویلز، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، دوشنبه ۵ نوامبر ۱۴ آبان درباره اثرهای تحریم‌های آمریکا بر بندر چابهار ایران گفت‌وگو کردند. سایت طلوع‌نیوز افغانستان بدون اشاره به جزئیات این دیدار گفت‌وگوهای دو طرف را «خوب» توصیف کرده و گفته است که نتایج این ملاقات به‌زودی اعلام خواهد شد. آمریکا امروز (دوشنبه) دور دوم تحریم‌هایش علیه را بر ایران آغاز کرد. این تحریم‌ها که شامل صنعت نفت، مبادلات بانکی، کشتی‌رانی، خدمات بیمه و انرژی ایران می‌شود، اشخاص و شرکت‌های طرف معامله با ایران را در کشورهای دیگر نیز هدف قرار می‌دهد، اما شماری از کشورها از این تحریم‌ها معاف شده‌اند. برخی از بازرگانان افغان نیز از آمریکا می‌خواهند که در تحریم‌هایش بر ایران، برای افغانستانی‌ها استثنا قایل شود. دولت ایران با سرمایه‌گذاری وسیع در منطقه آزاد چابهار تلاش می‌کند این منطقه را به یک قطب اقتصادی تبدیل کند. ایران برای توسعه این منطقه آزاد تجاری یک قرارداد همکاری سه جانبه با هند و افغانستان امضاء کرده است. همچنین بخشی از توسعه و بهره‌برداری این منطقه به یک شرکت هندی واگذار شده است.

مسئولان محلی #غزنی در #افغانستان می‌گویند در حمله #طالبان به این شهر ۱۳ سرباز امنیتی و ۲۲ نفر از نیروهای طالبان کشته شدند

محمد عارف نوری سخنگوی والی غزنی، در جنوب شرقی افغانستان اعلام کرد که شب گذشته یکشنبه ۴ نوامبر / ۱۳ آبان طالبان در خوگیانی و مالستان، به پست‌های امنتیی حمله کردند که در این حملات ۱۳ سرباز امنیتی کشته و سه تن دیگر زخمی شدند. همچنین در این حملات در مجموع ۲۲ نفر از نیروهای طالبان نیز کشته شدند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان می‌گوید که در این درگیری‌ها، ۱۸ سرباز امنیتی کشته و شماری دیگر زخمی شده‌اند. او در مورد تلفات افراد طالبان چیزی نگفت. طالبان ۱۰ اوت / ۱۹ مرداد نیز به غزنی حمله کرده و پنج روز در این شهر مانده بودند. این حمله بزرگترین حمله طالبان پس از آتش‌بس سه‌روزه در عید فطر بود. بر اساس آمار وزارت دفاع افغانستان، در درگیری‌های پنج‌روزه غزنی، ۳۰ نفر از غیرنظامیان، ۱۰۰ سرباز و ۱۹۴ نفر از افراد مسلح طالبان کشته شدند. اما سازمان ملل از کشته شدن ۱۵۰ نفر غیرنظامی در این حملات خبر داده و احتمال داده بود که شمار آن‌ها به بیش از ۲۰۰ نفر برسد.

کمیسیون اجتماعی #مجلس به طرح استفساریه مستثنی شدن #شهردار_تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان رأی نداد

طرح استفساریه مستثنی شدن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در نشست دوشنبه ۱۴ آبان کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رد شد. سلمان خدادادی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس به خبرگزاری‌های داخلی گفته است این استفساریه را عده‌ای از نمایندگان به صحن مجلس ارائه داده بودند و از آنجا به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شده و در نهایت اعضای این کمیسیون رأی به مستثنی شدن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ندادند. به این ترتیب برکناری محمد علی افشانی از شهرداری تهران قطعی شد.

معاون رئیس جمهوری ترکیه: جسد #خاشقجی را در اسید از بین بردند

معاون رئیس جمهوری ترکیه به خبرگزاری آنادلو گفته است که جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی قطعاً به قتل رسیده. به گفته فواد اوکتای دو پرسش در این پرونده همچنان بی‌پاسخ مانده: آمران قتل خاشقجی چه کسانی بودند و چه بر سر جنازه او آمده است؟ معاون رئیس جمهوری ترکیه گفته است گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه جسد خاشقجی را در اسید از بین برده‌اند. صلاح و عبدالله خاشقجی، دو پسر این روزنامه‌نگار در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته‌اند تنها خواسته آن‌ها این است که جناره پدرشان در گورستان البقیع در مدینه، در کنار دیگر اعضای خانواده‌اش به خاک سپرده شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی #مجلس می‌گوید لایحه پیوستن به #کنوانسیون_مقابله_با_تأمین_مالی_تروریسم (CFT) دوباره در این کمیسیون بررسی می‌شود

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که به زودی لایحه پیوستن به #کنوانسیون_مقابله_با_تأمین_مالی_تروریسم (CFT) در این کمیسیون بررسی می‌شود و بعد از اعلام نظر کمیسیون درباره این لایحه در نشست علنی مجلس نیز باید درباره این موضوع رأی‌گیری شود. فلاحت‌پیشه افزود اگر در جلسه علنی مجلس نمایندگان بر مصوبه قبلی خود اصرار داشته باشند، این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود. یک‌روز پیش از اجرایی‌شدن تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شورای نگهبان لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را با وجود اصرار دولت بر اهمیت تصویب آن رد کرد. فلاحت‌پیشه گفت: «شورای نگهبان بندی در نامه خود به مجلس آورده است که به نظر می‌رسد به کلی CFT را رد کرده است. چون در آن بند آمده با توجه به این‌که ایرادهایی وجود دارد که قابل اصلاح نیست، لذا این مورد به نظر می‌رسد در نظر شورای نگهبان خلاف منافع ملی است.» شورای نگهبان مصوبه CFT را «خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و [دارای] ابهام» تشخیص داده است.

#وزیر_ارتباطات حمله سایبری #اسرائیل به زیرساخت‌های ارتباطی #ایران را تأیید کرد

حمید فتاحی، رئیس‌ هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ایران با انتشار پیامی در توئیتر از حملات پراکنده سایبری از مبدأ اسرائیل به زیرساخت‌های ارتباطی ایران خبر داده. ظاهراً این حملات دفع شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این خبر را تأیید کرده است. محمد جواد آذری جهرمی در صفحه توئیتر خود نوشت: «رژیمی که سابقه‌ آن در به‌کارگیری سلاح سایبری در پرونده‌هایی چون استاکس‌نت مشخص است، این بار تلاش داشت به زیرساخت‌های ارتباطی ایران صدمه‌ای وارد کند، البته به لطف هوشیاری تیم‌های فنی، دست خالی بازگشت.» جهرمی اعلام کرده که جمهوری اسلامی این اقدام را در مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کند.

همزمان با آغاز #تحریم_نفت_ایران #رزمایش_پدافند_هوایی با حضور #سپاه و #ارتش آغاز شد

هم‌زمان با آغاز دور تازه‌ای از تحریم نفتی ایران، رزمایش مشترک پدافند هوایی در شمال مرکز و غرب ایران آغاز شد. توسط امیر دریادار سیاری هدایت رزمایش «ولایت» را به عهده دارد. صبح دوشنبه تصاویری از سیستم‌های دفاع هوایی و دفاع موشکی ایران در مناطقی در شمال کشور را پخش کرد. خبرگزاری تسنیم گزارش داده که این رزمایش در مساحتی به وسعت تقریبی نیم میلیون کیلومتر انجام می‌شود. نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران، یگان‌های پروازی نیروی هوایی ارتش و شبکه دیده‌بانی بصری و اپتیکی در این رزمایش حضور دارند. مقابله با موشک‌های ضد رادار و موشک‌های کروز از جمله مواردی است که در این رزمایش تمرین خواهند شد.

دور تازه تحریم‌های #آمریکا علیه #ایران آغاز شد

دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران به طور ویژه صادرات نفت جمهوری اسلامی و تبادلات بانکی را شامل می‌شود. قرار است ساعت ۸:۳۰ دقیقه بامداد به وقت واشنگتن مایک پمپئو، و استیو منوچین، وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا در یک نشست خبری جزئیات تحریم‌ها را اعلام کنند. جمعه گذشته آمریکا هشت کشور را از تحریم نفتی ایران معاف کرد. چین، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه شامل این معافیت‌ها شده‌اند. نام سایر کشورها هنوز اعلام نشده است. این کشورها موظف‌اند پول نفت خریداری شده از ایران را به حساب ویژه‌ای واریز کنند. این احتمال وجود دارد که ایتالیا هم از تحریم‌ها معاف شود و به این ترتیب حساب یورویی ایران در اروپا حفظ شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علاوه بر بازگردان تحریم‌های دوران باراک اوباما، بیش از ۳۰۰ فرد را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.