ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه ادبی #گنکور در سال ۲۰۱۹ به خاطر رمان «همه مردها یک جور زندگی نمی‌کنند» به #ژان_پل_دوبوا تعلق گرفت

جایزه «گنکور»، مهم‌ترین جایزه ادبی فرانسه به خاطر رمان «همه مردها یک جور زندگی نمی‌کنند» به ژان پل دوبوا، نویسنده و گزارشگر فرانسوی رسید. دوبوا که در سال ۱۹۵۰ در تولوز متولد شده و در همین شهر هم زندگی می‌کند، در رشته جامعه‌شناسی تحصیل کرده است. «همه مردها یک جور زندگی نمی‌کنند» از دریچه چشم مردی به نام پل هانسن روایت می‌شود که دوران محکومیت خود را در زندانی در بوردو می‌گذراند. «عطش» نوشته املی نوتومب رمان‌نویس بلژیکی، «‌سهم پسر» نوشته ژان لوک کوتلمان و «جهان بیرونی»‌ نوشته اولیویه رولین‌ سه اثر دیگری بودند که به عنوان نامزدهای نهایی جایزه ادبی «گنکور» در سال ۲۰۱۹ با رمان نوشته ژان پل دوبوا رقابت می‌کردند. دوبوا در جمع خبرنگاران گفت مثل این است که جایزه تور دو فرانس را برنده شده‌ام. دو بوا سال‌ها با نوشتن گزارش‌های ورزشی در رسانه‌های فرانسه زندگی خود را می‌گذراند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت: در سال ۱۴۲۵ به #سالمندی_جمعیت خواهیم رسید. در آن سال ۳۰ درصد جمعیت کهنسال خواهیم داشت

حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت هشدار داد که تا سال ۱۴۲۵، ۳۰ درصد جمعیت ایران کهنسال خواهد بود. به عبارت دیگر در ۳۰ تا ۳۵ سال آینده از هر سه نفر ایرانی یک نفر سالمند است. با این‌حال در ایران هنوز زیرساخت‌های لازم برای پذیرش این عده سالمند وجود ندارد. برکاتی جمعه ۱۴ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «روند افزایش سالمندان ما یکی از سریع‌ترین روندها در جهان است. اگر جمعیت کشورهای اروپایی شرقی در عرض ۷۰ سال پیر شد، جمعیت کشور ما در عرض ۳۰ سال پیر می‌شود. این کشورها زیرساخت داشتند، اما ما زیرساخت‌های مقابله را نداریم.» مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پایان این گفت‌وگو پبشنهاد داد: «باید تجریبات کشورهای اروپایی شرقی را ببینیم و توجه داشته باشیم که الگوی جمعیتی و سطح سواد سالمندان ما همگون با آنها نیست. سالمندان ۳۰ سال آینده ما میانگین حدود هفت کلاس سواد خواهند داشت.»

مستندسازی ادعای «آزار و اذیت جنسی در ادارات و به ویژه در ارگ ریاست جمهوری #افغانستان» نهایی شد

به گزارش روزنامه ۸ صبح کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد بررسی و مستندسازی ادعاهای «آزار و اذیت جنسی زنان در ادارات دولتی، به ویژه ارگ ریاست جمهوری» این کشور را آماده کرده نهایی شده است. دبیرخانه‌ی ویژه‌ای که برای بررسی این ادعا در کمیسیون‌ مستقل حقوق بشر ایجاد شده بود، می‌گوید که پرونده ادعاهای «آزارواذیت جنسی زنان در ارگ» به تشکیلات لوی‌سارنوالی ارسال می‌کند. دبیرخانه‌ ویژه برای بررسی و مستندسازی ادعاهای آزارواذیت جنسی زنان در ادارات دولتی در سال جاری به دستور محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان تأسیس شد. بر اساس حکم ریاست جمهوری، این نهاد مکلف بود که در مدت سه ماه تمامی ادعاها مبنی بر آزار و اذیت جنسی زنان در ادارات دولتی و غیر دولتی را بررسی و مستندسازی کند.

تجمع اعتراضی کارگران کشاورزی و صنعتی #نیشکر_هفت‌تپه

به گزارش ایلنا، صبح روز سه شنبه ۱۴ آبان ماه گروهی از کارگران نیشکر هفت‌تپه مقابل دفتر مدیریت تجمع کرده و خواستار دریافت دو ماه مزد عقب‌مانده و سایر مطالبات خود شدند. همزمان با این اعتصاب، گروهی از دانشجویان بسیجی اهواز در نامه‌ای به رئیسی رئیس قوه قضائیه از او خواستند برای رسیدگی به «مشکلات معیشتی کارگران مظلوم استان خوزستان» از جمله در نیشکر هفت‌تپه به این استان سفر کند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) نوشته در تجمع امروز کارگران رسمی، قراردادی و روزمزد در آن شرکت داشتند. ایلنا به نقل از کارگرانی که در تجمع شرکت داشتنه‌اند نوشته است کارفرمای هفت‌تپه چند سال است مزایای عرفی و قانونی کارگران را قطع کرده است. عدم پرداخت حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی، کارگران و خانواده‌هایشان را با مشکل مواجه کرده است. در تجمع امروز کارگران بازنشسته هفت‌تپه نیز حضور داشتند. این کارگران مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد هستند اما حق سنوات آن‌ها پرداخت نشده است. کارگران بازنشسته روز شنبه ۱۱ ابان نیز با خواست مشابهی مقابل دفتر مدیریت تجمع کرده بودند. کارگران #نیشکر_هفت‌تپه از ابتدای مهر با خواست خلع ید از مالک خصوصی، آزادی کارگران بازداشتی از جمله #اسماعیل_بخشی و مطالبات معوقه دست به اعتصاب زدند. اعتصاب بیش از یک ماه ادامه داشت. اسماعیل بخشی نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه روز ۸ آبان به قید وثیقه آزاد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: دشمن پوشک بچه و «مشابه آن» را طوری تولید می‌کند که باعث عقیم‌سازی شود

مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سه‌شنبه ۱۴ آبان در همایش ملی پدافند غیرعامل گفت: دشمنان با استفاده از «پوشک‌ها یا محصولات مشابه آن» که پنبه آن‌ها باعث عقیم‌سازی می‌شود می‌خواهند مانع از رشد جمعیت ایران شوند. ذوالنور در توضیح سخنانش گفت: «امروز یکی از بسترهای آسیب به جمعیت، عرصه بیوتروریسم است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. گاهی دشمنان پنبه‌هایی که با آنها پوشک بچه یا مشابه آن تولید می‌شود را به گونه‌ای تهیه می‌کنند که موجب عقیم‌سازی می‌شوند» ذوالنور همچنین موضوع تراریخته‌ها (انتقال یک یا چند ژن محدود، خارج از خزانه ژنتیکی و از طریق روش‌های مدرن ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک) را «یک تهدید جدی» خواند و گفت: مافیاهای خطرناکی پشت موضوع تراریخته‌ها هستند که «سالوس‌وار» نظر تصمیم‌گیرندگان کشور را دچار «انحراف» می‌کنند. او خواستار ایجاد آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی قوی برای آزمایش محصولات تراریخته شد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین به «تمرکز دشمن» بر فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «ابعاد اعتقادی و وحدت‌آمیز مردم ما، از دیگر عرصه‌هایی است که دشمن بر روی آن تمرکز کرده و فضای مجازی یک شمشیر دو لبه است ولی تیغه آن در دست ماست و دسته آن در دست ما نیست».

#کاظم_جلالی از نمایندگی مجلس استعفا داد

کاظم جلالی از نمایندگان اصولگرا ـ اعتدال‌گرای تهران در مجلس شورای اسلامی که در دهمین دوره انتخابات مجلس در لیست ۳۰ نفره «ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان: گام دوم در تهران» قرار داشت، از نمایندگی مجلس استعفا داد. عبدالرضا مصری، نائب رئیس دوم مجلس سه‌شنبه ۱۴ آبان اعلام کرد که استعفای کاظم جلالی نماینده تهران در مجلس اعلام وصول شد و هفته آینده در جلسه علنی مجلس بررسی می‌شود. مصری گفت جلالی «قرار است در سنگر دیگری خدمت کند». گفته می‌شودکه کاظم جلالی قرار است به‌عنوان سفیر ایران در روسیه منصوب شود.

#علی_نجاتی عضو سندیکای #کارگران #نیشکر_هفت_‌تپه احضار شد

سندیکای کارگران نیشکر هفتتپه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که #علی_نجاتی عضو سندیکای #کارگران #نیشکر_هفت_‌تپه به شعبه ۲۸دادگاه انقلاب تهران احضار شد. این احضاریه از طربق پیامک و ابلاغ الکتریکی به فرزانه زیلابی، وکیل کارگران هفت‌تپه صورت گرفته است. بر اساس این احضاریه وقت رسیدگی به پرونده علی نجاتی یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸ تعیین شده است. سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه در این اطلاعیه هر گونه ارعاب، تهدید و پرونده‌سازی برای کارگران و مدافعان جنبش کارگری را محکوم کرده و خواستار پایان دادن به چنین پرونده سازی‌هایی شده است.

ارتش #لبنان تلاش می‌کند خیابان‌ها و معابری که معترضان مسدود کرده‌اند باز کند

سربازان لبنانی برای بازگشایی خیابان‌ها و معابر اصلی که توسط تظاهرکنندگان ضددولتی مسدود شده‌اند، در مناطق مختلف کشور مستقر شدند. در بسیاری از مناطق، تظاهرکنندگان با ورود نیروهای نظامی، با آرامش عقب‌نشینی کردند. با این حال، در زوق مصبح، واقع در حومه شمالی بیروت، امروز سه‌شنبه ۱۴ آبان / ۵ نوامبر، هنگامی که برخی از تظاهرکنندگان از عقب‌نشینی خودداری کردند، درگیری‌هایی رخ داد. نیروهای ارتش چندین نفر از معترضان را دستگیر کردند. پیرمردی از میان معترضان غش کرد و با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد. معترضان ضد دولت از ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر علیه فساد و سوء مدیریت گسترده طبقه سیاسی که سه دهه بر کشور حاکم است، تظاهرات خود را آغاز کردند. آن‌ها با مسدود کردن خیابان‌ها و همچنین بزرگراه‌های لبنان، کشور را فلج کرده‌اند. هنوز سرنوشت دولت آینده لبنان مشخص نیست. این کشور با نرخ بالای بیکاری و بدهی ۸۶,۲ میلیارد دلاری دست و پنجه نرم می‌کند و از شروع اعتراضات تاکنون، از لحاظ اقتصادی نیز فلج شده است. براساس آمارهای بانک جهانی، بیش از ۲۵ درصد مردم لبنان در فقر زندگی می‌کنند.

سخنگوی #قوه_قضائیه: در هفته‌های آینده در مورد پرونده #روح‌الله_زم اطلاع‌رسانی می‌شود

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه ایران در نشست خبری خود اعلام کرد که در هفته‌های آینده نسبت به نتایج به‌دست آمده از پرونده روح‌الله زم، مدیر کانال آمدنیوز، اطلاع‌رسانی خواهد شد. اسماعیلی در باره آخرین وضعیت بازداشت و پرونده روح الله زم گفت: «در این پرونده تحقیقات مفصلی انجام شده و مستندات فراوانی به‌دست آمده و بر اساس تحقیقات، ارتباط مستمر و وابستگی این فرد به سرویس‌های بیگانه محرز و نحوه ارتباط مشخص شده است و (...) اطلاعات بسیار خوبی از نحوه کار سرویس‌های بیگانه به دست آمده است». او همچنین افزود: «وجوه اخذ شده ناشی از این ارتباط احصا (حساب) شده است. علاوه بر این مشخص شد که این فرد یک حالت سر شبکه‌ای داشته است. این فرد برای خیلی از پایگاه‌های برون مرزی مرجعیت داشته است». روح‌الله زم که پس از اعتراضات سال ۸۸ یک بار دستگیر و سپس از ایران خارج شده بود، سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز را در خارج از ایران راه‌اندازی کرد. این کانال پس از مدتی به کانال انتشار اسناد فساد حکومتی معروف شد. سپاه پاسداران ۲۲ مهر در اطلاعیه‌ای خبر از بازداشت روح‌الله زم با «به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگرد‌های ابتکاری داد و او را «تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه» و «حمایت و پشتیبانی» سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل و «مرتبط با سایر سرویس‌های اطلاعاتی» توصیف کرد. با وجود این هنوز روشن نیست که روح‌الله زم دقیقاً به چه ترتیب و صورتی بازداشت شده است.

ترکیه خواهر #ابوبکر_البغدادی را در شمال سوریه دستگیر کرد

یک مقام ارشد ترکیه که نام او افشا نشده به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که این کشور رسمیه عوض، خواهر ابوبکر البغدادی، رهبر کشته شده داعش را در شهر اعزاز در شمال سوریه که تحت کنترل نیروهای ترکیه است بازداشت کرده است. به کفته این مقام ارشد همراه با خواهر ابوبکر بغدادی، همسر و عروسش نیز بازداشت شده‌اند و بازجویی از آن‌ها آغاز شده است. این مقام دولت ترکیه از خواهر ابوبکر البغدادی به عنوان «معدن طلا» یاد کرده است: کنایه‌ای از اطلاعات ارزشمندی که در جریان بازجویی و تخلیه اطلاعاتی از او ممکن است به دست بیاید. خواهر البغدادی در نزدیکی شهر اعزاز در یک کاروان زندگی می‌کرد. البغدادی شنبه ۲۶ اکتبر در جریان حمله کماندوهای آمریکایی به محل اختفای او در استان ادلب در شمال غربی سوریه با جلیقه انفجاری خودکشی کرد.

#محسن_پیرهادی، دست راست #قالیباف سخنگوی ائتلافِ جناحی از راست‌ها شد

محسن پیرهادی عضو سابق هیات‌رییسه شورای شهر تهران، مدیرمسئول روزنامه «رسالت» و دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی (حزب اصلی حامیان محمدباقر قالیباف)، به اتفاق آرای دبیران کل احزاب، تشکل‌ها و اعضای «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» سخنگوی این شورا شد. پیرهادی جمعه ۱۰ آبان گفته بود که به احتمال زیاد قالیباف از حوزه انتخابیه تهران نازد انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود. شهردار سابق تهران تاکنون رسما اعلام نکرده که قصد شرکت در انتخابات مجلس یازدهم دارد. حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی نیز پنج‌شنبه ۹ آبان گفت که هنوز از شرکت قالیباف در انتخابات آتی مجلس اطلاعی ندارد.