ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین: اگر ایران از تورم ۵۰ و ۶۰ درصدی عبور کند دچار ابر تورم می‌شود

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفته ایران امروز در خطرناک‌ترین نقطه تاریخی تورم درچهار دهه اخیر قرار دارد و اگر از این مراحل تورم ۵۰یا ۶۰ درصدی عبور کند، کنترل آن به صورت تصاعدی سخت می‌شود و می‌تواند به یک ابرتورم منجر شود. مجیدرضا حریری تاکید کرده که هر سیاستی که منجر به افزایش تورم شود باید حذف شود یا اثر تورمی آن خنثی شود. به گفته حریری، بخش بزرگی از شرایط فعلی اقتصادی ایران تاثیر دیپلماسی و روابط سیاسی است. او با اشاره به اثر تکیه اقتصاد ایران به فروش نفت و مساله تحریم‌ها گفته: «همه سیستم ما باید تلاش کند تا از طریق مذاکره تحریم‌ها را رفع کند. اما همه این کار در اختیار ما نیست یعنی اگر ما ۱۰۰ درصد هم برای انجام مذاکره در راستای رفع تحریم مایل باشیم، تنها ۵۰ درصد از موضوع در اختیار ما است و ۵۰درصد دیگر در اختیار آمریکاست.» تلاش برای احیای برجام پس از خروج آمریکا از آن تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده؛ هرچند علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در وین شامگاه چهارشنبه ۳ نوامبر/ ۱۲ بهمن با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد مذاکرات احیای برجام که با انتخابات ریاست جمهوری ایران در تابستان سال جاری متوقف مانده بود ۲۹ نوامبر/ ۸ آذر برگزار می‌شود. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین همچنین گفته در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها باید اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور به حداقل برسد و برای این کار باید تجارت‌های دوجانبه را به خصوص با کشورهای همسایه ایران و کشورهایی که می‌توان آنها را برای مبادله با وجود تحریم‌ها راضی کرد، توسعه داد. در حال حاضر ۹۰ درصد از صادرات و واردات ایران تنها با هفت کشور صورت می‌گیرد.

حمله به خط انتقال آب در اصفهان؛ آب شرب مردم در یزد قطع شد

برای پنجمین بار متوالی در این ماه، حمله به خط انتقال آب یزد در شرق اصفهان باعث تخریب حوضچه ۳۰۸ و قطعی آب شرب مردم یزد شد. مهران فاطمی استاندار یزد در رشته توئیتی به تداوم این اقدام واکنش نشان داد و با تایید تخریب حوضچه ۳۰۸ خط انتقال آب یزد با تعرض افراد ناشناس نوشت: «بر اساس اصل ۴۰ قانون اساسی، هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.» استاندار یزد همچنین از اعزام معاون عمرانی و مدیرعامل آب منطقه‌ای به همراه تیم فنی بازسازی برای نظارت و تسریع در روند تعمیر تخریب رخ داده به محل وقوع تعرض خبر داده و نوشته که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی نیز با فرمانده انتظامی استان در سفر به استان اصفهان، رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد. برخی از کاربران در فضای مجازی نسبت به این تخریب‌ها واکنش نشان داده‌اند و تاکید کرده‌اند که این خط لوله برای آب شرب است و ربطی به صنعت و کشاورزی و گلخانه یزد ندارد. برخی کاربران اصفهانی هم نوشته‌اند که تخریب و هدر رفت آب برای اصفهان که مشکل آب دارد کار درستی نیست اما کشاورزان چاره‌ای ندارند. کشاورزان اصفهان در سال‌های گذشته ده‌ها بار در اعتراض به عدم تامین حق‌آبه تجمع و تظاهرات کردند. قطع خط انتقال آب به یزد هم همواره در سال‌های اخیر صورت گرفته است. صبح دیروز، در  مراسم روز سیزدهم آبان که با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهوری ایران در یزد برگزار شد، مسوولان استانی از بی‌توجهی دولت در تأمین امنیت خط انتقال آب به یزد  انتقاد کردند.

افزایش منابع متحرک آلودگی‌ هوا در تهران

داریوش گل‌علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، گفته سهم منابع متحرک آلودگی هوا در تهران افزایش یافته است. شاخص آلودگی هوا در تهران در روزهای دهم و یازدهم آبان‌ماه از عدد ۱۰۰ گذشته و شروع فصل سرما و پدیده وارونگی هوا بار دیگر موضوع آلودگی هوا در تهران و سایر شهرهای بزرگ را در مرکز توجه قرار داده است. گل‌علیزاده گفته بر اساس مطالعات سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا، سهم منابع متحرک، شامل خودروهای سنگین و نیمه سنگین دیزلی(کامیون، اتوبوس‌های درون و برون شهری و مینی‌بوس)، خودروهای سواری شخصی، تاکسی و موتور سیکلت‌ها، در آلودگی هوای شهر تهران، بیش از ۷۰ درصد است. به گفته او، تعداد و سن خودروهای فرسوده سال به سال بیشتر می‌شود و تعداد منابع آلودگی هوا نه‌تنها کم نشده بلکه اضافه شده است. به گفته گل‌علیزاده ۵۰۰ هزار موتور سیکلت در تهران در حال تردد هستند که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها کاربراتوری و غیراستانداردند که باید اسقاط شوند. یک موتور سیکلت کاربراتوری به اندازه ۱۷ تا  ۱۸ خودروی استاندارد آلودگی ایجاد می‌کند. او گفته با توجه به افزایش سرسام آور قیمت موتورسیکلت نو در سال‌های اخیر و عدم توانایی صاحبان موتورسیکلت‌های فرسوده که عموما با این وسیله، در امر حمل و جابجایی بار و مسافر فعالیت می‌کنند، طرح اسقاط و نوسازی موتورسیکلت‌ها و بکارگیری موتورهای برقی، موفقیت آمیز نبوده است. معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، سنگینی ترافیک و فعالیت کارخانجات و سایر مراکز آلاینده هوا، پسماند سوزی در جنوب و جنوب غرب تهران و انتقال  هوای آلوده در ساعت اولیه صبح به‌سمت شهر تهران را در زمان وزش باد از جنوب به شمال، از عوامل تشدید آلودگی هوای تهران برشمرده است.

انسیه خزعلی: ساختار حضور زنان در کلانتری‌ها باید بازنگری شود تا با وظایف همسری و مادری‌ هماهنگ باشد

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری گفته ساختار حضور و فعالیت زنان در کلانتری‌ها نیازمند بازنگری است تا بین حضور آنان در محل کار با انجام وظایف همسری و مادری‌شان در خانه هماهنگی لازم ایجاد شود. انسیه خزعلی روز جمعه ۱۴ آبان در بازدید از کلانتری ۳۴ بانوان مشهد به عنوان تنها کلانتری زنان کشور توصیه کرد که نیروی انسانی بیشتری در حوزه کلانتری زنان جذب و ساختار خاصی برای حضور آنان تعریف شود. او همچنین در بازدید از بازداشتگاه موقت زنان در این کلانتری بر توجه ویژه به مادران باردار و شیرده تاکید کرد تا شرایط بهتری در بازداشتگاه برای آنان فراهم شود. کلانتری ۳۴ بانوان مشهد تنها کلانتری زنان در ایران است که ۹۰ درصد از کارکنان آن را زنان تشکیل می‌دهند. حسین دهقان‌پور، فرمانده انتظامی مشهد در این دیدارگفته این کلانتری به علت ماموریت‌های حرم رضوی ایجاد شده است و حضور آنان در مواردی که معذوریت در اجرای احکام قضایی در خصوص زنان وجود دارد ضروری است و البته در سایر کلانتری‌ها نیز از حضور زنان به عنوان مددکار و مشاور بهره گرفته می‌شود. تاکید بر نقش مادری و همسری زنان از زمان حضور ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری و تشکیل دولت جدید شدت گرفته است. روز گذشته ۱۳ آبان ماه، ابراهیم رئیسی در سمنان در ارتباط با مسئله کار زنان گفت «خانم‌ها بالاخره خانم هستند» و نباید منزلت‌شان مخدوش شود. او در این سخنان با کار زنان در شیفت شب هم مخالفت کرد و گفت: «کار کردن زنان در ساعات شبانه که می‌خواهند مادر و همسر باشند، قابل قبول نیست. برنامه‌ریزی برای شیفت‌های کاری در کارخانه‌ها و ادارات باید به گونه‌ای باشد که «منزلت خانم‌ها» رعایت شود. طرح جوانی جمعیت که اخیرا برای اجرا به تایید نهایی رسیده، یکی از طرح‌هایی است که با هدف افزایش جمعیت، بر نقش زنان به عنوان مادر و همسر تاکید می‌کند و برای وادارکردن زنان به فرزندآوری، مشوق‌های مادی مختلفی را پیش‌بینی کرده است.

بازگشایی مدارس: دانش‌آموزان متوسطه دوم از ۱۵ آبان و متوسطه اول و ابتدایی‌ها از اول آذر به مدرسه می‌روند

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ایران اعلام کرده که بازگشایی مدارس برای دانش‌آموزان «متوسطه دوم» در ۱۵ آبان‌ماه و برای دانش‌آموزان ابتدایی و «متوسطه اول» در یکم آذرماه تعیین شده است. متوسطه دوم شامل پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم و متوسطه اول شامل پایه‌های هفتم، هشتم و نهم است. زمان دقیق حضور در کلاس‌ها برای دانش‌آموزان متوسطه [اول] روز یکم آذرماه است. علیرضا کمرئی تعیین این زمان را استناد به مصوبه ۱۱ مهرماه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد. او گفته بر اساس توافق وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش شرط فعالیت و حضور در مدارس واکسیناسیون نیست. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش همچنی گفته که تا ۱۰ آبان‌ماه، ۸۸درصد دانش‌آموزان۱۲ تا ۱۸ ساله واکسن زده‌اند. او گفته مراقبت‌های کرونایی در مدارس از جمله فاصله‌گذاری و تهویه هوای کلاس‌ها باید رعایت شود. با وجود اعلام آغازبه‌کار مدارس در ایران در تاریخ‌های تعیین شده، نگرانی‌ها درباره درستی این تصمیم ادامه دارد. امکانات مدارس ایران برای تامین شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی کافی نیست و آمار دقیق درباره میزان واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان وجود ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: طبق قانون مجلس از ما ۱۲۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد خواستند، در حالی‌که الان از ۲۱۰ کیلو عبور کرده‌ایم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای اعلام کرد که ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی ایران به ۲۱۰ کیلوگرم رسده است. بهروز کمالوندی گفت: «ما مدتی محدودیت داشتیم اما خوشبختانه با قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی دست و بالمان باز شد. طبق قانون از ما ۱۲۰ کیلو ۲۰ درصد خواستند، در حالیکه الان از ۲۱۰ کیلو عبور کرده‌ایم. تاکنون ۲۵ کیلو [اورانیوم با غنای] ۶۰ درصد تولید کرده‌ایم که به استثنای کشورهای دارای سلاح هسته‌ای هیچ کشوری قادر به تولید آن نیست.» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابتدای سال جاری میلادی آغاز فرایند غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات زیر زمینی فردو را تایید کرد. این اقدام در پی مصوبه مجلس شورای اسلامی موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» صورت گرفت که دولت را مکلف ساخته بود در راستای مقابله با تحریم‌ها، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در دستور کار خود قرار دهد. این مصوبه همچنین سازمان انرژی اتمی ایران را مکلف ساخت تا از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ۶ برای غنی سازی اورانیوم استفاده کند که در مغایرت کامل با مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های خارجی ارزیابی شده است. علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در وین شامگاه چهارشنبه ۳ نوامبر/ ۱۲ بهمن با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد مذاکرات احیای برجام که با انتخابات ریاست جمهوری ایران در تابستان سال جاری متوقف مانده بود ۲۹ نوامبر/ ۸ آذر برگزار می‌شود. نشست بعدی شورای حکام ۱۸ نوامبر/ ۲۷ بهمن برگزار می‌شود. این پرسش مطرح است که آیا قدرت‌های غربی ممکن است قبل از برگزاری دور ششم مذاکرات وین، در نشست فصلی شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کنند؟ روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «پاریس همچنان بی‌اندازه نگران نقض تعهدات ایران در توافق هسته‌ای و نقض توافق با آژانس در سپتامبر/ مهر گذشته است.»

۹۰ میلیون و ۳۵۴ هزار و چهار اشتراک اینترنت سیار در کشور فعال است

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور هر سه ماه یک‌بار، با ارائه گزارشی، شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را اعلام می‌کند. به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) بر اساس این گزارش اکنون ۹۰ میلیون و ۳۵۴ هزار و چهار اشتراک اینترنت سیار در ایران فعال است که ضریب نفوذ اینترنت را به ۱۰۶,۳۴ درصد رسانده است. بر همین اساس تعداد اشتراک‌های تلفن ثابت در ایران تا پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به ۳۸ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۳۴۳ خط رسیده که از این تعداد ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۱۸۱ خط دایر و فعال است. به این ترتیب ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور از ۳۴ درصد عبور کرده است. وضعیت توسعه ارتباطات پهن‌باند ثابت نشان می‌دهد اکنون ۱۰ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۲۴۸ اشتراک پهن‌باند ثابت در قالب فناوری‌های مختلف (xDSL، FTTX، WiFi، TD-LTE) در کشور فعال است که ضریب نفوذ را به ۱۲.۵۵ درصد رسانده است. میزان اشتراک پهن‌باند ثابت بیانگر این است که مانند گذشته در این بخش ایران جزو کشورهای توسعه‌نیافته است.