ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپاه یک ماهواره‌بر آزمایش کرد و می‌گوید موفق بوده است

سپاه نیوز، ارگان رسانه‌ای سپاه پاسداران روز شنبه، ۱۴ آبان اعلام کرد که «آزمایش پروازی زیر مداری موتور مرحله اول رافع در ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ با موفقیت انجام پذیرفت». «در آزمایش امروز موتور مرحله اول ماهواره بر قائم ۱۰۰ که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دیماه ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بوده، مورد آزمایش پروازی زیر مداری قرار گرفت.» سپاه می‌گوید ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، موشکی است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. این در حالی است که امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مردادماه امسال گفته بود ماهواره‌بر قائم، موشکی چهار مرحله‌ای با سوخت جامد و برای قراردهی ماهواره‌هایی با وزن دستکم ۱۰۰ کیلوگرم در مدار ۱۰۰۰ کیلومتری است. هنوز مشخص نیست که این ماهواره‌بر در دو ماه گذشته با تغییر طراحی و هدفگذاری روبه‌رو شده است و یا اینکه تنها سه مرحله از پرتاب این موشک موفقیت آمیز بوده و سپاه مانند موارد پیشین باز هم نتوانسته از مدار ۵۰۰ کیلومتری فراتر برود. فرمانده هوافضای سپاه بدون اینکه در مورد تغییرات این ماهواره‌بر صحبت کند وعده داد که «در آینده‌ای نزدیک ماهواره ناهید سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره برداری از ماهواره بر سه مرحله‌ای قائم ۱۰۰ در مدار قرار می‌گیرد.»

تداوم بی‌خبری از وضعیت خالد حسینی، فعال کارگری اهل سنندج

بنا بر گزارش «کولبرنیوز»، علی‌رغم گذشت یک ماه و نیم از زمان بازداشت خالد حسینی، فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، خانواده او هم‌چنان در بی‌خبری به‌سر می‌برند و از وضعیت این فعال کارگری اطلاعی ندارند. خالد حسینی در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱، به دست نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در بازداشت اداره اطلاعات سنندج در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. در این مدت خانواده خالد حسینی با مراجعه به اداره اطلاعات و دادگستری سنندج پیگیر وضعیت و آزادی او بوده‌اند، اما پاسخ مشخصی از سوی مسئولان امنیتی و قضائی دریافت نکرده‌اند. در روزهای گذشته نیز کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری ادامه بازداشت این فعال کارگری را محکوم کرد و خواهان آزادی فوری او و دیگر فعالان در بند شد. مظفر صالح‌نیا و صلاح زمانی دو فعال کارگری دیگر شهر سنندج که در جریان اعتراضات مردمی شهر سنندج در تاریخ ۳۰ شهریور بازداشت شده بودند، در روزهای اخیر با تودیع قرار وثیقه موقتاً و تا زمان پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شدند. در جریان خیزش سراسری «ز. ز. آ» تاکنون ده‌ها معترض کشته و هزاران تن دیگر بازداشت شده‌اند. در این میان، فشارها و سرکوب فعالان کارگری و مدنی نیز از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی ادامه داشته است.

مدارس خاش پس از اعتراضات روز گذشته غیرحضوری شد

مدیر آموزش و پرورش خاش در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد مدارس این شهرستان روز شنبه ۱۴ آبان غیرحضوری است. عبدالوهاب شهنواز گفته: «به دنبال حوادث و اغتشاشات روز جمعه در این شهرستان همه مدارس روستایی و شهری در تمامی مقاطع در دو نوبت صبح و بعدظهر به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.» روز گذشته پس از اقامه نمازجمعه اهل سنت در مسجد الخلیل در خاش اعتراضاتی صورت گرفت. بنا بر گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، در خاش نیروهای امنیتی به سوی مردم تیراندازی کرده و عده‌ای را کشته و زخمی کردند. وب‌سایت سحام‌نیوز نوشته است که در خاش، دست‌کم «۶۵ نفر از جمله ۹ کودک کشته و زخمی» شده‌اند. این حملات زمانی شروع شد که مردم معترض خاش در نزدیکی فرمانداری شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر ‌دادند. نیروهای سرکوبگر اعتراض مسالمت‌آمیز آن‌ها را با تیراندازی از سمت فرمانداری به خشونت کشیدند و ده ها نفر را کشته و زخمی کردند. در میان زخمی‌شدگان نوجوانان نیز دیده می‌شوند. وضعیت بیمارستان خاش نیز ملتهب گزارش شده است. مردم پس از تیراندازی نیروهای امنیتی به خشم آمدند و یک کیوسک پلیس را به آتش کشیدند. در زاهدان نیز گزارش‌ها حاکی از آن است که مأموران امنیتی به سوی مردم آتش گشودند.

نماینده شیراز در مجلس: نمی‌توانیم اعتراضات را ریشه‌کن کنیم

جعفر قادری، نماینده شیراز در مجلس گفت: «در اینکه ما نمی‌توانیم اعتراضات کنونی را ریشه‌کن کنیم، شکی نیست، چون کشور‌های مخالف ما و جریان‌های معاند و مشکل‌دار با جمهوری اسلامی، اگر عسل هم در دهانشان بگذاریم، باز هم با ما مخالفت می‌کنند و افرادی هم در داخل هستند که حرف آن‌ها را می‌زنند.» او در عین حال گفته است: «بعضاً به خاطر اقداماتی که انجام می‌دهیم، مردم کوچه و بازار را هم به سمت معترضان هل می‌دهیم. این اتفاق، به واسطه سوءمدیریت‌ها و مشکلات اقتصادی است که می‌بینیم. از طرفی، باید فضا را برای معترضان باز کرد. فضا باید به گونه‌ای مدیریت شود که فرق باشد بین اعتراض و اغتشاش. معترض باید مکان یا مکان‌هایی را بشناسد و بداند اگر آن‌جا برود، می‌تواند صدای خود را به مسئولان برساند. باید خیلی زودتر از این‌ها برای مهیاشدن مکان‌های اعتراض، اقدام می‌شد، اما متاسفانه تاخیر شد.» قادری گفته: «اگر چند پلتفرم درست و حسابی داخلی را کمک و حمایت می‌کردیم، وضع این نبود. ما با حضور پلتفرم‌های خارجی مشکلی نداریم، اما باید در ایران تعهداتی را برای همکاری بدهند و اگر بنا باشد این کار را نکنند، بهتر است همچنان فیلتر باشند.» اعتراضات سراسری در ایران در ۵۰ روز گذشته ادامه داشته و در این مدت اینترنت در ایران با اختلال و قطعی گسترده روبه‌رو بوده است. قطعی اینترنت و فیلترینگ، علاوه بر اختلال در انتقال اطلاعات درباره اعتراضات، کار روزمره مردم را در ارتباط با اینترنت و کسب‌وکارهای اینترنتی دچار مشکلات اساسی کرده است. قادری گفته باید پلتفرم‌های داخلی را تقویت کرد تا مردم برای عضویت در آن برنامه‌ها، اقناع شوند و از این مسیر دغدغه بسترسازی گفت‌وگو در فضای مجازی هم، تا حد زیادی رفع خواهد شد. البته باید بگویم تنوع زیادی در پلتفرم‌های داخلی ایجاد کردیم که شاید ضرورتی نداشت و بهتر بود یکی از آن‌هایی که کامل‌تر از همه بود را حمایت می‌کردیم تا کار بهتر به سرانجام می‌رسید. او پیشنهاد داده که پهنای باند بیشتری به شرکت‌های ارائه‌دهنده این برنامه‌ها داده شود و از سمتی، قیمت اینترنت پایین بیاید تا رضایت بیشتری ایجاد شود. قادری در پاسخ به این پرسش که با مدیریت فعلی، چقدر به کم‌رنگ‌شدن اعتراضات خوشبین است گفته: «باید تسهیلاتی که گفتم ارائه شود. یعنی هم فضای اعتراض را داشته باشیم و هم بستر گفت‌وگو را مهیا کنیم که بخشی از آن، به تقویت پلتفرم‌های داخلی برمی‌گردد. راه بیان اعتراض باید باز شود و دولت باید این اراده را نشان دهد. اگر این‌گونه مدیریت را ببینیم، اعتراضاتی که توام با بی‌نظمی و اغتشاش است، کم‌رنگ خواهد شد.»