نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دونالد #ترامپ خواهان حفظ میزان فعلی تولید #نفت از سوی #اوپک شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۵ دسامبر / ۱۴ آذر در صفحه توئیتر خود اظهار امیدواری کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) میزان فعلی تولید نفت خود را حفظ کند. #ترامپ نوشت: «امیدوارم که #اوپک تولید نفت را به همین شکل که هست ادامه دهد، محدود نکند. جهان خواهان قیمت‌ بالای نفت نیست و به آن نیازی ندارد.» ترامپ این درخواست را در آستانه نشست ۱۷۵ اوپک مطرح کرده که قرار است پنج‌شنبه ۶ دسامبر / ۱۵ آذر در وین، پایتخت اتریش برگزار شود. در حال حاضر بهای نفت در بازارهای جهانی کاهش یافته و قطر نیز اعلام کرده است که از اوپک خارج خواهد شد. اعضای اوپک و روسیه خواهان کاهش تولید نفت و بازگشت به سهمیه‌بندی سال ۲۰۱۶ هستند و در نشست اوپک احتمالاً بر سر کاهش تولید نفت توافق خواهد شد.

محاکمه #کارگران معترض فرودگاه جدید #استانبول آغاز شد

در استانبول، محاکمه #کارگران معترض فرودگاه جدید این شهر و اعضای اتحادیه‌های کارگری که بیش از دو ماه پیش دست به اعتصاب زده بودند آغاز شد. در مجموع ۶۱ تن از کارگران متهم علیه شرایط کاری در محل ساخت فرودگاه جدید #استانبول اعتراض کرده بودند. آن‌ها مدت‌ها نسبت به وضعیت غذای خود، مسکن و ایمنی کار معترض‌ بودند و سندیکاهای کارگری شرایط کاری آن‌ها را به «اردوگاه‌های کار اجباری» تشبیه می‌کردند. اتهامات این کارگران از جمله، مقاومت در برابر نیروهای دولتی، نقض حق کار و مشارکت در جمع‌آوری سلاح یا اشیاء غیرقانونی عنوان شده است. ۳۱ نفر از آن‌ها در بازداشت هستند. پلیس ترکیه در تابستان گذشته ۴۰۰ نفر از کارگران معترض را دستگیر کرده بود.

یک عضو هیئت رئیسه #مجلس گفت با پس گرفتن برخی امضاهای #استیضاح_ظریف، این استیضاح منتفی شد

با پس گرفتن برخی امضاهای #استیضاح محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، این استیضاح از حد نصاب افتاد و عملاً منتفی شد. علیرضا رحیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس از کاهش امضاهای #استیضاح_ظریف خبر داد و گفت امضاهای این استیضاح از حد نصاب افتاد و دیگر قابل طرح در مجلس نیست. به‌گفته رحیمی شمار امضاها به ۹ امضا رسیده است. روز گذشته (سه‌شنبه) نیز محمدجواد ابطحی از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اعلام کرد که ۶ نفر از امضاکنندگان طرح استیضاح ظریف امضای خود را پس گرفتند و این استیضاح حتماً از حد نصاب می‌افتد. طرح استیضاح محمدجواد ظریف هفته گذشته با ۲۴ امضا و ۱۱ محور تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد. اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه یکشنبه این هفته که ظریف نیز در آن شرکت کرده بود، اعلام کردند که تا دو هفته دیگر بررسی‌های بیشتری در مورد استیضاح وزیر امور خارجه انجام خواهد شد. اصلی‌ترین مورد در استیضاح ظریف به موضوع سخنان او درباره پولشویی گسترده در کشور مربوط می‌شود که در روزهای اخیر بازتاب وسیعی داشت و اصولگرایان را علیه او برانگیخت.

بر اساس تحقیقات یک مؤسسه استرالیایی شمار قربانیان #تروریسم در جهان به‌مراتب کمتر شده است

مؤسسه تحقیقاتی «اقتصاد و صلح» که دفتر مرکزی آن در سیدنی استرالیا قرار دارد، در آخرین تحقیقات خود درباره شاخص جهانی تروریسم اعلام کرده که از شمار قربانیان #تروریسم در جهان به‌مراتب کاسته شده است. این مؤسسه که هر سال گزارشی در این‌باره منتشر می‌کند گفته است که در سال گذشته میلادی ۱۸ هزار و ۸۱۴ نفر در حملات تروریستی جان خود را از دست داده‌اند. این میزان ۲۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ کمتر است. در مقایسه با سال ۲۰۱۴ کاهش شمار کشته‌شدگان حتی به بیش از ۴۰ درصد می‌رسد. این وضعیت به‌ویژه در عراق و سوریه که گروه «دولت اسلامی» (داعش) عقب‌نشینی کرده بهتر شده است. در اروپا شمار کشته‌شدگان در حملات تروریستی به ۸۱ نفر کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۶ تعداد قربانیان ۱۶۸ نفر بود.

یک گروه دیگر از #پناهجویان_افغانستانی ساکن #آلمان به #کابل بازگردانده شدند

در #کابل یک هواپیمای دیگر حامل #پناهجویان_افغانستانی ساکن #آلمان بر زمین نشست. دولت آلمان این پناهجویان را به کشورشان بازگرداند. مقامات آلمانی گفته‌اند که این هواپیما از فرودگاه فرانکفورت پرواز کرده و بامداد چهارشنبه ۵ دسامبر / ۱۴ آذر با ۱۴ پناهجوی افغانستانی به کابل رسیده است. بازگرداندن پناهجویان افغانستانی به کشورشان همواره در آلمان مورد انتقاد گرفته زیرا وضعیت امنیتی افغانستان بحرانی‌تر شده و دولت این کشور همچنان با گروه‌های تندرو طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) در جنگ است. گروه Pro Asyl در آلمان که از حقوق پناهجویان پشتیبانی می‌کند بازگرداندن پناهجویان افغانستانی به کشورشان را در شرایطی که حملات تروریستی و انتحاری در این کشور بیشتر شده، اقدامی غیرمسئولانه می‌داند. به‌گفته منابع نظامی دولت افغانستان کنترل تنها کمی بیش از نیمی از شهرهای کشور را در اختیار دارد و در حدود ۳۰ درصد آن‌ها درگیری‌های نظامی جریان دارد.

#انجمن_داروسازان هشدار داد که تبلیغ #مهناز_افشار برای داروی #نالوکسان جان معتادان را به خطر می‌اندازد

مهناز افشار بازیگر ایرانی با انتشار پیامی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی از معتادان به مواد مخدر خواسته است با تزریق آمپول نالوکسان خود به تنهایی از مرگ ناشی از سوءمصرف مواد مخدر جلوگیری کنند. مهناز افشار ادعا کرده که نالوکسان بدون تجویز پزشک در داروخانه‌های ایران توزیع می‌شود. انجمن داروسازان ایران چهارشنبه ۱۴ آذر هشدار داده که تزریق خودسرانه این دارو ممکن است بسیار خطرناک باشد: «نالوکسان جزو داروهای بدون نسخه یا OTC نیست که مردم بتوانند آن را راحت از داروخانه‌ها تهیه کنند، بلکه حتماً به تجویز پزشک نیاز دارد و باید تزریق آن زیر نظر پزشک انجام شود. زیرا استفاده از این دارو می‌تواند باعث بروز علایم سندرم شدید قطع مصرف مواد مخدر و تشنج در فرد معتاد شود.»

#زلزله عمق #اقیانوس_آرام را لرزاند: هشدار وقوع #سونامی در #کالدونیای_جدید

در پی وقوع زمین‌لرزه ۷ ,۶ ریشتری در «کالِدونیای جدید» در جنوب اقیانوس آرام، هشدار وقوع سونامی صادر شد. این مجمع الجزایر در تملک فرانسه است. به گزارش خبرگزاری رویترز، مرکز هشدار سونامی اعلام کرده که این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در زیر آب‌های اقیانوس آرام اتفاق افتاده و به همین سبب احتمال وقوع سونامی وجود دارد. این مرکز هشدار داده که ممکن است ارتفاع امواج از سه متر هم فراتر رود و به همین سبب بهتر است ساکنان مناطق ساحلی خود را به مناطق مرتفع‌تر برسانند. دستور تخلیه این مناطق صادر شده است.

مذاکرات صلح #یمن: هیأت صنعاء همراه با نماینده #سازمان_ملل وارد #استکهلم شد

صبح چهارشنبه ۱۴ آذر/ ۵ دسامبر هیأت صنعاء به همراه مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای شرکت در دور جدید مذاکرات صلح وارد استکهلم، پایتخت سوئد شد. در این دور از مذاکرات طرفین درباره بازگشایی فرودگاه صنعاء، اجرای تبادل زندانیان و حصول توافق آتش‌بس در بندر الحدیده گفت‌وگو می‌کنند. چنانچه توافق حاصل شود، آتش‌بس فراگیر در یمن برقرار خواهد شد. روز گذشته در آستانه برگزاری مذاکرات صلح استکهلم دولت یمن و شورشیان حوثی توافق کردند که صدها تن از زندانیان خود را مبادله ‌کنند. انتظار می‌رود این توافق شامل بیش از ۲ هزار زندانی طرفدار دولت و ۱۵۰۰ تن از حوثیان شود. پیش از این قرار بود، مذاکرات صلح در شهریور/ سپتامبر سال جاری در ژنو برگزار شود که عربستان به هواپیمای عُمانی برای انتقال هیأت انصارالله از صنعاء به ژنو، اجازه پرواز و فرود در فرودگاه صنعاء را نداد. این بار هیأت انصارالله با یک هواپیمای کویتی وارد استکهلم شد. ایالات متحده آمریکا به ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی تا پایان نوامبر ۲۰۱۸ برای آغاز مذاکرات صلح وقت داده بود.

دفتر #ایران در #سازمان_ملل: #آمریکا از #شورای_امنیت سوءاستفاده نکند

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل درباره نشست ۱۳ آذر شورای امنیت با انتشار بیانیه‌ای از ایالات متحده آمریکا خواست به «سوءاستفاده» از شورای امنیت پایان دهد. در این بیانیه گفته شده که آمریکا با خروج از برجام قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده و اکنون خود نمی‌تواند به عنوان ناقض این قطعنامه، برای محکومیت ایران بدان استناد کند:«در حالی که همه فعالیت‌های مرتبط با موشک بالستیک ایران کاملاً در انطباق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌باشد، این آمریکا است که این قطعنامه را به صورت کامل نقض کرده است. آمریکا باید سوءاستفاده از شورای امنیت برای پیشبرد مقاصد شیطنت‌آمیز خود علیه ایران را متوقف کند و به جای ایراد اتهامات بی‌پایه به ایران مبنی بر انجام اقدامات ناسازگار با قطعنامه ۲۲۳۱، به اجرای همین قطعنامه تن در دهد.» شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه ۱۳ آذر/۴ دسامبر به درخواست فرانسه، بریتانیا و آلمان پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد تا آزمایش موشک میان‌برد بالستیک ایران را به بحث بگذارد. نماینده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خواهان محکومیت ایران شد. نماینده بریتانیا رفتار ایران را غیرمسئولانه خواند اما گفت برای محکومیت ایران به شواهد بیشتری نیاز است. این جلسه بدون صدور قطعنامه علیه ایران به پایان رسید.