ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس آموزش و پرورش تهران: کرونا جان ۱۲۰ معلم را گرفت

عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش تهران گفت که طی دو سال گذشته ۱۲۰ معلم در تهران به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. او این آمار را «نشان دهنده توان، ایثار و تلاش معلمان» توصیف کرد که به گفته او «نگذاشتند آموزش تعطیل شود.». فولادوند انتقادها نسبت به عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای بازگشایی مدرسه‌ها در تهران را «بیشتر هیاهو» خواند. او در باره آمار ابتلا دانش آموزان به کرونا هم گفت:« آمار دقیق در این زمینه را باید از ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت پرسید. شما به ستاد کرونا استان بروید و میزان ابتلا شهروندان سن دانش آموزی را ببینید که چقدر است، سپس متوجه می‌شوید که این آمارها صحت ندارد.». در روزهای اخیر تصاویر و ویدئوهایی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مدرسه‌ها منتشر شده است. وزارت آموزش و پرورش و ستاد مقابله با کرونا ایران از نیمه آبان با وجود مخالفت معلمان و برخی از نهادهای صنفی پزشکان، مدرسه‌ها را بازگشایی کردند.

سازمان برنامه و بودجه می‌گوید برای استخدام پرستاران بودجه ندارد و تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی امکان‌پذیر نیست

ده‌ها هزار پرستار قرارداد موقت و شرکتی در ایران چشم انتظار تحقق وعده دولت مبنی بر تبدیل وضعیت بودند اما آنطور که خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) یکشنبه ۱۴ آذر گزارش کرده سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای اعلام کرده است: اعتبار برای جذب نیروی جدید در قانون بودجه تخصیص نیافته و ۸۱ درصد بودجه موجود تا امروز مصرف شده است و بنابراین هیچ نوع استخدام یا تبدیل وضعیت مقدور نیست. معنای نامه سازمان برنامه و بودجه برای پرستارانی که در سال‌های اخیر به شدت استثمار شده و در دوره همه‌گیری کرونا فشار مضاعفی را تحمل کردند این است که تبدیل وضعیت و حذف شرکت‌های پیمانکاری و قراردادهای ۸۹ روزه «امکان‌پذیر» نیست و بهره‌کشی از آن‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

دیدار مکرون و بن‌سلمان در عربستان: «ریاض متعهد شده است به لبنان کمک کند»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی گفت که ریاض متعهد شده است به اصلاحات در لبنان کمک کند. او جزئیات بیشتری درباره تعهدات ریاض برای کمک به ایجاد ثبات و اصلاح اقتصادی در لبنان ارائه نکرد. مکرون نخستین رهبر غربی است که پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان سعودی با محمد بن سلمان دیدار و گفت و گو کرده است. دیدار او با بن سلمان که متهم است فرمان قتل خاشقچی را صادر کرده با انتقادهای بسیاری روبرو شده است. مکرون که به دنبال افزایش نقش و بازگشت به جایگاه پیشین فرانسه به عنوان یکی از دولت های استعمارگر در خاورمیانه است، اما گفته که این دیدار «برای کمک به «ثبات» در منطقه خاورمیانه ضروری است». بر اساس گزارش رسانه‌ها مکرون و بن سلمان در پشت درهای بسته با یکدیگر دیدار کردند. یک روز قبل از دیدار بن سلمان و مکرون، جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان که اظهاراتش در ارتباط با مداخله نظامی عربستان سعودی در بحرین به قطع روابط دیپلماتیک بیروت و ریاض انجامیده بود، از مقام خود استعفاء کرد. رسانه‌ها به نقل از منابع مطلع نوشته‌اند که مکرون و بن سلمان با نجیب میقاتی نیز به صورت تلفنی گفت و گو کرده‌اند. میقاتی نیز در اطلاعیه‌ای این گفت و گو را «گامی مهم در جهت احیای روابط دو کشور» توصیف کرده است.

کاهش ۸۴ درصدی مخازن سدها: وضعیت ذخیره آب خوزستان «بسیار نگران‌کننده» است

علی شریفی، مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان، وضعیت ذخیره آب در مخازن آبی این استان را «بسیار نگران کننده» توصیف کرد. او گفت: «در حال حاضر حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب قابل برنامه‌ریزی در مخازن سدهای استان خوزستان وجود دارد که در مقایسه با سال گذشته ۸۴ درصد کاهش داشته است». به گفته شریفی فقط ۵ درصد از حجم مفید مخازن سدهای خوزستان آبدار هستند. او گفت: «با توجه به اینکه در حوضه‌های آبریز استان خوزستان بارش‌های موثری اتفاق نیافتاده است، همچنان ورودی آب به مخازن سدها پایین است.». شریفی حوضه کرخه را «بحرانی‌ترین حوضه آبی» در استان خوزستان برشمرد. به گفته او «در این حوضه فقط ۱۴۷ میلیون متر مکعب آب قابل استحصال برای پایین دست وجود دارد» و « میزان ورودی آب به سد کرخه، نصف میزان خروجی آب از این سد است». او همچنین از کاهش ۸۰ درصدی مجموع آب سدهای کارون خبر داد. به گفته او در حوضه دز نیز «شرایط بسیار حساس» و اعداد «بسیار نگران‌کننده» است.

فرمانده پلیس اماکن تهران: استفاده از نام‌های کُردی، ترکی، لری، گیلکی برای واحدهای صنفی تهران ممنوع است

نادر مرادی، فرمانده پلیس اماکن تهران استفاده از نام های غیرفارسی برای واحدهای صنفی در «پایتخت» را ممنوع اعلام کرد. سرهنگ نادر مرادی گفت: طبق بخشنامه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پلیس ابلاغ کرده است، واحدهای صنفی باید نامی که برای خود انتخاب می‌کند حتماً فارسی باشد. مرادی سپس استفاده از نام های غیر فارسی که او «محلی» نامید را ممنوع اعلام کرد و گفت: در تهران استفاده از نام‌های محلی (ترکی، کردی، لری، شمالی و…) برای واحدهای صنفی ممنوع است و این کار خلاف قانون است. به گفته فرمانده پلیس اماکن تهران اصناف تنها در شهرستان‌های مرتبط حق استفاده از نام های غیرفارسی را دارند. او گفت: به عنوان مثال از اسم‌های ترکی باید در استان‌های ترک زبان استفاده شود. به گفته مرادی به افرادی که برای واحدهای صنفی نام غیرفارسی انتخاب کنند، مجوز داده نمی‌شود. اجبار به نامگذاری فارسی و ممنوعیت استفاده از نام های غیرفارسی بخش دیگری از سیاست‌های یکسان سازی و سرکوبگرانه جمهوری اسلامی ایران علیه اقلیت‌های ملی تحت ستم است. فرمانده پلیس اماکن در حالی استفاده از نام های غیرفارسی در استان ها و شهرهای مرتبط را مجاز شمرده که فعالان مدنی در آذربایجان فاش کرده‌اند که ثبت احوال از صدور شناس‌نامه با نام های ترکی خودداری می‌کند.

بایدن و پوتین روز سه‌شنبه بر سر مسئله اوکراین گفت‌وگو می‌کنند

کاخ سفید، یکشنبه ۵ دسامبر/۱۴ آذر اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه با هم تماسی ویدیویی خواهند داشت. ‌براساس گزارش خبرگزاری رویترز قرار است بایدن و پوتین درباره وضعیت متشنج در مرزهای اوکراین با یکدیگر گفت‌وگو کنند. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در این‌رابطه گفت: «بایدن در این تماس بر نگرانی‌های ایالات متحده درباره فعالیت‌های نظامی روسیه در مرز با اوکراین و حمایت واشنگتن از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید خواهد کرد». به گفته او دو طرف درباره موضوعات دیگر از جمله «ثبات استراتژیک، و مسائل سایبری و منطقه‌ای» نیز گفت‌وگو خواهند کرد. از سوی مقابل کرملین هم روز شنبه اعلام کرد روسیه و ایالات متحده قرار است در مورد روابط دوجانبه و اجرای توافق‌هایی که در نشست ژنو در ماه ژوئن به دست آمده صحبت کنند. براساس گزارش‌ها روسیه بیش از ۹۴ هزار سرباز خود را به نزدیکی مرزهای اوکراین گسیل کرده است. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین روز جمعه با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی گفت که مسکو ممکن است در حال برنامه‌ریزی یک حمله نظامی گسترده، در پایان ژانویه باشد. مقام‌های ایالات متحده هم گفته‌اند که به نتایج مشابهی رسیده‌اند اما روسیه می‌گوید به دنبال حمله نظامی به اوکراین نیست «ولی از حق خود برای استقرار نیروهای نظامی‌اش در قلمرو خود آن‌طور که صلاح می‌داند دفاع می‌کند». در عین حال جو بایدن درخواست روسیه برای تضمین امنیت در منطقه را رد کرده است. بایدن روز جمعه هنگام عزیمت برای سفر آخر هفته به کمپ دیوید به خبرنگاران گفت: «من خط قرمزهای کسی را قبول ندارم.» رئیس جمهور ایالات متحده گفت که او و مشاورانش در حال آماده‌سازی مجموعه‌ای جامع‌ از اقدامات‌اند که با هدف بازدارندگی پوتین از تهاجم به اوکراین انجام خواهند شد. بایدن جزئیات بیشتری ارائه نکرد، اما گفته می‌شود کاخ سفید اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه را با متحدان اروپایی مطرح کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز پنجشنبه، ۲ دسامبر/ ۱۱ آذر پیش از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که متحدان ناتو تعهدی تزلزل‌ناپذیر به حاکمیت اوکراین دارند.

شهرداری تهران نام صمد بهرنگی، مهدی آذریزدی، جبار باغچه‌بان و هوشنگ مرادی کرمانی را از خیابان‌‌ها حذف کرد

شهرداری منطقه شش تهران نام صمد بهرنگی، هوشنگ مرادی کرمانی، جبار باغچه‌بان و مهدی آذریزدی بر چهار خیابان فرعی را تحمل نکرده و دستور داده است تابلوی حاوی نام این شخصیت‌ها را از خیابان‌ها بردارند و خیابان‌ها را به نام قبلی بازگردانند. رئیس مرکز ارتباطات شهرداری و سخنگوی شورای اسلامی تهران در دو اظهار نظر جداگانه به «همشهری آنلاین»، رسانه وابسته به شهرداری تهران گفته‌اند که مشکل «غیرسیاسی» است و فرماندار دولت قبل با مصوبه شورای قبل موافقت نکرده است. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در توضیح حذف نام این چهار نویسنده از خیابان‌های فرعی منطقه شش تهران، فرمانداری را مسئول دانسته و گفته است: «پس از بررسی موضوع از شهرداری منطقه، مرکز ارتباطات و کمیته تعیین نام متوجه شدیم این ۴ نام در کمیته تعیین نام و صحن علنی در دوره پنجم تصویب شده ولی در لیست مصوبات ارسال شده به فرمانداری، توسط فرمانداری مورد موافقت قرار نگرفته است.». مطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران هم در اظهارنظری مشابه گفته «فرمانداری دولت قبل به رئیس شورای شهر وقت اعلام کرده بود با استناد به ماده ۹۰ قانون شوراها و همچنین پیگیری هیات تطبیق نامگذاری، ۴ معبر به نام هوشنگ مرادی کرمانی، جبار باغچه‌بان، مهدی آذریزدی، و صمد بهرنگی مغایر قانون تعیین شده است». او ادعا کرده است که حذف نام این چهار نویسنده از خیابان‌های تهران «سیاسی نیست» و مرکز ارتباطات شهرداری تهران «تلاش می‌کند بار دیگر نامگذاری معابری به نام این نویسندگان را به کمیسیون نامگذاری ببرد». ادعای «غیرسیاسی» بودن تغییر نام خیابان‌ها در حالی از سوی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران مطرح می‌شود که پیش از این گروه‌های سیاسی همسو با شهردار تهران با نامگذاری خیابان‌ها به نام محمدرضا شجریان و محمد مصدق مخالفت و تابلوی حاوی نام این افراد را تخریب کرده بودند.

مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به تهران می‌رود

«نور نیوز»، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران از سفر شیخ طحنون بن‌زاید مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به تهران خبر داد. دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران اعلام کرده است که این سفر دوشنبه ۱۵ آذر/ ۶ سپتامبر با دعوت علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی انجام خواهد شد. خبرگزاری‌های داخلی ایران نوشته‌اند که طحنون بن‌زاید علاوه بر علی شمخانی با برخی از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی دیدار خواهد کرد. این نخستین سفر یک مقام رسمی امارات متحده عربی به ایران پس از تغییر موضع امارات برای بهبود روابط با تهران است. انور قرقاش، وزیر مشاور امور خارجه امارات متحده عربی چندی قبل گفته بود که کشورش گام‌هایی برای کاهش تنش‌ها با ایران برداشته است. او چند روز قبل نیز گفته بود که یک هیئت از امارات متحده عربی به تهران خواهد رفت. امارات متحده عربی و عربستان سعودی در سال‌های گذشته روابطشان با تهران را کاهش دادند. در دو ماه گذشته تحرکات دیپلماتیک میان تهران و ابوظبی افزایش یافته است. خبرگزاری رسمی این کشور به تازگی از مذاکره تلفنی وزیر خارجه ایران و همتای اماراتی خبر داده بود. هئیت‌های نمایندگی ایران و عربستان سعودی نیز تا به حال چند مرتبه با میانجیگری عراق گفت‌وگو کرده‌اند و آنگونه که وزیر خارجه عربستان سعودی گفته است دور بعدی گفت و گوهای دو‌جانبه به زودی از سر گرفته خواهد شد.

فوران آتشفشان در جزیره جاوه اندونزی دست کم ۱۳ نفر را کشت و ۹۸ تن زا زخمی کرد

به‌دنبال فوران آتشفشان «سمرو» در اندونزی، مقام‌های این کشور از مرگ ۱۳ تن و زخمی‌شدن ۹۸ نفر خبر دادند. انتظار می‌رود تعداد کشته‌شدگان با ادامه جستجوی مفقودین افزایش پیدا کند. امدادگران در روستاهای اطراف کوه که از خاکستر پوشیده شده‌اند، به دنبال یافتن بازماندگان یا اجساد آن‌ها هستند. آتشفشان سمرو که در پرجمعیت‌ترین جزیره اندونزی واقع شده، روز شنبه فوران کرد. فوران آتشفشان ستون‌هایی ۱۲ کیلومتری از خاکستر را به آسمان پرتاب کرد و به سرازیری جریان گدازه در پایین کوه منجر شد. به گفته رئیس مرکز بررسی زمین شناسی اندونزی، چندین روز بارندگی شدید و طوفان و رعد و برق باعث فوران ناگهانی آتشفشان شده است. سخنگوی آژانس کاهش بلایای اندونزی (BNPB) یکشنبه ۵ دسامبر/۱۴ آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد دو نفر از ۱۳ قربانی فوران آتشفشان شناسایی شده‌اند. به گفته او حداقل ۹۸ نفر از جمله دو زن باردار مجروح شده و بالغ بر ۹۰۲ تن از ساکنان روستاهای اطراف کوه سمرو که در استان جاوه قرار دارد، تخلیه شده‌اند. مقام‌های اندونزی همچنین اعلام کردند ۱۰ تن از کارگران یک معدن شن و ماسه را نیز که به‌خاطر فوران گذازه گیر افتاده بودند، نجات دادند.

یک روزنامه نزدیک به حزب عدالت و توسعه از «کشف و خنثی شدن طرح ترور» رجب طیب اردوغان خبر داد

روزنامه «ینی‌شفق»، روزنامه محافظه‌کار همسو با حزب عدالت و توسعه، از «خنثی شدن» نقشه ترور رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه خبر داده است. این روزنامه ادعا کرده است که با «هوشیاری پلیس» یک بمب نصب شده بر روی یک خودرو در محل تجمع هواداران اردوغان در شهر سرت «کشف و خنثی» شده است. رجب طیب اردوغان روز شنبه چهارم دسامبر به شهر سرت رفت و در آنجا بار دیگر کُردها را تهدید کرد. جزئیات بیشتری از این حادثه منتشر نشده است. اردوغان رئیس دولت ترکیه در سخت‌ترین دوران خود قرار دارد. سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار در هفته‌های گذشته موج اعتراض‌ها علیه او و حزب حاکم را شدت بخشیده است. منتقدان اردوغان بر این باورند که خبر «خنثی کردن طرح ترور» او با هدف افزایش فشار بر مخالفان و سرکوب بیشتر منتشر شده است. به فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر پلیس ترکیه اعلام کرد که عملیات شناسایی و دستگیری تروریست‌ها را آغاز کرده است.