ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در کرمانشاه باز زمین لرزیده است: ۵,۹ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری در ۲۴ کیلومتری گیلان غرب

خبرگزاری ایسنا از قول شاهین فتحی، معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر نوشته است که تیم‌های ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند. زمین‌لرزه در ساعت ۵:۱۱ بعدازظهر به وقت محلی رخ داده است. ایسنا همچنین از قول دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور، نوشته که «تا این لحظه [۱۷:۳۹] هیچ مراجعه به مراکز درمانی نداشتیم. پنج تیم ارزیاب اورژانس حاضر در صحنه نیز هیچ گزارشی از تخریب و مصدوم شدن شهروندان نداشتند.» بنابر گزارش ایرنا در شهرستان سومار نیز گروه امداد و نجات به حالت عملیاتی در آمده‌اند. طبق گفته فرماندار این شهرستان که در مرز ایران و عراق واقع است، ترک خوردگی برخی منازل و ریزش کوه در برخی مناطق دیده شده است.

#نانوایان در #طبس تجمع کردند

شماری از نانوایان طبس در استان خراسان جنوبی یکشنبه ۱۶ دی در اعتراض به دستمزد پائین و عدم افزایش قیمت نان تجمع کردند. آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آن نوشته شده بود: «ما کارگران نانوایی شرمنده فرزند خود هستیم»، «ما خواستار تعیین نرخ عادلانه نان هستیم» و «ما نانوایان با درآمد سال ۹۳ در سال ۹۷ زندگی می‌کنیم». نانوایان ایران طی چند ماه گذشته خواستار افزایش قیمت نان شده‌اند اما مسئولان دولتی با این درخواست موافقت نکردند. کارگران نانوایی معتقدند با نرخ کنونی نان، درآمد و هزینه نانوایی‌ها همسان نیست و معیشت آنان دچار مشکل شده است. نانوایان یک پلاکارد هم همراه داشتند که بر آن نوشته بود: «دولت از جیب نانوایان به مردم یارانه می‌دهد».

۸۰ #کارگر اخراجی شرکت مخازن تحت فشار #کاوش با شکایت از #کارفرما خواستار #بازگشت_به_کار شدند

۸۰ کارگر واحد تولیدی مخازن تحت فشار کاوش که از روز یکم دی ماه سال جاری با تصمیم کارفرمای کارخانه با اتمام قرارداد بیکار شده‌ بودند، با طرح شکایت در اداره کار شهر صنعتی البرز پیگیر مطالبات خود شدند. کارفرما که به بهانه رکود و عدم وصول مطالبات از شرکت‌های خودروسازی کارگران را اخراج کرد، به آن‌ها قول داده بود که ۴۵ روز سنوات به هریک از کارگران پرداخت کند. این وعده به گفته کارگران محقق نشده و برخی از آنان با ۱۴ سال سابقه کار بیکار شده‌اند و مدیران کارخانه می‌گویند: امکان بازگشت به کارشان وجود ندارد. کارگران در شکواییه خود، خواستار پرداخت مطالبات معوق و بازگشت به کار شدند. این واحد تولیدی در شهر صنعتی البرز استان قزوین واقع شده است.

نهادهای امنیتی مانع برگزاری نشست قانون زمین می‌خورد- #سلب_مالکیت؛ فرایندها و سازکارها- شدند

نهادهای امنیتی در ایران مانع برگزاری یک نشست که قرار بود موضوع ساکنان ده ونک را بررسی کند، لغو کرد. پیشتر اعلام شده بود جلسه بحث با موضوع «قانون زمین می‌خورد، سلب مالکیت؛ فرایندها و سازکارها» با حضور محمد مالجو، کارشناس اقتصادی، امیر رئیسیان وکیل دادگستری و مرتضی هادی جابری‌مقدم، شهرساز دوشنبه ۱۷ دی در تهران برگزار شود. علاوه بر سخنرانان سه تن از ساکنان ده ونک که خانه‌هایشان از سوی دانشگاه الزهرا تصرف شده هم قرار بود در این نشست روایت‌هایشان از سلب مالکیت را بیان کنند. مسئولان امنیتی بدون هیچ گونه توضیحی به برگزارکنندکان این جلسه گفته‌اند که اجازه برگزاری به آنها داده نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به #شکنجه #اسماعیل_بخشی: شکایت کند تا دستگاه قضایی به پرونده ورود کند

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران یکشنبه ۱۶ دی در واکنش به شکنجه اسماعیل بخشی، کارگر نیشکر هفت‌تپه در بازداشتگاه اطلاعات با بیان اینکه «باید دید موضوع چگونه است» گفت: وزارت اطلاعات موضوع را پیگیری می‌کند و اگر او – اسماعیل بخشی- شکایت کند «قطعا دستگاه قضایی وارد می‌شود». او از وزارت اطلاعات هم خواست «اگر تخلفی را دید حتما با مرجع قضایی اعلام کند». محسنی اژه‌ای البته گفت که از دیگران شنیده که «نامه‌ای خطاب به وزیر اطلاعات نوشته شده» و «نمی‌داند نامه بخشی به وزارت اطلاعات درست است یا نه». اسماعیل بخشی چند روز قبل در صفحه شخصی اینستاگرام خود فاش کرد که در روزهای نخست بازداشت تا سرحد مرگ شکنجه شده، دنده‌هایش شکسته و بعد از گذشت نزدیک به دو ماه از آن روز هنوز در ناحیه دنده، گوش چپ و بیضه‌هایش احساس درد می‌کند. او همچنین نوشت که نهادهای امنیتی تماس تلفنی او را شنود و به او توهین کردند. بخشی که همراه با ۱۷ کارگر دیگر نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بود، از وزیر اطلاعات خواست در یک مناظره به پرسش‌های او در باره شکنجه پاسخ بدهد. شکنجه بخشی با واکنش نمایندگان مجلس، استاندار خوزستان، معاون رئیس جمهوری روبرو شده است. استاندار خوزستان موضوع شکنجه او را «جوسازی» و «کذب» دانست. معاون پیگیری اجرای قانون اساسی رئیس‌ جمهوری از او خواست که هرچه سریعتر شکایت کند. علی مطهری هم خواستار «پاسخ قانع کننده» وزیر اطلاعات شد. علاوه بر این فراکسیون امید از وزیر اطلاعات خواست برای توضیح به نمایندگان عضو این فراکسیون به مجلس بیاید. یک عضو هیئت رئیسه مجلس هم از بررسی این مسئله در کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد.

#زنان #عربستان با پیامک از تایید حکم #طلاق خبردار می‌شوند

دادگاه‌های عربستان از این پس موظف‌ند صدور حکم طلاق، تعداد طلاق‌ها و شعبه‌ای که حکم در آن صادر شده است را در پیامکی به زوجه اعلام کنند. به گزارش وبسایت العربیه چندین تن از وکیلان زن در عربستان از این قانون جدید که توسط وزارت دادگستری وضع شده است ابراز رضایت کردند. پیش از این زنان عربستان که مانند بسیاری از زنان ایران از داشتن حق طلاق قانونی محرومند، در مواردی به صورت غیابی یا پنهانی «طلاق داده می‌شدند» و حتی از تصمیم دادگاه برای صدور طلاق به درخواست همسرشان مطلع نمی‌شدند. سمیه الهیندی وکیل عربستانی به العربیه گفته است که موارد بسیاری را در دادگاه‌های عربستان مشاهده کرده که به زنانی مربوط می‌شده که بدون اطلاع از طلاق، به زندگی با شوهر سابقشان ادامه داده بودند: «مردان عربستان تا به حال زنان را طلاق می‌دادند بدون اینکه آن‌ها را از وضعیت جدیدشان آگاه کنند. این قانون به این‌گونه اقدامات برای خیانت به زنان یا کنترل حساب بانکی و اموال تحت مالکیت آن‌ها پایان می‌دهد». گفته می‌شود این قانون جدید نیز در راستای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی عربستان اجرا خواهد شد که به محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان نسبت داده می‌شوند.

#پلیس #ایران نیم‌تن #هروئین در #زاهدان کشف کرد

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) جانشین فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان از کشف ۵۱۱ کیلوگرم هروئین در مرکز این استان خبر داد. پلیس مبازره با مواد مخدر زاهدان این محموله را در یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ کشف کرده است. به گفته سردار احمد طاهری، این خودرو که توسط پلیس توقیف شده است، در خانه‌ای در حاشیه شهر زاهدان پارک شده بوده و قاچاقچیان که از این خانه برای نگهداری و پخش مواد مخدر استفاده می‌کردند، فرصت جابجایی آن را پیدا نکرده بودند. او گفته است که طبق اطلاعات پلیس این محموله از مناطق مرزی وارد زاهدان شده است. پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران سالانه محموله‌های سنگینی را که از مناطق مرزی سیستان و بلوچستان وارد ایران می‌شود ضبط می‌کند اما در مورد سرنوشت مواد مخدر توقیف‌شده آمار دقیق و روشنی وجود ندارد.

رئیس #بانک_مرکزی_ایران: لایحه حذف ۴ صفر از #پول_ملی به دولت تقدیم شده‌است

به گزارش خبرگزاری تسنیم عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران در جریان تشریح سیاست‌های پولی و ارزی دولت اعلام کرد که بانک مرکزی شنبه ۱۵ دی لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را تقدیم دولت کرده است و ابراز امیدواری کرد که این مسئله هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد. کمیسون‌های اقتصادی مجلس نیز از این لایحه استقبال کرده‌اند. حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این مورد گفته است: «به گفته همتی نقدینگی سرگردان نداریم، هدایت نقدینگی معنا ندارد، نقدینگی ۱۷۰۰ هزار میلیارد ۳۰ درصد قدرت خود را به دلیل تورم از دست داده است، به همین دلیل در نظر دارند ۴ صفر را از پول حذف کنند، که باید هر چه زودتر این تصمیم گرفته و انجام شود. حذف ۴ صفر به این معنا است که به جای ۱۰ هزار تومان گفته شود ۱۰ تومان». رسانه مرجع نظام بانکی و اقتصادی، ایبنا، نیز از قول شهباز حسن پور بیگلری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نوشت که حذف صفر از پول ملی بهترین اقدام در راستای ساده‌سازی اعداد است و دولت باید از تجربیات موفق کشورها در راستای حذف صفر از پول ملی بهره گیرد: « از ابتدا موافق حذف ۴ صفر به جای یک صفر از پول ملی بوده‌ایم. اقدام به این عمل هزینه‌هایی برای کشور به همراه خواهد داشت که دولت باید با نگاه کارشناسانه آن را نیز برطرف کند و با نهایی شدن این اقدام تغییرات بسیاری در حسابداری و همچنین اسناد و مدارک بانکی صورت خواهد گرفت. شاید در ابتدا تغییر سکه‌ها و اسکناس‌های موجود هزینه در بر داشته باشد اما در نهایت باید بدانیم که ضرب سکه‌های مجدد و اسکناس‌ها در کاهش هزینه‌ها موثر است و به نوعی این اقدام به مثابه سرمایه‌گذاری است».

#عیسی_فیضی، از فعالان #محیط_زیست #کامیاران #بازداشت شد

در دور جدید بازداشت #فعالان_محیط_زیست در #کامیاران، #نیروهای_امنیتی ظهر روز شنبه ۱۵ دی، #عیسی_فیضی را همراه با ضرب و شتم بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. شبکه #حقوق_بشر #کردستان گزارش کرده است که این بازداشت به وسیله شمار زیادی از نیروهای #اداره_اطلاعات_سنندج انجام شده. آنها به مغازه عیسی فیضی، از فعالان محیط زیست و عضو سابق شاخه کردستان حزب وحدت ملی در خیابان الک شهر کامیاران یورش برده و ضمن ضرب و شتم، او را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. همچنین یک فعال محیط زیست اهل کامیاران از ایجاد فضای رعب و وحشت در این شهر به دنبال بازداشت چهار فعال محیط زیست این شهر خبر داده است. به گفته او، نیروهای امنیتی برای ایجاد این فضا به صورت گروهی به منزل افراد مراجعه کرده و در مقابل دیدگان مردم اقدام به ضرب و شتم بازداشت‌شدگان و توهین به خانواده‌های این افراد کرده‌اند. هفته گذشته سه فعال دیگر محیط زیست به نام‌های #فاضل_قیطاسی، #رضا_اسدی و #هادی_کمانگر در شهر کامیاران بازداشت شدند. #فرهاد_محمدی، #وکیل_دادگستری و دبیر شاخه کردستان حزب وحدت ملی نیز در #سنندج بازداشت شده‌ است.

عضو هیات رئیسه #مجلس: تمام #استیضاح‌ها از دستور کار مجلس خارج شده‌اند

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رئیسه مجلس به خبرنگاران گفته است که هیچ استیضاحی در دستور کار مجلس قرار ندارد و همه استیضاح‌ها از دستور کار مجلس خارج شده‌اند. مجلس ایران اخیرا طرح استیضاح چندین وزیر از جمله حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و منصور غلامی، وزیر علوم را بررسی کرده بود اما براساس اعلام یوسف نژاد همه این موارد بدون توضیح بیشتر از دستورکار مجلس خارج شده اند. یوسف نژاد گفته است که همه نمایندگانی که خواستار استیضاح وزیران کابینه حسن روحانی بودند، از جمله ۲۰ نماینده‌ای که اخیرا طرح استیضاح رحمانی فضلی را امضا کرده بودند، امضای خود را پس گرفته‌اند. او در مورد دخالت علی خامنه‌ای، رهبر ایران و «توصیه» او مبنی بر توقف استیضاح‌ها گفت که در این‌باره چیزی نشنیده است.

پلیس #گرجستان دو ایرانی را به اتهام #قاچاق_هروئین دستگیر کرد

به گزارش خبرگزاری «اسپونتیک»، پلیس گرجستان یکشنبه ۶ ژانویه/ ۱۶ دی یک شهروند ایرانی را به دلیل حمل ۸,۵ کیلوگرم هروئین بازداشت کرد. یک ایرانی دیگر هم هنگام حمل ۶۰۰ گرم هروئین در مرز ترکیه- گرجستان دستگیر شد. هویت هیچ یک از این دو ایرانی فاش نشده اما بر اساس این گزارش، فرد نخست که علاوه بر هروئین «مقداری قرص بوپرنورفین و متآمفتامین» نیز همراه داشت، در گذرگاه مرزی صاداخلو -ارمنستان و گرجستان- در حالی که برای ورود «غیرقانونی تلاش می‌کرد»، دستگیر شد. وزارت کشور گرجستان اعلام کرد: «براساس پرونده قضایی که در مورد تردد غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر تشکیل شده ،این فرد ممکن است به ۱۵ تا ۲۰سال زندان محکوم شود». پلیس این کشور همچنین اعلام کرد یک ایرانی ۲۱ ساله را به اتهام قاچاق ۶۰۰ گرم هروئین در مرز گرجستان و ترکیه دستگیر کرده است. پلیس فرودگاه گرجستان طی ماه‌های گذشته مانع ورود صدها ایرانی به این کشور شده است. مقام‌های ایرانی گفته‌اند که در این باره از وزارت کشور گرجستان توضیح خواسته‌اند اما پاسخی نگرفته‌اند. ایران و گرجستان قرارداد عبور و مرور بدون روادید امضاء کرده‌اند. از یکسال قبل شمار مسافران و مهاجران ایرانی در گرجستان افزایش یافته است. همچنین به گفته مقام‌های ایران، خرید ملک از سوی ایرانیان در گرجستان افزایش چشمگیری داشته است.

مجلس شورای اسلامی تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی را ممنوع کرد

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) یکشنبه ۱۶ دی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ماده ۱۹ «طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» را تصویب کردند که به موجب این ماده تبلیغ کالای خارجی دارای مشابه با نمونه کالای داخلی «به منظور حمایت از کالای ایرانی» ممنوع خواهد شد. تصویب این قانون تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه یا نمونه کالای ایرانی را در صدا و سیما، مطبوعات، تابلوهای شهری یا دیواری، وسایل حمل و نقل همگانی، اوراق چاپی، تلفن و فضای مجازی ممنوع خواهد کرد اما براساس تبصره ۱ این ماده، تبلیغ کالاهای خارجی که بخشی از قرآیند تولید آنها در داخل کشور انجام می شود و مورد تایید وزارت صنعت باشد، مجاز است. طبق این ماده درصورت تخلف رسانه پخش کننده آگهی به پرداخت جزای نقدی معادل ۱۰ برابر قرارداد پخش آگهی محکوم خواهد شد.

#کارگران_هفت‌تپه خواستار آزادی هشت کارگر بازداشتی #فولاد_اهواز شدند

جمعی از کارگران هفت‌تپه در اطلاعیه‌ای از کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد ایران اعلام حمایت کردند. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در این اطلاعیه خواستار آزادی هشت کارگر بازداشتی گروه ملی فولاد اهواز شدند. در متن اطلاعیه گفته شده: «ما کارگران هفت تپه خواهان آزادی هرچه سریع‌تر بازداشتی‌های گروه ملی فولاد اهواز هستیم چرا که معتقدیم که اعتراضات برادران فولادی صنفی بوده و هرگونه فشار بر این عزیزان محکوم است.» ماموران امنیتی طی روزهای ۲۵ تا ۲۷ آبان ۴۲ کارگر گروه ملی فولاد اهواز را دستگیر کردند. ۳۵ تن از کارگران بازداشت شده به قید کفالت یا وثیقه به صورت موقت آزاد شده‌اند اما هفت تن از بازداشت‌شدگان از آن زمان در بازداشتگاه و زندان نگهداری می‌شوند. با دستگیری محمدرضا نعمت‌پور، یکی دیگر از کارگران فولاد اهواز، شمار کارگران زندانی به هشت تن رسیده است. کارگران نیشکر هفت‌تپه در ماه‌های اخیر تحت فشارهای مشابهی بوده اند. ۱۸ کارگر نیشکر هفت‌تپه ۲۷ آبان پس از تجمع مقابل ساختمان فرمانداری و هنگام بازگشت به محل کارخانه دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند. سپیده قلیان، فعال و خبرنگار نیز همراه با این کارگران بازداشت شد. نمایندگان کارگران بعد از مدتی آزاد شدند اما اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در بازداشت ماندند و خبری از آنها به وکیل و خانواده‌شان داده نشد. هر دوی آنها بعد از آزادی از شکنجه و عذاب جسمی و روحی در دوران بازداشت گزارش دادند. در اطلاعیه‌ای که برای حمایت از کارگران فولاد منتشر کردند، کارگران هفت‌تپه از مسئولان خواسته‌اند که به وعده‌های خود در مورد آزادی کارگران فولاد، هرچه سریع‌تر عمل کنند.

#جلیقه‌زردها با حمایت اکثریت #فرانسوی‌ها، فشار بر #مکرون را ادامه می‌دهند

در هفته هشتم اعتراضات علیه ماکرون، صدها جلیقه‌زرد بار دیگر به خیابان‌های پاریس و سایر شهرهای فرانسه آمدند. به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، چندصد جلیقه‌زرد شنبه ۵ دسامبر / ۱۵ دی در خیابان مرکزی شانزه‌لیزه در پاریس تجمع کردند. همزمان ۱۵ واگن پلیس نیز در این خیابان در حالت آمده‌باش قرار داشتند. رسانه‌های محلی از برخورد پلیس و معترضان و شلیک گاز اشک‌آور خبر دادند. آنها گفته‌اند که تعداد معترضان در بعضی مناطق چند ده نفر بوده و در بعضی شهرها و شهرستان‌ها به ۱۲۰۰ نفر هم رسیده است. جنبش جلیقه‌زردها جنبشی خودجوش در فرانسه است که از نیمه ماه نوامبر از طریق شبکه‌های اجتماعی علیه افزایش قیمت سوخت شکل گرفت. این جنبش به سرعت گسترش یافت و خواسته‌های افزایش قدرت خرید و دستمزدها به آن افزوده شد. کارشناسان معتقدند تاثیر اعتراضات جلیقه‌زردها در فرانسه قابل توجه بوده است. این کشور تحت فشارها ناچار شد مسیر اصلاحات اقتصادی خود را تغییر دهد. مکرون ادعا می‌کرد افزایش قیمت‌ها به خاطر توجه او به محیط زیست است، اما ناچار شد در برابر فشارها به اقشار کم‌درآمد مبلغی را بپردازد و مالیات بازنشستگان کم‌درآمد را کاهش دهد. هم‌زمان با تلاش‌های دولت برای جلب رضایت عمومی، امنیتی کردن خیابان‌های فرانسه از سوی نیروی پلیس، و فرارسیدن تعطیلات کریسمس، مشارکت در این جنبش نسبت به هفته‌های آغازین آن کمتر شد. با این حال یک نظرسنجی که پنج‌شنبه ۳ دسامبر / ۱۳ دی منتشر شد نشان می‌دهد ۵۵ درصد فرانسوی‌ها هنوز از اعتراضات جلیقه‌زردها حمایت می‌کنند.