نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار نفر در اصفهان به اتهام توهین به #قاسم_سلیمانی بازداشت شدند

در حالی که مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، با تدارکات ویژه دولتی در شهرهای مختلف ایران در حال برگزاری است و تبلیغات گسترده‌ای نیز در این زمینه می‌شود، امیرحسین رزاززاده، دادستان عمومی و انقلاب شهرضا در استان اصفهان دوشنبه ۱۶ دی از بازداشت چهار نفر به اتهام «توهین به مقام» قاسم سلیمانی خبر داد. رزاززاده گفته است افراد بازداشت‌شده در فضای مجازی «ناراحتی بیشتر مردم داغدار شده» را موجب شده‌اند. دادستان شهرضا گفت: «انتشار مطالب توهین‌آمیز به شخصیت شهدای جامعه مشمول عنوان‌های مجرمانه فعالیت تبلیغی علیه نظام است و به لحاظ مقدس بودن جایگاه شهید حسب مورد توهین به مقدسات تلقی شده و به بازداشت و مجازات ختم می‌شود.» روز گذشته، یکشنبه ۱۵ دی مظفر ولدبیگی روزنامه‌نگار اهل پاوه نیز به دلیل آن‌که قاسم سلیمانی را «شهید» خطاب نکرده بود بازداشت شد.

سه #کارگر_معدن شهرستان #دلیجان در اثر برق‌گرفتگی کشته و مصدوم شدند

برخورد داربست با کابل فشار قوی در یک #معدن در #شهرستان_دلیجان واقع در استان مرکزی به مرگ یک #کارگر و مصدومیت دو کارگر دیگر انجامید. محمود خلجی، معاون فرماندهی انتظامی استان مرکزی در توضیح این حادثه گفته است صبح روز دوشنبه ۱۶ دی و زمانی روی داده است که سه تن از #کارگران مشغول جابجا کردن داربست فلزی بودند. برخورد داربست با کابل برق فشار قوی به مرگ یکی از آنان و مصدومیت دو تن دیگر انجامید. دو کارگر مصدوم به بیمارستان منتقل شده‌اند. نام معدنی که حادثه در آن روی داده اعلام نشده است. روزانه در ایران ده‌ها کارگر به دلیل رعایت‌نشدن شرایط ایمنی کار در اثر حوادث کاری مصدوم می‌شوند و تعدادی نیز جان خود را از دست می‌دهند.

# جوزف_بورل، مسئول سیاست خارجی #اتحادیه_اروپا، از اعلام #گام_پنجم و نهایی ایران که توقف تعهدات ایران در #برجام را در پی دارد «عمیقاً» ابراز تاسف کرد

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از اعلام گام پنجم و نهایی ایران که توقف تعهدات ایران در برجام را در پی دارد «عمیقاً» ابراز تاسف کرد. بورل با انتشار پیامی در توییتر از تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خبر داد و نوشت: «عمیقاً از بابت اعلان اخیر ایران در خصوص برجام متأسفم. مانند همیشه به راستی‌آزمایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند خواهیم بود. اجرای کامل توافق هسته‌ای توسط همه طرف‌ها اکنون از همیشه برای ثبات منطقه و امنیت جهانی مهم‌تر است. همکاری با همه مشارکت‌کنندگان درباره مسیر پیش رو را ادامه خواهم داد.» شامگاه یکشنبه ۱۵ دی/ ۵ ژانویه دولت ایران اعلام کرد که دیگر برای خود هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) قائل نیست.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا: از توقف تعهدات ایران در #برجام نگرانیم، هرگونه تلاش برای هدف قرار دادن مراکز فرهنگی ایران،به معنای نقض قوانین بین‌المللی است

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا دوشنبه ۶ ژانویه/ ۱۶ دی با ابراز نگرانی از توقف محدودیت‌های هسته‌ای در پنجمین و آخرین گام ایران در کاهش تعهداتش در برجام گفت بریتانیا در حال بررسی گام بعدی در واکنش به تصمیم جمهوری اسلامی ایران است. سخنگوی بوریس جانسون گفت: «ما همواره تأکید کرده‌ایم که برجام یک توافق چندجانبه است. با شرکایمان در مورد تصمیم ایران گفت‌وگو می‌‌کنیم.» سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا با اشاره به تهدید ترامپ که اگر ایران در خونخواهی قاسم سلیمانی به منافع آمریکا لطمه بزند، ایالات متحده ۵۲ هدف از جمله اماکن فرهنگی را هدف قرار می‌دهد گفت: «قوانین و معاهداتی در جهان وجود دارد که از نابودی میراث فرهنگی جلوگیری می‌کنند.» یکشنبه ۵ ژانویه/ ۱۵ دی ترامپ در راه بازگشت از فلوریدا به واشنگتن در جمع خبرنگاران در هواپیمای رئیس جمهوری یک بار دیگر از تصمیم خود برای بمباران اهدافی در ایران از جمله اهداف فرهنگی در واکنش به پاسخ احتمالی ایران به ترور قاسم سلیمانی دفاع کرد. بر اساس کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه و همچنین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ هرگونه حمله به اماکن فرهنگی جنایت جنگی محسوب می‌شود.

پروژه #سد_بالاخانلو تعطیل و ۷۰ #کارگر آن با ماه‌ها #مطالبات_معوقه بیکار شدند

پروژه سد بالاخانلو تعطیل و ۷۰ کارگر آن با ماه‌ها #مطالبات_معوقه بیکار شدند. به گفته‌ی شهردار بوئین‌زهرا در استان قزوین پیمانکار ۴۰میلیارد تومان از شرکت‌های دولتی وابسته به وزارت نیرو طلب دارد. علی رحمانی فرماندار شهرستان بویین زهرا در این ارتباط به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت پیمانکار این پروژه به علت بدهی‌های معوقه وزارت نیرو دست از کار کشیده است. کارگران سد بالاخانلو که ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند بارها دست به اعتراض زده‌اند. آن‌ها در اسفند سال گذشته زمانی که تعدادشان ۱۳۰ تن بود و شش ماه حقوق حق بیمه‌ معوقه داشتند مقابل استانداری قزوین تجمع کردند. پروژه #سد_بالاخانلو یکی از طرح‌های کلان آبی در استان قزوین است که در صورت تکمیل می‌تواند آب آشامیدنی پنج شهر و ۳۶ روستای این استان را تامین کند. این سد ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرار بود تا پایان سال گذشته اعتبار آن تامین شود. ادامه این پروژه به صد میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. از سوی دیگر، کارشناسان محیط زیست بارها نسبت به ادامه پروژه‌های سدسازی در شرایط بحران آب در ایران هشدار داده اند و آن را نمونه‌ای از پیگیری توسعه ناپایدار می‌دانند.

همه اردوهای #تیم‌های_فوتبال ایرانی در خارج از کشور به دلیل #مسائل_امنیتی لغو شد

سازمان بازرسی کل کشور به باشگاه‌های ایرانی ابلاغ کرد که اردوهای خود در خارج از کشور را لغو کنند و در ایران اردو بزنند. این دستور در شرایطی اعلام می‌شود که تیم‌های ایرانی خود را آماده حضور در اردوهای خارج از کشور برای تعطیلات نیم فصل می‌کردند. تیم سپاهان اصفهان نیز که قرار بود در خارج از کشور اردو بزند، به تهران خواهد آمد. تیم پرسپولیس تهران قرار بود در قطر اردو بزند و مدیریت این باشگاه از هماهنگی برای کمپ الشحانیه و حتی بازی دوستانه با این تیم خبر داده بود که اکنون این اردو نیز لغو خواهد شد. سازمان بازرسی کل کشور، دلیل این دستور را مسائل امنیتی عنوان کرده است.

از وضعیت #آتنا_دائمی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه همچنان اطلاعی در دست نیست

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کردند که از وضعیت آتنا دائمی، کنشگر مدنی زندانی که از ۱۲ روز پیش از بند زنان زندان اوین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده است، همچنان اطلاعی در دست نیست. بنا به این گزارش با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده دائمی تاکنون پاسخ روشنی از سوی مسئولان در مورد وضعیت او داده نشده است. بی‌خبری از وضعیت آتنا دائمی نگرانی خانواده او را افزایش داده است. حسین دائمی پدر آتنا پیشتر گفته بود: «خبرهایی رسیده که دخترم را به انفرادی منتقل کردند، شرایط آتنا خطرناک است و پزشک آتنا درخواست بستری فوری و اورژانسی داده، دخترم را به جای بیمارستان به انفرادی برده‌اند». پیش از این امین وزیری، نماینده دادستانی و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی زندان اوین در گفت‌وگو با خانواده دائمی، ضمن تأیید انتقال او به مکانی نامعلوم از احتمال گشایش پرونده جدیدی علیه او خبر داده بود. انتقال آتنا دائمی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در پی تحصن هشت تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین به مناسبت همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان ماه صورت گرفته است. از میان این افراد نرگس محمدی، فعال حقوق بشر نیز روز سه‌شنبه ۳ دی ماه همراه با خشونت و ضرب و شتم از زندان اوین به زندان زنجان تبعید شده بود. آتنا دائمی با نام کامل فاطمه دائمی خشکنودهانی ابتدا مهر ۱۳۹۳ پس از فعالیت برای کودکان کار و توزیع شب‌نامه در اعتراض به صدور یک حکم اعدام بازداشت شد. حکم بدوی ۱۴ سال زندان او مهر ۹۵ در دادگاه تجدیدنظر به هفت سال حبس تغییر کرد.

#دیده_بان_حقوق بشر_سوریه می‌گوید شبه‌نظامیان وابسته به ایران مواضع خود در منطقه ابوکمال سوریه را تخلیه کرده‌اند

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که شبه‌نظامیان وابسته به ایران برای در امان ماندن از بمباران‌های هوایی مواضع خود در منطقه ابوکمال را ترک کرده‌ و در مزارع اطراف رود فرات مستقر شده‌اند. ابوکمال در استان دیرالزور سوریه قرار دارد. مخالفان دولت بشار اسد در سال ۲۰۱۲ این شهر را به تصرف خود درآورده بودند. گروه «دولت اسلامی» (داعش) از تابستان ۲۰۱۴ این شهر را در کنترل خود داشت اما در نوامبر ۲۰۱۷ نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه آن را بازپس گرفتند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید در چهارم ژانویه سال جدید میلادی پهپادهای ناشناس بر فراز ابوکمال به پرواز درآمدند و شبه‌نظامیان مستقر در منطقه به سوی آن‌ها شلیک کردند اما نتوانستند آن‌ها را سرنگون کنند. به‌گفته این نهاد مستقر در لندن، معلوم نیست این پهپادها به چه منظوری در این منطقه ظاهر شدند. هفته گذشته نیروهای آمریکایی ۵ موضع شبه‌نظامیان عراقی نزدیک به ایران را بمباران کردند که سه موضع در عراق و دو موضع در سوریه قرار داشت.

مراسم تشییع جنازه #قاسم_سلیمانی در #دانشگاه_تهران برگزار شد، #خامنه‌ای گریه کرد، #اسماعیل_هنیه و #زینب_سلیمانی سخنانی ایراد کردند

به گزارش خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، فارس و مهر دوشنبه ۱۶ دی مراسم تشییع قاسم سلیمانی در دانشگاه تهران با حضور سران قوا و مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی برگزار شد. در این مراسم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر سر جنازه فرمانده سپاه قدس درآمد و نماز میت خواند. خامنه‌ای گریه کرد. قاسم سلیمانی بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله هوایی ارتش آمریکا به کاروان او، همراه با ده تن دیگر از همراهانش از جمله ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی کشته شد. اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، در جریان تشییع قاسم سلیمانی در دانشگاه تهران سخنرانی کرد. هنیه سلیمانی را «شهید قدس» نامید. دختر سلیمانی هم در رثای او و در خونخواهی پدر سخنانی ایراد کرد. زینب سلیمانی گفت: «از این پس خانواده‌های سربازان آمریکایی در غرب آسیا در انتظار مرگ فرزندانشان روزهایشان را سپری خواهند کرد.» تشییع جنازه فرمانده سپاه قدس از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی ادامه دارد. حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران در جمع خبرنگاران گفت: حضور مردم در این مراسم در نظر او به «قیامت» شباهت دارد. خبرنگار نیویورک‌تایمز هم از تهران حضور پرشمار مردم را تأیید کرده است. بعد از تشییع جنازه سپهبد سلیمانی جنازه او را به قم و از آنجا برای تدفین به کرمان منتقل می‌کنند. روز گذشته جنازه سلیمانی از اهواز وارد ایران شد و بعد از تشییع در اهواز، در مشهد هم طواف داده شد.

#عراقچی: حرکت علیه #ترامپ با رأی پارلمان #عراق به خروج نیروهای آمریکایی آغاز شد

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دوشنبه ۱۶ دی در یک برنامه رادیویی درباره تنش‌های کنونی بین ایران و آمریکا گفت: «آقای ترامپ این ماجراجویی را انجام داد و عاقبت و نتیجه آن را در منطقه خواهد دید. از دیروز این حرکت با رأیی که پارلمان عراق به خروج نیروهای آمریکایی از عراق داد، شروع شده و انشاءالله تا خروج آمریکا از منطقه ادامه خواهد یافت». پارلمان عراق یکشنبه ۱۵ دی / ۵ ژانویه با تصویب طرحی از تمام نیروهای خارجی که بخشی از اتحاد ضد داعش هستند خواست تا عراق را ترک کنند. همچنین نیروهای خارجی مجاز به استفاده از فضای هوایی عراق نخواهند بود. این طرح در غیاب نمایندگان کرد و سنی تصویب شد‌. عراقچی افزود: «پریشب که رئیس‌جمهوری آمریکا زبان تهدید را مجدد به کار برد و تهدید کرد به نقاطی در ایران حمله می‌کند، بلافاصله سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران به وزارت خارجه احضار شد و هشدارهای لازم را دادیم که هرگونه تعدی به خاک ایران با پاسخ محکم و قاطع ایران مواجه می‌شود‎». او همچنین از همگرایی سیاست‌های جمهوری اسلامی در بین نهادهای حکومتی سخن گفت: «هیچ جدایی بین سیاست خارجی، دیپلماسی ما و نیروهای مسلح ما وجود ندارد. ما همه در یک راستا حرکت می‌کنیم و در هماهنگی کامل با هم و هدف حفظ منافع ملی و امنیت ملی و حیثیت ایران و انشاءالله دست در دست هم در این جهت حرکت خواهیم کرد».

#میشا_کالینز، بازیگر و نویسنده آمریکایی: ما مردم آمریکا می‌دانیم که فرهنگ ایران از گنجینه‌های دنیاست، ما رئیس‌جمهورمان نیستیم

میشا کالینز، بازیگر و نویسنده آمریکایی صبح دوشنبه ۶ ژانویه/ ۱۶ دی با انتشار پیامی به زبان فارسی در توییتر نوشت: « ما مردم آمریکا می‌دانیم که مردم ایران و فرهنگ‌شان از گنجینه‌های دنیا هستند. ما رئیس‌جمهورمان نیستیم.» رئیس جمهوری آمریکا، ایران را تهدید کرده که با هدف قرار دادن منافع آمریکا برای انتقام جان قاسم سلیمانی، آمریکا به ۵۲ «سایت ایرانی» از جمله سایت های فرهنگی حمله خواهد کرد. یکشنبه ۵ ژانویه/ ۱۵ دی ترامپ در راه بازگشت از فلوریدا به واشنگتن در جمع خبرنگاران در هواپیمای رئیس جمهوری یک بار دیگر از تصمیم خود برای بمباران اهدافی در ایران از جمله اهداف فرهنگی در واکنش به پاسخ احتمالی ایران به ترور قاسم سلیمانی دفاع کرد. ترامپ گفت: «آن‌ها اجازه دارند مردم ما را بکشند. آن‌ها اجازه دارند مردم ما را شکنجه و مجروح بکنند. آن‌ها اجازه دارند از بمب‌های کنارجاده‌ای استفاده بکنند و مردم ما را منفجر کنند. اما ما اجازه نداریم دست به اماکن فرهنگی آن‌ها بزنیم؟» بر اساس کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه و همچنین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ هرگونه حمله به اماکن فرهنگی جنایت جنگی محسوب می‌شود.

دادسرای کرج با قرار وثیقه #جعفر_ابراهیمی مخالفت کرد، #شورای_هماهنگی_تشکل‌های_صنفی_فرهنگیان ایران: مسئولان چگونه عدم تحمل همدردی با خانواده‌های عزادار را توجیه می‌کنند؟

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) دادسرای کرج با قرار وثیقه جعفر ابراهیمی، فعال صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران مخالفت کرد. خانواده او در گفت‌وگو با ایلما این خبر را تأیید کرده‌اند. جعفر ابراهیمی ۵ دی در مراسم چهلم جانباختکان اعتراضات آبان ۹۸ در بهشت سکینه بازداشت شد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعتراض به «بازداشت غیر قانونی» جعفر ابراهیمی و ادامه دادن آن در شرایطی نامشخص و به تعویق انداختن آزادی همه بازداشت‌شدگان برخلاف وعده های مکرر اعلام شده، نگرانی روز افزون خود نسبت به سلامتی این فعال صنفی را اعلام کرده و این پرسش را فراروی مسئولان قرار داده است: «در حالی که مسئولان حکومتی در گفتارهای شعارگونه خود اعتراض را حق هر شهروند می‌دانند، عدم تحمل حضور برخی افراد برای همدردی با خانواده‌های عزادار را چگونه توجیه می‌کنند؟»

یک مقام آمریکایی: #نیروی_موشکی_ایران در سطح آماده‌باش قرار گرفت

یک مقام آمریکایی شامگاه یکشنبه ۵ ژانویه/ ۱۵ دی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که نیروی موشکی ایران در سراسر کشور در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفته اما معلوم نیست که این آماده‌باش تدافعی یا تهاجمی است. این مقام آمریکایی که نام او افشا نشده، بدون آنکه به جزئیات اشاره کند گفت: «نیروی موشکی ایران بی‌تردید در سطح آماده‌باش قرار گرفته. اما نمی‌دانیم این اقدام به خاطر این است که آمادگی دفاع داشته باشند یا آمادگی تهاجم. این مسأله در این لحظه قابل شناسایی نیست.» این مقام آمریکایی در ادامه افزود: «اما ما این اقدام را رصد می‌کنیم.» همزمان خبرگزاری رویترز شامگاه یکشنبه از اصابت دست‌کم پنج راکت به منطقه سبز بغداد خبر داد. منابع عراقی اعلام کردند که یک راکت در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد فرود آمد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «اگر ایران به هر هدف یا شخص آمریکایی حمله کند، ایالات متحده به سرعت و با قدرت حمله تلافی‌جویانه انجام می‌دهد.» ترامپ در ادامه این پیام تذکر داد که شاید ابعاد حمله در تناسب با حمله احتمالی ایران نباشد. شورای عالی امنیت ملی ایران جمعه گذشته اعلام کرد ایران انتقام حمله به کاروان حامل قاسم سلیمانی در بغداد را می‌گیرد.