ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیته بین‌المللی نجات فعالیت خود در افغانستان را متوقف کرد: «کار بدون همکاران زن ممکن نیست»

به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، کمیته بین‌المللی نجات (IRC) که مقر آن در نیویورک است اعلام کرد که ادامه‌ فعالیتش بدون شرکت کارمندان زن ممکن نیست و به همین دلیل برنامه‌های خود را در افغانستان متوقف می‌کند. در بیانیه‌ این کمیته آمده است: «بدون کارکنان زن در همه سطوح و در همه بخش‌ها، ما نمی‌توانیم کمک‌ها و برنامه‌های اصولی و مبتنی بر نیاز را برای کسانی که از بحران بیشتر آسیب دیده‌اند، ارائه کنیم.» کمیته بین‌المللی نجات گفته است در حال حاضر ۸۲ درصد از زنان سرپرست خانواده‌ها در افغانستان با ناامنی غذایی مواجه‌اند و این میزان ۳۲ درصد بیشتر از مردان سرپرست خانواده‌هاست. براساس بیانیه‌ی منتشرشده، این کمیته سال گذشته بیش از شش میلیون نفر در افغانستان را مورد حمایت قرار داده و توقف فعالیت‌های آن بدین معنا خواهد بود که ده‌ها هزار شهروند افغانستان با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهند شد. با این حال، کمیته بین‌المللی نجات گفته است که هرگاه زنان در افغانستان توانستند مجوز کار بگیرند و به‌طور امن و مؤثر کار کنند، به فعالیت‌های خود در افغانستان ادامه خواهد داد. طالبان به‌تازگی کار زنان در مؤسسات غیردولتی داخلی و خارجی را منع کرده‌اند. در پی این تصمیم، شماری از سازمان‌های بشردوستانه فعالیت‌های‌شان در افغانستان را قطع کردند.

محمد ریگی، یکی از مجروحان «جمعه خونین» زاهدان بر اثر شدت جراحات وارده جان‌باخت

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش»، جمعه ۱۶ دی‌ ۱۴۰۱، محمد ریگی از مجروحان «جمعه خونین» زاهدان پس از گذشت ۹۷ روز بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از اصابت گلوله جنگی جان خود را از دست داد. محمد ریگی در روز جمعه هشتم مهرماه از ناحیه شکم، کلیه، ریه و کبد مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفت که منجر به جراحات شدیدی شده بود. پس از کشتار گسترده معترضان بلوچ در روز هشتم مهر سال جاری که به «جمعه خونین» زاهدان لقب گرفت، ده‌ها معترض بلوچ با شلیک نیروهای سرکوب کشته و زخمی شدند. طبق گزارش سازمان عفو ‌بین‌الملل در جریان اعتراضات اخیر در سیستان و‌ بلوچستان در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی با گلوله جنگی بیش از ۱۰۰ نفر کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند که در بین کشته‌شدگان دست‌کم ۱۶ کودک زیر ۱۸ سال وجود دارد. سازمان عفو بین‌الملل نیز حمله به معترضان بلوچ در روز هشتم مهرماه را «مرگبارترین کشتار» از زمان آغاز اعتراضات مردمی خوانده است.

«سوختگی و مسمومیت کارگران در ایران چند برابر متوسط جهانی است»

امید کلات‌پور، کارشناس ارشد حفاظت فنی در حوزه آتش‌سوزی و مواد شیمیایی یکی از مشکلات اصلی کشور در زمینه حفاظت فنی و ایمنی کار را بازرسی‌های «کم کیفیت و اندک» دانست و گفت: «در ایران و به‌ویژه در شرکت‌های تولیدی بخش خصوصی، وضعیت ایمنی در برابر نشت و انتشار گازهای قابل اشتعال یا قابل ایجاد مسمومیت مناسب نیست و ایمنی در برابر آتش‌سوزی نیز در واحدها وضعیت مناسبی ندارد.» کلات‌پور افزود: «این واقعیت را از میزان چندین برابری آتش‌سوزی و مسمومیت کارگران در محیط کار ایران در مقایسه با آمارهای متوسط جهانی می‌توان فهمید.» به‌گفته او، کارشناسان فنی در ایران، در مورد آتش‌سوزی و ایمنی در برابر مسمومیت گازها از کمبود آموزش و تجهیزات شناسایی رنج می‌برند. همچنین بازرسی‌ها تصادفی است و اثربخشی و ضمانت اجرایی توصیه‌های بازرسی نیز در ایران به‌ویژه در زمینه ایمنی در برابر آتش‌سوزی و نشت سموم و گازها مناسب نیست. حوادث و سوانح در محیط کار همواره یکی از موارد تهدیدکننده نیروی کار در ایران محسوب می‌شود. طی دو ماه اخیر شمار قابل توجهی به حوادث مربوط به آتش‌سوزی، سوختگی یا استنشاق دود مواد اشتغال‌زا افزوده شده است.

از ۱۶ نیروگاه بخاری در کشور ۱۴ نیروگاه مازوت‌ می‌سوزانند

داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست می‌گوید در تهران مازوت‌سوزی وجود ندارد و آلودگی هوا ناشی از وارونگی دما، عدم وزش باد و سکون هوا است. با این حال از ۱۶ نیروگاه بخاری کشور ۱۴ نیروگاه مازوت‌سوزی دارند؛ از جمله نیروگاه طوس در مشهد، مفتح در همدان، سهند بناب در تبریز، ایرانشهر در سیستان و بلوچستان، منتظری در اصفهان، منتظر قائم در البرز، رجایی در قزوین و بندرعباس. گل‌علیزاده افزود تنها نیروگاه بعثت در منطقه ۱۶ تهران قابلیت مازوت‌سوزی دارد که از سال ۹۳ با حکم قضایی این بخش آن پلمپ شده است. مصرف اصلی سوخت نیروگاه‌های ایران گاز است و گاز به‌عنوان سوختی پاک و بدون آلاینده شناخته می‌شود اما نیروگاه‌ها در فصل زمستان با کمبود سوخت گاز به دلیل اولویت مصرف خانگی، مجبور به استفاده از گازوئیل به‌عنوان سوخت دوم می‌شوند. این سوخت دوم نه تنها به نیروگاه‌ها بلکه به همه صنایع نیز تعلق می‌گیرد، اما به دلیل کمبود گازوئیل نیز نیروگاه‌ها و صنایع مدت کوتاهی مجبور به مصرف مازوت هستند که درصد بالای گوگرد موجود در مازوت باعث می‌شود این فراورده متهم ردیف اول آلایندگی هوا به‌شمار رود. داریوش گل‌علیزاده افزود سازمان حفاظت محیط‌ زیست هیچگاه مازوت‌سوزی در کشور را تکذیب نکرده و تنها مازوت‌سوزی در تهران را تکذیب می‌کند.

پیام‌رسان واتس‌اپ امکان تنظیم پروکسی در اپلیکیشن خود را فعال کرد

پیام‌رسان واتس‌اپ اعلام کرد که کاربران این اپ می‌توانند از این‌ پس ارتباط خود را از طریق تنظیم پروکسی برقرار کنند. این گزینه به کاربران داخل ایران این امکان را می‌دهد که سانسور و فیلترینگ اعمال شده حکومتی بر این پیام‌رسان را دور بزنند. حکومت ایران هم‌زمان با آغاز اعتراضات سراسری در شهریورماه در واکنش به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، دسترسی کاربران به دو اپلیکیشن پر طرفدار اینستاگرام و واتس‌اپ را مسدود کرد. واتس‌اپ در یک پست وبلاگی درباره امکان تازه خود توضیح داد: «انتخاب پروکسی به شما امکان می‌دهد که از طریق سرورهایی که توسط داوطلبان و سازمان‌هایی در سراسر جهان به منظور کمک به افراد برای برقراری ارتباط آزادانه راه‌اندازی شده‌اند، به واتس‌اپ متصل شوید.» واتس اپ همچنین با اشاره به سانسور اینترنت در ایران نوشته است: «اختلال‌هایی که ماه‌های متوالی در ایران دیده‌ایم، حقوق بشر مردم را نادیده می‌گیرد و مردم را از دریافت کمک‌های فوری محروم می‌کند. اگرچه در صورت ادامه این خاموشی‌ها، امیدواریم این راه حل به مردم در هر کجا که نیاز به ارتباط امن و قابل اعتماد وجود دارد کمک کند.» برای استفاده از پروکسی، لازم است که به آخرین نسخه به‌روز شده واتس‌اپ دسترسی داشته باشید. به عنوان بخشی از راه‌اندازی، باید یک آدرس سرور پروکسی پیدا و آن را در بخش تنظیمات وارد کنید. این آدرس را باید از طریقی امن و از منابع مورد اعتماد دریافت کنید. واتس‌اپ همچنین در وبلاگ خود افرادی را که علاقه‌مند به میزبانی سرور پروکسی هستند راهنمایی کرده است. نمونه این امکان واتس‌اپ پیش از این در تلگرام هم فعال بود و کاربران ایرانی با آن آشنایی قبلی دارند. واتس‌اپ همچنین گفته که همه پیام‌هایی که پس از تنظیم پروکسی ارسال شوند با رمزگذاری محافظت می‌شوند. این ادعا به این معناست که نه واتس‌اپ و نه شرکت مادر آن متا، و نه صاحبان سرورهای پروکسی، هیچ‌یک نمی‌توانند محتوای پیام‌های شما را بخوانند.

۳۵ روستای لوداب بویراحمد ۲۰ روز است که آب ندارند

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) بیش از دو هفته است که حدود ۳۵ روستای پایین‌دست بخش لوداب در شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد در بی‌آبی به‌سر می‌برند. این گزارش دلیل آن را سرقت پمپ‌های مُجتمع حوزه آبریز عنوان کرده و افزوده است روستا‌های گردنگه، آب‌مورد، قلندری، آب‌گندی و انارک از جمله روستاهایی هستند که آب ندارند و بخش لوداب شهرستان بویراحمد و مردم این روستاها به‌شدت با مشکل مواجه شده‌اند و خواستار رفع آن هستند. به‌گفته کورش بی‌نیاز، بخشدار لودابِ بویراحمد در کمتر از دو هفته سه ترانس‌ایستگاه به سرقت رفت و به‌جز یک ایستگاه بقیه هنوز وصل نشده‌اند. اهالی روستاها می‌گویند با وجود پیگیری آن‌ها مسئولان هیچ پاسخ درستی در این‌باره نداده‌اند و با تانکر هم آب بسیار کمی توزیع می‌کنند. اسفندیار برخه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید این مناطق روستایی بسیار سخت‌گذر بوده و باید در یک کار مشترک با شرکت توزیع نیروی برق و با استفاده از دستگاه‌های بیل مکانیکی و بولدوزر، تعمیر و احداث ترانس‌های برق صورت گیرد.

سعید جلیلی: برجام خسارت محض بود، با برجام می‌گفتند کشور را از جنگ نجات دادیم؛ کجا داشت جنگ می‌شد؟

سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، در دانشگاه یزد سخنانی به مخالفت با برجام ایراد کرد. جلیلی با بیان این‌که برای برجام «دستاورد موهوم ساختند» گفت: «می‌گفتند کشور را از جنگ نجات دادیم؛ کجا داشت جنگ می‌شد؟ (...) ما اصلاً ذیل فصل هفت نبودیم که بخواهیم با برجام از آن بیرون بیاییم. ما ذیل ماده ۴۱ فصل هفتم بودیم.» او همچنین افزود «برجام خسارت محض بود» و پس از برجام، سرمایه‌گذاری خارجی جذب کشور نشد. فصل هفتم منشور ملل متحد به شورای امنیت سازمان ملل اجازه می‌دهد تا «وجود هرگونه تهدیدی برای صلح، نقض صلح یا اقدام تجاوزگرانه» را تعیین کند و اقدامات نظامی و غیرنظامی را برای «برقراری صلح و امنیت بین‌المللی» انجام دهد. در ماده ۴۱ این فصل نیز آمده است: «شورای امنیت می‌تواند تصمیم بگیرد که برای اجرای تصمیمات آن شورا مبادرت به چه اقداماتی که متضمن به کارگیری نیروی مسلح نباشد لازم است و می‌تواند از اعضای ملل متحد بخواهد که به این قبیل اقدامات مبادرت ورزند. این اقدامات ممکن است شامل متوقف ساختن تمام یا قسمتی از روابط اقتصادی و ارتباطات راه‌آهن – دریایی – هوایی – پستی – تلگرافی – رادیویی و سایر وسائل ارتباطی و قطع روابط سیاسی باشد.» پس از انتشار سخنان سعید جلیلی رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در ایران اظهارات دو سال پیش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی را منتشر کردند که درمورد قرار نداشتن ایران در ذیل فصل هفت پیش از برجام گفته بود: «این اظهارات، از دروغ هم بدتر است، فاجعه‌ست؛ دوستان ما حالی‌شان نیست که فصل هفت بین‌الملل از ۳۹ تا ۵۱ در آن قرار دارد.»