ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قتل ناموسی یک زن در ارومیه به دست پدر و برادرش:‌ جسد او را به آتش کشیدند

یک زن جوان اهل ارومیه به عنوان «ناموس» به دست برادر و پدرش به قتل رسیده و جسدش نیز به آتش کشیده شده است. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش کرده که روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ /۳ فوریه ۲۰۲۱، یک زن ۳۲ ساله اهل روستای «گنگچین» از توابع بخش صومای برادوست ارومیه به نام «عشرت نیکخویی» به دست اعضای خانواده خود به طرز فجیعی به قتل رسیده است. به گفته یک منبع مطلع از ارومیه، برادر و پدر عشرت نیکخویی ابتدا او را به قتل رسانده و سپس جسد او را به آتش کشیده‌اند. جسد سوخته این زن هم‌اکنون در پزشک قانونی ارومیه است. این منبع در ادامه اعلام کرده که عشرت متاهل و مادر سه فرزند بوده که مدتی پیش و پس از انتشار فیلم خصوصی از رابطه او با یک مرد دیگر، همسرش او را طلاق داده و به منزل پدری‌اش بازگشته بود. با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون دست‌کم هفت زن در کُردستان به دلایل ناموسی به دست اعضای خانواده خود به قتل رسیده‌اند. هفته گذشته نیز اخبار قتل یک زن در سردشت به دست برادرش به بهانه «ناموس» منتشر شد.

گفت‌وگوی بلینکن با سه کشور اروپایی و تشکیل جلسه شورای امنیت ملی آمریکا درباره برجام

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۵ فوریه/ ۱۷ بهمن در یک نشست مجازی با همتایان بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی خود در مورد احیای توافق برجام، ایران و موضوعات دیگر گفت‌وگو کرد. وزارت امور خارجه آمریكا درباره محتوای این جلسه گفت که به جز موضوع ایران، درباره كرونا، میانمار، روسیه، چین و تغییرات اقلیمی نیز با همتایانش گفت‌وگو و «بر تعهد آمریكا برای اقدام هماهنگ برای غلبه بر چالش‌های جهانی تأكید كرد.» ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در توییتر نوشت: «ما همین الان یک گفت‌وگوی عمیق و مهم در مورد ایران داشتیم... تا در کنار هم با چالش‌های امنیتی، هسته‌ای و منطقه‌ای روبه‌رو شویم.» دومینیک راب و هایکو ماس، وزرای خارجه بریتانیا و آلمان نیز در این نشست شرکت داشتند. گفت‌وگو در سطوح عالی، آخرین گام دولت جدید آمریکا برای بررسی چگونگی احیای برجام است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و اکنون جو بایدن از بازگشت به این توافق سخن می‌گوید. خبرگزاری رویترز نیز ار قول یک منبع آگاه گفته است که پیش از آنکه جلسه بلینکن با وزرای خارجه قدرت‌های اروپایی عضو برجام آغاز شود، او در جلسه شورای امنیت ملی این کشور حضور یافته است. در این جلسه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا حضور نداشته است. جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم گفته است که این جلسه به صورت عادی و دائم برای بازنگری سیاست‌های آمریکا انجام می‌شود و قرار نیست در این جلسه تصمیمی اتخاذ شود.

ایالات متحده نام حوثی‌ها را به دلیل بحران یمن از فهرست گروه‌های تروریستی خارج می‌کند

ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد قصد دارد در واکنش به بحران انسانی یمن، اطلاق گروه تروریستی را برای حوثی‌ها لغو کند. تروریستی خواندن حوثی‌ها، یکی از آخرین تصمیمات دولت ترامپ بود.این تغییر که خبر آن از سوی یک مقام وزارت خارجه تأیید شده، یک روز پس از آن صورت میگیرد که جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا توقف حمایت ایالات متحده از کارزار نظامی در یمن به رهبری عربستان سعودی را اعلام کرد. جنگ یمن یک درگیری نیابتی بین عربستان سعودی و ایران شناخته می‌شود. این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «این اقدام ما کاملاً به پیامدهای بشردوستانه این تصمیم در آخرین لحظات از سوی دولت قبلی انجام شده است.» سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه اعلام کرده‌اند که این امر باعث تشدید وضعیت ناگوار بحران انسانی در یمن خواهد شد. سازمان ملل متحد، بحران یمن را بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان توصیف می کند که ۸۰ درصد مردم این کشور را درگیر کرده است.استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: «ما از نیت دولت ایالات متحده برای لغو عنوان تروریستی برای حوثی‌ها استقبال می‌كنیم زیرا این امر موجب تسكین میلیون‌ها یمنی می‌شود كه برای تأمین نیازهای اساسی خود به كمک‌های بشردوستانه و واردات تجاری نیاز دارند.» مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده ، در تاریخ ۱۹ ژانویه، یک روز قبل از روی کار آمدن بایدن، حوثی‌ها را در لیست سیاه قرار داد. دولت ترامپ فعالیت گروه های امدادی، سازمان ملل، صلیب سرخ و صادرات کالاهای کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی را از ممنوعیت‌های ناشی از این نامگذاری معاف کرد اما مقامات سازمان ملل و گروه‌های امدادی گفتند که روند فعالیت‌های آنها کنده شده و خواستار لغو این تصمیم شدند. مقام وزارت خارجه آمریکا تأکید کرده که این اقدام منعکس کننده دیدگاه ایالات متحده در مورد حوثی‌ها و «رفتار مذموم» آنها نیست. ائتلاف نظامی به رهبری سعودی در سال ۲۰۱۵ در یمن مداخله کرد. این ائتلاف از نیروهای دولتی که با حوثی‌های همسو با ایران می‌جنگند حمایت کرد. مقامات سازمان ملل متحد در تلاشند تا مذاکرات صلح را یمن احیا کنند زیرا این کشور با بحران اقتصادی و بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ نیز روبه‌رو است.

ظریف: سران جمهوری اسلامی در مورد مذاکره با آمریکا اجماع ندارند

وزیرامور خارجه ایران می‌گوید که در شرایط کنونی، در «سطوح عالی جمهوری اسلامی»، اجماعی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد و مذاکره بدون اجماع هم درست نیست. او در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت که بازگشت به برجام نیاز به مذاکره ندارد و او فرمول پیشنهادی ایران را به طرف‌های مقابل اعلام کرده است: «آنها می‌توانند همین امروز بیانیه بدهند که می‌خواهند به برجام برگردند. ما هم در سطح رئیس‌جمهور اعلام خواهیم کرد به محض اینکه آنها برگردند، ما هم اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کنیم. در مرحله بعد می‌توانند دستور اجرایی بدهند. می‌توانند دستور اجرایی را اول صادر کنند؛ ما هم دستور را اول صادر می‌کنیم؛ یعنی کاملاً مشابه آنها عمل می‌کنیم. اگر بیانیه دهند، بیانیه می‌دهیم، اگر آقای بایدن فرمان اجرایی داد، رئیس‌جمهور ما دستور می‌دهد به سازمان انرژی اتمی که مراحل را آماده کنند؛ اگر فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا عملیاتی شد-یعنی ما توانستیم نفت بفروشیم و پول آن را برگردانیم و پول‌های بلوکه شده برگشت-ما هم شروع به اجرا می‌کنیم؛ اگر تمام تعهدات را یکجا انجام دادند، ما هم یک جا انجام می‌دهیم.» ظریف می‌گوید هماهنگی برای اجرای این مراحل نیز برعهده جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپاست و نیاز به مذاکره ایران و آمریکا ندارد. وزیر خارجه ایران همچنین گفت که مذاکره با آمریکا در صورت بازگشت آن‌ها به برجام و در قالب گفت‌وگوهای جمعی میان اعضای برجام ممکن است.