ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خوزستان قزنطینه شد، ورود پلاک‌های غیربومی و خروج پلاک‌های بومی ممنوع است

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا برای قرنطینه این استان را اجرا کرد و گفت که از امروز ورود پلاک‌های غیربومی و خروج پلاک های بومی از استان خوزستان ممنوع است. درخواست برای قرنطینه استان خوزستان دو هفته پیش از سوی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی این استان مطرح شده بود. در بخش دیگری از مصوبه این ستاد در خوزستان آمده است که ورود به شهرهای قرمز و خروج از شهرهای قرمز بصورت درون استانی ممنوع اعلام است. هم‌اکنون ۱۱ شهر خوزستان وضعیت قرمز و ۸ شهرستان در وضعیت نارنجی هستند. دکتر ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور هم اعلام کرد که ۵۶ درصد از بیماران مبتلا به کرونا در این استان با نوع جهش‌یافته این ویروس معروف به جهش انگلیسی آلوده شده‌اند. هم‌اکنون گسترش جغرافیایی بحران کرونا در خوزستان در غرب و جنوب این استان متمرکز است و اعلام شده است که اجرای محدودیت‌های درون‌استانی با این هدف انجام شده تا از گسترش بیماری به شرق و شمال خوزستان جلوگیری شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره وضعیت کنونی کرونا در خوزستان گفت: «همکاری مردم و افزایش رعایت پروتکل‌ها باعث شده عدد آر.تی ما از ۱.۵۹ به عدد ۱.۱۱ برسد یعنی در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ مریض، ۱۱۰ بیمار تولید می‌شود و این محدودیت‌ها برای این است که به عدد زیر یک برسیم و شیب بیماری در استان نزولی شود.» ابول نژادیان گفت: «اگر محدودیت‌ها ادامه پیدا کند و قرنطینه شهر‌ها با جدیت اعمال شود، امیدواریم سیر بیماری ظرف ۱۰ روز تا ۲ هفته آینده نزولی شود.»

خامنه‌ای: «گرانی و مشکل معیشتی مردم راه‌حل دارد، در جلسات متعدد این را به مسئولان تذکر دادیم»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه ۱۵ اسفند در مراسم روز درختکاری، درباره مشکلات معیشتی مردم در اثر کرونا گفته: «اگر کرونا ادامه پیدا کند مشکلات معیشتی بیشتر خواهد شد، بنابراین باید با همکاری همه، این بیماری هر چه زودتر برطرف شود.» 
او از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی، اظهار نگرانی کرده و گفته: «این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده است. البته اجناس مانند میوه‌ها فراوان است اما قیمت‌ها بسیار بالاست که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمی‌رود بلکه نصیب دلال‌ها و واسطه‌های سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم می‌رسد.»
 مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ایران در آستانه نوروز، همزمان است با برگزاری تجمع‌های اعتراضی گروه‌های مختلف در سراسر کشور با این حال او مسوولیت حل مشکلات معیشتی مردم را به گردن مسئولان انداخته و گفته آنها باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند. او گفته این مشکلات، همه راه‌حل دارد و بارها در جلسات متعدد این نکات را تذکر داده و راه‌حل‌های مورد نظر کارشناسان را به مسئولان گفته‌ است.

ابهام در مورد نحوه انتقال ۳۰۰ میلیون دلار پول برای خرید دارو در ایران

محمود نجفی عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران به خبرگزاری ایلنا گفت: «در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون دلار اعتبار برای خرید دارو از چین و هند تخصیص و تامین شده است اما در نقل و انتقال پول دچار مشکل هستیم. به نظر می‌رسد مشکل مربوط به تحریم‌های بانکی حاصل از FATF است.» ایران از فوریه سال ۲۰۲۰ مجددا در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی FATF قرار گرفته است. مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است در هفته‌های آینده در مورد پیوستن ایران به سازوکارهای جهانی مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی تصمیم‌گیری کند. نجفی عرب همچنین در مورد تخصیص اعتبار خرید دارو از محل هفت میلیارد دلار دارایی مسدود‌شده ایران در کره‌جنوبی گفت: «بخشی از منابع ما در کره جنوبی آزاد می‌شود اما ما واردات زیادی در حوزه دارو از این کشور نداریم و از گذشته نیز نداشتیم. بنابراین اگر قرار باشد این آزادسازی از طریق سوییس صورت بگیرد، می‌توانیم در قبال این پول واردات دارو داشته باشیم.» در هفته‌های گذشته موضوع آزادی یک میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود‌شده در کره‌جنوبی و انتقال آن به کانال بشردوستانه سوییس مطرح شده است. در حالی که یکی از رسانه‌های داخلی کره‌جنوبی به نقل از مقام‌های وزارت خارجه این کشور از «موافقت کلی» آمریکا با این پیشنهاد خبر داده بود، بعدتر اعلام شد که مذاکره در این مورد همچنان ادامه دارد. رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه خود با ایلنا از صدور مجوز واردات واکسن کرونا به یک شرکت ایرانی خبر داد ولی گفت که این شرکت ماهیت حاکمیتی دارد: «شنیده‌ها حاکی از این است که به یک شرکت اجازه واردات واکسن کرونا داده شده که این شرکت نیز وابسته به یک سازمان حکومتی است.»

جو بایدن «وضعیت اضطراری ملی» در برابر ایران را تمدید کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا با ارسال نامه‌ای به کنگره این کشور، برای یک دوره یک‌ساله دیگر وضعیت اضطراری ملی در برابر ایران را تمدید کرد. در نامه جو بایدن به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آمده است که به دلیل تداوم تهدیدهای ایران دستور اجرایی شماره ۱۲۹۵۷ تمدید می‌شود و تحریم‌های جامع ادامه می‌یابد. در این نامه تاکید شده است که اقدامات حکومت جمهوری اسلامی و به‌ویژه توسعه برنامه موشکی و سلاح‌های غیرمتعارف و حمایت از گروه‌های تروریستی همچنان تهدیدی قابل‌توجه برای امنیت ملی، اقتصاد و سیاست خارجی آمریکاست. وضعیت اضطراری ملی در برابر ایران نخستین بار در زمان بیل کلینتون و در سال ۱۹۹۵ وضع شد و در ۲۶ سال گذشته به صورت سالانه تمدید شده است. براساس تحریم‌های جامع ایالات متحده آمریکا هرگونه سرمایه‌گذاری در صنایع و بخش خدمات در ایران مشمول تحریم می‌شود. به پیوست این قانون نام موسسات و شرکت‌هایی که فعالیت مشترک با آن‌ها ممنوع است اعلام شده. این قانون در ابتدا به نام تحریم‌های ایران و لیبی (ILSA) معروف بود. از سپتامبر ۲۰۰۶ و پس از آنکه لیبی برنامه هسته‌ای خود را از بین برد، این قانون به آیسا یا تحریم ایران تغییر نام داد. براساس پیوست دوم توافق هسته‌ای، اجرای این قانون تحریمی در هشت سال نخست برجام معلق می‌شود و پس از هشت سال نیز دولت آمریکا لغو آن را از کنگره درخواست خواهد کرد.

سه عضو یک خانواده با یک اتهام مشترک مجموعا به ۲۰ سال حبس محکوم شدند

زهرا صفایی، زندانی سیاسی به‌همراه محمد مسعود معینی و پرستو معینی، دو فرزند خود، بابت اتهامات «اجتماعی و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مهدی شهمیرزادی هر یک به تحمل شش سال حبس تعزیری محکوم شدند. همچنین علاوه بر مجازات‌های یاد شده، زهرا صفایی بابت اتهام «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌ است. ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از عضویت در احزاب و دسته‌جات سیاسی از دیگر احکامی است که از طرف قاضی دادگاه انقلاب تهران به‌عنوان مجازات تکمیلی برای این سه زندانی سیاسی در نظر گرفته شده است. به‌نوشته هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در صورت تائید حکم صادره و اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی پنج سال حبس تعزیری در خصوص هر یک از این سه متهم سیاسی قابل اجرا خواهد بود. زهرا صفایی فرزند «حاجی صفایی»، یکی از بازاریان سرشناس تهران بوده که در سال ۶۰ به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق اعدام شد. این زندانی سیاسی در پنجم اسفندماه ۱۳۹۸ به‌همراه دخترش پرستو معینی و نسرین جباریان‌ها و فروغ تقی پور توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند که از آن میان تنها نسرین جباریان‌ها توانست با سپردن قرار وثیقه تا برگزاری دادگاه موقتا آزاد شود. زهرا صفایی، پرستو معینی و فروغ تقی پور از اواخر فرودین‌ماه سال‌جاری از بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شدند و تاکنون در این زندان به‌سر می برند. محمد مسعود معینی، فرزند دیگر زهرا صفایی هم اوایل شهریورماه امسال توسط شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ احضار و تفهیم اتهام شد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی: گزارش نهایی هواپیمای اوکراینی این هفته به صورت عمومی منتشر می‌شود

محمد ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد گزارش نهایی هواپیمای اوکراینی این هفته منتشر خواهد شد. او درباره اعلام نظر کشورها نسبت به گزارش نهایی ایران از سانحه هواپیمای اوکراین گفت: «طبق کنوانسیون شیکاگو و انکس ۱۳ ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) گزارش تهیه شده را به کشورهایی مرتبط با هواپیمای اوکراینی ارسال و اعلام کردیم و چهار کشور ۶۰ روز فرصت داشتند که درباره این گزارش نظر خود را اعلام کنند که این مهلت نهم اسفند ماه به پایان رسید. سخنگوی سازمان هواپیمایی گفته این کشورها با گزارش ایران از سانحه هواپیمای اوکراین همسو بودند و از لحاظ فنی اختلاف نظری بین کشورها وجود نداشت. به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی در هفته جاری به صورت عمومی منتشر می‌شود اما گزارش کاملا تخصصی و فنی است. ذیبخش گفت: «در انتشار عمومی گزارش نهایی هیچ سانسوری نخواهیم داشت و در این گزارش به مسائل فنی پرداخته شده است.»  هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه «امام خمینی»، با شلیک پدافند موشکی سپاه ساقط شد و همه سرنشینان آن کشته شدند. مقام‌های ایرانی به‌ مدت سه روز دلیل سقوط هواپیما را «نقص فنی» اعلام و شلیک موشک به سوی هواپیما را به کلی رد می‌کردند.

ظریف با افزایش امیدها به مذاکرات غیررسمی هسته‌ای، طرح «سازنده» ارائه می‌دهد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه، ۵ مارس/۱۵ اسفند و پس از آنکه منابع اروپایی اعلام کردند تهران نشانه‌های مثبتی برای آغاز مذاکرات غیررسمی درباره برنامه هسته‌ای خود نشان داده، گفت ایران به زودی یک برنامه عملیاتی «سازنده» در این زمینه ارائه خواهد کرد. ظریف در توییتر خود نوشت: «من به عنوان وزیر امور خارجه ایران و مذاکره کننده اصلی هسته‌ای، به زودی برنامه اقدام سازنده خود را از طریق کانال‌های دیپلماتیک مناسب ارائه خواهم داد.» یک منبع دیپلماتیک فرانسوی و یک منبع اروپایی دیگر روز پنجشنبه گفتند که ایران در روزهای اخیر نشانه‌های دلگرم کننده‌ای در مورد آغاز مذاکرات غیررسمی پس از انتقاد قدرت‌های اروپایی از تهران در سازمان نظارت برفعالیت‌های هسته‌ای سازمان ملل، ارائه داده است. ایران تاکنون از شرکت در جلسه میانجی‌گری اتحادیه اروپا بین قدرت‌های جهانی و ایالات متحده برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ خودداری کرده است. سیاست هسته‌ای ایران از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نه رئیس جمهوری یا دولت تعیین می‌شود. تهران و واشنگتن به دنبال خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده از توافق هسته ای بر سر اینکه چه کسی باید برای نجات آن اقدام کند اختلاف دارند. ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد. بریتانیا، فرانسه و آلمان تصمیم گرفتند ارائه قطعنامه علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به دلیل اینکه به چشم‌انداز دیپلماسی با ایران آسیب می‌زند، متوقف کنند.