ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه انقلاب زاهدان سه زندانی بلوچ را به اتهام «عضویت در گروه‌های یاغی» به اعدام محکوم کرد

هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از صدور حکم اعدام برای سه زندانی در سیستان و بلوچستان به اتهام «عضویت در گروه‌های یاغی» و «فساد فی الارض» خبر داده است. هویت این سه زندانی که بر اساس رأی شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان به ۱۵ سال زندان و اعدام محکوم شدند، محمدکریم بارکزایی اکسون، محمد براهویی انجمنی و ادریس بیلرانی اعلام شده است. درباره روند رسیدگی به پرونده این سه زندانی اطلاعاتی منتشر نشده است. بنا بر اعلام هرانا این سه زندانی شهریور ماه ۱۳۹۹ بازداشت و به مدت ۱۸ ماه بلاتکلیف در زندان زاهدان نگهداری شدند. سیستان و بلوچستان در دو دهه اخیر محل درگیری نیروهای نظامی ایران با گروه‌های مسلح که خود را مدافع حقوق بلوچ‌ها می‌خوانند، بوده است. جمهوری اسلامی به همین بهانه شمار نیروهای امنیتی و نظامی خود در این استان را افزایش داده و سرکوب را گسترده‌تر کرده است.

شش ماه پس از آغاز سال تحصیلی: دانش‌آموزان بم‌پشت در بلوچستان نه کتاب دارند و نه معلم

با‌ گذشت شش ماه از آغاز سال تحصیلی دانش آموزان منطقه بم‌پشت در استان سیستان و بلوچستان نه به کتاب دسترسی دارند و نه معلم. به گفته معلمان شاغل در این منطقه، آموزش و پرورش هیچ یک از این کمبودها را نمی پذیرد اما از آغاز سال جاری تا به حال پنج تن از مدیران آموزش و پرورش منطقه به دلیل این مشکلات استعفاء کرده‌اند. یکی از معلمان این منطقه در توصیف وضعیت به روزنامه همشهری گفته است: «به‌دلیل کمبود نیرو در برخی مدارس دانش‌آموزان شش پایه، با جمعیتی حدود ۱۰۰ نفر فقط یک معلم دارند.» یک معلم دیگر هم روایت کرده است: «در مقطع راهنمایی هر درس را یک معلم باید آموزش دهد، اما به‌دلیل کمبود آموزگار، نیروهای مقطع راهنمایی مدرسه ما فقط دو معلم دارند که از این دو نیز یک نفر نیروی داوطلب است و آن یکی، معلم خرید خدمات». استان سیستان و بلوچستان از محروم‌ترین استانهای ایران به لحاظ برخورداری از فضای آموزشی و معلم است و بالاترین نرخ بازماندگی از تحصیل را دارد. به نوشته روزنامه همشهری این استان در حال حاضر ۱۲ هزار و ۴۲۳ معلم کم دارد.

نصب پرچم اوکراین در یک هیئت مذهبی در تهران

هیئت مذهبی «الرضا» تهران که به «محفل بسیجیان و رهروان راه شهدا» شهره است در آخرین مراسمی که به مناسبت تولد سومین امام شیعیان برگزار کرد، تصویری از پرچم کشورهای اوکراین و یمن را قرار داد. اقدام این هیئت با واکنش متفاوت دیگر گروه‌های مذهبی روبرو شده است. برخی از آنان گفته‌اند که این اقدام هیئت خلاف آنچه که «مواضع منطقی» رهبر جمهوری اسلامی» خوانده‌اند و فاصله گرفتن از او است. یکی از اعضای این هیات در دفاع از اقدام همکارانش ادعا کرده است این هیئت با نصب پرچم هر دو کشور «نشان داده که مدافع مظلوم در هر کشوری است». در ایران از عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی تا مدیران ارشد وزارت خارجه جانب روسیه را گرفته‌اند و حمله نظامی به اوکراین را محصول گسترش قلمرو ناتو دانسته‌اند.

بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد در چند شهر تجمع کردند

در ادامه اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی که از دی ماه سال گذشته از سر گرفته شد، بازنشستگان همانند یکشنبه‌های گذشته در قزوین، رشت، کرمان، کرمانشاه، خرم‌آباد، اراک، شوشتر و چند شهر دیگر به خیابان آمدند تا به پس‌گرفتن لایحه دائمی‌شدن همسان‌سازی حقوق و تحمیل فقر بر بازنشستگان کارگری اعتراض کنند. بازنشستگان تامین اجتماعی همچنین خواستار افزایش مستمری دوره بازنشستگی به رقم ۱۲ میلیون تومان، برخورداری کامل از بیمه درمان رایگان، پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و مشارکت بازنشستگان در هیات امناء سازمان تامین اجتماعی و رفع تبعیض میان بازنشستگان صندوق کشوری و لشکری و دیگر بازنشستگان شدند. همزمان، گروهی از بازنشستگان صندوق حمایت از کارکنان فولاد نیز با خواسته‌های مشابه در خوزستان، اصفهان و تهران مقابل صندوق حمایت از کارکنان فولاد تجمع کردند.