ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار در #صنایع_دریایی #وزارت_دفاع در #بندرعباس چند کشته بر جای گذاشت

به گزارش خبرگزاری «مهر»، انفجار در صنایع دریایی وزارت دفاع در بندر عباس سه کشته بر جای گذاشت. این انفجار که عصر روز شنبه ۱۷ فروردین/ ۶ آوریل روی داد، از «ترکیدن باتری» یک زیر دریایی ناشی شده است. محل دقیق حادثه مرکز «صنایع دریایی شهید درویشی»، زیر مجموعه وزارت دفاع گزارش شده است که در آن «ساخت و تعمیر شناورهای سطحی و زیرسطحی نظامی» صورت می‌گیرد. به گفته عزیز الله کناری، سرپرست فرمانداری بندرعباس، در این حادثه سه نفر از کارکنان صنایع دریایی شهید درویشی بندرعباس کشته شدند. داود عبدی، مدیرکل روابط عمومی وزارت دفاع هم گفته است این حادثه مجروحی نداشته است. به گفته عبدی این حادثه هنگام تعمیر یک فروند شناور سبک اتفاق افتاده است. او جزییات بیشتری درباره این حادثه ارائه نکرده است. در چند سال اخیر حوادث مشابهی در برخی مراکز نظامی ایران رخ داده که گاهی «خرابکارانه» بودن آنها از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی تایید و درباره بعضی موارد دیگر سکوت شده است.

درگیری پلیس #یونان با #مهاجران و پناهجویانی که بعد از ماه‌ها سرگردانی قصد عبور از مرز را داشتند

به گزارش خبرگزاری «رویترز» به نقل از شاهدان محلی، پلیس #یونان روز شنبه ۶ آوریل/ ۱۷ فروردین با گروهی از #مهاجران و #پناهجویان که در نقطه‌ای نزدیک مرز شمالی این کشور به امید عبور از مرز و حرکت به کشورهای شمالی اروپا اردو زده بودند درگیر شد. صدها نفر شامل تعدادی کودک روز پنج‌شنبه گذشته به منطقه‌ای نزدیک اردوگاه مهاجران دیاواتا در نزدیکی مرز شمالی یونان رسیدند و شروع به برپا کردن چادر در این منطقه کردند. پلیس ضد شورش به سمت تعدادی از این افراد که برخی از آنها کودکانشان را در آغوش داشتند گاز اشک‌آور پرتاب کرد. آنها نیز در تلاش برای شکستن محاصره نیروهای پلیس و رسیدن به جاده مرزی به سمت پلیس سنگ و قوطی پرتاب ‌کردند. حدود ۱۰۰ چادر در این منطقه که به شدت از سوی پلیس محاصره شده بود تخریب شد. این مهاجران به دلیل انتشار گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی درباره حرکت سازماندهی ‌شده مهاجران برای عبور از مرز شمال غربی یونان با آلبانی، امیدوار شده بودند که این‌ بار بتوانند از مرز عبور کنند. مردم با وجود دستور مقامات به بازگشت آنها به مراکز اقامت مهاجران و همچنین هشدار درباره غیرممکن بودن عبور از مرز، از بازگشت امتناع کردند. دیمیتریس ویتساس، وزیر مهاجرت یونان گفته است: «دروغ است که مرزها باز خواهد شد.» از زمان بسته شدن مرزهای کشورهای بالکان به سمت کشورهای شمال اروپا در سال ۲۰۱۶، ده‌ها هزار مهاجر و پناهجو که بیشتر آنها از سوریه، عراق و افغانستان هستند، در یونان گیر افتاده‌اند.

#رانش_زمین در #خرم‌آباد‌: دستور تخلیه فوری ۱۰ روستا صادر شد‌

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، امین طولابی، معاون عمرانی فرماندار #خرم‌آباد با اشاره به #رانش_زمین در بخش‌هایی از شهرستان خرم‌آباد گفت که «به تمام روستاهای در معرض رانش زمین از طریق بخشدار هشدار داده شده تا منازل خود را ترک کنند.» روستاهای در معرض رانش زمین عبارتند از: دولت‌آباد، رباط نمکی، حیدرآباد دهستان ازنا، هفت‌چشمه کمالوند، بخشی از روستای ده محسن، کهریز جدید و کهریز قدیم، کرگانه، گرماوله و طالقان بخش زاغه. طولابی گفت تمامی روستاها در معرض خطر نیستند، بلکه خانه‌های روستایی‌‌ای که در مسیر رانش زمین قرار دارند بیش از همه در معرض تخریب قرار دارند. او گفت ساکنان این روستاها می‌توانند به سایت اسکانی که توسط هلال احمر برپا شده است مراجعه کنند. به گفته معاون فرمانداری خرم‌آباد در این مقطع به علت سیراب و اشباع ‌شدن آب نمی‌توان اقدامی برای جلوگیری از رانش انجام داد و با توجه به پیش‌بینی بارندگی بیشتر در روزهای آینده، مسئله رانش زمین جدی است و روستاییان باید منازل خود را هر چه زودتر تخلیه کنند.

نماینده خرم‌آباد در مجلس: مردم سیل‌زده #لرستان بعد از هفت روز هنوز جایی برای خواب ندارند

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، محمدرضا ملکشاهی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت مردم سیل‌زده در استان #لرستان گفت بعد از هفت روز «مردمی که خانه‌هایشان بر اثر سیل تخریب شده جایی برای خواب و ماندن ندارند. روستاهایی در محدوده سپیددشت وجود دارند که هنوز راه‌های ارتباطی‌شان قطع است و آب خانه‌هایشان را برده است.» او گفت که مسئولان از روز اول وعده نصب پل‌های ارتباطی با سپیددشت را دادند اما هنوز این وعده عملی نشده است. ملکشاهی گفت عشایرنشین استان لرستان نیز هنوز از دسترسی به «امکانات و امداد» محروم هستند. به گفته این نماینده مجلس، مردم روستایی به خاطر تخریب و سیلاب هنوز نتوانسته‌اند جان‌باختگان‌ را نیز به خاک بسپارند. او با ذکر اینکه خسارات سیل اخیر در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، از خدمات فنی و مهندسی، شیوه‌تصمیم گیری مسئولان، مدیریت ضعیف بحران و فقدان فرماندهی و «نحوه بسیار غلط» توزیع کمک‌ها انتقاد کرد. سیل در هفته اول فروردین در استان لرستان صدمات زیادی به شهرها و روستاهای این استان وارد کرد و بسیاری از خانه‌ها و روستاها که در مسیر جریان رودخانه‌ها ساخته شده بودند، بر اثر سیلاب‌ها تخریب شدند. سیل کل زیرساخت‌های معمولان و پل‌دختر را نیز از بین برده است. هنوز از میزان تلفات این استان آمار دقیقی در دست نیست. مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان اعلام کرده است ۱۴ جسد به دلیل خفگی ناشی از سیل یا در ارتباط با آن تحویل پزشکی قانونی شد. مسئولان اما خبر کشته شدن تعدادی از مردم در پل‌دختر را شایعه دانسته‌اند.

کشته شدن چهار نفر در شهرستان #ملایر به دنبال جاری شدن #سیل

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان #ملایر از کشته شدن چهار نفر به دنبال بارندگی و #سیلاب در این شهرستان خبر داد. ‌#حمید_حمزه‌لو همچین گفت چهار نفر دیگر هم در جریان سیلاب‌ها در این منطقه مجروح شده‌اند. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز شنبه ۱۷ فروردین به نقل از حمزه‌لو نوشت: «دو نفر به علت غرق شدن در آب رودخانه و دو نفر نیز به علت ماندن زیر آوار جان باخته‌اند. رودخانه حرم‌آباد یک نفر فوتی و یک نفر مجروح داشته است.» در روستای واشان نیز یک نفر به دلیل ماندن زیر آوار مصدوم شده است. همچنین در روستای طجر علوی دو نفر به علت ماندن زیر آوار جان خود را از دست دادند. در روستای میشن هم ریزش آوار یک مصدوم بر جای گذاشته است.

راهپیمایی هزاران نفر در #سودان به سمت وزارت دفاع و محل اقامت عمر البشیر

به گزارش خبرگزاری الجزیره به نقل از شاهدان محلی، هزاران سودانی به سمت محل اقامت عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان و وزارت دفاع این کشور در مرکز خارطوم در حال راهپیمایی هستند. شاهدان گفته‌اند نیروهای امنیتی در تلاش هستند با گاز اشک‌آور معترضان را که از سه طرف به سمت این مجموعه در حال حرکت هستند متوقف کنند. پیش از این صدیق المهدی، رئیس حزب امت القومی از البشیر خواسته بود تا به وضعیت اضطراری پایان داده و استعفا دهد. المهدی از هواداران خود خواسته تا روز شنبه ۶ آوریل/ ۱۷ فروردین، در سالگرد قیام ۶ آوریل ۱۹۸۵ که به سرنگونی جعفر نمیری، رئیس‌جمهوری وقت سودان منجر شد، به خیابان‌ها بیایند. او همچنین برای تشکیل شورایی ۲۵ نفره برای اداره سودان فراخوان داده است. چند ساعت پیش از آغاز تظاهرات در روز شنبه، البشیر سخنرانی خود را که خبرنگاران نیز به آن دعوت شده بودند، لغو کرد. راهپیمایی‌های آوریل در سودان که با سالگرد قیام ۶ آوریل نیز همزمانی دارد بزرگ‌ترین همکاری مشترک میان نیروهای مخالف البشیر از آغاز اعتراضات در ۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۸ است. با این حال رهبر نظامی سودان با اعلام وضعیت اضطراری و سایر اقدامات نظیر دستگیری فعالان، رهبران مخالف و معترضان، همچنان توانسته در قدرت باقی بماند. یک گروه حقوق بشری اخیراً اعلام کرد که از آغاز اعتراضات (از بیش از سه ماه قبل)، حداقل ۶۰ نفر به دست ماموران امنیتی سودان کشته شده‌اند.

دو انفجار در شرق #افغانستان سه کشته و ۲۰ زخمی برجای گذاشت

روز شنبه ۶ آوریل/ ۱۷ فروردین، دو انفجار در جلال‌آباد در شرق #افغانستان سه کشته و ۲۰ زخمی بر جای گذاشت. خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام پزشکی در #ولایت_ننگرهار نوشت بر اثر این انفجار سه غیرنظامی از جمله یک کودک و دو زن کشته شدند. یکی از این دو زن، مادر کودک بوده و فرزند دیگر او نیز زخمی شده است. هنوز مشخص نیست دلیل این انفجار چه بوده است. هیچ گروهی تا کنون مسئولیت این حمله را نپذیرفته است. گروه دولت اسلامی موسوم به #داعش در سال ۲۰۱۵ در ولایت ننگهار و در مرز ناامن پاکستان قدرت گرفت. این گروه به سرعت به خاطر بمبگذاری‌ها و حملات پیچیده‌اش جزء خطرناک‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی افغانستان شناخته شد. از سوی دیگر درگیری میان نیروهای #طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان در هفته‌های اخیر و در میانه #گفت‌و‌گوهای_صلح شدت گرفته است.

#روسیه: از حمله ژنرال خلیفه حفتر به #طرابلس حمایت نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه روسیه گفت روسیه از همه طرف‌های سیاسی در لیبی می‌خواهد به توافق برسند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سرگئی لاوروف که از قاهره، پایتخت مصر دیدار می‌کرد، همزمان نسبت به مداخله نیروهای خارجی در لیبی نیز هشدار داد. کرملین روز جمعه هم گفته بود به نیروهای ارتش ملی لیبی تحت نظر ژنرال حفتر برای پیشروی به غرب کشور و به سمت طرابلس کمکی نمی‌کند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل جمعه ۵ آوریل/ ۱۶ فروردین به شرق لیبی سفر کرد تا با حفتر دیدار کند و او را از حمله به طرابلس که در حال حاضر در کنترل دولت تحت حمایت سازمان ملل است، بازدارد. این دیدار ناموفق گزارش شده است. کرملین در پی این دیدار اعلام کرد: «ما با دقت وضعیت لیبی را زیر نظر داریم و طبعاً فکر می‌کنیم مهم‌ترین چیز این است که عملیات (نظامی) به خونریزی منجر نشود. این شرایط باید با صلح و آرامش حل و فصل شود.» ژنرال حفتر اخیراً اعلام کرد نیروهایش برای کنترل طرابلس و بازگرداندن «کرامت» به لیبی حمله‌ای را آغاز کرده‌اند. حفتر پیش از آغاز این حمله به مسکو رفته بود.

#عراق مرز با #ایران را به دلیل سیل می‌بندد

به گزارش خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع امنیتی عراق، این کشور از روز شنبه ۶ آوریل/ ۱۷ فروردین تا اطلاع ثانوی پایانه مرزی «شیب» (مقابل پایانه چذابه) را به روی مسافران می‌بندد و تجارت را از این گذرگاه متوقف می‌کند. بستن مرز با ایران در حالی رخ می‌دهد که شهرهای جنوبی در استان خوزستان در معرض سیل گسترده قرار دارند و دستور تخلیه ۲ شهرستان، ۱۲ شهر و ۱۱۰ روستا در این استان صادر شده است. پایانه شیب‌ـ‌چذابه میان استان خوزستان در ایران و استان میسان در عراق قرار دارد.

تعدیل تعدادی از روزنامه‌نگاران موسسه #همشهری در آغاز سال جدید

جمعی از #روزنامه‌نگاران شاغل در موسسه همشهری در شبکه‌های اجتماعی اعلام نوشته‌اند که صبح دومین روز کاری سال جدید خورشیدی، هنگامی که وارد لابی ساختمان همشهری شده‌اند و خواسته‌اند با استفاده از دستگاه ساعت زنی کار خود را شروع کنند، دستگاه اثر انگشت آنها را قبول نکرده و انتظامات موسسه همشهری به آنها گفته که مشمول تعدیل نیرو شده‌اند. مدیران موسسه همشهری، مشکل مالی، گرانی کاغذ و جذب بی‌پایه نیرو در دوره‌های قبل را دلیل این تعدیل‌ها اعلام کرده‌اند. این موسسه پیش‌تر اعلام کرده بود که تعدیل انجام می‌شود اما تعداد و افراد مشمول این تعدیل مشخص نبود. بر اساس برخی گزارش‌ها، به مدیران واحدها و برخی از این افراد پیش‌تر درباره تعدیل خبر داده شده بود و در تعطیلات هم به این افراد پیامک زده شده بود. این خبر با واکنش برخی سایت‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. یک فعال رسانه‌ای تصمیم همشهری را از نگاه حقوقی زیر سوال برده و نوشته است: «طبق قانون کار یکی از مفاد قراداد نیروهای رسانه‌ای این است که اگر کارفرما قصد قطع همکاری داشته باشد، باید حداقل یک ماه قبل موضوع را به فرد مزبور اطلاع دهد.» در این میان شماری از نیروهای سابق همشهری نیز در توییت‌های خود نوشته‌اند که رویه اشتباه در برخورد با نیروی انسانی موسسه از زمان قطع همکاری و تعدیل نیروهای با سابقه گروه مجلات همشهری آغاز شد. آخرین روزهای سال گذشته و بعد از انتخاب پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران بحث مشکلات مالی موسسه همشهری به جلسات شورای شهر کشیده شد. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درباره مشکلات روزنامه همشهری گفته بود: «موضوع همشهری پیچیده است و دچار چالش‌هایی شده است. هر کس برای ساماندهی وارد روزنامه همشهری می‌شود به دنبال این است که بدون تعدیل نیرو اقدامات لازم را انجام دهد. در حال حاضر شهرداری ماهانه ۴.۵ میلیارد تومان برای روزنامه همشهری یارانه می‌دهد.» در این حال پیروز حناچی در سالروز انتشار همشهری گفته بود به آینده روزنامه و موسسه امیدوار است: «همشهری استعداد بالقوه فراوانی برای رشد دارد اما اکنون مانند بیماری است که نیازمند مراقبت و درمان است.»

تلاش برای ایجاد خاکریز به منظور جلوگیری از ورود آب بیشتر به شهر #آق‌قلا

فرماندار شهرستان آق قلا گفته است برای کاهش ورود آب به این شهر خاکریزی از بالای مسکن مهر آق قلا تا کمربندی ایجاد می‌شود. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امانگلدی ضمیر ضمن اعلام این خبر، ضمن اشاره به گذشت ۱۷ روز از آبگرفتگی در شهر آق قلا، وضعیت در محله‌های حکیم‌آباد، ایثار، کل‌آباد و عیدگاه را همچنان بحرانی خوانده است. ضمیر گفته است: «ما در هشت روز قبل و سه روز قبل در دو مرحله روند کاهشی خوبی داشتیم ولی رواناب‌های ناشی از ذوب برف در بالادست دوباره از دو روز قبل باعث افزایش ارتفاع آب شده است.» به گفته این مقام محلی، حجم رواناب ورودی به گرگانرود ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه است، در حالی که ظرفیت این رود ۱۲۰ متر مکعب بر ثانیه است و حجم آب اضافی وارد بخشی از شهر شده است. این شرایط باعث شده است محله کل‌آباد به قسمتی از رودخانه گرگانرود تبدیل شده است. فرماندار آق قلا گفته است از صبح روز شنبه ۱۷ فروردین با استفاده از چندین دستگاه بیل مکانیکی، عملیات ایجاد خاکریز از بالای مسکن مهر آق قلا تا کمربندی آغاز شده تا آب از پشت کمربندی به سمت ریل راه‌آهن هدایت شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: اگر #آمریکا #سپاه را در فهرست تروریستی بگذارد، نظامیانش را در کنار #داعش قرار می‌دهیم

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است اگر آمریکا#سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، نظامیان این کشور برای #ایران در کنار #داعش قرار می‌‌گیرند. #حشمت‌الله_فلاحت‌پیشه در توئیتر خود نوشت: «در صورت قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، نظامیان این کشور را در کنار داعش در فهرست سیاه تروریست‌ها قرار می‌دهیم.» توئیت فلاحت‌پیشه اولین واکنش رسمی یک مقام جمهوری اسلامی به انتشار خبر احتمال قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌هایی‌ست که ایالات متحده آنها را به عنوان گروه تروریستی می‌شناسد. خبرگزاری رویترز روز جمعه پنجم آوریل/ ۱۶ فروردین به نقل از سه مقام‌ آمریکایی که نامشان منتشر نشده نوشت احتمالا تصمیم دولت آمریکا در این‌باره را وزارت خارجه این کشور تا روز دوشنبه ۸ آوریل علنی خواهد کرد. در صورت چنین اقدامی این نخستین ‌بار خواهد بود که آمریکا یک نهاد نظامی رسمی یک کشور را تروریستی می‌خواند. در چند سال گذشته بارها گزارش‌های مشابهی درباره احتمال چنین اقدامی از سوی آمریکا منتشر شده و این گزارش‌ها با به قدرت رسیدن دولت دونالد ترامپ بیشتر شده است. دو سال قبل بود که اعلام شد دولت ترامپ در حال بررسی برخی پیشنهادها برای افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی است.

استقبال رسمی #حسن_روحانی از #عادل_عبدالمهدی، نخست وزیر #عراق در کاخ سعدآباد تهران

نخست وزیر عراق و هیات همراه او روز شنبه ۱۷ فروردین پس از ورود به تهران، در کاخ سعد‌آباد مورد استقبال حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند. پس از استقبال رسمی، مذاکرات دوجانبه آغاز شده است. ارتقای همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف، محور اصلی مذاکرات رییس جمهوری ایران و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق است. عادل عبدالمهدی برای دیدار و گفت‌و‌گوها با مقام‌های ایرانی و به دعوت حسن روحانی، صبح امروز وارد تهران شد. وزیران نفت، دارایی، خارجه، برنامه‌ریزی، تجارت، برق و منابع آبی، مشاور امنیت ملی عراق، رییس ستاد ارتش این کشور، قائم مقام وزیر کشور، رییس گذرگاه‌های مرزی و چند نفر از نمایندگان مجلس عراق، نخست وزیر این کشور را در سفر به ایران همراهی می‌کنند. سفر عبدالمهدی به ایران دو روزه خواهد بود و همزمان با آن، سومین نشست مشترک اقتصادی ایران و عراق با حضور اعضای اتاق مشترک دو کشور، در تهران برگزار می‌شود. نخست وزیر عراق در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران قرار گرفت. این نخستین سفر عبدالمهدی به تهران در مقام نخست وزیر است. بناست او در این سفر به مشهد نیز سفر کند.

ادامه تقابل توئیتری: ظریف می‌گوید پمپئو و «رئیس او» ادعاهای متناقضی علیه ایران مطرح می‌کنند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در توئیتی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده و «رئیس او» را به طرح ادعاهای متناقض علیه ایران متهم کرد. محمدجواد ظریف همچنین ایران را کشوری مسئول و صلح‌طلب دانست ظریف در توئیتی در شبکه اجتماعی توئیتر که در ایران فیلتر است، نوشت: «تذبذب مواضع در حد اعلا! روزی ایالات متحده ادعا می‌کند ایران در آستانه فروپاشی است و دیگر روز به ما به عنوان یکی از سه ابرقدرت که ناتو را تهدید می‌کند، حمله‌ور می‌شود. پمپئو و رئیس او متناسب با هر مناسبتی ادعاهای متناقض مطرح می‌کنند. در مقابل، ایران همواره به عنوان کشوری مسئول و صلح طلب عمل می‌کند.» مایک پمپئو روز پنج‌شنبه هفته گذشته در سخنرانی آغازین نشست وزیران خارجه ناتو گفته بود: «ما تلاش می‌کردیم که سپری در برابر تجاوز ایجاد کنیم که عملی شد و ۷۰ سال به خوبی این کار را انجام دادیم. توانستیم از طریق ناتو صلح و قدرت را حفظ کنیم. از طریق ناتو با تهدیدهای چین، روسیه و ایران مقابله کردیم .... ما باید این کار را به خصوص در دوران جدید رقابت، در مقابل روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران ادامه دهیم.» این توئیت ظریف اما در حالی منتشر شده است که سه مقام آمریکایی خبر داده‌اند آمریکا می‌خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به فهرست سازمان‌های تروریستی خود اضافه کند.

فرماندار #اهواز دستور تخلیه ۱۴ روستای حاشیه رودخانه‌های #کرخه و #دز را صادر کرد

دستور تخلیه ۱۴ روستای حاشیه #کرخه و #دز در #اهواز صادر شد. علاوه بر صدور دستور تخلیه این ۱۴ روستا از سوی جمال عالمی نیسی، فرماندار اهواز، دستور تخلیه بخش غربی شهر الهایی نیز صادر شد. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز شنبه ۱۷ فروردین از قول عالمی نیسی نوشت روستاهای حاشیه رودخانه‌های کرخه و دز در بخش مرکزی اهواز در معرض خطر #سیلاب قرار دارند: «ساکنان روستاهای حلاف ۱، حلاف ۲، حلاف ۳، بروایه آلبو ثنوان، بروایه عمیر، بروایه یوسف، قلعه سحر، چپسه کوچک، چپسه بزرگ، سید یوسف، عشاره بزرگ و عشاره کوچک در حاشیه رودخانه کرخه و دو روستای طواهر و ‌ام عگله بیت سعید در حاشیه رودخانه دز از بخش مرکزی نسبت به تخلیه منازل خود اقدام کنند.» به گفته فرماندار اهواز، امکانات تخلیه و اسکان روستاییان از سوی بخشداری مرکزی و جمعیت هلال احمر اهواز تأمین می‌شود. عالمی نیسی همچنین گفت بخش غربی شهر الهایی در معرض خطر احتمالی طغیان رودخانه قرار دارد و مردم این منطقه باید خانه‌های خود را ترک کنند. او با اشاره به تلاش برای مستحکم‌سازی سیل‌بندها در این منطقه از اهالی خواست تا ضمن ساکن شدن در مکان‌های امن، از تردد در این منطقه خودداری کنند.