ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قدردانی روحانی از موافقت #خامنه‌ای با درخواست برداشت یک میلیارد یورو از منابع #صندوق_توسعه_ملی برای مقابله با #کرونا

حسن روحانی رئیس جمهوری از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بابت موافقتش با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، قدردانی کرد. محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پی‌نوشت روحانی به نامه دفتر رهبر جمهوری اسلامی را ابلاغ کرد. روحانی نوشته است: «نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تأمین و حتی‌الامکان از تولیدات داخلی و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان اقدام شود. همچنین کمک‌های لازم به صندوق بیمه بیکاری ظرف هفته آینده انجام و جزئیات طرح در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود». علی خامنه‌ای ۱۱ روز پس از درخواست اضطراری دولت برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا، سرانجام با آن موافقت کرد. رهبر جمهوری اسلامی پیش از این، تنها چهار روز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در عراق ۲۰۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای افزایش بودجه سپاه موافقت کرده بود.

حوثی‌ها هشدار دادند که اگر #کرونا #یمن را درگیر کند، ۹۰ درصد جمعیت آن کشور مبتلا می‌شوند

شورشیان حوثی هشدار دادند اگر کرونا ویروس جدید وارد یمن شود ۹۰ درصد جمعیت یمن به آن مبتلا خواهند شد. طه المتوکل وزیر بهداشت حوثی‌ها دوشنبه ۶ مارس/ ۱۸ فروردین در مصاحبه با شبکه «المسیره» گفت: «اگر میانگین شیوع به این شکل باشد که هر نفر سه نفر دیگر را مبتلا کند در عرض چند هفته ۲۸ میلیون یمنی مبتلا به کرونا خواهند شد.» المتوکل در ادامه سخنانش افزود: «وضعیت موجود یاری همه در شمال و جنوب را می‌طلبد باید با طرف مقابل برای اتخاذ طرحی جهت مقابله با کرونا به بحث نشست.» به گفته این مقام حوثی در بیمارستان‌های یمن تنها ۱۵۰۰ تخت وجود دارد که در صورت شیوع بیماری کووید ۱۹ حداقل یک میلیون نفر نیاز به بستری دارند. هفته گذشته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواهان آتش‌بس بین طرف‌های متخاصم در سراسر جهان از جمله در یمن شده بود.

وزیر صحت افغانستان: بازگشت مهاجران #افغان سبب شیوع #کرونا شده است

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بعد از همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در ایران حدود ۲۰ هزار نفر از مهاجران افغانستانی بدون آنکه از آن‌ها تست کرونا گرفته شود و یا قرنطینه شده باشند به کشورشان بازگشته‌اند. فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان دوشنبه ۶ آوریل/ ۱۸ فروردین اعلام کرد که بازگشت مهاجران افغانستانی از ایران سبب شیوع کرونا در آن کشور شده است. فیروز هشدار داد اگر ابتلا به کرونا در افغانستان افزایش یابد دولت قادر به مهار همه‌گیری نیست. تا پایان سال ۹۸ بیش از ۱۴۵ هزار نفر از مهاجران افغانستانی از ایران به کشورشان برگشته‌اند. پاکستان هم روز دوشنبه به مدت چهار روز مرزهایش با افغانستان را برای بازگشت مهاجران افغانستانی باز گذاشت. به این ترتیب افغانستان از دو سمت در خطر انتقال کرونا از طریق مهاجران قرار گرفته است.

ناوگروه #باتان نیروی دریایی آمریکا وارد خلیج فارس شد

«ناوگروه باتان» نیروی دریایی آمریکا به همراه یگان بیست و ششم دریایی این کشور وارد آب‌های بین المللی خلیج‌فارس شدند. این ناوگروه شامل کشتی جنگی «یو اس اس باتان»، کشتی لجستیکی «یو اس اس نیویورک» و کشتی «یو اس اس اوک» است. به نوشته «دبکا فایل» پنتاگون به ناو هواپیمابر هری ترومن و ناوگروه آن دستور ترک خلیج فارس و دریای مدیترانه را داده است. قرار است ناو هواپیمابر «هری ترومن» با استقرار در اقیانوس آرام وظیفه ناوهواپیمابر «یو اس اس تئودور روزولت» را به عهده بگیرد که خدمه آن به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و در جزیره گوام پهلو گرفته است.

احکام سیل #شیراز صادر شد

دادگاه کیفری ۲ شیراز دوشنبه ۱۸ فروردین حکم مربوط به پرونده سیل دروازه قرآن شیراز را صادر کرد. به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس این حکم شهردار فعلی شیراز به سه سال حبس تعزیری که به صورت تعلیق درآمده محکوم شد. علاوه بر این شهردار فعلی، شهردار اسبق و شهرداری هر سه از حیث تضامنی به پرداخت دیه محکوم شده‌اند. این حکم قابل تجدید نظراست. ۵ و ۶ فروردین ۹۸، سیل ۲۵۰ خودرو در دروازه قرآن را با خود برد و حدود ۵۰ خودرو در دیگر محلات از جمله هفت‌تنان و سعدی آسیب دیدند. در این حادثه ۲۱ نفر کشته و بیش از ۱۱۰ نفر مصدوم شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت: بیماری‌زایی کووید ۱۹ شدیدتر از آنفولانزاست. مطمئناً پیک بعدی بیماری از راه می‌رسد

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت دوشنبه ۱۸ فروردین در یک ویدیو کنفرانس خبری اعلام کرد که همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ با بیماری فصلی آنفولانزا تفاوت دارد. جهانپور گفت: « یافته‌های اطلاعاتی ما حاکی از این است که قطعا و حداقل رفتار کروناویروس جدید در کشور ما هم بیماری‌زایی شدیدتری نسبت به آنفلوآنزای H1N1 داشته و سریع‌الانتقال‌تر و سریع‌الانتشارتر است.» جهانپور با اشاره به افزایش رفت و آمدها بعد از تعطیلات نوروزی هشدار داد که پیک مجدد بیماری در راه است. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «تقریبا اطمینان داریم که اگر این روند ادامه یابد ظرف ۷ تا ۱۰ روز آینده با پیک مجدد بیماری در شهر تهران مواجه خواهیم بود که این بسیار نگران‌کننده است.»

کرونا در ایران: نماینده #وزیر_صنعت در اتاق اصناف ایران می‌گوید هنوز معلوم نیست چه مشاغلی فعالیت خود را آغاز می‌کنند

با وجود شیوع کرونا در کشور، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران یکشنبه ۱۷ فروردین اعلام کرد که از روز ۲۳ فروردین‌ماه، کسب‌وکارهای کم‌خطر و متوسط می‌توانند فعالیت خود را دوباره آغاز کنند. اما ابراهیم درستی، نماینده وزیر صنعت در اتاق اصناف ایران گفت: «هنوز معلوم نیست که به‌طور دقیق چه مشاغلی فعالیت عادی خود را آغاز می‌کنند.» حسین مدرس خیابانی قائم‌مقام وزیر صنعت پیش از این اعلام کرده بود که فهرست آن دسته از واحدهای صنفی که امکان فعالیت در مرحله دوم فاصله‌گذاری فیزیکی خواهند یافت، از سوی اتاق اصناف، وزارت صنعت و سایر دستگاه‌های مرتبط، در حال نهایی شدن است. بر اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت ۷,۵ میلیون نفر به‌طور مستقیم در اصناف کشور فعالیت دارند و به‌صورت غیرمستقیم، ۱۸,۵ میلیون نفر با مشاغل صنف‌های مختلف در تماس و ارتباط هستند. در بخش تولید نیز نزدیک به ۲,۵میلیون نفر شاغل مستقیم وجود دارد که ۵۰ درصد آن‌ها در صنایع متوسط فعال هستند.

#سپیده_فرهان، فعال دانشجویی با تأخیر از #زندان_اوین به مرخصی آمد

سپیده فرهان فعال دانشجویی و از بازداشت شدگان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ حبس شده از زندان اوین به مرخصی آمد. براساس دستور مرخصی زندانیان با محکومیت زیر ۵ سال، قرار بود سپیده فرهان با تأمین و تودیع وثیقه از تاریخ ۲۸ اسفند ۹۸ به مرخصی اعزام شود اما به دلایلی از اعزام او به مرخصی جلوگیری شد که با فشار خانواده و فعالان مدنی با ۲۰ روز تأخیر صبح دوشنبه ۱۸ فروردین بالاخره با مرخصی این فعال دانشجویی موافقت شد. سپیده فرهان ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸ بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت دو ساله خود راهی زندان اوین شده بود. او پیش از آن در ۱۲ دی‌ماه ۹۶ در جریان اعتراضات سراسری دی‌ماه بازداشت و پس از حدود یک ماه و نیم زندان با تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران او را به ۶ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده بود که پس از اعتراض سپیده فرهان به حکم صادره، این حکم مدتی بعد توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۲ سال حبس تعزیری کاهش یافت. اتهامات سپیده فرهان در کیفرخواست ابتدا «اخلال در نظم عمومی» و «اجتماعی و تبانی علیه امنیت کشور» عنوان شده بود که با نقض اتهام «اخلال در نظم عمومی» در نهایت به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۳۷۳۹ نفر، مبتلایان ۶۰۵۰۰ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر دوشنبه ۱۸ فروردین آخرین آمار رسمی در مورد شیوع کروناویروس در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۱۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۳۷۳۹ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (یک‌شنبه) تا ظهر امروز (دوشنبه)، ۲۲۷۴ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۶۰۵۰۰ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۲۴۲۳۶ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۴۰۸۳ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

#شورای_هماهنگی_تبلیغات_اسلامی: برای رفع بلای کرونا #استغاثه کنید، #آل_یاسین و #دعای_فرج بخوانید

همزمان با گسترش شیوع کرونا در کشور، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای از مردم خواست در نیمه شعبان، سالروز تولد امام دوازدهم شیعیان در سراسر کشور «برای رفع ابتلای اغلب کشورها و جوامع بشری به بلای بیماری خطرناک ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا» به امام دوازدهم «متوسل شوند» و استغاثه کنند و آل یاسین و دعای فرج بخوانند. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به ممنوعیت تجمعات و تعطیلی اماکن مذهبی از مردم خواست تا متناسب با شرایط کنونی بر سر در منازل پرچم نصب کنند و مراکزی که اجازه فعالیت دارند واحد خود را «چراغانی و تزئین» کنند. در دوران شیوع کرونا در ایران گروهی از مذهبی‌های تندرو از «طب اسلامی» برای مداوای کرونا دفاع کردند و در مراکز درمانیِ اختصاص داده شده به مبتلایان کرونا حضور یافتند. سازمان نظام پزشکی کشور حضور این افراد معمم و مدعی «طب اسلامی» در مراکز درمانی را تلویحاً «مصداق بارز تشویش اذهان عمومی» خواند.

دبیرکل #سازمان_ملل در مورد افزایش #خشونت_خانگی در دوره بحران کرونا هشدار داد

سازمان ملل متحد از افزایش چشمگیر خشونت خانگی ناشی از بحران کرونا خبر داد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل افزایش خشونت خانگی علیه زنان و دختران در دوران شیوع ویروس کووید۱۹ را محکوم کرد. گوترش در نیویورک گفت در هفته‌های اخیر در سراسر جهان این‌گونه خشونت‌ها افزایش یافته است. در برخی کشورها شمار تماس‌های اضطراری زنان به مراکز کمک رسانی دو برابر شده است. سازمان ملل از دولت‌ها خواسته است كه محافظت از زنان و دختران در برابر خشونت را در برنامه‌های خود علیه شیوع کرونا قرار دهند.

سخنگوی کمیسیون قضایی #مجلس معتقد است تعطیلی بیشتر به کشور زیان وارد می‌کند و باید به‌تدریج از حالت تعطیل خارج شد

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور گفت: « ما باید به‌تدریج به شرایط عادی بازگردیم و کشور را از حالت تعطیلی خارج کنیم.» او افزود: «هرچه بیشتر خودمان را محدود کرده بازار و اشتغال را تعطیل نگه داریم ضربات بیشتری را متحمل خواهیم شد.» یکشنبه ۱۷ فروردین حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در جلسه ستاد ملی کرونا گفت «از شنبه ۲۳ فروردین کسب و کارهای متوسط و کم‌ریسک استان‌های کشور با اجرای پروتکل‌ها می‌توانند آغاز به کار کنند اما کسب و کارهای پرریسک مثل استخرها و … تا پایان فروردین همچنان تعطیل است». در استان تهران این فعالیت از ۳۰ فروردین آغاز می‌شود. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین گفت: «وقتی می‌گوییم شرایط عادی منظور این است که با درنظر گرفتن نظارت و تدابیر بهداشتی و تلاش در جهت بیشتر ضدعفونی شدن محیط توسط نیروهای ارتش و سپاه و شهرداری‌ها همگی به شرایط عادی بازگردیم و کشور را از حالت تعطیلی خارج کنیم.»