ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وکیل الکسی ناوالنی از وضعیت «به‌شدت بیمار» موکلش در زندان خبر داد

اولگا میخائیلوا، وکیل الکسی ناوالنی سه‌شنبه ۶ آوریل/۱۷ فروردین از وخامت حال او در زندان خبر داد. به نوشته روزنامه گاردین یکی از اعضای تیم وکلای او که موفق به دیدار منتقد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شده گفته ناوالنی دچار تب و سرفه است و به‌شدت وزن‌ کم‌ کرده. الکسی ناوالنی در یادداشتی که روز دوشنبه منتشر شد گفته بود چندین زندانی از بخش او قبلاً در بیمارستان به دلیل بیماری سل تحت درمان قرار گرفته‌اند و او هم سرفه می‌کند و تب دارد. ساعاتی بعد، یک روزنامه وابسته به کرملین از انتقال ناوالنی به بیمارستان زندان خبر داد و نوشت او تحت آزمایش کرونا قرار گرفته است. الکسی ناوالنی به نقض شرایط حبس تعلیقی‌اش در سال ۲۰۱۴ متهم است و به جرم اختلاس بازداشت و به سه سال زندان محکوم شده است. او که پس از مسموم شدن جهت مداوا به آلمان منتقل شده بود در ۱۷ ژانویه و به‌دنبال بازگشت به مسکو بازداشت شد. ناوالنی کرملین را مسئول مسمومیت خود دانسته و گفته بود پوتین قصد جان او را کرده اما مسکو این اتهامات را رد کرده است. ناوالنی هفته گذشته به‌خاطر ممانعت از رسیدگی پزشکی به او اعلام کرد تا زمانی که به دلیل درد کمر و بی‌حسی پاهایش تحت مراقبت‌های پزشکی مناسب قرار نگیرد، اعتصاب غذا می‌کند. به گفته او مسئولان زندان به‌جای مداوا او را مجبور به بی‌خوابی کرده و شکنجه کرده‌اند. طرفداران ناوالنی از جمله اتحادیه صنفی پزشکان امروز سه‌شنبه برای تجمع در مقابل زندان محل حبس او فراخوان داده‌اند و براساس گزارش‌ها پلیس نیروهای خود را در اطراف زندان مستقر کرده است.

فلامینگوهای مهاجر برای تولیدمثل به بستر خشکیده تالاب بختگان بازگشتند

دریاچه یا تالاب بختگان در استان فارس خشکیده است اما هنوز پرنده‌های مهاجری همچون فلامینگوها به این تالاب می‌آیند. زیستگاه این پرنده‌ها اکنون تقریباً نابود شده و سازمان حفاظت محیط زیست ایران برای کمک به پرندگان مهاجر خواهان پرداخت حق‌آبه دریاچه شده است. نبی‌الله مرادی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس سه‌شنبه ۱۷ فروردین به خبرگزاری حکومتی «مهر» گفت: «تقاضای کتبی برای تأمین حق‌آبه دریاچه بختگان ارسال شده و امیدواریم هر چه سریع‌تر حق‌آبه بختگان در سال ۱۴۰۰ تأمین شود. انتظار داریم امسال حق‌آبه بختگان از سوی سازمان آب تأمین شود که این میزان حداقل به ۷۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.» به گفته مرادی، بارندگی‌های سال گذشته «بسیار کم» بوده و دریاچه‌های استان فارس از جمله بختگان در وضعیت خشکی به سر می‌برند. او درباره وضعیت فلامینگوهای مهاجر نیز گفت: «هم اکنون فلامینگوها را می‌توان در بستر دریاچه بختگان به وضوح دید، پرندگانی که در حال کلونی‌سازی هستند و در خردادماه جوجه‌هایشان سر از تخم در می‌آورند. فلامینگوهای دریاچه به آب نیاز دارند چرا که تا اوایل پاییز در این منطقه زندگی خواهد کرد و طبق پیش‌بینی‌ها مهرماه منطقه را ترک می‌کنند. جوجه فلامینگوها هم در تیر و مرداد ماه قدرت پرواز خواهند داشت از این رو دریاچه نیازمند آب است و امیدواریم هر چه سریع‌تر حق‌آبه آن تأمین شود.» بختگان سال گذشته ۵۵ میلیون متر مکعب حق‌آبه گرفت و شاهد بازگشت پرندگان مهاجر به آن بود اما در سال جاری هنوز اقدامی برای پرداخت این حق‌آبه از سوی دولت انجام نشده است. این دریاچه که در شرق فارس و در شهرستان نی‌ریز است، با ۳۵۰۰ کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه استان فارس بود. اما در سال‌های اخیر بستر این دریاچه که خانه پرندگان مهاجری همچون درنا، فلامینگو، مرغابی و کبوتر دریایی از سیبری روسیه بود، تقریباً به طور کامل خشکیده است. سوء مدیریت آب در کنار تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین عوامل این اتفاق به شمار می‌آیند. خشکی دریاچه پرواز اکثریت پرنده‌های مهاجر به آن را متوقف کرده بود.

انتقال مجدد ناهید تقوی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی از اوین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران (هرانا) از انتقال مجدد ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آلمانی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران خبر داد. بنابر این گزارش خانم تقوی روز دوشنبه ۱۶ فروردین‌ از بند زنان زندان اوین، به بازداشتگاه امنیتی سپاه موسوم به بند دو الف اوین منتقل شده است. مریم کلارن، دختر ناهید تقوی از وضعیت سلامتی مادرش ابراز نگرانی کرده و گفته دلیل انتقال مجدد او به بازداشتگاه اطلاعات سپاه مشخص نیست. مریم کلارن پیشتر به نقل از حاجی مرادی، بازرس پرونده گفته بود پرونده مادرم تا زمانی که اتهامات خود را قبول نکند، به دادگاه ارجاع داده نخواهد شد و او «در مراجعه خانواده به آنان گفته است که تنها وکلایی از فهرست وکلای مورد اعتماد قوه قضاییه به پرونده‌ها دسترسی دارند». به گفته کلارن، خانم تقوی پیش از این به مدت پنج ماه و بدون دسترسی به وکیل در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران حبس بود و در ۸۰ جلسه معادل ۱۰۰۰ ساعت تحت بازجویی قرار گرفته است. ناهید تقوی، شامگاه جمعه ۲۵ مهر ماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. مأموران هنگام بازداشت او خانه‌اش را تفتیش کردند و برخی از وسایل شخصی او از جمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، پاسپورت‌ها و کتاب‌هایش را با خود بردند. دلیل یا دلایل بازداشت این شهروند دو‌تابعیتی هنوز به‌طور رسمی و دقیق اعلام نشده اما مریم کلارن در روزهای اول بازداشت مادرش به ‌نقل از مأموران امنیتی گفته بود که او متهم به «تهدید امنیت ملی»ست.

کره شمالی اعلام کرد که به‌دلیل همه‌گیری کرونا در المپیک توکیو شرکت نخواهد کرد

وزارت ورزش کره شمالی سه‌شنبه ۱۷ فروردین / ۶ آوریل اعلام کرد که این کشور به دلیل بیم از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در المپیک توکیو شرکت نخواهد کرد. وزارت ورزش کره شمالی افزوده است که با این تصمیم وزرشکاران خود را از بیماری کوویدـ۱۹ محافظت می‌کند. این تصمیم پیونگ یانگ امیدهای سئول برای استفاده از این رویداد ورزشی در جهت احیای گفت‌وگوهای صلح را از بین برد. مون جه این، رئیس جمهوری کره جنوبی اول مارس در سخنرانی خود در روز استقلال ملی این کشور گفته بود: «المپیک توکیو که امسال برگزار می‌شود می‌تواند فرصتی برای گفت‌وگو بین کره جنوبی و ژاپن، کره شمالی و کره جنوبی، کره شمالی و ژاپن و کره شمالی و آمریکا باشد.» وزارت وحدت کره جنوبی روز سه‌شنبه از تصمیم کره شمالی برای عدم شرکت این کشور در المپیک توکیو ابراز تأسف کرد و گفت «فرصتی برای پیشبرد صلح در شبه‌جزیره کره» از دست رفت. در توکیو، کاتسونوبو کاتو، سخنگوی ارشد دولت گفت مقام‌های ژاپنی اطلاعات در این زمینه را رصد می‌کنند و برای بهبود اوضاع از جمله «اقدامات متقابل برای کنترل کرونا» تلاش می‌کنند تا بسیاری از کشورها بتوانند در بازی‌های توکیو شرکت کنند. کره شمالی بیش از یک سال پیش به‌منظور جلوگیری از گسترش کوویدـ۱۹ مرزهای خود را بست. پیونگ یانگ می‌گوید موردی از ابتلا به کوویدـ۱۹ در خاک خود ندارد. کارشناسان این ادعا را زیر سئوال می‌برند.

مکه از ماه رمضان فقط زائران «ایمن‌شده از کرونا» را می‌پذیرد

مقام‌های عربستان سعودی اعلام کردند که از آغاز ماه رمضان، تنها مسلمان‌هایی که در برابر ویروس کووید-۱۹ ایمن شده‌اند می‌توانند حج عمره را انجام دهند. برخلاف حج، ایمنی از کرونا برای انجام سفر کوتاه عمره غیر اجباری است و می‌تواند در هر زمان از سال انجام شود. وزارت حج و عمره عربستان سعودی گفته است که سه دسته از افراد، «ایمن» در نظر گرفته می‌شوند: کسانی که دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. کسانی که حداقل ۱۴ روز قبل یک دوز تزریق کرده‌اند و افرادی که از این بیماری بهبود یافته‌اند. فقط این افراد واجد شرایط انجام حج عمره و همچنین شرکت در نماز مسجد جامع در مکه خواهند بود. این شرط برای ورود به مسجدالنبی در مدینه نیز اعمال می‌شود. به‌گفته وزارت حج و عمره عربستان سعودی این شرایط از آغاز ماه رمضان به اجرا در می‌آید اما مشخص نیست که تا چه مدت ادامه خواهد داشت. عربستان سعودی بیش از ۳۹۳ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ و ۶ هزار و ۷۰۰ مورد مرگ ناشی از این ویروس را ثبت کرده است. وزارت بهداشت پادشاهی سعودی گفته است که بیش از ۵ میلیون واکسن کرونا در کشوری با بیش از ۳۴ میلیون نفر جمعیت تزریق کرده است.

دادستان سابق نظامی استان تهران: صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر در پرونده هواپیمای اوکراینی

ناصر سراج به‌جای غلامعباس ترکی به‌عنوان دادستان نظامی تهران منصوب شد. ترکی در آیین معارفه دادستان جدید نظامی‌ استان تهران گفت: «برای ۱۰ نفر از مسئولانی که در زمینه حادثه سقوط هواپیمای اوکراین دخیل بودند کیفرخواست صادر شد که در دادگاه نتیجه‌گیری‌های لازم گرفته می‌شود.» هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی سال گذشته پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران به مقصد کی‌یف هدف دو موشک سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین این هواپیما همراه با یک جنین، کشته شدند. دست‌کم ۱۳۹ نفر از مسافران این هواپیما ایرانی و ۵۷ نفر از آنها ایرانی-کانادایی بودند. مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت، ۲۱ دی به شلیک موشک از سوی پدافند سپاه پاسداران اعتراف کردند اما آن را «خطای انسانی» خواندند. سازمان هواپیمایی ایران سرانجام گزارش نهایی خود را در این‌باره منتشر کرد و تنها «کاربر سامانه دفاع هوایی» را مقصر دانست. در این گزارش ۲۸۵ صفحه‌ای که چهارشنبه ۱۷ مارس / ۲۷ اسفند منتشر شد، مسئولیت سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی بر دوش یک «کاربر سامانه دفاع هوایی» گذاشته شده و حتی به مسئولیت «خطا» در جابجایی سمت سامانه هوایی، آن هم در زمانی که تنش نظامی بین ایران و آمریکا وجود داشت، اشاره‌ای نشده است.

ناصر سراج دادستان نظامی استان تهران شد

ناصر سراج، ریس سابق سازمان بازرسی کل کشور و قاضی ویژه رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیاردی مه‌آفرید امیر خسروی و محمود خاوری به عنوان دادستان نظامی جدید استان تهران منصوب شد. سراج در جمع خبرنگاران گفت: «اهم برنامه‌های ما اجرای قانون و فرامین مقام معظم رهبری است و پیشگیری را در دستور کار قرار دادیم تا دشمن نتواند در نیروهای مسلح نفوذ کند. ما اجازه نمی‌دهیم نیروی ناباب وارد نیروهای مسلح ما شود.» ناصر سراج، پرورده سعید مرتضوی است. توقیف فله‌ای رسانه‌ها، پرونده‌‌سازی برای رهبران نهضت سبز و محاکمه مهدی هاشمی در کارنامه اوست.

دو محیط‌بان زنجانی در درگیری با شکارچیان غیرمجاز کشته شدند

رضا عسگری، فرماندار زنجان سه‌شنبه ۱۷ فروردین اعلام کرد که شب گذشته شکارچیان غیرمجاز دو نفر از محیط‌بانان زنجان به نام‌های مهدی مجلل و میکاییل هاشمی را کشتند. به‌گفته عسگری این رویداد در حین تعقیب و گریز نیروهای محیط‌ زیست زنجان و یک خودروی نیسان در منطقه حفاظت‌شده فیله‌خاصه رخ داد و خودروی مأموران توسط شکارچیان غیرمجاز به گلوله بسته شد. قتل محیط‌بانان در ایران امر متداولی است و تاکنون دست‌کم ۱۲۵ محیط‌بان در جریان درگیری با شکارچیان غیرمجاز جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که کل آمار محیط‌بانان کشور حدود ۲۵۰۰ نفر اعلام شده است.

غرضی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم محمد غرضی از عزم خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خبر داد. غرضی گفت: «قطعا با هدف خدمت به کشور در موعد قانونی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنم.» محمد غرضی در انتخابات سال ۹۲ نیز با شعار «دولت ضد تورم» کاندیدای پست ریاست جمهوری شده بود که در آن رقابت‌ها، ۴۴۶ هزار و ۱۵ رای آورد که یک درصد آرای اخذ شده بود. غرضی از بنیانگذاران سپاه پاسداران است. او مدتی استاندار کردستان و مدتی هم استاندار خورستان بود. به گفته ناخدا هوشنگ صمدی، فرمانده تکاواران نیروی دریایی ارتش ایران که از مدافعان خرمشهر در نبرد با عراق بود، محمد غرضی با اعدام ۱۹ نفر از افسران ارشد ارتش، ایران را در برابر حمله عراق به خرمشهر آسیب‌پذیر کرد.

بررسی FATF در دستور کار این هفته مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرد چهارشنبه ۱۸ فروردین بررسی FATF در دستور کار مجمع قرار گرفته است. توکلی گفت: «من فکر نمی کنم این موضوع در صحن مجمع بتواند دو سوم رای را به دست آورد و تصویب شود.» لوایح چهارگانه‌ کارگروه ویژه مالی، لایحه الحاق به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) است. در سال‌های گذشته دو لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تصویب شد و سرنوشت دو لایحه مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) همچنان ناروشن است و در مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان در دست بررسی است. تصویب لوایج باقی‌مانده FATF به تداوم یا لغو تحریم‌ها هم بستگی دارد. مذاکرات غیر مستقیم آمریکا و ایران در وین روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین آغاز می‌شود.