ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رشته موسیقی از دانشگاه کابل حذف شد

حکومت طالبان رشته موسیقی دانشکده‌ هنرهای دانشگاه کابل را حذف کرد و حدود ۵۰ دانشجوی این رشته از تحصیل باز ماندند. یکی از دانشجویان این دانشکده به روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گفت استادان رشته‌ موسیقی نیز از افغانستان رفته‌اند و در حال حاضر تنها یک استاد رشته‌ موسیقی در کابل باقی مانده است. قرار است همین استاد امتحانات نهایی دانشجویان سال چهارم این رشته را برگزار کند اما دانشجویان سال‌های اول، دوم و سوم بلاتکلیف خواهند ماند. به‌گفته این دانشجو ۸۰ درصد درس‌های آن‌ها عملی است و رئیس دانشکده‌ هنرها گفته است برگزاری کلاس‌های عملی موسیقی دیگر ممکن نیست. یک منبع دیگر در دانشکده‌‌ هنرهای دانشگاه کابل گفته است حکومت طالبان نام دانشکده موسیقی را نیز به «تصنیف و ترانه» تغییر داده و برنامه‌ درسی جدیدی را در دستور کار قرار داده است. حکومت طالبان نام انستیتو ملی موسیقی افغانستان را نیز به «ترنم و فرهنگ» تبدیل کرده است. اکثر دانش‌آموزان این انستیتو پس از روی‌ کار آمدن طالبان افغانستان را ترک کرده یا از آموزش دست کشیده‌اند. با قدرت‌گیری دوباره طالبان، شمار زیادی از خوانندگان افغانستان نیز این کشور را ترک کرده‌ و یا از فعالیت هنری دست کشیده‌اند. طالبان آوازخوانی و شنیدن موسیقی را حرام می‌دانند و پخش موسیقی در رسانه‌ها را نیز منع کرده‌اند.

«شورای همکاری خلیج فارس قصد کمک به لبنان را دارد اما آن را منوط به تحولات پس از انتخابات کرده‌ است»

نشریه کویتی الجریده به‌نقل از یک مقام وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به این نتیجه رسیده‌اند که سقوط لبنان تا فروپاشی کامل به سود کشورهای عربی نیست و به همین دلیل تصمیم گرفته‌اند به‌منظور خروج لبنان از بحران اقتصادی به این کشور کمک کنند. این مقام افزوده است که کمک مالی این کشورها به لبنان مشروط به تحولات سیاسی لبنان پس از انتخابات پیش رو است. به‌گفته این منبع، بازگشت اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به لبنان با بازگشت روابط سیاسی و بازگشت سفیران و افزایش دیدارهای سران سیاسی همراه خواهد بود و در همین رابطه سفیران عربستان سعودی و کویت به‌زودی به بیروت بازخواهند گشت. اکتبر گذشته انتشار سخنان جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی وقت لبنان درباره جنگ یمن، روابط لبنان با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را تیره کرد. پس از آن عربستان سعودی، امارات، کویت و بحرین سفیران خود را از لبنان فراخواندند و سفیر لبنان را از کشورهای خود اخراج کردند. از ماه ژانویه که وزیر خارجه کویت به لبنان سفر کرد روابط کشورهای عربی با این کشور رو به بهبود رفت.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی خواهان اخراج فوری «افغان‌های بی‌هویت» از ایران شد

محمود احمدی بیغش، نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه ۱۷ فروردین در واکنش به حمله به سه روحانی در حرم رضوی در توئیتی نوشت: «حمله گستاخانه تبعه افغانی به سه روحانی در صحن حرم مطهر امام رضا نشان از اتفاقات ناخوشایند توسط مهاجرین بی‌هویت افغانی برای کشور در آینده دارد. حمایت از طالبان منفور لکه ننگی برای ماست. تا دیر نشده باید همه این‌ها را بدون هیچ دفع‌الوقتی از کشور اخراج کرد.» احمدی بیغش افزود: «فقط استان تهران توسط یک میلیون و ۶۰۰ هزار افغانی محاصره شده است.» همزمان با اخراج هزاران تن از مردم افغانستان که پس از قدرت‌گرفتن گروه طالبان در این کشور و تشدید فقر و تنگدستی به ایران پناه آورده‌اند، در روزهای گذشته دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین برخی از رسانه‌ها و گروه‌های مردمی موج تازه‌ای از اقدامات ضدمهاجر و نژادپرستانه را در پیش گرفته‌اند. حکومت ایران سال‌هاست مروج رفتارهای ضدانسانی و ضد مهاجر با پناهجویان و مهاجران افغانستانی بوده و به‌نظر می‌رسد در روزهای اخیر این رفتارها را تشدید کرده است. وزارت کار ایران به‌تازگی ضمن تعیین جریمه‌ای معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه در قبال به‌کارگیری «اتباع غیرمجاز»، برای گزارش‌دهی علیه نیروی کار مهاجر سامانه تلفنی اعلام کرد. مسئولان محلی در استان‌ها نیز از تشدید نظارت و فشار بر مهاجران افغانستانی خبر داده‌اند.

تجمع کارگران روزمزد پتروشیمی ایلام مقابل استانداری با خواست امنیت شغلی

گروهی از کارگران پتروشیمی (چوار) ایلام که از طریق شرکت پیمانکاری در مجتمع پتروشیمی مشغول به کارند چهارشنبه ۱۷ فروردین مقابل استانداری ایلام تجمع کردند و خواستار حذف پیمانکار، قرارداد مستقیم با پتروشیمی و امنیت شغلی شدند. این کارگران که عیدی، مزایا و حق سنوات خود را نیز دریافت نکرده‌اند از یکشنبه ۱۴ فروردین در درون شرکت تجمع و اعتصاب کردند و زمانی که مطالباتشان بی پاسخ ماند، به تجمع مقابل استانداری اقدام کردند. کارگران معترض که تعدادشان حدود ۶۰۰ نفر است کارگر متخصص هستند ولی پیمانکار آن‌ها را در شرایط سخت و در سه شیفت به صورت روزمزد بهکار می‌گیرد اما دستمزد کارگر ساده را به آنان پرداخت می‌کند. آن‌ها گفته‌اند: «خواسته‌ی ما این است که تکلیف‌مان را روشن کنند و جزو چارت سازمانی پتروشیمی باشیم و حقوق و مزایای کامل بگیریم؛ در حال حاضر ما با حداقل حقوق و بiسختی روزگار می‌گذرانیم؛ حتی عیدی و پاداش و سنوات نداریم.» کارگران به وعده‌های مدیران اشاره کرده و می‌گویند: «قرار بود حدود ۳۰۰ نفر از کسانی که سال ۹۹ بیمه داشتند و تا آخر پروژه و تا مرحله راه‌اندازی در شرکت بودند، جذب شوند اما بعد از مرحله راه‌اندازی این وعده را فراموش کردند. حالا مدیران پتروشیمی می‌گویند تکلیف نیروها را روشن می‌کنیم و نیروهای باسابقه را جذب می‌کنیم اما استانداری مخالف است؛ امروز به استانداری مراجعه و با مسئولان آن صحبت کردیم گفتند ما هیچ مشکلی نداریم. هیچ کدام جواب روشنی به ما نمی‌دهند و نمی‌دانیم چرا.»

رییس سازمان انرژی اتمی: اسناد اسرائیل در مورد فعالیت هسته‌ای ایران «جعلی» است

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست خبری روز چهارشنبه ۱۷ فروردین گفت که ایران ابهامات درباره یکی از ۴ مکان مشکوک هسته‌ایش را برطرف کرده است و تنها سه مورد اختلافی دیگر با آژانس باقی مانده است. سرنوشت پرونده فعالیت‌های اعلام‌نشده ایران یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد اختلاف میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. ایران در مذاکرات احیای برجام در یک سال گذشته، حل این پرونده را پیش‌شرط احیای برجام قرار داده بود. در سفر اسفند‌ماه رافائل گروسی به ایران، دو طرف بر سر یک نقشه راه با زمانبندی مشخص برای حل ابهامات در مورد چهار مکانی به توافق رسیدند که در آن مواد هسته‌ای با منشا انسانی مشاهده شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری‌اش این ابهامات را ناشی از «اسناد جعلی» اسرائیل دانست و گفت که ایران درگیر «نبرد حق علیه باطل» با اسرائیل است. «در یکی از اسنادی که ادعا شده به اورانیومی اشاره شده در یکی از سایت‌ها که اصلا در ایران وجود ندارد. ما امیدواریم با توافقی که با آژانس داشتیم و مراحلی که تعیین شده است پیش رویم. الان یک مکان مورد نظر آژانس ابهاماتش رفع شده است و سه مکان دیگر مذاکراتش در حال بررسی است و باید تا پایان خرداد پایان دهند. آنها (آژانس) خودشان هم می‌دانند که این اسناد جعلی است و پایه و اساسی ندارد.» اسلامی همچنین از رونمایی از سند چشم‌انداز برنامه هسته‌ای ایران در هفته آینده خبر داد و گفت این سند نهایتا به عنوان برنامه هسته‌ای ایران تا ۱۴۲۰ در آژانس هم ثبت خواهد شد. او جزئیاتی در مورد این سند اعلام نکرد. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت ایران حدود دو و نیم کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی در اختیار دارد که این مقدار را در داخل خاک ایران نگهداری می‌کند.

کارگران شهرداری سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد نه عیدی گرفته‌اند و نه ۱۳ماه دستمزد

کارگران شهرداری سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن انتقاد از واریز نشدن عیدی پایان سال پس از گذشت ۱۷ روز از سال جدید، از عدم پرداخت ۱۳ ماه حقوق خود (یک ماه حقوق اسفند سال ۹۹ و ۱۲ ماه حقوق سال ۱۴۰۰) خبر دادند. به‌گفته کارگران، شهردار وعده داده بود که عیدی حدود ۸۰ کارگر شاغل در مجموعه شهرداری سی‌سخت را پس از تعطیلات رسمی نوروز با یک ماه حقوق معوقه دیگر بپردازد اما به وعدهای خود عمل نکرد. یکی از کارگران به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «شهرداری سی‌سخت نه تنها آخر هر ماه حقوق کارگر را نمی‌پردازد، بلکه آخر سال نیز تن به تسویه حساب با کارگر نمی‌دهد و مزد امسال را به یک تا دو سال بعد می‌اندازد.» کارگران می‌گویند شهرداری سی‌سخت یک ماه حقوق آن‌ها که آن هم مربوط به حقوق و دستمزد حداقلی سال ۹۹ می‌شود را به‌صورت علی‌الحساب بدون پرداخت اضافه کاری به حساب کارگران واریز کرده است.