ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض دانش‌آموزان: کانون صنفی فرهنگیان یزد «تعرض نیروهای نظامی به حریم آموزش و پرورش» را محکوم کرد

کانون صنفی فرهنگیان یزد پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت در بیانیه‌ای از حمله نیروی انتظامی به دانش‌آموزان معترض یزد انتقاد کرد و نوشت: «متأسفانه علیرغم غیرقانونی بودن ورود نیروهای نظامی با لباس رسمی به اماکن فرهنگی، دانش‌آموزان معترض، در محوطه آموزش و پرورش با برخوردهای خشونت‌بار پلیس مواجه گردیدند که با باتوم و اسپری فلفل به ضرب و شتم نوجوانانی که با دست خالی فقط برای بیان اعتراض خود در مدنی‌ترین شکل و در فضای بسته تجمع کرده بودند، پرداختند.» این نهاد صنفی معلمان یزد «رفتار غیرقانونی و خشونت‌بار نیروهای نظامی در مواجهه با دانش‌آموزان» را محکوم کرده و از مسئولان آموزش و پرورش و نیروی انتظامی خواسته که «از جامعه فرهنگی کشور و یزد و کلیه دانش‌آموزان شرکت‌کننده در تجمع به ویژه، دانش‌آموزانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند»، دلجویی کنند. شماری از دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم ۱۵ اردیبهشت در دست‌کم ۱۴ شهر علیه برگزاری حضوری امتحانات در دوران آخرین موج همه‌گیری ویروس جدید کرونا دست به اعتراض زدند. نیروهای انتظامی در شهرهای یزد و فولادشهر به دانش‌آموزان معترض حمله کردند. به گزارش وب‌سایت خبری هرانا وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهرهای دیگر همچون بروجرد، تهران، قزوین، سمنان، کرج، شهرکرد، شیراز، زنجان، خرم‌آباد، تبریز، بیرجند و اردبیل نیز در کنار یزد و فولادشهر شاهد اعتراض دانش‌آموزان بودند. این تجمع‌ها در مقابل ساختمان آموزش و پرورش شهرها برگزار شد. در یزد و فولادشهر، دانش‌آموزان شعار می‌دادند: «نترسید، نترسید / ما همه با هم هستیم». از دیگر شعارها این بود: «امتحان حضوری با کرونا نمی‌شه نمی‌شه». همه‌گیری کرونا مشکلات زیادی را برای دانش‌آموزان و معلمان به همراه داشت. کانون صنفی فرهنگیان یزد در این‌باره در بیانیه‌اش می‌نویسد: «صرف‌نظر از هزینه‌های سرسام‌آوری که بابت تهیه موبایل و تبلت و اینترنت و فضا به دانش‌آموزان و معلمان کشور تحمیل گردیده، خستگی روحی و روانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها و مسائل عدیده‌ای که همه با آن دست به گریبان هستند، مشکلات را چند برابر نموده است.»

پیکر بی‌جان دو کارگر معدن طزره دامغان پیدا شد

منصور شریف، مدیرعامل شرکت البرز شرقی شامگاه پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت اعلام کرد که پیکر بی‌جان میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی، دو معدنچی معدن طزره دامغان که زیر آوار مانده بودند توسط نیروهای امدادی پیدا شد. به‌گفته شریف، «در این عملیات بیش از ۴۰۰ تن زغال و آوار برای دسترسی به کارگران از معدن خارج و بیش از ۱۰۰ متر تونل از مسیر‌های مختلف به موازات کارگاه استخراج برای دسترسی به کارگران حفر شد.» ریزش معدن زغال سنگ طزره دامغان حدود ظهر روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه (روز کارگر) در تونل شماره ۴۲ این معدن، هنگام استخراج زغال سنگ و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه رخ داد. کارگاه استخراج این تونل ۷۰ متر طول دارد و این دو کارگر در عمق ۳۵ متری زیر آوار مانده بودند. در سال‌های دهه ۹۰ بیش از سه هزار حادثه در معادن کشور رخ داده است. در این حوادث حدود ۱۳هزار کارگر مجروح و بیش از ۴۳۰ معدنچی جان خود را از دست دادند. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فاجعه‌ها در معادن در ایران در سال ۹۶ در دولت روحانی اتفاق افتاد.

یک روزنامه‌نگار دیگر در افغانستان به قتل رسید

نعمت‌الله روان، گوینده پیشین خبرها و برنامه‌‎های سیاسی شبکه طلوع ‌نیوز افغانستان که از سه هفته پیش با دفتر رسانه‌‎های وزارت دارایی این کشور فعالیت می‌کرد، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت / ۶ مه در منطقه «چوک شهید احمدولی» شهر قندهار به قتل رسید. وزارت دارایی افغانستان گفته است که دو مهاجم مسلح این روزنامه‌نگار را هدف گلوله قرار داده‌اند. به‌گفته غورزنگ افریدی، مسئول امنیت شهر قندهار ابتدا مردی خودرو نعمت‌الله روان را متوقف کرد و با او مشغول صحبت شد و سپس یک مهاجم مسلح موتورسوار به سر این روزنامه‌نگار شلیک کرد. مهاجمان بلافاصله از صحنه حادثه گریختند. گروه طالبان دست‌داشتن در این ترور را رد کرده و تاکنون هیچ گروهی نیز مسئولیت آن را به‌عهده نگرفته‌ است. نعمت‌الله روان تحصیلات خود را در دانشکده روزنامه‌نگاری ولایت قندهار به پایان رسانده بود. او سپس در کابل به مدت چهار سال با شبکه طلوع ‌نیوز همکاری کرد. نهاد حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) و کمیته‌ مصونیت خبرنگاران افغان در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای این ترور را محکوم کرده و خواهان پیگیری آن شدند. ارگ ریاست ‌جمهوری نیز این رویداد را محکوم کرد و گروه طالبان را مسئول آن دانست. در ماه‌های اخیر ترورهای هدفمند و به‌ویژه قتل روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در افغانستان افزایش یافته است. به‌گفته نهاد حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان از آغاز سال جاری میلادی تاکنون نعمت‌الله روان هفتمین خبرنگار و کارمند جامعه‌ رسانه‌ای است که ترور می‌شود.

واکسن ایرانی-کوبایی کرونا به داوطلبان هرمزگانی تزریق شد

مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی-کوبایی به داوطلبان در استان هرمزگان در جنوب ایران تزریق شد. استان هرمزگان از لحاظ شیوع کرونا همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در مورد آغاز تزریق آزمایشی این واکسن گفت: «بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ داوطلب در مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایران - کوبا شرکت کرده‌اند. مراحل نخست و دوم کارآزمایی بالینی این واکسن با موفقیت در کشور کوبا آزمایش شده است.» دکتر حسین فرشیدی بیان کرد: «این واکسن بر پایه دانش ساخت واکسن کزاز طراحی و ساخته شده، و از نظر ایجاد لختگی و عوارض جانبی بسیار ایمن و دارای عوارض کمتری است.» وی با اشاره به اینکه داوطلبان قبل از تزریق واکسن نیازی به انجام آزمایش PCR ندارند و نباید در هنگام تزریق علایم بیماری داشته باشند، اضافه کرد: «داشتن سلامت عمومی و یا بیماری زمینه‌ای کنترل شده از شرایط داوطلبان تزریق این واکسن است». مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در هفت استان و هشت دانشگاه علوم‌پزشکی شامل مازندران، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، همدان و زنجان در حال انجام است و مجموعاً قرار است در کل این هفت استان، ۲۴ هزار داوطلب وارد مطالعه شوند که از هر دانشگاه علوم‌پزشکی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر پذیرش خواهند شد.

دو مزرعه رمز‌ارز غیرقانونی در اطراف مشهد کشف شد

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی از کشف و ضبط دو مزرعه استخراج ارز دیجیتال (رمزارز) غیرمجاز از دو واحد صنعتی در حوالی مشهد خبر داد. مسئولان این سازمان گفته‌اند که فعالیت این دو واحد با کمک نیروی انتظامی و شرکت توزیع نیروی برق مشهد کشف شده است: «در این عملیات از یک واحد صنعتی هشت دستگاه استخراج ارز دیجیتال به ارزش ۸۰۰ میلیون ریال و از یک واحد تولیدی ایزوگام ۱۲ دستگاه استخراج ارز دیجیتال به ارزش پنج میلیارد ریال شناسایی و با متخلفان برخورد قانونی شد.» پلیس مشهد اعلام کرده است که تنها طی فروردین‌ماه امسال، ۴۴۸ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در این شهر کشف شده است. استخراج رمز‌ارز در ایران با مصوبه هیئت دولت در رابطه با استفاده از برق با نرخ صادراتی برای تولید آن، قانونی شده است. گزارش‌های متعددی درباره فعالیت این مزارع در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است. حتی شرکت‌های چینی نیز با اخذ مجوز توانسته‌اند دو مزرعه بزرگ ارز دیجیتال در رفسنجان ایجاد کنند. این دستگاه‌ها به دلیل مصرف برق بالا، مشکلاتی برای شبکه توزیع برق ایجاد کرده‌اند و حتی در مناطقی که مجوز رسمی فعالیت برای آن‌ها صادر شده، قطعی برق گسترده گزارش شده است.

سخنگوی ستاد کرونا: سهمیه واکسن هیچ سالمندی نمی‌سوزد

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا در مصاحبه با خبرگزاری مهر اطمینان داد که سهمیه واکسن سالخوردگان از بین نمی‌رود. رئیسی گفت: «افراد بالای ۸۰ سال نگران سوختن سهمیه واکسن خود نباشند و سهمیه آنها محفوظ است و کنار گذاشته شده است.» رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن‌هایی که تزریق می‌شود با یکدیگر تفاوت دارند یا خیر، گفت: «تمام واکسن‌هایی که در سطح کشور استفاده می‌شود، برای همه گروه‌های سنی مصونیت دارد. به ویژه برای افراد ۵۰ سال به بالا کاملاً مؤثر و کم‌خطر است.» معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: هیچ ممنوعیتی برای واکسیناسیون گروه‌های سنی وجود ندارد. او در ادامه این مصاحبه یادآوری کرد که به افرادی که کمتر از ۳ تا ۶ ماه از ابتلای آنها به بیماری کووید-۱۹ می‌گذرد توصیه نمی‌شود واکسن بزنند. رئیسی گفت: «به سالمندان بالای ۸۰ سال که طی هفته آینده یعنی از شنبه تا پنجشنبه با آنها تماس گرفته نشد، دوباره وارد سامانه وزارت بهداشت شده و ثبت نام کنند. البته احتمال تماس نگرفتن و پیامک نزدن به این افراد خیلی کم است، مگر اینکه خودشان در ثبت مشخصات دچار مشکل شده باشند.»

عضو شورای وحدت اصولگرایان: حضور رئیسی در انتخابات، حتمی است

محمدجواد محمدی‌نوری، عضو هیئت اجرایی شورای وحدت اصولگرایان در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به رایزنی افراد و جریان‌های مختلف سیاسی برای دعوت از سید ابراهیم رئیسی به انتخابات گفت: «بر اساس آخرین ارزیابی‌ها و قرائن موجود، گویا حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قطعی است و این حضور می‌تواند باعث شکل‌گیری وحدت میان اضلاع اصولگرایی در کشور شود.» محمدی‌نوری در ادامه این مصاحبه از ارسال نامه شورای وحدت به ۱۰ نفر از کاندیداهای احتمالی جریان اصولگرایی خبر داد و گفت: «به زودی نشست‌های هیئت عالی شورای وحدت در قالب کمیته بررسی برنامه داوطلبان ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با خود نامزدها برگزار می‌شود.»