نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان چند لباس‌فروش در نیمروز را به دلیل آن‌که «زنان بی‌حجاب» را به مغازه‌هایشان راه داده بودند کتک زدند

روزنامه «۸صبح» افغانستان به‌نقل از منابع محلی در نیمروز خبر داد که طالبان شماری از مغازه‌داران شهر زرنج را به دلیل آن‌که «زنان بی‌حجاب» را به مغازه‌های خود راه داده بودند کتک زدند و محل کسب آن‌ها را پلمب کردند. این رویداد حدود ساعت ۱۱ صبح جمعه ۱۶ اردیبهشت / ۶ مه در بزرگ‌ترین بازار خرید و فروش لباس زنانه رخ داد. به‌گفته شاهدان عینی طالبان به مردم حاضر هشدار داده‌اند که در صورت نشر و پخش فیلم از این صحنه، آن‌ها را به شدیدترین شکل شکنجه خواهند کرد. مغازه‌داران نیز در اعتراض پیش والی طالبان شکایت برده‌اند. آن‌ها می‌گویند طالبان با این اعمال خود به کسب و کار آن‌ها آسیب می‌رسانند. طالبان به تمام مغازه‌داران دستور داده‌اند تا به زنانی که از نظر آن‌ها حجاب شرعی را رعایت نمی‌کنند، اجازه داخل شدن به مغازه‌ها داده نشود.

هشدار ۱۱ سازمان حقوق بشری نسبت به استفاده ابزاری جمهوری اسلامی از سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌ها به ایران

در آستانه سفر آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به تحریم‌های قهری و یک‌جانبه به ایران، ۱۱ سازمان حقوق بشری از جمله بنیاد عبدالرحمن برومند، آرتیکل ۱۹، حقوق بشر ایران، و مرکز اسناد حقوق بشر ایران جمعه ۱۶ اردیبهشت / ۶ مه در بیانیه‌ای نسبت به استفاده ابزاری جمهوری اسلامی از این سفر هشدار دادند. آن‌ها در بیانیه مشترک خود ضمن اعلام این‌که «جمهوری اسلامی ۱۷ سال است که اجازه سفر و دسترسی گزارشگران حقوق بشر این سازمان به ایران را نداده است»، گفتند: «مقامات ایرانی قصد دارند از سفر و دیدار گزارشگر امور مربوط به تحریم‌ها برای فرار از بررسی سابقه عدم همکاری خود با دیگر گزارشگران و انداختن تقصیر کمبودهای حقوق بشری بر گردن تحریم‌ها بهره بگیرند.» این سازمان‌ها جمهوری اسلامی را متهم کردند که «با هدف دور کردن توجه جهانی از موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران» به آلنا دوهان اجازه سفر به تهران را داده است. این بیانیه به پیامدهای منفی تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی مردم ایران تأکید کرده اما افزوده است عامل مشکلاتی مانند «فقر و تبعیض در تحصیل و استخدام، نبود امنیت غذایی، عدم دسترسی به اینترنت آزاد، نبود استانداردهای زندگی مناسب و نبود مسکن کافی» تنها تحریم‌‌ها نیستند. سایت سازمان ملل و آلنا دوهان خود در توییتر از این سفر قریب‌الوقوع خبر داده بودند. کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر نیز ضمن تأیید این خبر اعلام کرد که «آلنا دوهان از تاریخ ۱۸ اردیبهشت (۸ مه)، سفری ۱۱ روزه به جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.»

شکست حزب محافظه‌کار بوریس جانسون در انتخابات محلی و منطقه‌ای لندن

یک روز پس از برگزاری انتخابات محلی و منطقه‌ای بریتانیا، آرای به‌دست آمده نشان می‌دهند که حزب محافظه‌کار بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور شکست‌های بی‌سابقه‌ای را در لندن متحمل شده است. الیور داودن، دبیرکل حزب در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز اعتراف کرد که حزبش نتایج بدی به‌دست آورده است. بر اساس شمارش اولیه آرا در لندن در سه حوزه انتخاباتی‌ که دهه‌ها در دست محافظه‌کاران بودند حزب کارگر، مهم‌ترین حزب اپوزیسیون، پیروز شده است. حزب کارگر از جمله برای اولین بار در منطقه «وست مینیستر» لندن موفق شد که حزب برتر باشد. با این حال، الیور داودن به شبکه بی‌بی‌سی گفت: «در مناطق دیگر، محافظه‌کاران جایگاه خود را به‌دست آورده‌اند و اگر به کل تصویر نگاه کنید، واقعاً نشان‌دهنده آن نیست که حزب کارگر آرای لازم برای اداره دولت بعدی را دارد.» حزب محافظه‌کار در مرکز و شمال بریتانیا که بیشتر مردم آن به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) رأی داده بودند، همچنان تسلط خود را حفظ کرده است. کر استارمر، رهبر حزب کارگر نتایج انتخابات محلی بریتانیا را «شگفت‌انگیز» خواند و گفت «این نقطه‌عطف بزرگی برای ما از زمان انتخابات عمومی سال ۲۰۱۹ است». در ایرلند شمالی نیز پارلمان منطقه‌ای روز گذشته پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت / ۵ مه دوباره انتخاب شد و برای اولین بار حزب ملی‌گرای ایرلندی شین‌فین می‌تواند به قوی‌ترین حزب تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش در مریوان تهدید کرد که معلمان به خاطر اعتراض می‌توانند اخراج شوند

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در نشستی با فرهنگیان مریوان، معلمان معترض را به اخراج تهدید کرد. او گفت: «تجمعات غیرقانونی می‌تواند همکار فرهنگی را اخراج کند». وزیر آموزش و پرورش در همین حال از «تجمعات قانونی» دفاع کرد و آن را حق معلمان دانست و افزود: «باید این موارد از طریق قانونی پیگیری شود.» معلمان ایران در طول دو سال اخیر بارها برای دست‌یابی به خواسته‌های صنفی و معیشتی خود دست به تجمعات سراسری زده‌ و بسیاری از فعالان صنفی معلمان بارها زندانی شده‌اند. در آخرین تجمع سراسری معلمان که یکشنبه ۱۱ اردیبهشت برگزار شد چندین نفر از فعالان صنفی معلمان بازداشت شدند. در همان شهر مریوان که وزیر آموزش و پرورش در آن سخنرانی کرد، اسکندر (سوران) لطفی و مسعود نیک‌خواه، دو تن از فعالان صنفی فرهنگیان بازداشت شدند و هر دو هم‌اکنون در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند. انجمن صنفی معلمان کردستان در اعتراض به رویه سرکوب و بازداشت غیرقانونی روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت، تحصن در مدارس و دوشنبه ۱۹ اردیبهشت تجمع در مقابل اداره آموزش و پرورش را فراخوان داده است.

«جبهه‌ مقاومت ملى افغانستان» می‌خواهد «شوراى عالى» رهبری تشکیل دهد

«جبهه مقاومت ملی افغانستان»، مهم‌ترین گروه سیاسی و نظامی مخالف حکومت طالبان با انتشار بیانیه‌ای از برگزاری نشست مشورتی برای بحث درباره‌ تشکیل «شوراى عالى جبهه‌ مقاومت ملى افغانستان» خبر داد. براساس این بیانیه، نشست فوق چهارشنبه شب ۱۴ اردیبهشت / ۴ مه به‌شکل مجازی با حضور احمد مسعود، فرمانده‌ این جبهه برگزار شد و شخصیت‌هایی از تمام ولایت‌ها، نمایندگان اقوام و فعالان جامعه مدنی، زنان و جوانان در داخل و خارج از افغانستان در آن شرکت داشتند. احمد مسعود در پایان این نشست تأکید کرده است که با ادامه‌ این نشست‌ها و جمع‌بندی بحث‌ها، برای تشکیل شورای عالی رهبری «جبهه‌ مقاومت» اقدام می‌شود. «جبهه مقاومت ملی افغانستان» سال گذشته پس از سقوط کابل و دیگر ولایت‌های افغانستان به‌دست طالبان، توسط احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود و امرالله صالح، معاون اشرف‌غنی در پنجشیر ایجاد شد. این جبهه چند روز در برابر طالبان مقاومت کرد و سرانجام پنجشیر هم به‌دست طالبان افتاد. «جبهه مقاومت ملی افغانستان» می‌گوید در حال حاضر نیروهایش در پنجشیر و ولایت‌های اطراف آن به فعالیت علیه طالبان ادامه می‌دهند. رهبران این جبهه اما در خارج از افغانستان به‌سر می‌برند.

فرونشست زمین در بزرگراه آبشناسان تهران

حامد مقدسی، سرپرست معاونت فنی و عمران منطقه ۵ تهران از فرونشست زمین در بزرگراه باکری، مسیر جنوب به شمال حد فاصل ورودی به بزرگراه آبشناسان شرق خبر داد و گفت حفره‌ای به حجم نشست چهار در چهار مترمربع و عمق ۴,۵ متر ایجاد شده است. فرونشست زمین در ایران به مرحله هشدار رسیده و اکنون یک سوم دشت‌های کشور تحت تأثیر فرونشست زمین قرار دارند. به‌گفته سازمان زمین‌شناسی ایران، مازندران و گیلان تنها استان‌هایی هستند که تاکنون از فرونشست زمین در امان مانده‌اند. مطالعات این سازمان نشان می‌دهد که برخی نقاط کشور سالیانه تا ۴۰ سانتی‌متر فرونشست دارند. پدیده فرونشست در سطح بسیار وسیعی از کشور و در حدود ۳۰ استان به دلیل تخلیه آبخوان‌ها است. با برداشت بیش از اندازه آب زیرزمینی، سطح ایستابی لایه آبدار پایین می‌رود و فشار هیدروستاتیک کاهش می‌یابد و در نتیجه زمین دچار فرونشست می‌شود. بخش عمده‌ای از محصولات صیفی و کشاورزی شهر تهران در جنوب استان تهران و دشت ورامین کشت می‌شود و همگی محصولات کشاورزی گران‌قیمتی هستند که از انگیزه اصلی کشاورزان برای حفر چاه‌های جدید و برداشت بیشتر از آن‌ها به‌شمار می‌آیند.

پوتین به خاطر سخنان وزیر خارجه‌اش درباره هیتلر، از اسرائیل عذر خواست

دفتر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به دلیل اختلاف بر سر سخنان جنجالی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور درباره هیتلر، عذرخواهی کرد. بر اساس این گزارش، بنت پس از تماس تلفنی با پوتین عذرخواهی او را پذیرفت و از او تشکر کرد. کرملین اما در ابتدا چنین عذرخواهی‌ای را تأیید نکرد. مسکو تنها به این اشاره کرد که پوتین در این تماس تلفنی بر روابط دوستانه کشورش با اسرائیل تأکید کرده و موضوع تماس نیز جنگ در اوکراین بود. سرگئی لاوروف ۱۱ اردیبهشت / یکم مه در گفت‌وگو با تلویزیون ایتالیا در مورد این‌که چرا روسیه می‌گوید هدف از حمله به اوکراین «نازی‌زدایی» است در حالی‌که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین یهودی نیست، گفت این دو موضوع ناقض هم نیستند و «حتی هیتلر هم خون یهودی در رگ داشت». لاوروف افزود: «مدت‌هاست که از مردم خردمند یهود می‌شنویم که می‌گویند بزرگترین ضدیهود، خود یهودیان هستند.» اسرائیل این اظهارات را مورد انتقاد قرار داد و گفت این یک دروغ «نابخشودنی» است که وحشت هولوکاست نازی‌ها را ناچیز جلوه می‌دهد.