ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مریم وحیدیان، روزنامه‌نگار کارگری به چهار سال حبس تعلیقی محکوم شد

مریم وحیدیان، روزنامه‌نگار حوزه کارگری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد و این حکم به مدت پنج سال تعلیق است. این روزنامه‌نگار ۲۹ فروردین ماه سال جاری به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب جهت رسیدگی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» احضار شد. مریم وحیدیان پیش‌تر در جریان اعتراضات جنبش زن، زندگی، آزادی، در تاریخ ششم آذر ۱۴۰۱ به دست نیروهای سازمان اطلاعات سپاه در شب تولدش بازداشت و به انفرادی بند دو الف زندان اوین منتقل شده بود. او یک ماه در بازداشت موقت بود و هشتم دی‌ماه پارسال به صورت موقت از زندان آزاد شد. مریم وحیدیان سابقه همکاری با رسانه‌هایی چون اقتصاد ۲۴ و ایلنا را دارد و در زمان بازداشت با روزنامه شرق همکاری می‌کرد.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت: واردات بنزین قطعی است

ناصر عاشوری قلعه‌رودخانی، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفته در حال حاضر بین ۱۰۵ تا ۱۱۵ میلیون لیتر روزانه تولید بنزین داریم و دلیل اینکه این عدد تولید ثابت نیست، مسائل مختلفی از جمله آن اورهال شدن واحدهای بنزین پالایشگاه‌های کشور یا تعمیرات جزئی است. او با تاکید بر اینکه یقینا واردات بنزین صورت خواهد گرفت گفت: «اکنون مصرف بسیار بالا است به طوری که در تعطیلات گذشته رقم مصرف تا ۱۴۵ میلیون لیتر در روز رسید بنابراین وقتی مصرف از ۱۰۰ میلیون لیتر بالاتر برود معادلات را به هم می‌ریزد، بنابراین دولت ناچار است که امسال تصمیم به واردات بگیرد مگر اینکه مجلس و دولت پیش‌بینی و تمهیدات لازم را برای استفاده از سوخت جایگزین مثل ال‌ان‌جی و سی‌ان‌جی و یا اصلاح ساختاری خودروسازان و کاهش مصرف و سهمیه‌بندی را در دستور کار قرار دهند. عاشوری درباره افزایش تولید و کاهش کیفیت بنزین هم گفته به دولت و کمیسیون انرژی اعلام کرده ظرفیت پالایشگاه‌ها کامل است و انتظار تولید بییشتر نداشته باشند بنابراین وقتی ظرفیت کامل است نمی‌توانیم ۱۱۵ میلیون لیتر را به ۱۵۰ میلیون لیتر برسانیم.

طالبان حکم سنگسار یک زن و مرد را در بامیان صادر کرده است

روزنامه ۸ صبح افغانستان به نقل از منابع معتبر محلی گزارش داده که دادگاه عالی طالبان حکم سنگسار یک مرد و زن را به اتهام رابطه خارج از ازدواج در بامیان صادر کرده است. این منابع به روزنامه ۸صبح گفته‌اند که یک زن و یک مرد متاهل از سوی دادگاه طالبان متهم به انجام رابطه خارج از ازدواج شدند و دادگاه برای آن‌ها حکم سنگسار صادر کرده است. یکی از منابع می‌گوید که دادگاه عالی طالبان به دادگاه استیناف در بامیان دستور داده که حکم را اجرا کند. طبق اطلاعات منابع، دادگاه استیناف طالبان در بامیان بنا بر دلایلی تاکنون این حکم را اجرا نکرده است. درباره هویت متهمان جزییات ارایه نشده و مسوولان محلی طالبان در بامیان نیز تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند. عبدالمالک حقانی، معاون دادگاه عالی طالبان، در فیلمی گفته دادگاه‌های این گروه در سراسر کشور در یک سال گذشته برای ۱۷۵ تن حکم قصاص، برای ۳۷ نفر حکم سنگسار، برای چهار نفر حکم زیر دیوار کردن، برای ۱۰۳ نفر اجرای حدود و برای یک هزار و ۵۶۲ نفر دیگر مجازات تعزیری به اتهام‌های مختلف صادر شده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد کرونا دیگر یک وضعیت اضطراری برای بهداشت جهانی نیست

آژانس بهداشت سازمان ملل متحد پایان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی ناشی از کووید۱۹ را که بیش از سه سال طول کشید، اعلام کرد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید کووید-۱۹ دیگر واجد شرایط «اورژانس بهداشت جهانی» نیست. این اعلامیه روز جمعه بیش از سه سال پس از آن منتشر شد که آژانس بهداشت سازمان ملل متحد بالاترین سطح هشدار خود را در مورد ویروس ویرانگر اعلام کرد، ویروسی که باعث قرنطینه، اقتصادها و مرگ میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شد. تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: «دیروز، کمیته اضطراری برای پانزدهمین بار تشکیل جلسه داد و به من توصیه کرد که به وضعیت اضطراری بهداشت عمومی که نگرانی بین‌المللی است، پایان دهم. من آن توصیه را پذیرفتم.» سازمان بهداشت جهانی با اشاره به افزایش اخیر موارد ابتلا در آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه، گفت که اگرچه مرحله اضطراری به پایان رسیده است، همه گیری اعلام شده در مارس ۲۰۲۰ به پایان نرسیده است. این سازمان اعلام کرد هنوز هر هفته هزاران نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می دهند. تدروس گفت: «این بدان معنا نیست که کووید-۱۹ به عنوان یک تهدید جهانی برای سلامتی تمام شده است. تدروس گفت که این بیماری همه گیر بیش از یک سال در یک روند نزولی بوده است و اذعان داشت که اکثر کشورها قبلاً به زندگی قبل از ظهور کووید ۱۹ بازگشته‌اند. او از آسیبی که کووید-۱۹ به جامعه جهانی وارد کرده ابراز تاسف کرد و گفت که این بیماری مشاغل را از بین برده و میلیون‌ها نفر را در فقر فرو برده است. تدروس همچنین خاطرنشان کرد که احتمالاً حداقل ۲۰ میلیون مورد مرگ ناشی از کووید ۱۹ وجود دارد که بسیار بیشتر از۷ میلیون مورد رسمی گزارش شده است. او گفت: «کووید جهان ما و ما را تغییر داده است.» او هشدار داد که خطر انواع جدید همچنان وجود دارد. حدود پنج میلیارد نفر حداقل یک دوز واکسن کووید را دریافت کرده‌اند.