ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت #بوئینگ قرارداد فروش ۸۰ فروند هواپیما به ایران را لغو کرد

شرکت هواپیمایی بوئینگ چهارشنبه ۶ ژوئن/ ۱۶ خرداد اعلام کرد که به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، از رابطه تجاری ایران کناره‌گیری می‌کند و هیچیک از ۸۰ فروند هواپیمایی را که ایران خریده، تحویل این کشور نمی‌دهد. بوئینگ در سال ۲۰۱۶ قراردادی برای فروش ۸۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۷ میلیارد دلار با ایران ایر منعقد کرده بود. این شرکت می‌بایست طبق این قرارداد در اردیبهشت سال جاری نخستین هواپیما بوئینگ ۷۷۷ را به ایران‌ایر تحویل می‌داد. از ۸۰ فروند هواپیمایی که بوئینگ به ایران فروخته بود، ۵۰ فروند مدل بوئینگ ۷۳۷ و ۳۰ فروند مدل بوئینگ پهن‌پیکر ۷۷۷ بودند که قرار بود در دوره‌ای ۱۰ ساله به ایران‌ایر تحویل داده شوند.

بارش‌ها در ایران از ابتدای #سال_آبی جاری نسبت به سال قبل ۲۷ درصد کمتر شده است

طبق آمار دفتر مطالعات پایه #آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان بارش‌های ثبت‌شده از ابتدای #سال_آبی جاری (ابتدای مهر ۹۶) تا عصر روز ۱۴ خرداد به ۱۶۴ میلی‌متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۲۷.۳ درصدی داشته است. مقدار بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۲۲۵.۶ میلی‌متر بوده است. در این مدت پربارش‌ترین نقطه کشور «رامسر ــ صفارود» در مازندران با ثبت ۹۵۳.۵ میلی‌متر بارش و کم‌بارش‌ترین نقطه کشور «هوشک ــ سراوان» در سیستان و بلوچستان با ثبت ۳.۳ میلی‌متر بارش بوده است. رضا اردکانیان، وزیر نیرو فروردین‌ماه امسال هشدار داد که منطقه و ایران به سمت گرم‌تر شدن و کم‌بارش شدن در حال حرکت است و ایران بایستی خود را آماده تغییرات وسیعی در نحوه مصرف آب کند.

در سالگرد مرگ آیت‌الله #خمینی ۸۸ هزار نفر رایگان و به خرج دولت سوار قطارهای #متروی_تهران و حومه شدند

خبرگزاری مهر گزارش داده که صبح روز ۱۴ خرداد، در سالگرد مرگ آیت‌الله #خمینی از ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۲۴ تمامی ایستگاه‌های متروی تهران خطوط یک، دو، سه، چهار و پنج به‌صورت رایگان مردم را سوار کردند. بنا به این گزارش در این مدت ۸۸ هزار نفر از #متروی_تهران و حومه استفاده کردند. این گزارش مشخص نکرده که کدام نهاد دولتی هزینه این جابه‌جایی رایگان را در شرایطی که وضعیت اقتصادی ایران نگران‌کننده است، برعهده گرفته است.

فشارهای سیاسی دیدار تیم‌های ملی فوتبال #آرژانتین و #اسرائیل در #بیت_‌المقدس (اورشلیم) را لغو کرد

تیم ملی فوتبال #آرژانتین که به #جام_جهانی راه یافته قرار بود روز شنبه آینده در #اسرائیل با تیم ملی این کشور دیداری تدارکاتی برگزار کند اما مسائل سیاسی حاشیه‌ای موجب لغو این دیدار شد. ابتدا قرار بود این مسابقه در حیفا برگزار شود اما مقام‌های اسرائیلی محل برگزاری مسابقه را به ورزشگاه تدی کولِک #بیت‌_المقدس (اورشلیم) تغییر دادند. جبریل رجوب رئیس فدراسیون فوتبال #فلسطین پیش از این گفته بود که اگر #لیونل_مسی ستاره آرژانتینی در بازی دوستانه در برابر اسرائیل بازی کند فلسطینی‌ها عکس او را آتش خواهند زد. رجوب همچنین در نامه‌ای به کلودیو تاپیا رئیس فدراسیون فوتبال آرژانتین مدعی شده بود که دولت اسرائیل از این دیدار به‌عنوان «ابزاری سیاسی» استفاده می‌کند. انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس (اورشلیم) که چندی پیش صورت گرفت، حساسیت‌ها به این شهر را بیشتر کرده است.

محل ملاقات #ترامپ و #کیم مشخص شد: هتل #کاپلا در حزیره #سنتورا در #سنگاپور. #ترامپ گفته است برنامه‌ریزی‌ها خوب پیش می‌رود

کاخ سفید اعلام کرد دیدار ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای گفت‌وگوی رو در رو در جهت خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در ازای لغو گام به گام تحریم‌های اقتصادی علیه کره شمالی، در جزیره «سنتوزا» در جنوب سنگاپور و در هتلی به نام «کاپلا» برگزار خواهد شد. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید با قدردانی از مهمان‌نوازی سنگاپوری‌ها اعلام کرد که دیدار صبح روز ۱۲ ژوئن به وقت محلی برگزار می‌شود. به گفته رئیس جمهور آمریکا، برنامه‌ریزی‌ها برای این دیدار نیز به خوبی پیش می‌رود.

دولت #ترکیه می‌گوید شبه‌نظامیان #کرد متعهد شده‌اند در شش ماه آینده #منبیج #سوریه را ترک کنند و سلاح‌های خود را هم تحویل دهند

خبرگزاری رویترز گزارش داده که بر اساس توافق بین ایالات متحده آمریکا و ترکیه، یگان‌های مدافع خلق کرد اعلام کرده‌اند که منطقه استراتژیک منبیج را تحت نظارت آنکارا و واشنگتن ترک خواهند کرد. در اثر حضور شبه‌نظامیان کرد در منبیج، تنش بین ترکیه و آمریکا که هر دو عضو ناتو هستند بالا گرفته بود. مقام‌های رسمی ترکیه اعلام کرده‌اند که این نیروها متعهد شده‌اند در طی شش ماه منبیج را ترک کنند و سلاح‌های خود را هم تحویل دهند. قرار است پس از تخلیه شهر شورای نظامی منبیج کنترل شهر را در دست بگیرد. دولت آمریکا اما بازه زمانی شش ماهه و خلع سلاح شبه‌نظامیان کرد را تأیید یا تکذیب نکرده است. یگان‌های مدافع خلق کرد هم تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

دو #مرزبان ایرانی در درگیری در منطقه #سردشت جان خود را از دست دادند

ابتدا منابع محلی و سپس خبرگزاری جمهوری اسلامی از درگیری مرزبانان ایرانی با افراد مسلح در سردشت خبر دادند. به گزارش ایرنا شامگاه سه‌شنبه دو مرزبان ایرانی به نام‌های ستوان یکم یوسف پیرانه و استوار یکم محبوب قربانی در درگیری با افراد مسلح در منطقه فعالیت هنگ مرزی سردشت در آذربایجان غربی کشته شده‌اند. هنوز هیچ گروهی حضور در این درگیری را تایید نکرده است. پیش از این درگیری‌های متعددی بین نیروهای مرزی و امنیتی جمهوری اسلامی و اعضای مسلح گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلانی در این منطقه رخ داده است.