ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس #کنفدراسیون_فوتبال_آفریقا به اتهام اختلاس مالی بازداشت شد

روزنامه «آفریقای جوان» گزارش داد که احمد احمد، رئیس کنفدراسیون فوتبال آفریقا صبح پنج‌شنبه ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن در هتلی در پاریس بازداشت شد. او برای شرکت در کنگره فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به پاریس رفته بود و اداره مرکزی مبارزه با فساد اداری و جرایم مالی و مالیاتی فرانسه او را دستگیر کرد. به‌گفته امر فهمی، دبیرکل سابق کنفدراسیون فوتبال آفریقا، اگرچه احمد احمد در اواسط آوریل گفته بود که «تمامی تصمیم‌ها به‌شکل جمعی و شفاف گرفته می‌شوند»، قراردادی به دلیل نزدیکی او و یکی از رهبران یک شرکت فرانسوی که ارزش آن ۸۳۰ هزار دلار (۷۳۹ هزار یورو) امضا شده بود. فیفا در بیانیه‌ای اعلام کرده که از جزئیات بازداشت احمد احمد اطلاعی ندارد و نمی‌تواند درباره این موضوع اظهارنظر کند. فیفا همچنین از مقام‌های فرانسه خواسته است تا اطلاعات در این زمینه را در اختیار فدراسیون جهانی قرار دهند.

#پوتین از ایران و آمریکا خواست که مذاکره کنند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پنج‌شنبه ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن در حاشیه همایش اقتصادی پترزبورگ گفت اگر آمریکا و ایران به مذاکره عادی برگردند، در این صورت تنها باید از آن استقبال کرد. پوتین در دیدار با مسئولان آژانس‌های بین‌المللی خبری گفت: «به نظر من، (آمریکا و ایران) بهتر است به مذاکره عادی بازگردند. من متوجه شدم که به‌تازگی دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) در شبکه‌های اجتماعی نوشته که در عمل آماده دیدار و مذاکره با مقام‌های ایرانی است. که تنها می‌توان از آن استقبال کرد.» پیش از این در روز جمعه گذشته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم اعلام کرده بود که کشورش از مذاکره ایران و آمریکا با هدف کاهش تنش‌ها استقبال می‌کند. ترامپ چنج‌شنبه گذشته گفته بود ایران در پی مذاکره است و او برای گفت‌وگو با این کشور آمادگی دارد.

دادگاه تجدید نظر محکومیت #محمد_علی_زحمتکش، فعال صنفی معلمان را به هشت ماه حبس تقلیل داد

دادگاه تجدید نظر محمد علی زحمتکش که در زندان عادل‌آباد شیراز زندانی است برگزار شد. دادگاه محکومیت این فعال حقوق معلمان را از دو سال حبس تعزیری، تبعید به ارسنجان و پرداخت جزای نقدی، به هشت ماه حبس تعزیری کاهش داد. نیروهای امنیتی این فعال صنفی را پس از تحصن سراسری معلمان در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ۹۷ بازداشت کردند. اتهام او تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر جمهوری اسلامی است. در جریان تحصن سراسری معلمان، دست‌کم ۱۴ معلم در استان‌های خراسان شمالی، فارس، مرکزی، کردستان، خوزستان و کردستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بودند.

وزیر خارجه #آلمان هفته آینده به #تهران سفر می‌کند

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماریا ادبار سخنگوی وزارت خارجه آلمان پنجشنبه ۶ ژوئن/۱۶ خرداد در یک نشست خبری که هر هفته به طور منظم در برلین برگزار می‌شود اعلام کرد که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان برای گفت‌وگو درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تهران و سپس به اردن و امارات متحده عربی سفر می‌کند. به گفته ماریا ادبار، سفر هایکو ماس به خاورمیانه با هماهنگی بریتانیا و فرانسه انجام می‌شود. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در جریان سفر ماس به خاورمیانه قرار دارد.

نگرانی #شبکه_یاری_کودکان_کار از طرح جدید جمع‌آوری #کودکان_کار و خیابان

طرح جدید جمع‌آوری کودکان کار، موجب نگرانی فعالان مدنی و انجمن‌های حامی حقوق کودکان شده است. شبکه یاری کودکان کار در اطلاعیه‌ای به این طرح اعتراض کرده و خواستار ارائه توضیحات کافی شده است. این نهاد متشکل از سازمان‌های دولتی و غیردولتی در اطلاعیه خود گفته است که نه مجریان طرح و نه سازمان بهزیستی توضیحات کافی در مورد طرح و نحوه اجرای آن ارائه نداده‌اند. شبکه یاری کودکان کار آورده است: «با توجه به این‌که تاکنون طرح‌های جمع‌‌آوری نه از نگاه علمی و نه از نظر اجرایی، در تکرار بی‌حاصل خود، تغییری در وضعیت کودکان کار در خیابان ایجاد نکرده است»، با اجرای آن مخالف است. در ۳۵ سال گذشته، بیش از۳۰ بار طرح جمع‌آوری کودکان کار به‌اجرا در آمده اما هر بار کودکان کار و خیابان باز به خیابان‌ها بازگشته‌اند و هیچ گزارشی درباره اثربخشی این طرح‌ها در جایی منتشر نشده است. فعالان حقوق کودک نسبت به اجرای این طرح‌ها تاکنون واکنش‌های بسیاری نشان داده‌اند. آن‌ها این طرح‌ها را بیشتر یک مانور قدرت و ایجاد خشونت و ناامنی برای این بخش جامعه خوانده‌‌اند و تأکید کرده‌اند که عموماً بعد از چند هفته، همه‌ این افراد از کمپ و سایر مراکز نگهداری رها می‌شوند.

دانشمندان آمریکایی: میزان #دی_‌اکسید_کربن در جو بیشتر شده است

دانشمندان معتقدند که ما هنوز هم به تغییرات اقلیمی بی‌اعتنا هستیم. پژوهشگران مؤسسه ملی اقیانوسی و جوی آمريکا اعلام کردند که در ماه مه سال جاری غلظت دی اکسید کربن در جو زمین رکورد جدیدی را شکست. در مرکز اندازه‌گیری آتشفشان مائونا لوئا در هاوایی، دانشمندان میزان دی اکسید کربن را به‌طور مداوم با شاخص بخش در میلیون (ppm) اندازه‌گیری می‌کنند. در ماه مه گذشته، این میزان ۴۱۵ بخش در میلیون بود که نسبت به ماه مه سال گذشته میلادی، ۳،۵ بخش در میلیون افزایش داشته است. در واقع، میزان دی اکسید کربن در جو، هر سال به‌طور میانگین ۲،۲ بخش در میلیون افزایش می‌یابد. در مقایسه با دهه ۷۰ میلادی افزایش سالانه دی اکسید کربن به حدود ۰،۷ بخش در میلیون می‌رسد. تراکم‌ بالای دی‌ اکسید کربن در جو زمین، که با سوختن سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود، به‌عنوان آلاینده جوی شناخته می‌شود. دانشمندان اشاره کرده‌اند که این‌ها اندازه‌گیری‌های جو واقعی هستند و نه محاسبات مدلی. مرکز مائونا لوئا در هاوایی از جمله مراکز معتبر در سنجش‌های در این زمینه است.

سخنگوی #سپاه_پاسداران: لحن و رفتار آمریکایی‌ها در #خلیج_فارس تغییری نکرده، مؤدب‌تر شده‌اند

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران گفت: «لحن و رفتار آمریکایی‌ها در خلیج فارس تغییری نداشته است». او برای نشان دادن آن‌چه مقام‌های جمهوری اسلامی قدرت سپاه پاسداران عنوان می‌کنند، مدعی شد که به‌هنگام عبور آمریکایی‌ها از تنگه هرمز «مؤدب‌تر از گذشته به سئوالات پاسداران نیروی دریایی سپاه پاسخ می‌دهند». سردار شریف همچنین با اشاره به طرح «معامله قرن» آمریکا برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین، گفت «کشورهایی که امنیت خودشان را مدیون آمریکایی‌ها می‌دانند» از این طرح حمایت می‌کنند و تشکیل کشور مستقل فلسطین را «به فراموشی» می‌سپارند.

کشته شدن یک نفر در #آتش‌_سوزی و انفجار کانتینرهای قیر در #بندر_رجایی

بعد ازظهر روز چهارشنبه ۱۵ خرداد در بندر رجایی در بندرعباس، بر اثر آتش‌سوزی زمین‌های تحت مدیریت منطقه آزاد قشم، کانتینرهای قیر آتش گرفتند و منفجر شدند. این آتش‌سوزی که در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه آغاز شده بود به محل نگهداری قیر و روغن پایه سرایت کرد و گسترش یافت. بر اثر انفجار و پرتاب قطعات پرتاب شده، یکی از کارکنان یگان حفاظت بندر که زخمی شده بود پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

#سوسیال_دموکرات‌ها در انتخابات پارلمانی #دانمارک پیروز شدند

دانمارک در آستانه تغییر دولت قرار دارد. با شمارش کل آراء انتخابات پارلمانی این کشور حزب سوسیال دموکرات، از احزاب اپوزیسیون، به‌رهبری خانم مته فردریکسن با کسب ۲۶ درصد آرا به قوی‌ترین حزب دانمارک تبدیل شد. حزب سوسیال دموکرات با جبهه چپ‌ها در مجموع اکثریت مطلق ۹۱ کرسی از ۱۷۹ کرسی پارلمان دانمارک (فلکتین) را به‌دست آورده‌اند. با این حال فردریکسن قصد دارد دولت اقلیت را با حزب خود تشکیل دهد. او می‌خواهد در زمینه مسائلی چون مهاجرت با احزاب راست‌گرا و در زمینه مسائل اجتماعی با چپ‌ها همکاری کند. مته فردریکسن با ۴۱ سال سن جوان‌ترین رئیس دولت تاریخ دانمارک خواهد بود. حزب محافظه‌کار لیبرال (Venstre) به‌رهبری لارس لوکه راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک، با از دست دادن کمی از آرا خود، با ۲۳،۴ درصد آرا دومین حزب قدرتمند این کشور شد. راسموسن شکست خود در انتخابات را پذیرفت و روز پنج‌شنبه ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن استعفای خود را اعلام کرد. شکست اصلی را حزب مردم دانمارک، از احزاب راست پوپولیست متحمل شد. این حزب ۱۲ درصد آراء خود را از دست داد و تنها توانست ۹ درصد آرا را به‌دست آورد. حزب مردم تاکنون از دولت اقلیت ائتلافی راسموسن حمایت می‌کرد. میزان شرکت مردم در این دور از انتخابات پارلمانی دانمارک ۸۴،۵ درصد بود. این انتخابات روز گذشته، چهارشنبه ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن برگزار شد.

۲۵۰ هکتار از مراتع #ساوه در سه روز آتش گرفت

پوریا حسن‌پور، رئیس اداره منابع طبیعی ساوه، واقع در استان مرکزی اعلام کرد که در سه روز گذشته ۲۵۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی این شهرستان دچار حریق شده است. این مراتع در مناطق سلیجرد، سدالغدیر و روستای جمشیدآباد قرار دارند. به‌گفته حسن‌پور این حریق‌ها که عمدتاً به علت بی‌توجهی عامل انسانی رخ داده‌اند، با تلاش‌های نیروهای مردمی، آتش‌نشانی و یگان حفاظت از اراضی این اداره مهار شدند. رئیس اداره منابع طبیعی ساوه می‌گوید با افزایش دما و رویش انواع پوشش گیاهی به سبب بارش‌های بهاری، مراتع در معرض حریق قرار دارند. در ساوه ۳۵۰ هزار هکتار مرتع وجود دارد که حدود ۷۷ درصد از مساحت این شهرستان را شامل می‌شود.

دولت #ژاپن تاریخ سفر #آبه_شینزو به ایران را اعلام کرد

دولت ژاپن پنج‌شنبه ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن رسماً اعلام کرد که آبه شینزو، نخست‌وزیر این کشور چهارشنبه ۲۲ خرداد / ۱۲ ژوئن برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی به تهران سفر خواهد کرد. این سفر سه روزه خواهد بود. سفر آبه شینزو به تهران نخستین سفر یک مقام بلندپایه ژاپن به ایرانِ پس از انقلاب است. در ماه گذشته در اوج تنش تازه بین ایران و آمریکا ابتدا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به ژاپن سفر کرد و سپس دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از این کشور دیدار کرد. ژاپن می‌خواهد نقش میانجی بین ایران و آمریکا برای کاهش تنش موجود بین دو کشور ایفا کند. به جز ژاپن، عراق و قطر نیز تلاش می‌کنند بین ایران و آمریکا میانجی‌گری کنند.