ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات: واحدهای تولید دخانیات در ایران به‌رغم تحریم‌ها سه برابر شده‌اند

محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات یکشنبه ۱۶ خرداد در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «در شرایطی که در ۸ تا ۱۰ سال اخیر صنایع کشور تا ۵۰ درصد تعطیل شدند یا با یک سوم قدرت کار می‌کنند، واحدهای تولیدی محصولات دخانی در این مدت از ۷ واحد به ۲۱ واحد رسیده است». او افزود: «تنها کالایی که پس از انقلاب تاکنون تحریم نشده است، دخانیات است. همین حالا برای تهیه داروها و واکسن‌ مرتبط با کرونا مشکل داریم اما در رابطه با دخانیات هرگز چنین نبوده است». دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات همچنین اعلام کرد از ۳۸۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی اعلام شده در ایران، ۷۰ درصد برای تولید دخانیات سرمایه‌گذاری شده و گفت: «ژاپنی‌ها به جای اینکه در ایران ‌کارخانه تویوتا راه اندازی کنند در مناطق آزاد انزلی و قشم کارخانه سیگار می‌زنند». به گفته مسجدی سن مصرف دخانیات در ایران به ۱۲ سال کاهش پیدا کرده و حدود ۸ تا ۱۰ میلیون نفر در ایران سیگار مصرف می‌کنند. طبق اعلام شرکت دخانیات چرخش مالی محصولات دخانی در ایران به ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال می‌رسد.

فتوای علی خامنه‌ای: اگر دادن رأی سفید موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به استفتایی درباره رای سفید، آن‌را حرام اعلام کرد. طبق آن‌چه دفتر حفظ و نشر آثار او و برخی از خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه منتشر کرده‌اند، رهبر ایران در پاسخ به سوال «حکم رأی دادن سفید و بی نام چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیر در انتخاب اصلح چطور؟» فتوا داده: «در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.» او در سخنرانی ۲۱ اردیبهشت خود «مشارکت بالا در انتخابات» را «در درجه اول اهمیت» عنوان کرده و در فتوای دیگری اعلام کرده بود شرکت زنان متأهل در انتخابات «منوط به اذن شوهر نیست». انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران است که جمعه ۲۸ خردادماه برگزار خواهد شد. نظرسنجی‌ها از احتمال خودداری بخش قابل‌توجهی از مردم از شرکت در این انتخابات حکایت دارند.

اسماعیل بخشی: جان کارگران هفت تپه در خطر است

ششمین روز از دور جدید اعتصاب کارگران هفت تپه در حالی جریان دارد که اسماعیل بخشی از رهبران اعتراضات کارگران هفت تپه در توییتی نوشته جان فعالان کارگری هفت تپه در خطر است. او نوشته به دنبال رای دادگاه مبنی بر خلع ید از مالک خصوصی شرکت، برخی از فعالان کارگری با «سلاح سرد» مورد حمله قرار گرفتند. به نوشته اسماعیل بخشی برای فشار بر کارگران، ابتدا حقابه نیشکر را گرفتند و بعد برای فرزانه زیلابی وکیل کارگران هفت تپه پرونده قضایی تشکیل شد. اردیبهشت امسال پس از چند هفته تاخیر اعلام شد از مالک خصوصی هفت تپه خلع ید شده و مالکیت این به دولت برگشته است. پس از کاهش سهم آب کشاورزی، کارگران از شش روز پیش دست به اعتصاب زدند. به گفته این کارگران در سال‌های گذشته کارفرما برای کاهش مصرف آب برنامه‌ای تدارک ندیده بود.

دو زلزله ۵,۲ و ۳,۲ ریشتری صالح‌آباد ایلام را لرزاند

مرکز زلزله‌نگاری ایران وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران یکشنبه ۱۶ خرداد از وقوع دو زلزله‌ای به بزرگی ۵,۲ ریشتر و ۳,۲ ریشتر در جنوب استان ایلام خبر داد زلزله نخست که در عمق ۹ کیلومتری زمین رخ داده ساعت ۹:۲۴ صبح به وقت محلی بخش صالح آباد از توابع شهرستان مهران در جنوب استان ایلام را لرزاند. یکساعت بعد زلزله دوم به بزرگی ۳,۲ ریشتر باز هم صالح آباد را لرزاند. زلزله ۳,۲ ریشتری در عمق ۱۱ کیلومتری زمین ثبت شده است. اسد قاسمی، فرماندار مهران و محمد نوذری، استاندار ایلام در مصاحبه با خبرگزاری‌ها اعلام کردند دو زلزله صبح یکشنبه هیچ‌گونه خسارت جانی و مصدومیتی به همراه نداشته‌اند. فرماندار مهران گفت: «خسارت مالی ناشی از زلزله تنها در حد ترک‌خوردگی دیوار منازل است و تیم‌های ارزیاب و امدادی مستقر شده و در حال بررسی وضعیت کانون زلزله هستند». استاندار ایلام هم اعلام کرد: «تمام اقدامات پیشگیرانه، امدادی و نجات در سطح استان پیش بینی و دستگاه‌های امدادی، خدماتی و درمانی در حال آماده باش کامل هستند». مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور هم تایید کرد که تا ظهر یکشنبه هیچ گزارشی از مصدومیت احتمالی افراد مخابره نشده و اکیپ‌های امداد و نجات در منطقه مشغول بررسی وضعیت هستند.