ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روناک رضایی، فعال مدنی، در آبادان دستگیر و به زندان سپیدار اهواز منتقل شده است

منابع آگاه در گفت‌و‌گو با «زمانه» دستگیری روناک رضایی، فعال مدنی و دانشجوی ارشد علوم اجتماعی، در آبادان را تأیید کردند. روناک رضایی چندین روز پیش، پس از آغاز موج دستگیری‌ها در آبادان در پی اعتراض به فاجعه متروپل بازداشت شد. این شهروند ساکن آبادان اکنون به زندان سپیدار اهواز منتقل شده است. گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیز این خبر را تأیید می‌کنند. روناک رضایی فعال مدنی و حامی کارگران است و برای مطالعات دانشگاهی‌اش از تهران به آبادان نقل مکان کرده بود. هنوز مشخص نیست چه نهادی رضایی را بازداشت کرده و یا اتهام او چیست.

پاسخ «خانه سینما» به توهین علیه سینماگران: می‌خواهند فضای خبری را به جهت دلخواه سوق دهند

علی‌اکبر رائفی‌پور، فعال مجازی در جمهوری اسلامی که به ترویج «تئوری توطئه» معروف است پنج روز پیش در توئیتی به سینماگران ایران که جنبش «می‌تو» را راه‌اندازی کرده‌اند حمله کرده و نوشته بود: «با توجه به آمار بالای تجاوز و تعرض جنسی در سینما و افشاگری‌های روزانه این جماعت دوزاری علیه هم! به نظر می‌آد اگر کسانی که بهشون تجاوز نشده اعلام کنند کاربردی‌تر باشه.» گروهی از سینماگران در شبکه‌های اجتماعی به این توییت رائفی‌پور واکنش نشان دادند و از «خانه سینما» خواستند تا موضوع را پی‌گیری کند. «خانه سینما» دوشنبه ۱۶ خرداد اطلاعیه‌ای منتشر کرد و در آن نوشت اظهارات این فرد «بسیار بی‌ادبانه» و «هتاکی علیه سینما و سینماگران» است. در اطلاعیه آمده است: «هدفشان مشخص است و می‌خواهند تمرکز فضای خبری کشور را به جهتی دلخواه سوق دهند، برای انجام این مأموریت چه هدفی بهتر از سینما و هنرمندانش؟ (...) ما و مردم نباید به دام این جریان بیفتیم.» «خانه سینما» با بیان این‌که «شأن سینما و سینماگران را به اندازه این اشخاص پایین نیاوریم»، افزوده است: «تعجب هم نمی‌کنیم از نهادهایی که وظیفه قانونی نظارت و برخورد با رفتارهای خلاف ادب و خارج از قواعد قانونی این جماعت را دارند، چون ظاهراً به آن‌ها هم نباید امیدی داشت. بنابراین حتی برای شکایت یا پیگیری حقوقی اهانت‌های هتاکان هم اقدامی نخواهیم کرد، فقط برملایشان می‌کنیم.»

شمار جان‌باختگان اعلام شده‌ی ریزش ساختمان متروپل آبادان به ۴۱ نفر رسید

احسان عباس‌پور، معاون استاندار خوزستان و فرماندار آبادان دوشنبه ۱۶ خرداد گفت: «با خارج کردن پیکرهای سه جان‌باخته دیگر از زیر آوار و شناسایی هویت آن‌ها تعداد جان‌باختگان حادثه متروپل به ۴۱ نفر افزایش یافت.» عباس‌پور افزود: «تلاش برای یافتن پیکرهای احتمالی دیگر از زیر آوار توسط گروه‌های امدادی حاضر در میدان ادامه دارد.» با گذشت ۱۵ روز از وقوع این رویداد عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد. ساختمان متروپل آبادان ظهر روز دوشنبه دوم خرداد ماه فروریخت. مقام‌های دولتی بارها آمار متفاوتی از شمار مفقودشدگان و جان‌باختگان این حادثه مرگبار که موجب اعتراض در آبادان و چند شهر دیگر شد، ارائه کرده‌اند. ساختمان متروپل آبادان بدون محاسبات مهندسی و با رانت‌های حکومتی ساخته شد و مردم معترض آن را نمادی از فساد گسترده در ارکان‌های حکومت می‌دانند.

درگیری‌‌های جبهه مقاومت ملی افغانستان و طالبان چند کشته و مجروح به جا گذاشت

به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان منابع محلی در ولسوالی ورسج تخار می‌گویند در پی حمله نیروهای «جبهه مقاومت ملی افغانستان» به یک قرارگاه طالبان، دو نفر از افراد این گروه کشته‌ و یک نفر زخمی شدند. این حمله یکشنبه ‌شب ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن به یک قرارگاه ۲۰ نفری طالبان در روستای «زاران»، منطقه‌ «بجک بالا»‌ی ولسوالی ورسج تخار انجام شده است. این منابع افزوده‌اند که درگیری به‌مدت سه ساعت ادامه داشته و نیروهای طالبان عقب‌نشینی کرده‌اند. درباره‌ تلفات نیروهای «جبهه مقاومت» اطلاعی در دست نیست. به‌تازگی حملات به نیروهای طالبان در ولایت‌های کاپیسا، پنجشیر و بغلان نیز گزارش شده است. در پنجشیر هم منابع محلی اعلام کردند که طالبان یک عضو «جبهه مقاومت» و پسرش را در ولسوالی پریان این ولایت تیرباران کرده و بیش از ۱۰ غیرنظامی را بازداشت و زندانی کرده‌اند. طالبان پیش از این نیز افرادی را به‌اتهام ارتباط با «جبهه مقاومت» در پنجشیر، بازداشت، شکنجه و به قتل رسانده‌اند.

حزب محافظه‌کار بریتانیا ادامه رهبری بوریس جانسون را به رأی می‌گذارد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا به دلیل رسوایی «پارتی گیت» زیر فشار قرار دارد و حزب محافظه‌کار قصد دارد دوشنبه شب ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن ادامه رهبری او را به رأی اعتماد بگذارد. یک سخنگوی حزب محافظه‌کار در لندن اعلام کرد که شمار درخواست‌های لازم نمایندگان حزب محافظه‌کار در این‌باره جمع‌آوری شده است. این رأی‌گیری به‌دلیل رسوایی مربوط به جشن‌هایی است که بوریس جانسون در ساختمان‌های دولتی در دوران محدودیت‌های کرونایی برگزار کرده و بدین ترتیب محدودیت‌های همگانی را نقض کرده است. رأی‌گیری در میان ۳۵۹ نماینده این حزب انجام خواهد شد. در صورت رأی به عدم اعتماد به جانسون، او باید از سمت خود به‌عنوان نخست‌وزیر و رهبر حزب کناره‌گیری کند، در غیر این صورت جانسون تا یک سال از رأی‌گیری دیگر در امان خواهد بود. جانسون ۵۷ ساله در مجلس عوام بریتانیا چندین بار عذرخواهی کرده اما حاضر به استعفا نشده است. پیش از ظهر دوشنبه بوریس جانسون گفت از این فرصت برای رویارویی با نمایندگان حزب استقبال می‌کند و رأی‌گیری فرصتی برای دولت است تا به ماه‌ها گمانه‌زنی پایان دهد.