ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هوش مصنوعی: یک رُبات سرآشپز شد

دانشمندان دانشگاه کمبریج به یک ربات طرز تهیه ۸ سالاد مختلف را آموزش دادند. آن‌ها ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی را با کمک ویدئو آموزش دادند. این ویدئوها فردی را نشان می‌داد که دستور پخت و مراحل آماده‌سازی را ارائه می‌داد. رُبات مزبور هر فریم ویدئو را تجزیه و تحلیل کرد. در پایان آموزش، ربات سرآشپز تقریباً هر بار به‌درستی تشخیص می‌داد که کدام دستور غذا در حال آماده شدن است و آن را نیز خود آماده می‌کرد. این ربات همچنین قادر به تشخیص تغییرات جزئی در یک دستور غذا بود.

محبوبه رضایی به زندان اوین منتقل شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محبوبه رضایی، زندانی سیاسی سابق به بند زنان زندان اوین منتقل شد. نیروهای امنیتی در استان بوشهر او را یکم خردادماه سال جاری بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده بودند. یک منبع آگاه به هرانا گفت او ابتدا به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود و طی روزهای اخیر به بند زنان این زندان برده شد. هنوز از اتهامات مطروحه علیه محبوبه رضایی اطلاعی در دست نیست. بازداشت محبوبه رضایی در حالی صورت گرفت که او پیش‌تر به دلیل فعالیت‌های خود زندانی و خردادماه سال گذشته زودتر از پایان دوران محکومیت‌اش از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شده بود.

ادامه درگیری‌های نظامی در سودان دست‌کم ۱۰ کشته بر جا گذاشت

در سودان، با وجود تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس، جنگ بین ارتش و شبه‌نظامیان رقیب «نیروهای پشتیبانی سریع» ادامه دارد. ساکنان خارطوم، پایتخت این کشور سه‌شنبه ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن از درگیری‌ها شدید در این شهر خبر دادند. به‌گفته فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، دست‌کم ۱۰ غیرنظامی در خارطوم کشته شدند. درگیری‌های نظامی از شهرهای بحری و اُم‌دُرمان نیز گزارش شده است. جنگ در این کشور شمال آفریقا در ماه آوریل آغاز شد. تاکنون چندین آتش‌بس توافق‌شده توسط دو طرف درگیری نادیده گرفته شده است. مذاکرات صلح با میانجی‌گری عربستان سعودی و آمریکا هفته گذشته متوقف شد.

انتخابات پارلمانی کویت برگزار شد

مردم کویت از ساعت ۸ صبح امروز سه‌شنبه ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن برای انتخاب نمایندگان جدید پارلمان این کشور پای صندوق‌های رأی رفتند. در این انتخابات ۲۰۷ نامزد از جمله ۱۳ زن بر سر دستیابی به ۵۰ کرسی از ۱۰ حوزه انتخاباتی در شش استان کویت رقابت می‌کنند. این انتخابات تا ساعت ۲۰ به‌وقت محلی ادامه خواهد شد. شمار رأی‌دهندگان در این دوره نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر است و بلافاصله پس از پایان انتخابات، شمارش آرا آغاز خواهد شد. این دوره از انتخابات هفدهمین دوره قانون‌گذاری این کشور پس از ابطال انتخابات قبلی است. دادگاه قانون اساسی کویت ۲۸ اسفند / ۱۹ مارس گذشته دستور بازگشت پارلمان قبلی و ابطال انتخابات پارلمانی را که در ماه سپتامبر سال گذشته برگزار شده بود، صادر کرد. اپوزیسیون کویت در انتخابات سپتامبر ۲۰۲۲، ۲۸ کرسی از ۵۰ کرسی پارلمان ملی را به‌دست آورد و زنان در آن توانسته بودند بار دیگر به پارلمان این کشور بازگردند.

تجمع بازنشستگان مخابرات در چند شهر و ابهام در وضعیت صندوق تعاونی شرکت

سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ بازنشستگان شرکت مخابرات در چند شهر شامل زاهدان، شهر کرد، رشت، کرمانشاه، اهواز و شهرکُرد تجمع کردند. بازنشستگان مخابرات به‌عدم اجرای آیین‌نامه سال ۱۳۸۹ معترضند. این آیین‌نامه هنگام واگذاری شرکت به بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام تصویب شده و مالک جدید را به پرداخت مطالبات بازنشستگان متعهد کرده است. هیات مدیره شرکت نه تنها از پرداخت مطالبات بازنشستگان سر باز زده است بلکه سهم بازنشستگان از پرداخت حق بیمه تکمیلی را از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش داده، و ملحقات مستمری بازنشستگی از قبیل حق خوار و بار را به بهانه نبود نقدینگی قصع کرده است. همزمان با نپرداختن مطابات بازنشستگان به بهانه نبود نقدینگی خبرهایی درباره سوء استفاده و سوء مدیریت در مخابرات منتشر شده است. خبرگزاری ایلنا به نقل از علی اکبر بسمل رئیس شورای اسلامی کار مخابرات استان مازندران نوشته است مشکلات شرکت افزایش یافته است. یکی از مشکلات ابهام در وضعیت صندوق تعاونی کارکنان مخابرات است که موجودی آن متعلق به کارکنان است اما وضعیتِ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات این صندوق نامشخص است.

رئيس کمیسیون اقتصادی مجلس: بانک مرکزی نزدیک به ۲۸۵ میلیارد دلار «مداخله ارزی» کرده بدون این‌که تأثیری در نرخ ارز داشته باشد

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس سه‌شنبه ۱۶ خرداد/۶ ژوئن اعلام کرد بانک مرکزی در سال‌های گذشته حدود ۲۸۵ میلیارد دلار وارد چرخه ارز ایران کرده است بدون این‌که نتیجه‌ای در کنترل کاهش ارزش ریال داشته باشد. به نوشته خبرگزاری تسنیم، رئيس کمیسیون اقتصادی مجلس در پانزدهمین «نمایشگاه صنعت مالی» به تکرار سیاست‌های ارزی ناموثر اشاره کرد و گفت: «در طول این سال‌ها حدود ۲۸۵ میلیارد دلار مداخلات ارزی بانک مرکزی است که هیچ نتیجه ای هم در کنترل نرخ ارز نداشته است.» او افزود این کمیسیون مدیریت نرخ شناور را پیشنهاد داده «که انتظار می‌رود در دستورکار قرار بگیرد». پورابراهیمی در ادامه درباره وضعیت فعلی اقتصاد ایران گفت:‌ نرخ های تورم بالای ۴۰ درصد، تشکیل سرمایه خالص منفی در کشور و همچنین نرخ وضعیت نامطلوب نرخ رشد اقتصادی همگی گواه عقب ماندگی اقتصاد ما است. بنابراین ما نیازمند تحولات اساسی و یک آسیب‌شناسی جدی در نظام اقتصادی کشور هستیم.

هشدار کارشناس‌های هوش مصنوعی نسبت به خطراتی که می‌تواند به پایان بشریت منجر شود

«کیرا» (Kira) شبکه علمی تازه‌تأسیس در مورد خطرات هوش مصنوعی خواهان تنظیم و کنترل هر چه سریعتر پیشرفت هوش مصنوعی شد. دانیل پریویترا، سخنگوی این شبکه گفت مدام مدل‌های هوش مصنوعی بهتر و قوی‌تری به‌وجود می‌آیند که برخی از آن‌ها به‌طور استراتژیک مستقل عمل می‌کنند و می‌توانند مردم را فریب دهند. او با بیان این‌که با پیشرفت فن‌آوری، مشکل بیشتر می‌شود، هشدار داد که هوش مصنوعی انگیزه‌های اقتصادی و نظامی بسیاری ایجاد می‌کند و بر این اساس کارشناس‌های بیشتری در مورد خطراتی هشدار می‌دهند که در نهایت می‌تواند به پایان بشریت منجر شود. پریویترا گفت هوش مصنوعی باید به‌شکل قابل اعتمادی نظارت و کنترل شود تا بتوان از مزایای آن استفاده کرد. در همین حال بشریت نمی‌تواند به خود اجازه دهد که بین سرعت پیشرفت تکنولوژی و کنترل فاصله ایجاد کند. او تأکید کرد که این امر مستلزم مقررات جهانی است. اگرچه دستیابی به این موارد دشوار است، اما نمونه‌های مثبتی مانند توافق‌نامه‌های حداقلی برای مقابله با فن‌آوری هسته‌ای وجود دارد. «کیرا» مخفف «مرکز خطرات و تأثیرات هوش مصنوعی» است و اخیراً گروهی از دانشمندان جوان آن را تأسیس کرده‌اند. بر اساس ارزیابی بسیاری از داده‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند در کسری از ثانیه تولیدات جدیدی، از جمله در متن، تصویر یا موسیقی ایجاد کند. با توجه به اثرات غیرقابل پیش‌بینی، درخواست‌ها برای تنظیم این فن‌آوری بیشتر می‌شود. سام آلتمن، مدیر «اوپن ای‌آی»، شرکت پژوهشی غیرانتفاعی هوش مصنوعی توسعه‌دهنده «چت‌جی‌پی‌تی»، به‌تازگی از مداخله دولت در این عرصه حمایت کرده بود. از زمانی که شرکت «اوپن ای‌آی» در پاییز گذشته «چت‌جی‌پی‌تی» را به‌صورت رایگان در اینترنت در دسترس قرار داد، بحث در مورد فرصت‌ها و خطرات هوش مصنوعی بالا گرفته است. کمیسیون اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی است تا متون یا تصاویر موجود در اینترنت که با کمک هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند نشانه‌گذاری شوند. ورا جورووا، کمیسر اتحادیه اروپا گفت: «کاربران اینترنت باید روشن و واضح ببینند که این محتواهای ویژه توسط انسان ایجاد نشده است.» او از شرکت‌های اینترنتی خواست تا آیین‌نامه رفتار داوطلبانه در برابر اطلاعات نادرست را که یک سال پیش امضا شد، تکمیل کنند. کشورهای عضو گروه‌۷ در اجلاس اخیر خود در ژاپن موافقت کردند که با سیاست راهبردی مشترک مقررات هوش مصنوعی را تنظیم و با خطرات آن مقابله کنند.

معاون والی طالبان در بدخشان در یک حمله انتحاری کشته شد

در پی وقوع یک انفجار در فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان افغانستان، نثاراحمد احمدی، معاون والی این ولایت و پنج محافظ او کشته شدند. معزالدین احمدی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان گفت این حمله انتحاری ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه صبح سه‌شنبه ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن مقابل دروازه دادگاه ولایت بدخشان رخ داد. احمدی افزود یک مهاجم انتحاری با خودروی بمب‌گذاری‌شده، خودروی حامل نثاراحمد احمدی را هدف قرار داده است. به‌گفته منابع محلی در این انفجار به غیرنظامیان نیز آسیب رسیده است و چهار نفر از افراد طالبان نیز زخمی شده‌اند. همچنین سه خودرو نیز سوخته‌اند. تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. این انفجار دومین حمله در بدخشان است که یک مقام طالبان در این سطح را هدف قرار می‌دهد. اواخر سال گذشته‌ خورشیدی، عبدالحق ابوعمر، فرمانده امنیتی طالبان در این ولایت در انفجاری که سپس گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت آن را برعهده گرفت، کشته شد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه: اهداکنندگان برای خرید ماشین یا رهن خانه کلیه‌شان را می‌بخشند

حسین بیگلری، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه گفت مراجعه‌کنندگان به این انجمن به‌دلیل مشکلات مالی و به قصد خرید ماشین یا رهن خانه کلیه خود را اهدا می‌کنند. حسین بیگلری سه‌شنبه ۱۶ خرداد به «خبرآنلاین» گفت: «یک تعداد از افراد که به ما مراجعه می‌کنند اهداکننده کلیه هستند. این افراد به علت مشکلات مالی می‌خواهند کلیه خود را اهدا کنند. در بخشنامه‌ای که دولت ما داده است هرکس که بخواهد کلیه خود را اهدا کند علاوه بر رایگان بودن کلیه هزینه‌ها ۸۰ میلیون تومان به عنوان پاداش می‌گیرد که فرد گیرنده کلیه می‌پردازد.» به گفته او دولت هم طبق قوانین مبلغی را به عنوان «هدیه ایثار» به فرد اهداکننده پرداخت می‌کند که این مبلغ در سال ۱۴۰۱، به ۴۰ میلیون تومان رسیده است. رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه اما در ادامه تأیید کرد که این ارقام با توجه به نرخ تورم و مشکلات معیشتی در ایران جوابگوی نیاز اهداکنندگان کلیه نیست. رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه گفت: «یک‌سری توافقات خارج از انجمن انجام می‌شود، الان دیگر ۸۰ میلیون تومان پولی محسوب نمی‌شود، کسی که کلیه اهدا می‌کند احتمالاً قصد دارد ماشینی بخرد تا با آن بتواند کار کند یا خانه‌ای رهن و اجاره کند، برای همین با ۸۰ میلیون تومان کلیه نمی‌دهد، لذا اهداکننده و اهدا گیرنده خودشان یک‌سری توافقاتی خارج از انجمن انجام می‌دهند و ما به آن ورود نمی‌کنیم.» او افزود: «در شهری مثل کرمانشاه شنیده‌ام بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون توافق می‌کنند، اما قطعاً در شهرهای بزرگتر بیشتر است. ما دخالتی در قیمت‌ها نداریم، تعهد ما درباره آن ۸۰ میلیون و ۴۰ میلیون تومانی است که گفتم.» سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت ۲۵ فروردین سال جاری در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱ رقم پیوند عضو سالیانه در ایران به بالاترین رقم خود رسیده و بیش از ۳۵ هزار عمل پیوند عضو در ایران انجام شده است. به گفته او این تعداد حداقل ۲۴۳۰ مورد پیوند کلیه و ۸۹۳ مورد پیوند کبد را شامل می‌شود. درصد نامشخصی از اهدای عضو در ایران تنها به دلیل مشکلات معیشتی و به‌صورت فروش عضو انجام می‌شود و تجارت حاصل از آن در کنترل دلال‌ها و برخی از مقام‌های رسمی و پزشکی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: یارانه قطعاً قطع نمی‌شود، اما افزایش پیدا نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا عسگریان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه با یک شبکه رادیویی گفت: «یارانه قطعا قطع نمی‌شود و به قوت خودش باقی است، اما افزایش پیدا نمی‌کند. در واقع اعتباری که جدید است به صورت مشروط روی یارانه ما سوار می‌شود، یعنی دهک‌های یک تا سه که الان ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه دارند یارانه‌شان برقرار است و از این به بعد هم برقرار است دهک‌های ۴ تا ۹ هم که ۶ می‌شوند یارانه آن برقرار است، ۳۰۰ هزار تومان است که حذف نمی‌شود، اما اعتباراتی کنار یارانه قرار می‌گیرد که جهت دهد.» در اردیبهشت سال جاری با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی حذف شد و یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به ۹ دهک درآمدی جامعه پرداخت شد. این افراد اگر دهک یک تا ۳ باشند، رقم یارانه دریافتی آن‌ها ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد و اگر دهک ۴ تا ۹ باشند رقم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانوار به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. از خرداد سال جاری سرپرستان خانوار می‌توانند برای تهیه ۱۱ قلم کالای اساسی از ۸۰ هزار تومان افزایش یارانه برخوردار شوند. عسگریان گفت: «سلامت خانواده‌ها به این مفهوم است که ما بتوانیم چیزی نزدیک به ۲۵۰۰ کالری را به صورت روزانه به هر فرد برسانیم که ۱۱ قلم کالای اساسی برای این موضوع در نظر گرفته شده و آن اعتبار به صورت مشروط در کنار یارانه‌ها قرار می‌گیرد یعنی اولویت ایجاد شود در خانواده‌ها برای استفاده از سبد غذایی.» پیش از این ۹ قلم کالا شامل پنیر، شیر کم چرب، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، ماست و قند و شکر در این طرح پیش‌بینی شده بود و مردم می‌توانستند با استفاده از اعتبار یارانه خود در هر ماه این اقلام را از هر عنوان و برند و نشان تجاری خریداری کنند ولی در حال حاضر با افزوده شدن اقلام پروتئینی، حبوبات و گوشت منجمد گوساله امکان خرید ۱۱ قلم کالای اساسی فراهم شده.