نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مطالبات #کارگران_و_مهمانداران_راه‌آهن_سراسری(رجا) انباشته شده است

انباشت #مطالبات #کارگران_و_مهمانداران_راه‌آهن_سراسری(رجا) به گسترش اعتراض انجامیده است. مهمانداران در اعتراض به اخراج قریب‌الوقوع نزدیک به سه هزار تن، فراخوان #تجمع_اعتراضی داده‌اند. هزاران تن کارکنان راه‌آهن دو ماه یا بیشتر دستمزد معوقه دارند. کارگران #امنیت_شغلی ندارند و مشکل #بیمه‌های_اجتماعی مزید بر علت است. نزدیک به سه هزار مهماندار، و کارگر برق‌کار و تعمیرکار نیز با تصمیم مدیریت مبنی بر خارج کردن حدود ۴۰۰ واگن فرسوده از ناوگان حمل و نقل بیکار خواهند شد. کارگران خط و ابنیه راه‌اهن که بواسطه شرکت‌های پیمانکاری و بطور عمده تراورس در راه‌آهن بکار اشتغال دارند، در ماه‌های اخیر چند اعتصاب(سراسری) سازمان داده‌اند. آخرین فراخوان برای اعتصاب در ۸ تیر بود. اما این بار نیز مسئولان راه‌آهن با سلاح تهدید، اخراج و وعده‌های بی‌پشتوانه به میدان آمدند.آن‌ها وعده پرداخت دستمزدهای معوقه در ۱۰ تیر را دادند اما این وعده نیز عملی نشد. کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن اعلام کرده‌اند به تلاش برای احقاق مطالبات خود ادامه خواهند داد. مهمانداران و ماموران فنی و پشتیبانی قطارها نیز قصد دارند در روزهای آینده مقابل دفتر مرکزی راه‌آهن(رجا) در تهران تجمع کنند. یکی از اعضای «شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن» در گفت‌وگو با زمانه مطالبات و مشکلات کارگران و مهمانداران راه‌آهن را تشریح کرده است. این گفت‌وگو به زودی منتشر می‌شود.

واگذاری #معدن_تراورتن_میمه به #حوزه_علمیه_اصفهان پس از تشکیل زنجیره انسانی اعتراضی متوقف شد

یک منبع نزدیک به آیت‌الله #حسین_مظاهری،‌ رئیس حوزه علمیه اصفهان جمعه ۱۵ تیر به وب‌سایت خبری «رویداد ۲۴» گفت که واگذاری #معدن_تراورتن_میمه به این حوزه علمیه متوقف شده است. به گفته این منبع، «این اقدام توسط مسئول یکی از مراکز زیر مجموعه حوزه علمیه و بدون اطلاع و کسب اجازه حضرت آیت‌الله مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان انجام شده است. پس از نامه نگاری مردم محترم منطقه #میمه در اوایل تیر ماه، آیت الله مظاهری ضمن اعتراض به مدیر حوزه علمیه اصفهان بلافاصله دستور لغو این اقدام را صادر کردند و خواستار برخورد با مدیر متخلف شدند.» واگذاری این معدن به حوزه علمیه اصفهان با اعتراض‌های گسترده روبه‌رو شد و دوشنبه ۱۱ تیر شماری از مردم و فعالان محیط زیست اصفهان در اعتراض به آن زنجیره انسانی تشکیل دادند. این معدن سه سال پیش در محدوده پناهگاه محافظت‌شده حیات وحش موته کشف شد اما محیط زیست استان #اصفهان از انجام عملیات اکتشاف و راه‌اندازی آن جلوگیری کرد. اما سه‌شنبه ۲۹ خرداد امسال عملیات اکتشاف بدون مجوز محیط زیست و با موافقت استاندار آغاز شد. آغاز این عملیات با #تجمع_اعتراضی مردم میمه در برابر بخشداری همراه بود.

#وزیر_کشاورزی صادرات ۱۸ #کالای_اساسی،‌ از جمله گندم،‌ خوراک دام و دانه‌های روغنی را ممنوع کرد

#محمود_حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در حکمی صادرات ۱۸ قلم از #کالاهای_اساسی و ضروری را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد. حجتی در این حکم که خطاب به دو وزیر صنعت و اقتصاد صادر شده، می‌نویسد که «با توجه به ضرورت تأمین کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج این کالاها و پیشگیری از بروز هرگونه #رانت در شرایط خاص کنونی» این تصمیم را گرفته است. در فهرست این کالاها گندم، جو، آرد،‌ ذرت،‌ دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، یونجه، خوراک آبزیان و غیره به چشم می‌خورد. #دامداران پیش از این نسبت به افزایش قیمت خوراک دام معترض بودند. پنج‌شنبه نیز یک مقام مسئول گفت سویا که عموماً‌ جایگزین ارزان‌قیمت گوشت برای کم‌درآمدها بود اکنون خودش هم گران شده. کاهش غذای دام و طیور نه تنها سومین صنعت بزرگ ایران را دچار بحران می‌کند،‌ بلکه بنا به هشدار کارشناسان اقتصادی،‌ می‌تواند به خطر گرسنگی در ایران دامن بزند. بحران اقتصادی در ایران پس از اعلام بازگشت تحریم‌های ایالات متحده تشدید شده است. مسئله مبارزه با #رانت‌خواری نیز در سایه بازگشت تحریم‌ها بار دیگر مطرح شده است.

سرنوشت ۹ راننده دستگیر شده در #اعتصاب_سراسری_کامیونداران در ابهام است

از میان ۱۷ #راننده_کامیون که در پی اعتصاب سراسری چند روزه رانندگان و دارندگان کامیون برای مطالبات صنفی زندانی شدند، ۸ تن بطور کامل آزاد شده‌اند و ۹ راننده دیگر در انتظار تشکیل دادگاه بسر می‌برند. اسامی رانندگانی که پس از دستگیری برایشان پرونده تشکیل شده و تا برگزاری دادگاه بطور موقت و به قید وثیقه آزاد شده‌اند در رسانه‌های داخل ایران چنین اعلام شده است: #احسان_پورخسروانی، #محسن_کریمی، #احمدصادقی، #سیدعلی‌اصغر_رضوی، #رسول_عوض‌پور، #عباس_نصرت‌ابادی، #فرشید_صالحی، #حسن_سالاری و #مسعود_مظفری. رانندگان کامیون از یکم خرداد امسال در اعتراض به کمی نرخ کرایه، حق کمیسیون شرکت‌های باربری، قطع یارانه بیمه رانندگان و دیگر مشکلات صنفی اعتصاب کردند. اعتصاب که بیش از یک هفته طول کشید، سوخت‌رسانی در برخی شهرها را مختل کرد. در پی اعتصاب وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد نرخ حمل بار را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد حال آن که رانندگان خواستار ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش نرخ حمل بار بودند. وعده‌های مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس نیز عملی نشد.

#حمید_استیلی، مدیر #تیم_ملی امید به خاطر مصاحبه با یک شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان #ممنوع‌التصویر شد

#حمید_استیلی، مدیر #تیم_ملی_امید و بازیکن سابق #تیم_ملی ایران به خاطر مصاحبه با شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان «من و تو» #ممنوع‌التصویر شد. به گزارش رسانه‌های ایرانی، او بیرون استادیوم شهر سن‌پترزبورگ، محل بازی تیم‌های ایران و مراکش در #جام_جهانی فوتبال به پرسش‌های گزارشگر من‌و‌تو پاسخ داده بود. ممنوع‌التصویری استیلی پس از آن فاش شد که شهرداری منطقه ۱۶ (نازی‌آباد) از او برای شرکت در یک مراسم که زنده از تلویزیون پخش می‌شد، دعوت کرد. زننده یکی از دو گل تیم ایران به تیم آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ از این ممنوع‌التصویری انتقاد کرده و گفته « بعد از جام جهانى ٩٨ خيلى کشورها اقامت و پاسپورت ميدادند اما من نرفتم چون وطن و مملكتم را دوست دارم و دلم می خواهد آن ایرانی هایی هم که رفته اند برگردند چرا که ایران با تمام ایرانی ها زیبا می شود.» #علی_خامنه‌ای، رهبر ایران پس از #جام_جهانی_۱۹۹۸ با استیلی دیدار کرد و برای تشکر از گل او، پیشانی‌اش را بوسید.

جامعه دموکراتیک کردهای اروپا: نروژ و آلمان درخواست پناهجوی عضو #پ_ک_ک را رد کردند،‌ ترکیه او را بازداشت کرد

روزنامه ترکیه‌ای «حریت» گزارش داده است که #گلزار_تاشدمیر،‌ فعال زن کرد و یک عضو باسابقه حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در فرودگاه استانبول بازداشت شده است. به گفته این روزنامه، #تاشدمیر ۴۲ ساله پس از ردشدن درخواست پناهندگی‌اش در #نروژ به ترکیه بازگردانده شد و مأموران امنیتی او را در فرودگاه آتاتورک استانبول دستگیر کردند. به ادعای حریت، از تلفن‌های همراه تاشدمیر تصاویری از حضور او در کنار #عبدالله_اوجالان،‌ رهبر زندانی پ ک ک به دست آمده. ادعا کرده‌اند که تاشدمیر از ۲۷ سال پیش،‌ یعنی ۱۵ سالگی همراه پ ک ک بوده است. او برای درمان به نروژ رفت و سپس ۲۰۱۵ درخواست پناهندگی داد که رد شد. کنگره جامعه دموکراتیک کردها در اروپا با صدور بیانیه‌ای اقدام دولت نروژ در استرداد تاشدمیر را به شدت محکوم کرده است. در این بیانیه آمده است که تاشدمیر پس از رد درخواستش از نروژ به #آلمان پناه برد اما این کشور هم درخواست او را رد کرد و او را به نروژ بازگرداند. تاشدمیر را به درخواست آنکارا در نروژ دستگیر کردند و به ترکیه فرستادند. به گزارش «آسوشیتدپرس»، دولت نروژ پنج‌شنبه پنجم ژوئیه گفته که شمار پناهجویان ترکیه‌ای در این کشور در هفته‌های اخیر به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. هنوز جزئیات این دستگیری به طور رسمی اعلام نشده است.

بازداشت حدود ۲۷۰ نفر از هواداران #جنبش_گولن در #ترکیه

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه در ادامه بازداشت‌ها در این کشور، حدود ۲۷۰ نفر دیگر از هواداران #جنبش_گولن دستگیر شدند. شبکه «تی‌آرتی خبر» و روزنامه «استار گازِتِسی» #ترکیه خبر داده‌اند که در چندین استان کشور افرادی از ارتش، از جمله گروهی از مدیران ارشد آن بازداشت شده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا را عامل کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ می‌داند اما او این اتهام را رد می‌کند. براساس آمار سازمان ملل از زمان کودتا تاکنون، حدود ۱۶۰ هزار نفر از طرفداران گولن و کردها در ترکیه بازداشت شده‌اند که به‌گفته وزارت کشور ترکیه ۷۷ هزار نفر در حال حاضر در زندان‌های این کشور به‌سر می‌برند.

حکم #اعدام هشت متهم به همکاری در حمله #داعش به تهران برای اجرا به دادستانی ارسال شد

#موسی_غضنفرآبادی، رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران جمعه ۱۵ تیر به خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران گفت که حکم اعدام هشت متهم به همکاری با گروه «دولت اسلامی» (#داعش) در حمله به تهران برای اجرا به دادستانی ارسال شده است. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست #ابوالقاسم_صلواتی، این متهمان را به اتهام معاونت در بغی به اعدام محکوم و دیوان عالی آن را تأیید کرد. حمله همزمان به ساختمان مجلس ایران و مقبره روح‌الله خمینی در ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ (۷ ژوئن ۲۰۱۷) رخ داد و در آن ۲۲ تن، از جمله پنج مهاجم کشته و دست‌کم ۵۲ تن زخمی شدند. ایران از لحاظ شمار #اعدام به کل جمعیت رتبه نخست اعدام در جهان را داراست. در سال گذشته خورشیدی دست‌کم ۳۲۲ تن در ایران اعدام شدند که چهار تن از آنها زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشتند. ۲۳ حکم اعدام از این میان در ملاء عام اجرا شد. سال گذشته ۲۳۶ تن دیگر نیز در ایران به اعدام محکوم شدند.

سخنگوی ارتش ایالات متحده: #تنگه_هرمز را باز نگه می‌داریم

بیل اربن، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفته است که نیروی دریایی این کشور همراه با متحدانش «برای تضمین آزادی دریانوردی و جریان آزاد تجاری در هر جایی که قوانین بین‌الملل مجاز بشمارد،‌ آماده هستند.» این سخنان واکنشی بود به تهدید رئیس‌جمهوری و فرماندهان ارشد نظامی ایران برای بستن #تنگه_هرمز. #حسن_روحانی در سفر به وین گفته بود که «اینکه آمریکایی‌ها مدعی شده اند، صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانند، بی‌فکر سخن گفته اند و نشان می‌دهد به عواقب آن فکر نکرده اند.» رئیس‌جمهوری ایران تهدید کرد که رساندن صادرات نفت ایران به صفر به معنای رساندن صادرات نفت منطقه به صفر است. اشاره‌ای تلویحی به کنترل ایران بر تنگه هرمز، محل عبور بسیاری از نفتکش‌هایی که نفت خاورمیانه را به دیگر نقاط جهان می‌رسانند. پس از آن #اسماعیل_کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران با تشکر از «مواضع انقلابی» روحانی تأکید کرد که درصورت لزوم، تنگه هرمز را می‌بندیم. #قاسم_سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نیز گفت که دست روحانی را به خاطر «سخنان حکیمانه ارزشمند و قدرتمندانه» می‌بوسد و آماده اجرای سیاست مورد نظر او، یعنی توقف صادرات نفت منطقه در صورت ضرورت است.

#ژاپن هفت عضو فرقه #آئوم از جمله شکو آساهارا، رهبر آن را به اتهام انتشار گاز سمی در متروی توکیو در سال ۱۹۹۵، اعدام کرد

دولت ژاپن روز جمعه ۶ ژوئیه / ۱۵ تیر اعلام کرد که ۲۳ سال پس از حمله با گاز سارین در متروی توکیو هفت عضو فرقه #آئوم از جمله شکو آساهارا، رهبر این فرقه به دار آویخته شدند. حمله با گاز سمی به متروی توکیو در سال ۱۹۹۵ به کشته شدن ۱۲ نفر و مجروح شدن ۶ هزار و ۵۰۰ تن از شهروندان ژاپنی انجامید. یوکو کامیکاوا، وزیر دادگستری ژاپن گفت شکو آساهارا با نام واقعی شیزو ماتسوموتو «سالهاست که مرتکب جرایمی شده»، و شش نفر دیگر «با پیروی از دستورات آساهارا نقش اصلی در بسیاری از جنایات داشتند». آساهارا همچنین متهم به رهبری یک مورد دیگر انتشار گاز سمی سارین در شهر ماتسوموتو در استان ناگانوی ژاپن بوده که در سال ۱۹۹۴ به کشته شدن ۷ نفر و مجروح شدن ۶۶۰ نفر دیگر منجر شده بود. این نخستین بار است که اعضای قدیمی فرقه آئوم در ژاپن اعدام می‌شوند. برخلاف روند جهانی، در ژاپن همچنان حکم اعدام اجرا می‌شود. سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۷ اعدام چهار نفر را در ژاپن ثبت کرده است.

#گرانی ۴۰ تا ۴۵ درصدی قیمت #آهن در ایران و تأثیر آن بر افزایش هشت درصدی قیمت #مسکن

محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان ایران اعلام کرد که قیمت #آهن و میلگرد ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش یافته و این میزان #گرانی آهن، افزایش هشت درصد از گرانی‌های اخیر #مسکن را شامل می‌شود. حدود ۲۰ درصد از هزینه ساخت‌وساز مسکن صرف آهن می‌شود. در خردادماه سال گذشته بر قیمت آهن ۵۲ درصد افزوده شده و هر کیلوگرم شمش آهن از ۱۳۵۰ تومان به ۲۰۵۰ تومان رسیده بود. رئیس اتحادیه آهن‌فروشان گفته است تا زمانی که ارزش ریال تثبیت نشده و از آن کاسته می‌شود، گرانی‌ها ادامه دارد. روز دوشنبه ۴ تیرماه با نزدیک شدن قیمت دلار به ۹۰۰۰ تومان بازار آهن تهران نیز همچون بازارهای دیگر در اعتراض به وضع موجود تعطیل شد. محمد آزاد درباره اعتراضات آهن‌فروشان گفت: «از آن‌جا که بازار در بی‌ثباتی به‌سر می‌برد، فروشنده نگران است کالایی که صبح فروخته را بعدازظهر نتواند با همان قیمت، بخرد و جایگزین کند؛ بنابراین برای ساعاتی توقف کاری داشتند تا تکلیف ثبات بازار مشخص شود.» در روزهای اخیر بازار آهن‌آلات شاهد افزایش قیمت‌های بسیاری بوده و روشن نیست که این افزایش قیمت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

میانگین وزنی مأموران و پرسنل #نیروی_انتظامی کاهش یافته است

سردار امیرحسین یاوری، معاون تربیت و آموزش #نیروی_انتظامی از کاهش میانگین وزنی مأموران و پرسنل ناجا خبر داد. یاوری گفت: «نظارت ما بر وزن و شرایط جسمی مأموران‌مان یک موضوع دائمی است. (...) ممکن است به دلیل استرس ناشی از کار، فشار کار و... برخی از افراد وزن‌شان افزایش یا کاهش یابد که ما بر این موارد نظارت داریم.» به‌گفته معاون تربیت و آموزش نیروی انتظامی به‌تازگی سختگیری‌های بیشتری در این مورد اعمال می‌شود. امیرحسین یاوری سال گذشته خستگی کار را عامل اصلی چاقی مأموران نیروی انتظامی دانسته و گفته بود: «لاغر شدن و کاهش وزن، ارتباط چندانی به حرکات ورزشی ندارد و تناسب اندام بیش از هر چیز به آرامش فکری مرتبط است و طبعاً مأمورانی که تمام‌وقت می‌دوند و در مأموریت هستند، فرصتی برای تمدد اعصاب و تمرکز برای تناسب اندام خود ندارند.» برنامه‌ریزی‌ نیروی انتظامی آن است که تا سال ۹۹ میانگین وزنی مأموران به میانگین وزنی استاندارد و مطلوب برسد.