نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امیرِ قطر به زودی بر سر «تحولات منطقه» با #دونالد_ترامپ دیدار خواهد کرد

امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، قرار است در تاریخ ۹ ژوئیه/ ۱۸ تیر با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده دیدار کند. خبرگزاری دولتی قطر شنبه ۶ ژوئیه/ ۱۵ تیر با اعلام این خبر گفت که هدف دیدار مقامات دو کشور رایزنی بر سر تازه‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود. به گزارش خبرگزاری «رویترز» کاخ سفید چندی پیش اعلام کرده بود که رهبران ایالات متحده و قطر با هدف گفتگو درباره روابط اقتصادی و امنیتی و موضوع مقابله با تروریسم با یکدیگر دیدار خواهند کرد. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در سال ۲۰۱۷ #قطر را تحریم کردند. این اقدام به یکی از شدیدترین تنش‌ها میان کشورهای عربی در سال‌های اخیر منجر شد. دوحه به حمایت شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و رابطه دوستانه با ایران متهم شده؛ اتهاماتی که مقامات این کشور رد کرده اند. ایالات متحده خواستار عادی‌سازی روابط در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایجاد ثبات در منطقه است. قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در خاورمیانه است.

بر اثر حمله هوایی #رژیم_سوریه به روستایی در #ادلب، ۱۳ نفر از جمله هفت کودک کشته شدند

یک گروه ناظر بر جنگ سوریه شنبه ۶ ژوئیه/ ۱۵ تیر خبر داد که بر اثر حمله هوایی رژیم سوریه به روستایی در ادلب در شمال غرب سوریه ۱۳ نفر کشته شدند. به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته است که بیشتر کشته‌شدگان از آوارگان داخلی جنگ سوریه و شامل هفت کودک و سه زن هستند. یک گروه امدادی دیگر به نام کلاه‌سفیدها نیز خبر وقوع این حمله و تعداد تلفات آن را تایید کردند. ادلب آخرین قلمرویی است که شورشیان سوریه پس از هشت سال جنگ داخلی در اختیار خود دارند. نیروهای دولتی سوریه در ماه‌های گذشته با حمایت روسیه حملات هوایی سنگینی را برای باز پس گرفتن این آخرین سنگر شورشیان آغاز کرده است. سازمان ملل با آغاز این حملات از احتمال وقوع بدترین فاجعه انسانی سوریه خبر داده بود. گزارش‌های کارشناسان سازمان ملل حاکی از آن است که بیمارستان‌ها و مدارس شورشیان در مواردی عمداً هدف حمله هوایی رژیم قرار گرفته اند.

آیا #قالیباف رئیس #بنیاد_مستضعفان می‌شود؟

به گزارش روزنامه اعتماد، نام #محمدباقر_قالیباف، شهردار اسبق تهران در میان اسامی مطرح شده برای ریاست #بنیاد_مستضعفان به چشم می‌خورد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که در صورت رسیدن قالیباف به ریاست بنیاد مستضعفان، او برای #انتخابات_مجلس کاندیدا نخواهد شد. رسیدن قالیباف به ریاست بنیاد ثروتمند مستضعفان اما نگرانی‌هایی را در مورد سوء‌استفاده احتمالی او از قابلیت‌های این بنیاد برای فعالیت‌های انتخاباتی آینده نزدیکان او به وجود آورده است. بنیاد مستضعفان در سال ۱۳۵۷ و به فرمان روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، به منظور ساماندهی اموال و ثروت‌های مصادره شده از سوی نیروهای وابسته به حاکمیت تشکیل شد. بر اساس صورتهای مالی سال ۱۳۹۵ این نهاد، میزان دارایی‌های این بنیاد بیش از ۵۶۰۰۰ میلیار تومان (حدود ۱۴ میلیارد دلار) است که چون عمده دارایی‌های شرکت‌ها در صورت‌های مالی بر اساس ارزش واقعی قیمت‌گذاری نمی‌شوند، این رقم می‌تواند تا چندین برابر بیشتر از این باشد. از نظر میزان درآمد نیز رقم اعلام شده برای در‌آمد حاصل از فروش کالا و خدمات بنیاد مستضعفان در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۸ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان بوده که حدود ۳۵ درصد آن از فروش کالا در بخش‌های صنایع غذایی و کشاورزی، نفت و انرژی و صنعت و معدن حاصل شده است. حدود ۶۵ درصد هم از ارائه خدمات عمدتا در بخش‌های خدمات مالی و بانکی، فناوری اطلاعات و صنعت و معدن بوده است.

نماینده #روسیه در #آژانس_بین‌المللی_انرژی_اتمی: انحراف ایران از #برجام ربطی به #شورای_حکام ندارد

به دنبال درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای حکام درباره ایران، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک پیام توییتری با این درخواست مخالفت کرده و مساله «انحراف» ایران از برجام را به این شورا بی‌ارتباط دانسته است. میخاییل اولیانوف نوشته اقدامات اخیر ایران به معنای «نقض» برجام یا عامل نگرانی «نیست». او پرسیده: «شورای حکام قرار است درباره چه چیزی بحث کند؟ انحراف ایران از برجام؟ از زاویه آژانس، انحرافات ایران نقض یا مایه نگرانی نیست. شورای حکام محل مناسبی برای بحث درباره آن نیست.» ایالات متحده آمریکا روز جمعه پنجم ژوییه/ ۱۴ تیر، از شورای حکام خواست برای بررسی نقض برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توسط ایران نشست فوق‌العاده‌ای برگزار کند. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۳۵ عضو دارد و معمولاً پنج بار در سال (در ماه‌های مارس و ژوئن، دو بار در سپتامبر، پیش و پس از جلسه مجمع عمومی و در دسامبر) تشکیل جلسه می‌دهد. هر یک از اعضا می‌تواند درخواست تشکیل جلسه اضطراری دهد.

محکومیت #محمدرضا_خاتمی به دو سال #حبس_تعزیری در دادگاه بدوی

شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی کارکنان دولت به ریاست قاضی عالیشاه، روز شنبه ۱۵ تیرماه با اعلام ختم دادرسی پرونده محمدرضا خاتمی، خبر از ابلاغ حکم بدوی صادر شده برای این پرونده از طریق سامانه ثنا داده است. به گزارش برخی رسانه‌های داخلی، محمدرضا خاتمی و وکیل او از جزییات این حکم ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند اما بر اساس خبری که در خبرگزاری فارس منتشر شده، محمدرضا خاتمی به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است. محمدرضا خاتمی، دبیر کل سابق حزب مشارکت در ویدئویی که آبان ماه سال گذشته از او منتشر شد، ادعا کرد که در جریان انتخابات سال ۸۸ تقلب گسترده‌ای به نفع جریان حاکم در آن زمان صورت گرفته است. خاتمی در همین ویدئو درباره تعداد آراء در انتخابات ۸۸ گفت: «هشت میلیون رای به صندوق‌ها اضافه شده است. تعرفه هم نمی‌خواست داشته باشد. آرا در می‌آید و گفته می‌شود در کشور ۳۹ میلیون نفر رای دادند، در حالی که آرای صندوق‌ها ۳۲ میلیون بوده، نیاز به تعرفه هم نبوده است.» پس از انتشار این ویدئو، قوه قضاییه اقدام محمدرضا خاتمی را به دادگاه احضار کرد. در چهارمین جلسه دادگاه که روز ۲۸ خرداد ماه برگزار شد، نماینده دادستان گفت محمدرضا خاتمی اظهاراتی در خصوص تقلب در انتخابات ۸۸ آن هم بعد از ۱۰ سال از تاریخ انتخابات بیان کرده که مصداق بارز نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی است: «متعاقبا مشارالیه در جریان دفاع از عنوان اتهامی در دادگاه نیز بر آن اکاذیب صحه گذاشته و اتهاماتی را صریحا به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در یکی از مهم‌ترین موضوعات کشور یعنی انتخابات وارد نموده و بار دیگر نظام را به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ متهم نموده است.» در جای دیگری از اظهارات نماینده دادستانی آمده است: «دفاعیات متهم در جلسات قبل از ادعای تقلب هشت میلیونی وی به کلی دور بوده و ارتباطی با ادعای او نداشته است.» غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، سه‌شنبه هفته گذشته و پیش از ابلاغ حکم بدوی به محمدرضا خاتمی گفته بود: «رأی دادگاه رسیدگی به اتهامات او صادر شده، اما چون قاضی در مرخصی‌‌ست، هنوز رأی به صورت تایپی به متهم ابلاغ نشده است.»

نمایش «محرومیت‌زدایی»: سپاه بین زوج‌های نیازمند شاهرودی جهیزیه توزیع می‌کند

جانشین فرمانده #سپاه ناحیه #شاهرود از توزیع ۵۸ جهیزیه بین زوجین نیازمند این شهرستان خبر داده و گفته هر بسته #جهیزیه اقلام ضروری اهدا شده، ۱۶ میلیون تومان ارزش دارد. علی حسین‌پور، جانشین فرمانده سپاه شاهرود روز شنبه، ۱۵ تیر در مراسم ارسال جهیزیه خیریه به مناطق محروم این منطقه گفته #قرارگاه_محرومیت‌زدایی_سپاه با مشارکت زوجین نسبت به تأمین جهیزیه مبادرت می‌ورزد. سهم زوج‌های جوان نیازمند در این طرح چهار میلیون تومان و سهم سپاه در ۱۱ قلم اجناس ضروری، ۱۲ میلیون تومان بوده است. این اقلام شامل یخچال، لباس‌شویی، سرویس قابلمه و ظروف، فرش شش‌متری، چینی، اتو، پتو و کتری بوده که در بخش‌های شاهرود، شامل شهرک‌های حومه این شهر و بخش‌هایی مانند بخش مرکزی، طرود، بیارجمند و … توزیع شده‌اند. حسین‌پور گفته این طرح با هدف کاهش محرومیت و حمایت از زوجین نیازمند صورت می‌گیرد. سپاه پاسداران ایران که یک نهاد نظامی برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب تعریف شده، در دهه‌های اخیر علاوه بر اقدامات نظامی داخلی و خارجی، وارد سایر عرصه‌ها هم شده است. علاوه بر دست‌اندازی در حوزه اقتصاد، اقدامات نمایشی اجتماعی هم بخش دیگری از فعالیت‌های سپاه در سال‌های اخیر بوده. در جریان سیل بهار گذشته در مناطق مختلف ایران و همچنین زلزله سال گذشته در کرمانشاه، سپاه حضور پرررنگی در عملیات کمک‌رسانی در این مناطق داشت.

کمیته‌ای تحقیقاتی در #عراق به منظور رسیدگی به اتهام فرمانده ارشد نظامی در مورد #جاسوسی برای #سیا تشکیل شد

نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق، پس از پخش شدن فایلی صوتی که ادعا شده گفت‌وگویی تلفنی بین یک فرمانده ارشد نظامی عراق و یک کارمند سازمان اطلاعات آمریکا (#سیا) است، برای شفاف‌سازی در خصوص این موضوع دستور تشکیل کمیته‌ای تحقیقاتی را صادر کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، این فایل صوتی روز جمعه ۶ ژوییه/ ۱۵ تیر در رسانه‌های وابسته به حشدالشعبی منتشر شد که ظاهراً حاوی گفت‌و‌گوی محمود خلف فلاحی، فرمانده عملیات انبار و یک مامور عراقی‌الاصل سیا است. در این گفت‌وگو فردی که به عنوان مامور سیا معرفی شده، از فرمانده عملیات انبار می‌خواهد تا جزییاتی از مواضع ارتش عراق و حشد‌الشعبی را در اختیار او بگذارد. او در پایان گفت‌وگو بابت همکاری این فرمانده ارشد نظامی و درستی جزییات ارائه شده تشکر می‌کند. #وزارت_دفاع_عراق در واکنش به انتشار این فایل صوتی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است برای روشن شدن واقعیت و بررسی اطلاعات ارائه شده در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای وابسته به حشد‌الشعبی دستور تشکیل یک کمیته تحقیقاتی را صادر کرده است. این فایل صوتی کمی بعد از آن منتشر می‌شود که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، به نیروهای حشدالشعبی تا پایان ماه فرصت داد تا دفاتر خود را ببندند و فعالیت‌هایشان را متوقف کنند. این دستور عبدالمهدی در ادامه تلاش‌های چند سال اخیر دولت عراق برای انحلال حشدالشعبی و ادغام این نیروها در ارتش عراق صادر شد.

با حکم دادگاهی در #اهواز، یک متهم در ملاء عام #شلاق زده شد

یک زندانی در اهواز به اتهام سرقت در ملاءعام شلاق خورد. این حکم را شعبه هفت واحد اجرای احکام دادگستری اهواز بر اساس رای شعبه ۱۱۵ جزایی اهواز، در یکی از میدان‌های این شهر اجرا کرد. ویدئویی از اجرای این حکم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این متهم همچنین از سوی دادگاه به تحمل چهار سال حبس تعزیری نیز محکوم شده است. به گفته منابع محلی این حکم روز پنج‌شنبه ۱۳ تیر به اجرا گذاشته شده و هنگام اجرای آن، تعدادی از کارمندان و عوامل دادگستری اهواز در محل حضور داشته‌اند و برخلاف گذشته، شمار مردم عادی حاضر در محل برای تماشای ناچیز بوده است. حکم شلاق از احکام مردود بین‌المللی است که همچنان در قانون مجازات اسلامی برای مجازات متهمان با جرائم متفاوت در نظر گرفته می‌شود. حکم شلاق در بعضی از مواد قانون مجازات اسلامی برای مجازات مواردی از قبیل «رابطه نامشروع»، «نوشیدن مشروبات الکلی»، «سرقت»، «رابطه جنسی همجنسگرایان» و ... در نظر گرفته شده است. همچنین دستگاه قضایی ایران از حکم شلاق برای مجازات فعالان سیاسی با اتهام ساختگی «اخلال در نظم عمومی» استفاده می‌کند. در ماده ۲۳۹ قانون مجازات اسلامی برای اتهام «رابطه دو همجنس» تا ۱۰۰ ضربه شلاق در نظر گرفته شده است. بر اساس میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی استفاده از مجازات شلاق به دلیل تحقیر آمیز بودن و توهین به کرامت انسانی متهم، ممنوع شده است. ‎

افزایش هزینه‌های تولید؛ #بانک_مرکزی در تلاش برای یافتن راه برون‌رفت از رکود

رئیس کل بانک مرکزی روز شنبه ۱۵تیر ماه اعلام کرد با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و نیاز به سرمایه در گردش تولید در طول یک‌سال گذشته، بانک مرکزی به دنبال طرح یا طرح‌هایی جدید برای حل این دشواری‌هاست. به گفته عبدالناصر همتی، در طرح جدید بانک مرکزی موسوم به طرح «تامین مالی مولد»، تلاش شده است تا از «انحراف منابع به سمت فعالیت‌های غیر مولد» جلوگیری شود: «هر گونه طرحی اولا باید به تامین مالی فعالیت‌های تولیدی منجر شود و نیاز افزایش یافته سرمایه در گردش آنها را برآورده کند. ثانیا این طرح نباید منجر به انحراف در منابع نظام بانکی و تشدید فشارهای تورمی و قیمتی شود.» پس از خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و همزمان با سقوط چشمگیر ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، بخش تولید در ایران با رکودی بی‌سابقه‌ مواجه شده است. از سوی دیگر به گزارش موسسه کپلر، تولید و صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی به کمتر از یک چهارم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رسیده است. پایین آمدن صادرات نفت تا این حد، توان دولت برای تامین بودجه مورد نیاز برای بخش تولید را بیش از گذشته تضعیف کرده است.

طالبان حمله به یک #مسجد شیعیان در #غزنی که سه کشته و ۲۴ زخمی بر جا گذاشت، محکوم کرد

شب گذشته، جمعه ۵ ژوییه/ ۱۵ تیر، هنگام نماز مغرب و عشا در مسجد «محمدیه» در منطقه «خاک غریبان» حوزه اول امنیتی شهر غزنی، یک بمب کارگذاری شده در بین نمازگزاران منفجر شد. بر اثر این حمله سه نفر از جمله یک کودک کشته و ۲۴ تن دیگر نیز زخمی شدند. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته اما تا پیش از این مساجد شیعیان در ولایت‌های کابل و هرات بارها هدف حملات انتحاری و انفجاری گروه #داعش قرار گرفته است. «ذبیح‌االله مجاهد»، سخنگوی طالبان اما انفجار شب گذشته در مسجد شیعیان در غزنی را محکوم کرده و در توییترش نوشته: «انفجار و تلفات ملکی شب گذشته در مسجد هموطنان اهل تشیع ما در منطقه خاک غریبان شهر غزنی را نکوهش می‌کنیم و این اقدام را تلاش شوم دشمنان برای ایجاد تفرقه می‌پنداریم». این حمله نخستین حمله تروریستی به مسجد شیعیان در ولایت غزنی محسوب می‌شود. عارف رحمانی، نماینده پارلمان افغانستان این حمله را زنگ هشداری برای مسئولان امنیتی در این ولایت دانسته است.