نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجهیزات بیمارستان گُلدیس شاهین‌شهر بر اثر قطع مکرر برق آسیب دید

سیدمحمد ابن حجازی، رئیس بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر واقع در در ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان، سه‌شنبه ۱۵ تیر اعلام کرد که قطع مکرر برق در چند روز اخیر سبب وارد شدن خسارت به برخی از تجهیزات این مرکز درمانی از جمله رادیولوژی و دستگاه‌های تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) شد. بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر روز یکشنبه این هفته (۱۳ تیر) با قطع مکرر برق مواجه و همین امر سبب از کار افتادن چهار دستگاه تنفس مصنوعی و دستگاه رادیولوژی (تصویربرداری) این مرکز شد. به‌گفته حجازی، وقتی برق قطع می‌شود چند ثانیه طول می‌کشد تا تجهیزات بیمارستان به برق اضطراری متصل شود و قطع مکرر و پی‌درپی برق سبب از کارافتادن دستگاه‌ها و به خطر افتادن جان بیماران می‌شود. رئیس بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر با اشاره به این‌که هنگام قطع برق و از کارافتادن برخی از تجهیزات ناچار به استفاده از دستگاه تنفسی دستی (آمبوبگ) شدیم و دستگاه رادیولوژی نیز نیاز به تعمیرات اساسی دارد، تأکید کرد: «در چند روز گذشته هنگام قطع برق با سختی و زحمت بسیار و به عبارتی "با چنگ و دندان " تلاش کردیم تا هیچ آسیبی به جان بیماران نرسد.» در روزهای اخیر در بیشتر شهرهای ایران برق به‌طور متناوب قطع شده است. قطع برق نارضایتی مردم را افزایش داده و مردم بارها در شهرهای مختلف با قطع شدن برق شعارهایی علیه مسئولان حکومتی از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سر داده‌اند.

ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان پنج برابر شده است

محمد عباسی، سخنگو و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان سه‌شنبه ۱۵ تیر گفت: «تعداد مبتلایان کرونا در دو موج قبلی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر بود ولی در این موج جدید به یک‌هزار و ۵۰۰ نفر یعنی پنج برابر تعداد موارد مثبت قبلی است.» به‌گفته عباسی وقتی آمار موارد مبتلا به کرونا بالا باشد شمار موارد نیازمند بستری و بیماران بدحال به این نسبت افزایش می‌یابد. او کمبود تخت در بیمارستان‌های این استان را «سیاه‌نمایی» خواند و گفت: «هیچ بیماری منتظر تخت نیست و بیماران نیازمند واقعا بستری می‌شوند.» در روزهای اخیر مقام‌های استانی نسبت به «فاجعه انسانی» در پی «سونامی کرونا» در سیستان و بلوچستان هشدار داده بودند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حالی از «سیاه‌نمایی» سخن می‌گوید که به‌تازگی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به کمبود زیرساخت‌های درمانی گفته بود که بعد مسافت گاه تا ۱۰۰ کیلومتری تا بیمارستان موجب شده تا بیماران در شرایط بدحال به بیمارستان برسند. سیستان و بلوچستان تا همین چند وقت پیش در وضعیت سفید قرار داشت اما با موج جدید کرونا وضعیت در این استان قرمز شد. براساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با افزوده شدن ۱۵۱۰ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان به کرونا در استان به ۶۳هزار و ۵۲۳ نفر رسید.

اعلام همبستگی پنج سندیکای کارگری فرانسه با اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت

پنج سندیکای کارگری فرانسه با انتشار بیانیه‌ی مشترکی همبستگی خود را با اعتصاب کارگران پیمانی صنعت نفت اعلام و از خواست‌های کارگران از جمله حق ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری حمایت کردند. کنفدراسیون فرانسوی دمکراتیک کار (CFDT)، کنفدراسیون عمومی کار (CGT)، فدراسیون سندیکایی متحد (FSU)، اتحاد سندیکایی همبستگی (Solidaires) و اتحاد ملی سندیکاهای مستقل (UNSA) در بیانیه‌ی مشترک خود مطالبات کارگران را برشمرده و در ارتباط با مخالفت کارگران با ایجاد شورای اسلامی کار توسط حکومت نوشته‌اند: «کارگران شوراهای اسلامی کار را که دولت قصد دارد برای نمایندگی آنان ایجاد کند، نمی‌پذیرند و اعلام کرده‌اند: این‌ها همواره ابزار کنترل ما کارگران و خدمت‌دهی به کارفرمایان بوده‌اند. کارگران می‌افزایند: ما کارگران نفت همانند همکارانمان در نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز و دیگر مراکز کارگری قاطعانه اعلام می‌کنیم که به ایجاد شورای اسلامی در نفت تن نمی‌دهیم. شورای سازماندهی اعتراض تشکل مستقل و واقعی ما کارگران است و هر کارگری که امرش تشکل و اتحاد کارگری باشد باید تقویت‌کننده این تشکل و تشکل‌هایی از این نوع باشد.» اعتصاب کارگران پیمانی نفت از ۲۹ خرداد با خواست افزایش حداقل دستمزد به بیش از ۱۲ میلیون تومان، ۱۰ روز مرخصی در ماه، تامین ایمنی و بهداشت محیط کار و کمپ‌های محل اقامت کارگران، حذف پیمانکاران و لغو قوانین مناطق ویژه اقتصادی و به رسمیت شناختن حق ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری آغاز شده است و به بیش از ۸۰ مرکز نفتی در نقاط مختلف ایران گسترش یافته است. ده‌ها سندیکا و اتحادیه دیگر جهان نیز از اعتصاب هزاران حمایت کرده و خواستار پاسخگویی حکومت به خواست‌های کارگران اعتصابی شده‌اند.

سخنگوی طالبان اعلام کرد این گروه تا یک ماه دیگر «پیشنهاد صلح» خود را به صورت مکتوب ارائه خواهد کرد

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به خبرگزاری رویترز گفت این گروه یک «پیشنهاد صلح» را تا ماه آینده به صورت مکتوب ارائه خواهد کرد. مجاهد به رویترز گفت: «در روزهای آینده گفت‌وگو‌های صلح تسریع خواهد شد و قرار است وارد مرحله مهمی شود و طبیعتاً درباره طرح صلح خواهد بود». او افزود: «احتمالاً یک ماه طول خواهد کشید تا دو طرف به مرحله‌ای برسند که طرح صلحی را به‌صورت مکتوب ارائه کنند». سخنگوی طالبان مدعی شد: «با وجود این‌که با در میدان جنگ دست بالا را داریم، بسیار در مورد مذاکرات و گفت‌وگوی دوجانبه جدی هستیم». جهادگران طالبان که در توافق دوحه به کاهش خشونت‌ها در افغانستان متعهد شده بودند، هرگز از حمله به نیروهای امنیتی افغان و کشتار نیروهای دولتی و غیرنظامیان دست نکشیده‌اند. اسلام‌گرایان تندرو این گروه که براساس گزارش‌های سازمان ملل رابطه خود را با دیگر گروه‌های شبه‌نظامی تروریستی در افغانستان حفظ کرده‌اند، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان یورش به مناطق مختلف این کشور را شدت بخشیده‌ و بیش از نیمی از کشور را در کنترل خود دارند. حملاتی اخیر طالبان به سقوط بسیاری از ولسوالی‌ها و فرار نزدیک به ۱۰۰۰ تن از نیروهای افغان به تاجیکستان منجر شده است. مقام‌های امنیتی غربی می‌گویند طالبان بیش از ۱۰۰ ولسوالی را تصرف کرده اما طالبان مدعی‌ اشغال ۲۰۰ ولسوالی‌ در ۳۴ ولایت این کشور است. یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نیز «مذاکرات جدی و تعیین یک نقشه راه سیاسی برای آینده افغانستان و توافقی عادلانه و با ثبات» را تنها راه پایان‌دادن به جنگ در افغانستان دانست و گفت جامعه جهانی تصرف قدرت از طریق اعمال زور را در افغانستان نمی‌پذیرد و مشروعیت حکومت افغانستان و کمک به دولت تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که حاکمان افغانستان به حقوق بشر احترام بگذارند.

حسان دیاب، سرپرست موقت دولت لبنان: کشور چند روز بیشتر تا «انفجار اجتماعی» فاصله ندارد

حسان دیاب، نخست‌وزیر مستعفی و سرپرست موقت دولت لبنان سه‌شنبه ششم ژوئیه / ۱۵ تیر هشدار داد که کشورش تنها چند روز با «انفجار اجتماعی» فاصله دارد و خواهان کمک جامعه بین‌المللی شد. دیاب در دیدار نمایندگان و سفرای خارجی در بیروت گفت: «لبنانی‌ها در مواجهه با این سرنوشت تاریک تنها مانده اند». لبمتم در یک بحران اقتصادی عمیق گرفتار است. ارزش پول ملی بیش از ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده و دلار ظرف دو سال گذشته از نرخ رسمی یکهزار و ۵۰۰ پوند (لیره) لبنان، اکنون به ۱۷ هزار و ۵۰۰ پوند لبنان در بازار آزاد رسیده است. بانک جهانی بحران اقتصادی لبنان را یکی از وخیم‌ترین رکودها در تاریخ مدرن جهان معرفی کرده است. بیش از نیمی از جمعیت به فقر دچار شده اند. سوخت رو به تمام شدن می‌رود و روزانه صف‌های طولانی در برابر پمپ بنزین‌ها تشکیل می‌شود. برق به شکل گسترده‌ای قطع می‌شود و مردم ساعت‌ها در تابستان داغ در خاموشی به سر می‌برند. دیاب که پس از انفجار ۴ اوت ۲۰۲۰ در بیروت از قدرت کناره گرفت، خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه گفت: «من از طریق شما به شاهان، شاهزادگان، رئیسان جمهوری، و رهبران کشورهای برادر و دوست توسل می‌جویم و از سازمان ملل و تمام نهادهای بین‌المللی و جامعه بین‌الملل و افکار عمومی جهان می‌خواهم که کمک کنند تا لبنانی‌ها را از مرگ نجات دهند و از اضمحلال لبنان جلوگیری کنند.»

در حالی‌که کشور با مشکل برق روبه‌روست جمهوری اسلامی وعده تأمین برق مناطق جنوبی عراق را داد

در حالی‌که شهرهای ایران با مشکل قطع مداوم برق روبه‌رو هستند، وزارت برق عراق اعلام کرد که با ایران درباره افزایش صادرات گاز و ازسرگیری صادرات برق به توافق‌هایی دست یافته است. در بیانیه رسمی وزارت برق عراق گفته‌شده که عادل کریم، معاون تولید وزارت برق عراق با موسی علیزاده، کاردار جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیدار کرده و در این دیدار علیزاده گفته است ایران آماده افزایش صادرات گاز و ازسرگیری صادرات برق و راه‌اندازی خط برق «کرخه ـ عماره» است تا تأمین برق مناطق جنوبی عراق به ثبات برسد. معاون وزیر برق عراق نیز گفت در روزهای اخیر شبکه‌ها و دکل‌های برق عراق با حملات خرابکارانه روبه‌رو شده که باعث قطع برق در برخی مناطق کشور شده است. نشریه رسمی عراق در گزارشی درباره علل افزایش قطع برق به نقل از یک مقام حکومتی در استان دیالی خبر داد که ایران به دلایل نامعلوم صادرات برق از خط ۴۰۰ کیلوواتی دیالی ـ مرساد و خط ۱۵۰ کیلوواتی خانقین ـ سرپل‌ذهاب را ناگهان قطع کرده است. هم ایران و هم عراق با مشکل برق مواجه‌اند. در روزهای اخیر با قطع برق در شهرهای ایران مردم شعارهایی علیه مسئولان حکومتی و شخص علی خامنه‌ای سر دادند. در عراق نیز اعتراضات خیابانی علیه کمبود برق در گرمای شدید صورت گرفت. نیروگاه‌های ایران توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند. استخراج رمزارزها و صدور برق به عراق نیاز ایران را به ۶۶ هزار مگاوات رسانده است.

رئیس قوه قضائيه ایران به دادستان کل کشور دستور داد قطعی برق را پیگیری کند

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس جدید دستگاه قضائی جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۵ تیر در نامه‌ای محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور را مسئول پیگیری قطع برق در شهرهای مختلف ایران کرد. در این نامه آمده است: «با توجه به قطعی‌های مکرر برق بدون اطلاع قبلی در شهرهای مختلف کشور و خسارت‌ها و مشکلات ناشی از آن، در راستای احیای حقوق عامه و پیشگیری یا حداقل کاهش آسیب‌ها و خسارات مربوط، با فوریت، علت قطع برق و عدم اطلاع قبلی را بررسی و اقدام لازم و مقتضی معمول و نتیجه را به اینجانب گزارش نمایید». قطعی‌های مکرر، بدون برنامه و طولانی برق در روزهای گذشته زندگی روزمره مردم را در فصل گرما مختل کرده و جان بسیاری از بیماران بستری در بیمارستان‌ها و خانه‌ها را به خطر انداخته است. فعالیت مشاغل، ادارات و واحدهای صنعتی نیز با قطعی‌های متعدد برق با اختلال جدی مواجه شده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی هم سه‌شنبه ۱۵ تیر در جلسه ستاد اقتصادی دولت دستور داد در جلسه ویژه‌ای به ریاست اسحاق جهانگیری موضوع قطع برق بررسی شود.

نخستین شکست دولت نفتالی بنت در پارلمان اسرائیل: قانون ضدفلسطینی «شهروندی و ورود به قانون اسرائیل» تمدید نشد

دولت جدید اسرائیل نخستین شکست عمده خود را در کنست (پارلمان اسرائیل) تجربه کرد و قانون شهروندی ضدفلسطینی تمدید نشد. این قانون موسوم به «شهروندی و ورود به قانون اسرائیل» باعث می‌شد فلسطینیان ساکن در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری و نیز نوار غزه که با فلسطینی‌های شهروند اسرائیل ازدواج می‌کنند، از کسب شهروندی و حق اقامت در اسرائیل محروم بمانند. ائتلاف بنت که پس از بنیامین نتانیاهو قدرت را در دست گرفته، متشکل از حزب‌های چپ‌گرا، میانه‌رو، فلسطینی و حزب ناسیونالیست افراطی خود بنت است. حامیان تمدید طرح از جمله حزب بنت نتوانستند سه‌شنبه صبح ششم ژوئیه / ۱۵ تیر به اکثریت لازم برای تمدید این قانون دست یابند. ۵۹ تن به تمدید رأی دادند، ۵۹ تن مخالف بودند و دو نماینده نیز از رأی امتناع کردند. این قانون ۲۰۰۳ تصویب شده بود. سامی ابو شهاده، نماینده فلسطینی در کنست، تمدیدنشدن طرح را «پیروزی برای هزاران خانواده فلسطینی» خواند. این قانون از سوی منتقدان نژادپرستانه خوانده شده بود و تمهیدی برای جلوگیری از رشد اقلیت فلسطینی در اسرائیل. از ماه مه سال جاری به دلیل تخلیه اجباری فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان در اورشلیم شرقی (بیت المقدس)، فلسطینی‌ها دست به اعتراض زده اند. دیده بان حقوق بشر آوریل سال جاری اسرائیل را یک دولت آپارتاید اعلام کرد. همزمان با رای‌گیری مربوط به تمدید قانون شهروندی، مسأله عدم اعتماد به دولت جدید نیز مطرح بود که رأی نیاورد.

برق صادراتی ایران به ولایت هرات افغانستان قطع شد

زینب محسنی، سخنگوی شرکت برق برشنا در هرات سه‌شنبه ۱۵ تیر / ۶ ژوئیه به روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گفت برق وارداتی ایران به این ولایت دو روز است که قطع شده. محسنی دلیل قطع برق را «کمبود شدید انرژی برق در ایران» دانست و گفت به‌دلیل وجود این مشکل، «برای دو شبانه روز خط دبل سرکت KV132 از سوی کشور ایران قطع خواهد شد». به‌گفته زینب محسنی، شرکت برشنا در حال رایزنی با ایران است تا جریان برق وارداتی دوباره از سر گرفته شود. برق ولایت هرات از ایران و ترکمنستان تأمین می‌شود. در حال حاضر بخش زیادی از شهر هرات برق ندارد. «اطلاعات روز» نوشته است، ایران در زمان افزایش گرما و سرما، هر از گاهی برق هرات را قطع می‌کند.

نسخه دلتای ویروس کرونا وارد تهران شد

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران اعلام کرد نسخه دلتای ویروس کرونا در بیماران تهرانی هم مشاهده شده و به عبارتی این بیماری وارد پایتخت شده است. نادر توکلی در مصاحبه با ایرنا گفت: «وضعیت بالینی بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی موید این موضوع است که نوع دلتای ویروس کرونا به تهران نیز نفوذ کرده است. هرچند امکان بررسی بیماران از لحاظ ابتلا به این ویروس جهش یافته وجود ندارد اما شواهد موجود بر این موضوع دلالت دارد که رفتار فعلی ویروس در بیماران متناسب با دلتا است.» معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر در ادامه مصاحبه با ایرنا گفت: «دقت تست‌های پی سی آر برای تشخیص دلتا، خیلی زیاد نیست و باید بیشتر به علائم بالینی برای تشخیص بیماری توجه کرد. علایم اولیه ویروس جهش یافته دلتا، شبیه سرماخوردگی است و آبریزش بینی، گلودرد و احتقان بینی مهم‌ترین علائم اولیه ابتلا به کرونای هندی به شمار می‌رود.» توکلی یادآوری کرد: مهم‌ترین راهکار مقابله با این نسخه جهش یافته ویروس کرونا پوشش کامل واکسیناسیون در کشور است. علیرضا زالی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا رسما اعلام کرده است که واکسیناسیون در گروه هفتاد ساله‌ها متوقف مانده است. در همین گروه هم تا جمعه هفته گذشته بر اساس آخرین آمارها تنها در تهران بیش از ۱۸۰ هزار نفر از سالخوردگان از واکسیناسیون جا مانده بودند.

اقدام نمایشی پلیس: ۸۲ دستگاه تولید ارز دیجیتال قاچاق کشف و یک نفر نیز بازداشت شد

۸۲ دستگاه تولید ارز دیجیتال قاچاق از یک کارگاه در منطقه مشکین دشت در شهرستان فردیس کشف شد. بنابراعلام پایگاه خبری پلیس، فرمانده انتظامی استان البرز با اشاره به این که ارزش دستگاه‌های کشف شده حدود ۲۵ میلیارد ریال تخمین زده شده است، اظهار کرد: در این رابطه یک نفر دستگیر و تحویل مراجع قضائی شد. در روزهای گذشته اعتراضات رو به گسترش به قطعی برق و خاموشی‌های مکرر شهرهای شمالی ایران، تهران، البرز و استان فارس را فراگرفته است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی جمعه هفته گذشته طرحی برای ساماندهی استفاده از رمزارزها در کشور تهیه کردند که بر اساس آن بانک مرکزی به عنوان مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارزها شناخته شده و باید ظرف سه ماه نسبت به ساماندهی بازار داخلی رمزارزها اقدام کند. وزارت نیرو هم مکلف به تأمین برق مورد نیاز مزارع استخراج رمزارزها شده است. این طرح همچنین می‌گوید که نیروی انتظامی مسئول مهر و موم (پلمپ) واحدهای غیرمجاز استخراج رمزارز و پیگرد قانونی آنهاست و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان کارفرمای صنعت استخراج رمزارزها و مسئول صدور مجوز مزارع تعیین شده است. نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند. استخراج رمزارزها و صدور برق به عراق نیاز ایران را به ۶۶ هزار مگاوات رسانده است.

روحانی حل بحران برق را به جهانگیری سپرد

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۵ تیر در جلسه ستاد اقتصادی دولت دستور داد در جلسه ویژه‌ای به ریاست اسحاق جهانگیری موضوع قطع برق بررسی شود. نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند. استخراج رمزارزها و صدور برق به عراق نیاز ایران را به ۶۶ هزار مگاوات رسانده است. در روزهای گذشته اعتراضات رو به گسترش به قطعی برق و خاموشی‌های مکرر شهرهای شمالی ایران، تهران، البرز و استان فارس را فراگرفته است. روحانی گفت: «اگر چه برخی عوامل اصلی در تنش برقی کشور در اثر تغییرات فصلی و عوامل طبیعی است اما عوارض این پدیده‌ها مدیریت شود و به حداقل برسد و با برنامه‌ریزی دقیق، پیش‌بینی‌پذیری پدیده‌ها افزایش یابد.» روحانی در ادامه سخنانش ادعا کرد: «خاموشی و قطعی برق امر موقتی است و در گذشته هم سابقه داشته و قابل مدیریت است.» سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با صراحت اعلام کرده است که خاموشی‌ها مختص یک یا دو روز نیست و حداقل تا یک ماه دیگر این شرایط ادامه خواهد یافت.

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران: اگر صنعت فعال شود، وضع کشور از نظر برق بحرانی‌تر می‌شود

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در پی خاموشی‌های اخیر در کشور و تهران گفت: وزارت نیرو درباره ماینرها و مزارع بیت کوین و تاثیر آن بر شرایط ایجاد شده توضیح دهد. محمد سالاری صبح سه‌شنبه ۱۵ تیر در سخنانی در شورای شهر تهران گفت: «صنعت در کشور ما عملاً خوابیده و اگر صنعت فعال شود وضعیت کشور بحرانی‌تر هم خواهد شد.» رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه افزود: «در مقطعی تصمیم‌گیری شد که نیروگاه‌ها به بخش‌های خصوصی واگذار شود. وزارت نیرو از وضعیت این واگذاری‌ها و تأثیر آن در وضعیتی که دچار آن شدیم گزارش بدهند. اخیراً گزارش‌هایی از وضعیت ماینرها و مزارع بیت کوین نیز به گوش می‌رسد که معلوم نیست تا چه حد صحت دارد و در وضعیت موجود تأثیر داشته است. به نمایندگی از مردم تهران باید از مسئولین وزارت نیرو بخواهیم در صحن حضور پیدا کنند و گزارش‌هایی در این خصوص ارائه دهند.»

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور: قطعی برق و آب تولید مواد غذایی را مختل می‌کند

محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه آشفتگی و بی‌برنامگی در قطعی برق و آب اثرات آن به زودی در بازار مواد غذایی بروز کند. نقاشی گفت: «فساد مواد اولیه و توقف تولید از مشکلاتی است که قطعی برق برای صنایع غذایی به دنبال داشته است. محصولات کشاورزی فسادپذیرند، همچنین هر تغییر دمایی بر کیفیت آن‌ها موثر است. قطعی برق علاوه بر مواد اولیه ترکیباتی که در میانه فرآیند تولید هستند نیز دچار آسیب کمی و کیفی می‌کند.» دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور در ادامه افزود: «معمولا قطعی برق در واحدهای تولید همراه به قطع آب است و این موضوع مشکلات را مضاعف می‌کند. آب برای تولید در صنایع غذایی حیاتی است و بدون آن تولید توقف می‌شود.» نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند. استخراج رمزارزها و صدور برق به عراق نیاز ایران را به ۶۶ هزار مگاوات رسانده است. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با صراحت اعلام کرده است که خاموشی‌ها مختص یک یا دو روز نیست و حداقل تا یک ماه دیگر این شرایط ادامه خواهد یافت. صدور برق به عراق و همچنین استخراج رمزارزها به بحران برق در ایران دامن زده است.