ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران و سودان رابطه دوجانبه‌ای را که هفت سال پیش قطع شد، از سر خواهند گرفت

ایران و سودان پنج‌شنبه ۱۵ تیر / ششم ژوئیه از برنامه‌ریزی برای از سرگیری رابطه دوجانبه خبر دادند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی و علی صادق، وزیر خارجه موقت سودان در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها در باکو، پایتخت آذربایجان، از نیت دو کشور برای از سرگیری رابطه دوجانبه «در اسرع وقت» خبر دادند. روابط دوجانبه ایران و سودان هفت سال پیش و در آستانه ملحق شدن سودان به ائتلاف علیه حوثی‌های یمن به رهبری عربستان سعودی قطع شد. جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر در حال برقراری رابطه‌های قطع‌شده با عربستان سعودی و حامیان‌اش در منطقه است.

افسانه بایگان، بازیگر سینما و تلویزیون به دلیل استفاده از کلاه به جای روسری به دادگاه احضار شد

افسانه بایگان، بازیگر سینما و تلویزیون اعلام کرد که دادگاه کیفری مجتمع قضایی ارشاد او را برای روز شنبه ۱۷ تیرماه به شعبه ۱۰۸۸ این دادگاه احضار کرده است. این احضاریه براساس ماده ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی صورت گرفته که در آن «در معرض قرار دادن شی‌ای که بر خلاف عفت و اخلاق عمومی» باشد قابل مجازات شناخته شده است. افسانه بایگان دلیل احضار خود را استفاده از کلاه به جای روسری در یک سالن تئاتر عنوان کرده است. پیش از این مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران در روز ۱۲ اردیبهشت سال جاری اعلام کرده بود در پی حضور بدون حجاب افسانه بایگان و چند بازیگر زن دیگر در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی، برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل داده است.

ساکنان ملاشیه اهواز بیش از ۲۰ روز است آب ندارند

مردم مناطق ملاشیه و همچنین عین دو اهواز بیش از بیست روز است که با مشکل افت شدید فشار و قطعی آب مواجه‌اند. بنا به گزارش چهارشنبه ۱۴ تیر خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، مردم این مناطق قطعی برق را نیز در این روزها تجربه کرده‌اند. دمای هوا در اهواز ۵۰ درجه است. ملاشیه در جنوبی‌ترین قسمت غربی اهواز قرار دارد و با بیش از ۵۰ سال قدمت، در حاشیه و محروم نگه داشته شده است. اهالی این منطقه به روزنامه «پیام ما» گفته‌اند که در خیابان‌های ۱۵ ،۱۶ ,۱۷ ،۱۸ ،۱۹ سمت «سدید»، خیابان‌های «صلویچ»، «رفیعی» و «مقبره» در این مدت یا با افت شدید فشار آب یا قطع کامل روبه‌رو‌ بودند و در زمان برقراری اتصال هم آب بوی فاضلاب داشته است. طی این مدت آب شرب را با تانکرها بین اهالی تقسیم کرده‌اند اما ساکنان گفته‌اند که این مقدار اصلا کافی نیست. مسئولان تاکنون به اهالی این محله‌ها پاسخ روشنی درباره دلیل قطعی آب‌ نداده‌اند. تنها مسئولی که تا کنون به این موضوع واکنش نشان داده افشین حاتمی، مدیر بخش فاضلاب شرکت آبفای اهواز است که به رسانه‌های محلی این استان گفته است «گرمای بیش از حد و همچنین قرار گرفتن منطقه در انتهای شبکه علت این قطعی‌ها بوده که تا حدودی مشکلات رفع شده است.» هم‌زمان ویدئوهایی از شکایت ساکنان ملاشیه در سایت عصر ایران منتشر شده است. در یکی از این ویدئوها مردی می‌گوید در آغاز محله ملاشیه پمپاژ گذاشته‌اند و آنجا آب را برای ساکنان اول ملاشیه پمپ می‌کنند.

وزیر کار دولت رئیسی می‌گوید وضع کشور خیلی خوب است و آن‌ها تمام مشکلات را پشت سر گذاشته‌اند

سید صولت مرتضوی، وزیر کار و رفاه اجتماعی در دولت ابراهیم رئیسی چهارشنبه ۱۴ تیرماه به خبرگزاری ایسنا گفت که دولت ابراهیم رئیسی آنقدر خوب کار کرده که مشکلات به جا مانده از دولت قبل را هم حل کرده و اکنون وضع مملکت خوب است: «اکنون دولت از بحران عبور کرده و تمام مشکلات را پشت سر گذاشته است و ناترازی‌های بودجه سال ۱۴۰۰ به جایی رسید که تا پایان سال جبران شد.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدعی شد که آن‌ّ‌ها در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۳۶۰ هزار اشتغال خالص ایجاد کرده‌اند. آماری مناقشه‌برانگیز که منتقدان جدی در درون حکومت هم دارد. کسانی که می‌گویند این عدد‌سازی دولت برای پوشاندن ناکارآمدی‌هایش است. آمار اعلامی وزیر کار با اعدادی که مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی دولتی در پایان سال ۱۴۰۱ ارائه کرده نیز ناهمخوان است. در حالی که مرتضوی از ایجاد یک میلیون و ۳۶۰ هزار شغل سخن می‌گوید مرکز آمار ایران خالص آمار اشتغال سال ۱۴۰۱ را ۲۶۳ هزار شغل اعلام کرده است. به هر ترتیب این مقام دولت رئیسی اصرار دارد که وضعیت خوبی ایجاد شده و دولت رئیسی توانسته از تله بیکاری، تورم و رکود دهه ۹۰ شمسی خارج شود.

مرگ و مصدومیت هفت کارگر در چهار شهر ایران

هفت کارگر در شهرهای قزوین، کرج، ارومیه و بندرعباس حین انجام کار دچار حادثه شدند. در این رویدادها پنج کارگر مصدوم شدند و دو کارگر نیز جان خود را از دست دادند. روز دوشنبه ۱۲ تیر در پی واژگون شدن قطار باربری راه‌‌آهن مجتمع فولاد بندرعباس، سه کارگر لوکوموتیوران دچار حادثه شدند که دو نفر از این کارگران به بیمارستان منتقل شدند و یک کارگر به دلیل شدت جراحات وارده در محل حادثه جان خود را از دست داد. در ارومیه نیز یک کارگر ساختمانی به نام مبین اسمعلی بانی بر اثر سقوط از بالابر در حین کار به شدت زخمی شد. این کارگر نیز روز دوشنبه گذشته در بیمارستان خمینی ارومیه جان خود را از دست داد. یک کارگر مقنی در شهرک اقدسیه کرج هم در حین انجام کار بر اثر ریزش دیواره چاه از ناحیه گردن و کمر مصدوم شد. دو کارگر نیز در قزوین در حین کار دچار مصدومیت و سوختگی شدند. تجمع بخارات بنزین داخل چال سرویس تعمیرگاهِ محل کار این کارگران موجب انفجار و آتش‌سوزی شده بود. ایمنی کار در ایران در سطح بسیار پایینی قرار دارد و کارگران همواره در معرض خطر مرگ و مصدومیت قرار دارند.

لوکاشنکو از بازگشت رئیس گروه واگنر به روسیه خبر داد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌ جمهوری بلاروس پنجشنبه (ششم ژوئیه) گفت یوگنی پریگوژین، رهبر گروه نظامی واگنر دیگر در بلاروس نیست. لوکاشنکو به خبرنگاران گفت، یوگنی پریگوژین در سنت پترزبورگ است و دیگر در خاک بلاروس حضور ندارد. لوکاشنکو ۲۷ ژوئن به‌طور رسمی اعلام کرده بود که رهبر گروه واگنر روسیه وارد بلاروس شده است. گروه واگنر درهفته‌‌های اخیر با مقام‌های نظامی روسیه دچار اختلاف شده بود. ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی خصوصی است که به نیابت از ارتش روسیه و با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی روسیه مشارکت می‌کند.

حمله روسیه به یک منطقه مسکونی در شهر لویو اوکراین چند کشته و زخمی بر جای گذاشت

وزارت کشور اوکراین پنج‌شنبه ۱۵ تیر / ۶ ژوئیه اعلام کرد که در حمله موشکی روسیه به یک منطقه مسکونی در شهر لویو واقع در غرب اوکراین، دست‌کم چهار نفر کشته و ۹ نفر زخمی شدند. عملیات جست‌وجو و نجات بازماندگان این حمله در حال انجام است. بر اساس این اطلاعات، بیش از ۶۰ نفر از زیر آوار خانه‌های ویران‌شده نجات یافتند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: «قطعاً به دشمن پاسخ خواهیم داد». آندری سادوویی، شهردار لویو از این حمله به‌عنوان شدیدترین حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی لویو از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین یاد کرد. به‌گفته او بیش از ۵۰ خانه ویران شدند در حالی‌که تا ماه ژوئن اوضاع برای مدت طولانی در این شهر نسبتاً آرام بود. بسیاری از پناهجویان از مناطق درگیر در شرق اوکراین نیز در شهر لویو اقامت دارند. این شهر از زمان آغاز حمله روسیه حدود ۱۵۰ هزار نفر را پذیرفته است.

رئیس پلیس تل‌آویو استعفا داد

رئیس پلیس تل‌آویو که با دخالت‌‌های سیاسی کابینه نتانیاهو در جریان مواجهه با تظاهرات ضد دولتی در این شهر مواجه شده بود از مقام خود استعفا داد. اعضای راست افراطی کابینه بنیامین نتانیاهو از پلیس تل‌آویو خواسته بودند تا در مواجهه با تظاهرکنندگان مخالف دولت، اعمال زور بیش از اندازه را در نظر بگیرد. آمی اشد، فرمانده پلیس از ایتمار بن گویر، وزیرامنیت ملی کابینه که مواضع بسیار افراطی راست‌گرایانه دارد نامی نبرد، اما وزیر امنیت ملی از او خواسته بوده تا در برابر معترضانی که جاده و بزرگراه‌‌ها را مسدود می‌کنند، خشونت به خرج دهد. تظاهرات ضد دولتی چندین هفته است که در نقاط مختلف اسرائیل و از جمله در تل‌آویو جریان دارد. معترضان مخالف طرح اصلاحات قوانین قضایی در اسرائیل هستند.

متا با شبکه اجتماعی تردز به مصاف توییتر می‌رود

شبکه اجتماعی جدید مارک زاکربرگ که برای رقابت با «توییتر» - که این روزها و با مدیریت ایلان ماسک دچار هرج و مرج شده- از چهارشنبه پنجم ژوئیه کار خود را آغاز کرد. متا که مالکیت فیسبوک و اینستاگرام را دارد، اینک شبکه اجتماعی «تردز» را عرضه کرده است. مارک زاکربرگ موسس فیسبوک روز چهارشنبه در پستی از ورود کاربران به این سایت استقبال کرد و نوشت: «به تردز خوش‌آمدید» اپلیکیشن تردز (به معنای رشتو) به اینستاگرام وصل است و به نوعی نسخه نوشتاری اینستاگرام محسوب می‌شود. ساعاتی پس از راه‌اندازی این شبکه، زاکربرگ در پست دیگری در اینستاگرام نوشت که ۷ ساعت پس از آغاز به کار این شبکه ۱۰ میلیون کاربر در آن ثبت نام کرده‌اند. این اپلیکیشن در حال حاضر در ۱۰۰ کشور جهان از جمله آمریکا، بریتانیا، ژاپن و کانادا در دسترس است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز در حال مذاکره با متا درباره قوانین مربوط به این سایت جدید و مساله به اشتراک گذاشتن داده‌ها توسط آن هستند.

دیوان عالی کشور حکم شش سال حبس و ۱۰ سال تبعید سهند نورمحمدزاده، از بازداشت‌شدگان جنبش ژینا را تأیید کرد

حامد احمدی، وکیل سهند نورمحمدزاده، از بازداشت‌شدگان جنبش اعتراضی ژینا در گفت‌وگو با «شبکه شرق» گفت در مراجعه به شعبه یک دادسرای امنیت اوین تأیید حکم موکلش در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور به او ابلاغ شد. براین اساس سهند نورمحمدزاده به شش سال حبس و ۱۰ سال تبعید محکوم شده است. این در حالی است که احمدی می‌گوید شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور ابتدا اتهام محاربه سهند نورمحمدزاده را رد و حکم او را غیرقانونی خوانده بود اما اکنون همان شعبه اتهام محاربه را تأیید کرده ولی اعدام را به تبعید به کهنوج کرمان تبدیل کرده است. او با بیان این‌که قطعاً درخواست اعاده دادرسی می‌کند، افزود: «برای ما غیرقابل باور است که یک شعبه دیوان عالی کشور در یک پرونده و یک موضوع، ظرف دو ـ سه ماه، دو حکم متفاوت صادر کرده است.» مأموران اطلاعات سپاه پاسداران ۱۲ مهر ۱۴۰۱ سهند نورمحمدزاده، قهرمان پرورش‌ اندام در رده جوانان استان البرز را مقابل در خانه‌اش در تهران بازداشت کردند. شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران ۱۶ آبان‌ماه‌ سال گذشته این جوان ۲۷ ساله را به اتهام «محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات» محاکمه کرد. ۱۲ آذرماه همان سال وکیل سهند صدور حکم اعدام برای او به‌دلیل اتهام «محاربه» را تأیید کرد اما در ۱۰ فروردین سال جاری اعلام کرد که حکم اعدام موکلش لغو شده است. سهند نورمحمدزاده یک بار در تماس تلفنی از زندان فشافویه گفته بود که بارها با چشم‌بند «اعدام نمایشی» شده‌ است.

ملیکا برجی دختر ۱۲ ساله‌ای که چهار ماه پیش با شلیک نیروی انتظامی مجروح شده بود درگذشت

رسانه‌های حکومتی ایران درگذشت ملیکا برجی، دختر ۱۲ ساله‌ای که دوم اسفندماه سال گذشته در سه‌راه گوهردشت کرج هدف گلوله‌های نیروی انتظامی قرار گرفته بود را تأیید کردند. ملیکا چهار ماه پس از این رویداد بر اثر جراحات وارده جان باخت. در حالی‌که گفته می‌شود او از پشت سر هدف دو گلوله مأموران انتظامی قرار گرفته بود رسانه‌های حکومتی نوشته‌اند یکی از تیر‌ها کمانه کرده و به او اصابت کرده بود. به‌گفته نیروی انتظامی استان البرز این حادثه در جریان یک تعقیب گریز خودرو پلیس و یک خودروی حامل مواد مخدر رخ داده است. خبرگزاری فارس به‌رسم معمول خود برای توجیه اقدام نیروی انتظامی با بستگان ملیکا مصاحبه کرده تا از زبان آن‌ها کار پلیس را تخطئه کند. این خبرگزاری در حاشیه خاکسپاری ملیکا در بهشت سکینه کرج از زبان محسن برجی، عموی ملیکا نوشته است: «نوع رفتاری که مأمور انتظامی در این صحنه انجام داده است خطای انسانی بوده است و تعمدی در این حادثه رخ نداده است». در ایران رویدادهایی از این دست بارها رخ داده است اما در بیشتر مواقع کسی مسئولیت آن را برعهده نگرفته و یا دستگیر و محاکمه نشده است.

سازمان ملل خواهان دسترسی بیشتر به نیروگاه اتمی زاپوریژیا شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، خواستار افزایش دسترسی به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین شده است. مسکو و کی‌یف یکدیگر را به برنامه‌ریزی برای خرابکاری در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا متهم می‌کنند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۵ ژوئیه/ ۱۴ تیر اعلام کرد که به دنبال دسترسی بیشتر به نیروگاه زاپوریژیا برای «تأیید عدم وجود مین یا مواد منفجره در سایت» است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «با افزایش تنش‌های نظامی و فعالیت‌ها در منطقه‌ای که این نیروگاه بزرگ هسته‌ای در آن قرار دارد، کارشناسان ما باید بتوانند حقایق را در میدان بررسی کنند.» گروسی گفت که در بازرسی‌های اخیر در سایت توسط کارکنان آژانس بین المللی انرژی اتمی «هیچ نشانه قابل مشاهده‌ای از مین یا مواد منفجره» پیدا نشد، اما دسترسی بیشتر «به روشن شدن وضعیت فعلی در سایت کمک می‌کند». مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفت: «به ویژه دسترسی به پشت بام واحدهای رآکتور ۳ و ۴ و همچنین دسترسی به بخش‌هایی از سالن‌های توربین و برخی از بخش‌های سیستم خنک‌کننده نیروگاه ضروری است». اوکراین و روسیه روز چهارشنبه یکدیگر را به برنامه‌ریزی برای حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا متهم کردند، اگرچه هیچ یک از طرفین مدرکی برای حمایت از ادعاهای خود مبنی بر تهدید قریب‌الوقوع برای این تأسیسات ارائه نکردند. این نیروگاه از ابتدای مارس ۲۰۲۲، مدت کوتاهی پس از تهاجم مسکو به اوکراین به اشغال مهاجمان روس درآمد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین سه‌شنبه شب ۴ ژوئیه/ ۱۳ تیرماه با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی مدعی شد که نیروهای روسیه «اشیایی شبیه مواد منفجره» را در بالای چندین واحد نیروگاه قرار داده‌اند تا یک حمله از بیرون را «شبیه‌سازی» کنند.