ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#چین اقدام هند برای لغو خودمختاری #کشمیر را نپذیرفت و آن را «فاقد وجاهت قانونی» خواند

چین سه‌شنبه ۵ اوت مخالفت خود را با تصمیم هند برای لغو یک‌جانبه خودمختاری ایالت جامو و کشمیر اعلام کرد و گفت این تصمیم حاکمیت مرزی چین را تضعیف می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز هوا چونینگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین بیانیه‌ای را در واکنش به اقدام هند منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «اقدام هند غیرقابل قبول است و فاقد وجاهت قانونی‌ست. چین هند را به احتیاط در مورد مسائل مرزی فرا می‌خواند و از هند می‌خواهد برای جلوگیری از هر حرکتی که در ادامه به وقوع مشکلات مرزی بیانجامد، به توافقات میان دوکشور پای‌بند بماند». نارندرا مودی، نخست‌وزیر ملی‌گرا و هندوی هند سه‌شنبه لایحه لغو امتیازات ایالت جامو و کشمیر را به لوک سبها (مجلس سفلی در پارلمان هند) برد و همزمان در حکمی بند ۳۷۰ قانون اساسی (خودمختاری این ایالت) را لغو کرد. منطقه مورد مناقشه میان هندوستان، پاکستان و چین تقسیم شده است. هند بر دره پرجمعیت کشمیر و یک منطقه هندونشین در اطراف شهر جامو حاکم است. پاکستان قلمرویی درغرب را کنترل می کند و چین شهر کوچک پر جمعیتی را در ارتفاعات شمال دارد تحت تصرف خود دارد.

تنش میان #هند و #پاکستان به‌دنبال اقدام دولت هند در لغو خودمختاری جامو و #کشمیر بالا گرفت

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس دولت هند سه‌شنبه ۶ اوت/ ۱۵ مرداد در اقدامی یک‌جانبه لایحه لغو امتیازات ایالت مسلمان‌نشین جامو و کشمیر را تصویب کرد. نارندرا مودی، نخست‌وزیر ملی‌گرا و هندوی هند این لایحه را به لوک سبها (مجلس سفلی در پارلمان هند) برد و همزمان در حکمی بند ۳۷۰ قانون اساسی (خودمختاری ایالت کشمیر) را لغو کرد. این لایحه در مجلس نیز به‌تصویب رسید. کشمیر در زمان استعمار هند توسط امپراتوری بریتانیا، به عنوان یک منطقه مستقل با حاکمیت پادشاهی شناخته می شد. در سال ۱۹۴۷ این ایالت به هند ملحق شد اما به موجب قانونی بند ۳۷۰ قانون اساسی به جامو و کشمیر به عنوان یکی از ایالت‌های هند اجازه داده می‌شد تا به صورت خودمختار قوانین مجزا وضع کند. دولت هند با تشدید اقدامات امنیتی، شبکه‌های ارتباطی از جمله اینترنت و تلفن همراه را قطع و هزاران نیرو را در منطقه مستقر کرده است. عمران خان، نخست وزیر پاکستان در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در پارلمان این کشور به اقدام هند در لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر واکنش نشان داد و از جامعه جهانی خواست به حرکت یک‌طرفه هند در لغو قانون توجه کنند. عمران خان اعلام کرد اگر هند دوباره دست به حمله نظامی در خاک پاکستان بزند، اسلام‌آباد و دهلی نو ممکن است وارد جنگ شوند. عمران خان همچنین گفت خشم مردم کشمیر از دولت هند ممکن است آن‌ها را به آشوب وادارد و هند نباید پاکستان را در این مسئله مقصر قلمداد کند. در فوریه سال جاری میلادی انفجار یک بمب در کشمیر به مرگ ۴۰ نفر انجامید و هند که یک گروه پاکستانی را مسئول این حمله می‌دانست در اقدامی تلافی‌جویانه با جنگنده‌های خود به خاک پاکستان حمله کرد.

دیده‌بان شفافیت: دارویی که با چمدان وارد ایران شد ۵۲ نفر را نابینا کرد

محسن جلواتی، قائم مقام مدیرعامل سازمان دیده‌بان شفافیت (مرتبط با احمد توکلی، عضو تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس) در یک نشست خبری که سه‌شنبه ۱۵ مرداد در تهران برگزار شد گفت: «دارویی به نام اوستین وارد کشور شد و به دلیل مصرف آن توسط مردم، ۵۲ نفر بینایی خود را از دست دادند.» به گفته جلواتی این دارو که برای درمان سرطان به کار می‌رود از ترکیه وارد شده بود و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت داشت. جلواتی ادعا کرد که ۶۰ درصد از ارزی که دولت برای واردات دارو تعیین کرده تنها به پنج شرکت اختصاص یافته است.

جان #بولتون، مشاور امنیت ملی #ترامپ: آمریکا آزمایش‌های موشکی #کره_شمالی را به دقت زیر نظر دارد

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۱۵ مرداد/ ۶ اوت در واکنش به چهارمین آزمایش موشکی کره شمالی گفت: «ظاهراً این موشک‌ها بالستیک هستند. رئیس جمهوری و کیم جونگ اون توافق کرده‌اند که کره شمالی از پرتاب موشک‌های قاره‌پیما خودداری کند. بنابراین فکر می‌کنم رئیس جمهوری این موضوع را به دقت زیر نظر دارد.» همزمان با آغاز رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا و پهلو گرفتن یک فروند زیردریایی اتمی آمریکا در بنادر کره جنوبی و استقرار جنگنده‌های اف ۳۵ آ آمریکا در این کشور، کره شمالی سه‌شنبه ۱۵ مرداد/ ۶ اوت برای چهارمین بار در فقط دو هفته، دو پرتابه دیگر شلیک کرد که در دریای ژاپن فرود آمد. بر اساس گزارش ارتش کره جنوبی موشک‌ها ۴۵۰ کیلومتر برد و ۳۷ کیلومتر ارتفاع داشتند. به این ترتیب همچنان مانند سه آزمایش موشکی دیگر، این موشک‌ها تهدیدی برای ژاپن محسوب نمی‌شوند و به همین جهت همچنان در آستانه تحمل آمریکا هستند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ۳۰ ژوئن سال جاری توفق کردند که مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره را از سر بگیرند.

#آنیشا_اسداللهی با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد

بر اساس گزارش هرانا (ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران) آنیشا اسداللهی، از دستگیرشدگان روز جهانی کارگر در تهران پس از گذشت ۵۰ روز از بازداشت مجدد، با قرار وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. آنیشا اسداللهی پس از آزادی به قید کفالت مجددا شبانگاه سه‌شنبه ۲۸ خرداد بازداشت شده بود و به گفته خانواده‌اش از آن‌زمان تاکنون در انفرادی و تحت بازجویی‌ بوده است. ‎مرضیه امیری، ندا ناجی و عاطفه رنگریز از دیگر دستگیرشدگان روز کارگر همچنان در زندان هستند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر از قوه قضائیه ایران خواسته است این چهار زن را فورا آزاد کند.

مدیر کل آموزش و پرورش #استان_کردستان: یک سوم مدارس استان غیر قابل استفاده‌اند

مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان اعلام کرد که یک سوم مدارس استان از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. به گفته رشید قربانی در استان کردستان دست‌کم ۳۰۰ مدرسه خطرناک وجود دارد. برای جبران این تعداد مدرسه غیر قابل استفاده، آموزش و پرورش کردستان در نظر دارد از تعدادی از مساحد به عنوان مدرسه استفاده کند. ۱۰۰ مدرسه نیز دو شیفت شده‌اند و احداث ۱۰۰ مدزسه نیز در دستور کار قرار گرفته است. مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان اظهار امیدواری کرده که با کمک نیکوکاران بتوان سیستم گرمایشی مدارس استان را اصلاح کرد. پیش از این آتش‌سوزی در مدارس استان کردستان در اثر استفاده از بخاری نفتی خبرساز شده بود.

برای کسانی که « #خالکوبی مشهود» داشته باشند #گواهینامه صادر نمی‌شود، باید به روان‌شناس رجوع کنند

سرهنگ مسلم موسوی‌پناه، رئیس دایره آموزش همگانی پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ (فاتب) گفت: «خالکوبی‌های مشهود و نامتعارف افراد، مانع از صدور گواهینامه برای فرد متقاضی می‌شود». موسوی‌پناه افزود: «چنانچه فردی خالکوبی‌های مشهود و نامتعارف و خودزنی بر تن داشته باشد، باید از نظر احتمال به برخی اختلالات روانی تأثیرگذار در رانندگی، مورد بررسی و ارزیابی روان‌شناسان قرار گیرد. پس از بررسی و ارزیابی روان‌شناسان، چنانچه فرد متقاضی صدور گواهینامه موفق به گذراندن صحیح ارزیابی‌ها و بررسی‌ها شد، می‌تواند گواهینامه خود را با تأیید روان‌شناسان دریافت کند». موسوی‌پناه از خانواده‌ها خواست تا بر رفتار نوجوانان نظارت کنند و «از ارتکاب آن‌ها به چنین رفتارها و خودزنی‌هایی بر روی بدن» جلوگیری کنند.

#لوازم_خانگی در ایران ۲۵ درصد #گران شد

مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه بازار روز‌های آرامی را سپری می‌کند، گفت: «قیمت‌ها نسبت به قبل از تحریم سه برابر و امسال هم حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است». او افزود: «براساس وعده تولیدکنندگان باید میزان تولید با توجه به ممنوعیت واردات افزایش می‌یافت، اما نه تنها تولید افزایش پیدا نکرد بلکه با کاهش نیز روبه‌رو بوده است». میری کمبود نقدینگی، عدم اختصاص ارز و ماندن مواد اولیه در گمرک را از عوامل کاهش تولید دانست. به‌گفته او ارز با قیمت ۱۱ هزار تومان به دست تولیدکنندگان می‌رسد و به همین دلیل قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد. او همچنین از افزایش قاچاق لوازم خانگی خبر داد و گفت: «علی‌رغم ممنوعیت واردات، شاهد وجود برند‌های مختلف خارجی در سطح بازار هستیم».

مکارم شیرازی: جو ورزشگاه‌ها برای حضور #زنان مناسب نیست، زنان می‌توانند برنامه‌های ورزشی را از رسانه‌ها ببینند

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع دینی شیعه در ایران بار دیگر علیه حضور زنان در ورزشگاه‌ها اظهارنظر کرد. او در پاسخ به سئوال «اعتماد آنلاین» در این‌باره گفت: «جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند به‌خصوص این‌که این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند و حضور آن‌ها ضرورتی ندارد». او پیش از این نیز بارها درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها چنین نظراتی را بیان کرده بود. ایران تنها کشور جهان است که در آن زنان حق حضور در ورزشگاه را ندارند. اکنون فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) تا نهم شهریورماه به فدراسیون فوتبال ایران زمان داده تا تکلیف حضور زنان در ورزشگاه‌ها را مشخص کند. این مسئله می‌تواند به تعلیق فوتبال ایران نیز بینجامد و به همین دلیل هم برگزاری دیدارهای لیگ برتر فوتبال ایران به تعویق افتاده است.

لهستان برای پیوستن به #ائتلاف_دریایی_آمریکا در #تنگه_هرمز اعلام آمادگی کرد

یاچیک ژاپوتوویژ، وزیر خارجه لهستان که برای شرکت در جلسه شورای امنیت به نیویورک سفر کرده بود، با «تهدید» خواندن ایران اعلام کرد: «لهستان مایل است برای مقابله با ایران آمریکا را در ائتلاف دریایی در تنگه هرمز همراهی کند». فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) ۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد با عملیات سنتینل (نگهبان) آزادی ناوبری در تنگه هرمز را تضمین کند و ائتلافی برای حفاظت از نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در این منطقه تشکیل دهد. بر اساس گزارش «رادیو لهستان» یاچیک ژاپوتوویژ اما تاکید کرد که هنوز برای صحبت در مورد چگونگی حضور احتمالی لهستان در چنین عملیاتی زود است و گفت: «این مسئله به توانایی‌های ما بستگی دارد و وزیر دفاع باید در این‌مورد اظهارنظر کند». او گفت: « در جامعه بین‌المللی این اعتقاد وجود دارد که باید برای ثبات منطقه اقدام کرد و به‌همین خاطر ما مایلیم در کنار آمریکا و بریتانیا بایستیم». بریتانیا دوشنبه ۵ اوت/۱۴ مرداد به‌طور رسمی با اعزام دو ناو خود به خلیج فارس به ائتلاف دریایی آمریکا پیوست. بجز لهستان تاکنون هیچ یک از کشورهای اروپایی به این ائتلاف ملحق نشده‌اند.

#ترامپ تمام دارایی‌های دولت #ونزوئلا در آمریکا را مسدود کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا با هدف افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک به دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا تمامی دارایی‌های دولت این کشور در آمریکا را مسدود کرد. براساس دستور اجرایی ترامپ، «تمامی املاک و دارایی‌های دولت ونزوئلا در آمریکا.... بلوکه می‌شود و احتمال انتقال، پرداخت، صادرات، برداشت آن وجود ندارد». این اقدام راه را برای تحریم‌های احتمالی علیه شرکت‌ها و افراد خارجی که به دولت ونزوئلا کمک می‌کنند، نیز باز می‌کند. در ماه‌های اخیر، واشنگتن شرکت نفت «پی دی وی اس ای» ونزوئلا، بخش مالی این کشور و همچنین چندین نفر از مقام‌ها و نهادهای ونزوئلا را تحریم کرده بود. مادورو و خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ماه‌هاست که در این کشورِ بحران‌زده آمریکای جنوبی در جنگ قدرت هستند. گوایدو، رئیس مجلس ونزوئلا ژانویه گذشته خود را رئیس‌جمهوری موقت کشور اعلام کرد. بیش از ۵۰ کشور او را به‌رسمیت شناخت‌اند. از سوی دیگر، مادورو از حمایت کشورهایی مانند ایران، روسیه، کوبا و ترکیه برخوردار است و ارتش ونزوئلا را حامی خود می‌داند. دو طرف در حال مذاکره برای دستیابی به توافقی به‌منظور حل بحران سیاسی ـ اقتصادی این کشور هستند.

#چین در مورد استقرار #موشک‌های_آمریکا در آسیا اخطار داد

چین نسبت به استقرار موشک‌های میان‌برد در آسیا به دولت آمریکا هشدار داد. وزارت خارجه چین گفته است که پس از لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) بین آمریکا و روسیه، دولت چین تمام اقدامات لازم را برای دفاع از منافع امنیت ملی خود انجام می‌دهد. این وزارتخانه افزوده است که چین اجازه نمی‌دهد این مسئله موجب «مشکلاتی در همسایگی‌اش» شود. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا شنبه گذشته ۱۲ مرداد / ۳ اوت اعلام کرد که سامانه‌های موشکی میان‌برد آمریکایی در آسیا مستقر می‌شود. او گفت انتظار می‌رفت استقرار این سامانه‌ها در آینده‌ای نزدیک انجام شود اما با توجه به ضرورت پیشبرد قابلیت‌های زمینی موشک‌ها احتمالاً به زمان بیشتری نیاز است. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد جمعه ۱۱ مرداد / ۲ اوت به طور رسمی لغو شد. این پیمان ۸ دسامبر ۱۹۸۷ (۱۷ آذر ۱۳۶۶)، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل وقت حزب کمونیست اتحاد شوروی امضا شد و در یکم ژوئن ۱۹۸۸ (۱۱ خرداد ۱۳۶۷) به‌اجرا در آمد. بر اساس این پیمان موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از میان برداشته شد.

#روحانی خطاب به #آمریکا و متحدانش در #تنگه_هرمز: تنگه در برابر تنگه، امنیت در برابر امنیت

رئیس جمهوری اسلامی در بخشی از سخنانش در ساختمان وزارت خارجه در جریان دیدار با ظریف و همکاران او در روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد با اشاره به تنش ایران و آمریکا در تنگه هرمز گفت: «امنیت برابر امنیت. تنگه برابر تنگه. نمی‌شود تنگه هرمز‌ برای شما آزاد باشد و‌ تنگه جبل‌الطارق برای‌ ما آزاد نباشد. روحانی به توقیف نفتکش گریس ۱ حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق اشاره می‌کند. توقیف نفتکش بریتانیا توسط نیروهای سپاه در پاسخ به توقیف نفتکش ایران درک شد. بریتانیا تبادل دو نفتکش را رد کرد و روز گذشته (دوشنبه) رسماً به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز پیوست. روحانی در ادامه سخنانش در ساختمان وزارت خارجه گفت: «پارسال گفتم بازهم می‌گویم؛ صلح با ایران مادر تمام صلح‌هاست و جنگ با ایران مادر تمام جنگ‌ها.»

#روحانی: به آمریکایی‌ها می‌گویم تمام تحریم‌های شما غلط و اشتباه بود

حسن روحانی صبح سه‌شنبه ۱۵ مرداد برای دیدار با محمدجواد ظریف، معاونان و مدیران وزارت خارجه به ساختمان این وزارتخانه در تهران رفت. رئیس جمهوری اسلامی در بخشی از سخنانش با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: « به امریکایی‌ها می‌گویم تمام تحریم‌های شما غلط و اشتباه بود. اگر سپاه را برای تضعیف و تفرقه تحریم‌کردید اشتباه کردید. اگر وزیر خارجه را برای ایجاد اختلاف و تضعیف تحریم کردید اشتباه کردید. وزیر خارجه محبوبیتش در بین مردم ایران و منطقه بیشتر شده جز برای عده‌ای جنگ‌طلب.» سخنان روحانی در این دیدار در حمایت از ظریف در جهت ترمیم شکاف بین وزارت خارجه ایران با دستگاه رهبری جمهوری اسلامی بود. روحانی گفت ظریف مانند یک «رسول امین» تصمیمات «نظام» را اجرا می‌کند. «نظام» نام مستعار آیت‌الله سید علی خامنه‌ای هم هست.