ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا ــ سنتکام: به مرسر استریت با پهپاد انتحاری ایرانی حمله شده است

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا ــ سنتکام جمعه ۱۵ مرداد / ششم اوت با انتشار بیانیه‌ای مدارک مربوط به ایرانی بودن پهپاد انتحاری در حمله به مرسر استریت را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «متخصصان انفجار توانستند قطعات متعددی از پهپاد سوم از جمله تیغه عمودی آن (بخشی از بال پهپاد) و اجزاء داخلی‌ای را بیابند که با نمونه‌های پیشتر جمع‌آوری شده از پهپادهای انتحاری ایرانی تقریباً یکسان بود. فاصله سواحل ایران تا مواضع حمله‌های رخ داده درون بازه حرکتی مستندسازی‌شده پهپادهای انتحاری ایران قرار دارد». بیانیه سنت‌کام همچنین می‌گوید متخصصان بریتانیایی و اسرائیلی نیز به نتیجه مشابهی با متخصصان آمریکایی دست یافتند. بر اساس این بیانیه، مرسر استریت ابتدا با دو حمله پهپاد انتحاری ۲۹ ژوئیه هدف قرار گرفت. خدمه این حمله‌ها را گزارش دادند و بازرسان بر اساس مصاحبه با خدمه و بازمانده پهپادها مدارک این حمله را جمع آوری کردند. حمله اصلی اما ۳۰ ژوئیه صورت گرفت که حمله سوم بود. در این حمله ناخدای رومانیایی کشتی و نگهبان بریتانیایی آن کشته شدند. بر اساس تصاویر، پهپاد استفاده شده در حمله به احتمال زیاد پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ است.

حملات گسترده طالبان به ولایت نیمروز هزاران نفر را آواره کرد و مرز ایران و افغانستان در سیستان و بلوچستان را بست

همزمان با درگیری‌های شدید نظامی میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان در ولایت نیمروز، مرز ایران و افغانستان در پایانه مرزی «میلک» بسته شد. بعد از ظهر جمعه ۱۵ مرداد / ۶ اوت مسئولان محلی نیمروز اعلام کردند که تقریباً تمام قسمت‌های شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز افغانستان در نزدیکی مرز ایران به‌جز ریاست امنیت ملی این ولایت به دست طالبان افتاده است. تیمور باقری، معاون اداره ‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت: «برای جلوگیری از هرگونه مشکل برای فعالان اقتصادی، با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مستقر در پایانه مرزی میلک‌ از تجار خواسته شده تا اطلاع ثانوی از ارسال حامل‌های صادراتی و ترانزیتی که قصد خروج از پایانه مرزی میلک‌ را دارند، خودداری کنند.» به‌گفته باقری خروج کامیون‌های ایرانی و ترانزیتی به سمت افغانستان تا اطلاع بعدی امکان‌پذیر نخواهد بود. از سوی دیگر رسانه‌های افغانستان اعلام کرده‌اند که در پی نبردهای شدید در زرنج هزاران نفر از ساکنان این شهر آواره شده‌اند. حتی گفته می‌شد که عبدالکریم براهوی، والی نیمروز به ایران گریخته است اما او با انتشار یک پیام ویدئویی این خبر را تکذیب کرد. برخی رسانه‌های ایران نیز فیلم‌هایی از منطقه مرزی نمایش داده‌ و نوشته‌اند شمار زیادی از مسئولان و نیروهای بلندپایه نظامی افغانستان به ایران پناه آورده‌اند. با این حال معلوم نیست که بسته شدن مرز به دلیل گسترش درگیری‌های نظامی در این منطقه بوده یا به دلیل خروج شمار زیادی از افغانستانی‌هایی که خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند. پایانه مرزی میلک در محدوده شهرستان هیرمند و در همسایگی‌ ولایت نیمروز افغانستان قرار دارد.

هاشم امینی و نصرت بهشتی دو فعال سیاسی خراسان رضوی بازداشت شدند؛ بازداشت جواد لعل محمدی و فاطمه سپهری ادامه دارد

روز چهارشنبه ۱۳ مردادماه هاشم امینی و نصرت بهشتی دو تن از فعالان سیاسی و مدنی خراسان رضوی بازداشت شدند. به گزارش هرانا، خبرگزاری فعالان حقوق بشر، هاشم امینی ساکن بجستان در پی دادستانی گناباد بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده است. همزمان، نصرت بهشتی معلم بازنشسته در خانه خود در مشهد و به مکان نامعلومی منتقل شده است. این در حالی است که جواد لعل محمدی و فاطمه سپهری دو فعال سیاسی دیگر که یکشنبه ۱۰ مرداد در جریان یک تجمع در حمایت از مردم خوزستان بازداشت شده بودند، همچنان در زندان به سر می‌برند. تجمع در پارک ملت مشهد مشهد برگزار شده بود و با دخالت نیروهای اتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد. جواد لعل محمدی و فاطمه سپهری از امضاء کنندگان نامه به خامنه‌ای با خواست استعفای او هستند. هاشم امینی کمتر از یک ماه پیش از زندان آغاز شده بود. او ۲۷ خرداد دستگیر و به بازداشتگاه اطلاعات مشهد منتقل و ۱۷ تیر به قید وثیقه آزاد شده بود.

پدر هومن جوکار بدون آن که امکان دیدار با پسر زندانی‌اش را داشته باشد، در اثر ابتلا به کرونا درگذشت

پدر هومن جوکار، فعال محیط زیست محبوس در زندان اوین درگذشت؛ بدون این که امکان دیدار با فرزند خود را داشته باشد. رئیس قوه قضائیه نامه ۱۴۰۰ نفر از دوستداران محیط را که از وی خواسته بودند به دلیل وخامت حال پدر هومن جوکار، با مرخصی او موافقت کنند بی‌پاسخ گذاشت. اما امروز رسانه قوه قضاییه در واکنش به اعتراض فعالان حقوق بشر و محیط زیست به دروغ مدعی شد «هفته گذشته به این محکوم امنیتی برای ملاقات با پدر خود مرخصی اعطا» شده است. هومن جوکار مدیر سابق پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی یکی از هشت فعال محیط زیستی است که اوایل بهمن ۱۳۹۶ توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد. عبدالرضا کوهپایه، یکی از بازداشت‌شدگان در اسفند ۹۹ آزاد شد اما سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و مراد طاهباز هنوز در زندان به سر می‌برند. هومن جوکار سال ۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و به اتهام «همکاری با دول خارجی» به هشت سال زندان محکوم شد و تاکنون بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می‌برد. پس از ابتلای پدر و مادر هومن جوکار به کرونا، ۱۴۰۰ تن از فعالان محیط زیست و فعالان اجتماعی در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نوشتند: «شما می‌توانید در این روزها که غم و بیماری بر سر این خانواده آوار شده با موافقت درخواست مرخصی هومن جوکار بعد از ۱۲۸۰ روز، پیش از آنکه خیلی دیر شود امکان حضور به حق او را دست‌کم برای چند روز در کنار خانواده‌اش مهیا کنید». سپیده کاشانی، همسر هومن جوکار پس از ابتلا به کرونا و وخامت حالش به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده است. نیلوفر بیانی، یکی دیگر از فعالان محیط زیست زندانی نیز بنا بر اخبار منتشر شده، به کرونا مبتلا شده است.

۲۸۵ شهر ایران در وضعیت قرمز؛ با مرگ ۴۵۸ بیمار دیگر، آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران از ۹۳ هزار نفر فراتر رفت

بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران، ۴۵۸ بیمار مبتلا به ویروس جدید کرونا در ۲۴ ساعت اخیر در کشور درگذشته‌اند. به این ترتیب، آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران جمعه ۱۵ مرداد از ۹۳ هزار تن فراتر رفت و به ۹۳ هزار و ۸۶ نفر رسید. آمار واقعی از آمار رسمی اعلام‌شده بیشتر است. در ۲۴ ساعت گذشته، همچنین ۳۴ هزار و ۹۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید‌۱۹ در ایران شناسایی شدند. چهار هزار و ۳۸۱ تن از این بیماران بستری شده اند. بنا به آمارها، ایران اکنون شاهد بیشترین میزان بستری بیماران کرونایی از ابتدای ظهور همه‌گیری کروناست. تخت‌های بیمارستانی کفاف پاسخگویی به بیماران را نمی‌دهد. همین امروز جمعه ۱۵ مرداد فرماندار انزلی اعلام کرد که باید بیمارستان صحرایی برای رسیدگی به بیماران کرونایی این شهر ساخته شود. موج پنجم کرونا که به دلیل شیوع سویه دلتا در سرتاسر ایران فراگیر شده، وضعیت ۲۸۵ شهر را قرمز، ۱۱۰ شهر را نارنجی و ۵۳ شهر را زرد کرده است. مقام‌های بهداشتی به دنبال تعطیلی دو هفته‌ای کشور هستند.

گروه طالبان رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های دولت افغانستان را ترور کرد

میر ویس استانکزی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که دواخان مینه‌پال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های دولت این کشور جمعه ۱۵ مرداد / ۶ اوت در کابل ترور شد. این ترور در ناحیه‌ هفتم کابل رخ داد. دواخان مینه‌پال پیش از این به‌عنوان معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان کار می‌کرد و از چند ماه پیش به‌عنوان رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های دولت فعالیت دولتی خود را ادامه داد. گروه طالبان مسوولیت ترور دواخان مینه‌پال را برعهده گرفته است.

خشکسالی از گیلان و مازندران تا جنوب: دام‌ها از تشنگی و گرسنگی جان می‌دهند

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اعلام کرده که در گیلان و مازندران بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بارندگی‌ها کمتر از سال گذشته بوده است. احد وظیفه گفته در همه‌ کشور خطر خشکسالی وجود دارد و فقط مشکل استان‌های جنوبی نیست. به عنوان مثال آذربایجان بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کمبود بارش داشته، اما همین کمبود بارش در کرمانشاه ۵۲ درصد و در چهارمحال ۳۵ درصد بوده است. به گفته رییس مرکز ملی خشکسالی، در خوزستان کاهش بارندگی بیشتر و نزدیک ۵۰ درصد است. و در برخی مناطق مثل سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بارندگی کاهش جدی داشته و حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد کمتر از حد نرمال بوده است. کاهش بارندگی بر کشاورزی، آب شرب و مسائل دیگر اثر می‌گذارد. در مناطقی که سد بزرگ ندارند، مانند گلستان کمبود بارش باعث کمبود آب شرب می‌شود.  احمد وظیفه با اشاره به اینکه تنها آب باعث تغییر اکوسیستم منطقه شمالی کشور نمی‌شود، به جنگل‌زدایی و شستن خاک باارزش اشاره کرده که در بیابانی و خشکسالی مناطق اثر دارد. همچنین در  طول این سال‌ها تغییرات اقلیمی، با افزایش دما بر تبخیرها اثر گذاشته است. در همین رابطه، رئیس شورای تامین دام کشور هم گفته که کمبود آب و علوفه در پی خشکسالی، سلامت دام‌ها را با مشکل مواجه کرده است به نحوی که قصابان «از جگر سوراخ شده دام‌ها از تشنگی و گرسنگی» خبر می‌دهند. منصور پوریان گفته به دلیل خشک شدن مراتع، علوفه کافی برای نگهداری دام‌ها نیست و بسیاری از دامداران به دلیل نبود نقدینگی توان خرید نهاده‌های دامی را ندارند. همچنین خشکسالی منابع آبی در دسترس دامداران که معمولا آب چشمه و قنات‌ها بوده نیز محدود کرده است.  تغذیه ناکافی دام‌ها و گرسنه و تشنه ماندشان بر سلامتی و‌ تولید آن‌ها اثر گذاشته است. همزمان دامپروری و‌ تولید گوشت قرمز به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و رکود بازار مصرف تبدیل به فعالیت اقتصادی زیان‌ده شده است. پوریان رکود بازار گوشت قرمز را ناشی از بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم و‌ کرونا دانست.  به طور معمول میزان مصرف گوشت قرمز در یاران یک میلیون تن و میزان تولید ۸۸۰ هزار تن است، اما اکنون میزان مصرف به نصف یعنی ۵۰۰ هزار تن کاهش یافته و تولید بیش از ۸۸۰ هزار تن است. 

دیدارهای ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) و محمدباقر قالیباف با مقام‌های دیگر کشورها پس از مراسم تحلیف

پس از برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ)، او با نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و هیئت همراه او و همچنین ولادیمیر آندریچنکو، رئیس مجلس نمایندگان بلاروس دیدار و گفت‌وگو کرد. این دو در مراسم تحلیف رئیسی که روز گذشته برگزار شد شرکت داشتند. رئیسی در این دیدارها از تحریم‌های آمریکا انتقاد کرد و آن‌ها را بی‌تأثیر در توسعه و پیشرفت ایران دانست. او از کشورهای دوست جمهوری اسلامی خواست تا در مقابله با تحریم‌ها به ایران کمک کنند. از سوی دیگر محمدباقر قالیباف هم با مقام‌های سیاسی دیگر دیدار کرد. او شامگاه پنج‌شنبه ۱۴ مرداد در دیدار با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان بر گفت وگوی گروه‌های سیاسی در افغانستان و ایجاد صلح در این کشور تأکید کرد و خواهان تقویت روابط تجاری و تعاملات فیمابین با افتتاح بازارچه‌های جدید مرزی و توزیع حقآبه هیرمند شد. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین «دخالت نیروهای بیگانه در افغانستان» را عامل ناامنی در این کشور دانست. رئیس جمهوری افغانستان نیز تداوم جنگ را راه حل مشکل کنونی این کشور ندانست و از گفت‌وگو و مذاکره برای حل مشکلات کنونی استقبال کرد. غنی همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور به‌ویژه در بندر چابهار و رفع موانع صادرات و واردات را بااهمیت دانست. قالیباف با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز دیدار کرد و در این دیدار گفت: «جمهوری اسلامی ایران بر تعهد خود تا آزادی سرزمین‌های اشغالی استوار است و موضوعاتی همچون عادی‌سازی و شناسایی صهیونیست‌ها تأثیری بر عزم ما نخواهد داشت». اسماعیل هنیه نیز از مواضع ایران در مورد فلسطین و «محور مقاومت» قدردانی کرد.

جمعیت ایران تا سال ۱۴۷۹ به ۷۲ میلیون نفر کاهش می‌یابد

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته در صورتی که نرخ باروری پایین‌تر از حد جایگزینی تثبیت شود، با گذشت زمان نرخ رشد جمعیت کمتر می‌شود، به صفر می‌رسد و شروع به منفی شدن می‌کند. محمد جواد محمودی گفته از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۴ در کشور افزایش موالید در حال رخ دادن بوده است، اما پس از سال ۱۳۹۴ به علت خالی‌شدن توان درونی جمعیت، تعداد تولدها با شیب تقریبا تندی شروع به کاهش کرده است، به طوری که در سال ۱۳۹۹ تعداد موالید کشور نسبت به سال ۱۳۹۴ با کاهش بیش از ۲۹ درصدی همراه بوده است.   میزان موالید از حدود ۲۰ در هر هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۴ با کاهشی محسوس به ۱۳.۳ در هر هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۹ به کمترین حد خود در طی ۵۰ سال گذشته رسیده است. رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش‌بینی کرده باتوجه به کاهش تعداد تولدها در سه ماهه اول سال جاری نرخ رشد جمعیت کمتر هم شود. او گفته جمعیت ایران در پایان سال ۱۳۹۹ به حدود ۸۴ میلیون نفر رسیده است و برآوردها نشان می‌دهد که نرخ رشد طبیعی جمعیت در حال حاضر به کمتر از ۱ درصد (۰.۷۳ درصد) رسیده است. به گفته محمودی، سه سناریویی که سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده (پایین، متوسط و بالا) نشان می‌دهد که تا سال ۱۴۲۰ سطح باروری ایران به سطح جانشینی افزایش نخواهد یافت و تعداد و نرخ رشد جمعیت ایران براساس سه سناریوی سازمان ملل بازنگری شده در سال ۲۰۱۷ در هر سه سناریو کاهشی خواهد بود. جمهوری اسلامی در یک دهه گذشته به دستور علی خامنه‌ای دست به بازنگری سیاست‌های جمعیتی خود زده، اما تغییرات فرهنگی در کنار مشکلات اقتصادی و نابسامانی سیاسی باعث شده که تمایل به فرزندآوری در میان ایرانیان کاهش چشمگیری داشته باشد.

دبیر اتحادیه بنکداران غذایی: تقاضا برای خرید برنج به شدت کاهش داشته است

دبیر اتحادیه بنکداران غذایی گفته تقاضا برای برنج به شدت کاهش داشته و با توجه به شرایط حاصل از شیوع موج جدید کرونا بسیاری از مراکز عمده مصرف تعطیل هستند یا کاهش فعالیت داشته‌اند. قاسمعلی حسنی گفته به دلیل کاهش تقاضا برای برنج، تا یک یا دو ماه قبل برنج خارجی را به صورت تحمیلی همراه با روغن می‌فروختند. او گفته: «۱۰ تا ۱۵ روز دیگر فصل برداشت جدید برنج شروع می‌شود و کمبودی در بازار برنج وجود ندارد. اما در بازار دوران رکود و سکون است و انگیزه‌ای برای خرید وجود ندارد.» به گفته دبیر اتحادیه بنکداران غذایی در بخش بنکداری برنج ایرانی در بازه قیمت ۲۷ تا ۳۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و برنج خارجی هم بین ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان است. میزان افزایش قیمت برنج ایرانی از ابتدای سال تاکنون ۱۵ درصد بوده اما برنج خارجی به علت زیاد بودن عرضه و کم بودن تقاضا افزایش قیمت چندانی نداشته است. دبیر اتحادیه بنکداران غذایی در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت روغن بازار گفته با توجه به افزایش ۳۵ درصدی قیمت روغن، عرضه مناسب است اما با وجود اینکه دولت برای شکر قیمت ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان را تصویب کرده است، این کالا ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان بیش از قیمت مصوب در بخش آزاد مانند بنکداری، فروشگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی خرید و فروش می‌شود.