ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری، با تودیع قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد

بنا به گزارش «کولبرنیوز» شنبه ۱۵ مرداد، ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی پس از دو ماه و ۲۴ روز، به طور موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. این فعال کارگری پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت سال جاری در منزل شخصی خود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. ریحانه انصاری‌نژاد که به دلیل ابتلا به آرتریت روماتوئید از درد مفاصل در ناحیه پا و کمر رنج می‌برد، اعلام کرده بود در زندان بیماری او تشدید شده است. این فعال کارگری قرار بود روز سوم خرداد با تودیع قرار وثیقه آزاد شود، اما پس از مخالفت بازجویش، از آزادی او ممانعت شد. در ماه‌های اخیر سرکوب فعالان کارگری و مدافعان حقوق کارگران شدت بیشتری گرفته است و بسیاری از آنها کماکان بدون دسترسی به حقوق قانونی خود در زندان به سر می‌برند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی دست‌کم در سه شهر برگزار شد

روز شنبه ۱۵ مرداد بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه سلسه اعتراضات خیابانی بار دیگر برای پیگیری وضعیت افزایش حقوق‌ خود در برخی شهرهای کشور دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران بازنشسته تامین اجتماعی دست‌کم در سه شهر اراک، اردبیل و اهواز در اعتراض به شرایط معیشتی، محقق نشدن وعده‌های دولت ابراهیم رئیسی در ارتباط با افزایش حقوق، تجمع کردند. در همین ارتباط کانال تلگرام «شورای بازنشستگان ایران» نوشت: «کارگران بازنشسته تامین اجتماعی اهواز علیرغم دستگیری تعدادی از همکاران‌شان در روزهای اخیر مجددا برای پیگیری وضعیت افرایش حقوق خود که حدود پنج ماه مسکوت مانده و دولت عامدانه در راه اجرای مصوبه شورای عالی کار سنگ‌اندازی می‌کند، به خیابان آمدند.» در ویدوئی که از این تجمع منتشر شده است، کارگران بازنشسته تامین اجتماعی اهواز با در دست داشتن پلاکاردهایی از قبیل: «مصوبات شورا اجرا باید گردد»، «معیشت، منزلت، حق مسلم ماست»، «خط فقر بالای ۱۸ میلیون، حقوق ما ۳ میلیون»، «افزایش مستمری طبق نرخ تورم» و با شعار، «کارگر زندانی آزاد باید گرد» خواستار رسیدگی و توجه بیشتر به مطالبات‌شان شدند. مدت‌هاست که بازنشستگان تامین اجتماعی با برگزاری تجمعات اعتراضی در بیشتر شهرها خواستار«اجرای مصوبه شورای عالی کار برای افزایش ۳۸ درصدی حقوق غیرحداقل‌بگیرها و اجرای قانون همسان‌سازی حقوق» هستند، اما در بسیاری از موارد تجمعات اعتراضی بازنشستگان با دخالت و سرکوب نیروهای امنیتی به خشونت، تهدید، احضار و بازداشت بازنشستگان منجر شده است. روز جمعه ۳۱ تیر سال جاری در پی تجمع اعتراضی بازنشستگان در اهواز دوازده تن از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. در ماه‌های اخیر ده‌ها فعال صنفی بازداشت شدند. رضا شهابی و حسن سعیدی از سندیکای شرکت واحد، اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته، چند تن از معلمان شامل رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، اسکندر لطفی، مسعود نیک‌خواه، شعبان محمدی، تعدادی از فعالان کارگری از جمله ریحانه انصاری‌نژاد، آنیشا اسداللهی، کیوان مهتدی و واله زمانی بازداشت شدند و به منظور اعتراف‌گیری اجباری تحت فشار و بازجویی‌های طولانی مدت قرار گرفته‌اند.

رئیس اداره بهزیستی ممسنی، عامل فوت سه فرد دارای معلولیت را «بیماری ریوی و سکته» اعلام کرد

بنا بر گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان ممسنی، پنچشنبه ۱۳ مرداد، مهین تاج‌کراری، رئیس اداره بهزیستی این شهرستان در ارتباط با خبر منتشر شده مبنی بر فوت سه فرد دارای معلولیت در مرکز نگهداری ممسنی گفت: «این خبر شایعه‌ای بیش نیست و تنها ۳ نفر در روزهای ۲۹، ۳٠ و ۳۱ تیرماه سال ۱۴۰۱ در مرکز نگهداری معلولان آقایان که هر سه نفر به دلیل بیماری گوارشی، ریوی و سکته فوت کردند که در گواهی فوت آنها توسط پزشکان قید شده است. و چون مرگ هر سه نفر آنی بوده است حتی یک روز هم در بیمارستان بستری نبودند. دو نفر بالای ۵۰ سال و یک نفر ۴۱ سال سن داشت.» به گفته تاج‌کراری، روز اول مرداد هشت نفر از معلولان مرکز به دلیل بیماری ویروس اسهال به بیمارستان ولی‌عصر شهر نورآباد منتقل شدند و با معاینات انجام شده با تشخیص پزشک نیاز به بستری نداشتند و حتی تست کرونا نیز از آنها گرفته شد که هیچ مشکلی نداشتند و تست همگی منفی بود و از این هشت نفر تنها یک نفر به علت اینکه اکسیژن خون وی پایین‌تر از ۹۰ بود یک شب بستری شد و ۷ نفر دیگر به مرکز برگشتند. «کمپین معلولان» که در زمینه پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت فعالیت می‌کند، چهارشنبه ۱۲ مرداد، از فوت سه فرد دارای معلولیت به علت مسمومیت در مرکز نگهداری «المهدی ممسنی» خبر داد. این کمپین در حساب توییتر خود خبر داد که در این خصوص طی نامه‌ای، خواستار رسیدگی دادستان کل‌ کشور شده است. کمپین معلولان تاکنون بارها موارد نقض حقوق افراد دارای معلولیت و خشونت و بدرفتاری از سوی برخی کارکنان با آنها را رسانه‌ای کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات و وضعیت این افراد شده است. اوایل مرداد سال جاری، حساب کاربری «کمپین معلولان» در توییتر، با انتشار فیلمی از خشونت و بدرفتاری کارکنان مرکز توانبخشی احسان شهر اهواز خبر داده بود.

شناسایی ۵۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در ایران

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش از شناسایی ۵۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و رسیدگی به آن‌ها خبر داده است. اصغر باقرزاده گفته موضوع جاماندگان از تحصیل در دوران کرونا کمی شدت پیدا کرده اما این افراد نه به صورت دائمی بلکه به صورت موقت بازمانده از تحصیل شده‌اند. او در ادامه در مورد دلایل این بازماندگی از تحصیل گفته دلایلی مانند نداشتن اینترنت یا عدم دسترسی به آموزش از راه دور، یا اجبار به کارکردن و… موجب بازماندگی آنها از تحصیل شده است. به گفته باقرزاده بر اساس قانون وقتی این افراد را شناسایی می‌شوند باید به قوه قضاییه هم اعلام شود تا آن‌ها از نظر قضایی پشتیبانی کنند. او گفته از نظر آموزشی نیز آموزش و پرورش موظف است این افراد را به پایه‌ای که جامانده‌اند برساند. در حال حاضر از حدود بیش از ۲۰ هزار مدرسه به عنوان پایگاه تثبیت و یادگیری بچه‌هایی که از تحصیل جامانده‌اند استفاده می‌شود. به طور معمول استان‌های مرزی و نقاط عشایری و محروم تعداد بیشتری از این دست دانش آموزان دارند.

دو نفر به عنوان عوامل نبش قبر مجید عبدالباقی دستگیر شدند

رئیس کل دادگستری اصفهان از دستگیری عوامل نبش قبر مجید عبدالباقی خبر داد. جعفری گفته نبش قبر مجید عبدالباقی در شهرستان دهاقان توسط دو فرد انجام شده است. به گفته او این افراد بعد از نبش قبر به آبادان بازگشتند که پس از شناسایی دستگیر شدند. رئیس کل دادگستری اصفهان در مورد انگیزه این افراد از نبش قبر گفت: «این افراد که با متوفی نسبت فامیلی دارند برای اینکه متوجه شوند آیا جسد دفن شده متعلق به مجید عبدالباقی است یا نه، اقدام به نبش قبر کرده‌اند.» برای این دو نفر به اتهام نبش قبر در دادسرای شهرستان دهاقان پرونده تشکیل شده است. ساختمان متروپل آبادان، دوم خرداد ۱۴۰۱ ریزش کرد و ۴۳ کشته، ۳۷ مصدوم و ۳۸ مفقودی به جا گذاشت. گفته شد حسین عبدالباقی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره هلدینگ عبدالباقی و مالک ساختمان متروپل آبادان هم در میان کشته‌شدگان بوده است. مجید عبدالباقی، برادر حسین عبدالباقی نیز اول مرداد به ضرب گلوله به قتل رسید.