نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#سازمان_حقوق_بشر_ایران: در ماه میلادی گذشته، ۳۸ زندانی در ایران #اعدام شدند

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد که در طی ماه اوت سال جاری میلادی، ۳۸ مورد اعدام در ایران توسط نهاد آمار این سازمان به ثبت رسیده است. از این میان دو نفر در ملأ عام اعدام شدند و حکم ۳۶ تن دیگر در زندان‌های مختلف ایران اجرا شده است. این در حالی است که نهادهای رسمی و رسانه‌های داخل ایران در این ماه تنها اجرای ۱۳ حکم اعدام را اعلام کردند و ۲۵ اعدام دیگر توسط گروه‌های حقوق بشری به تأیید رسیده است. از بین اعدام‌شدگان ماه گذشته، شش زندانی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر»، ۳۰ زندانی با اتهام «قتل عمد» و دو زندانی با اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده بودند. نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران در ماه اوت سال گذشته میلادی اعدام ۲۰ زندانی را ثبت کرده بود. به‌گفته این سازمان، در هفت ماه گذشته دست‌کم ۱۸۵ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. این تعداد در بازه زمانی مشابه در سال گذشته بیش از ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در هفت ماهه نخست سال ۲۰۱۸، ۱۶۵ نفر اعدام شده بودند.

#نتانیاهو در لندن: #بریتانیا باید با #اسرائیل در برابر رژیم ایران همگام باشد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار از لندن، از بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا خواست تا در رویارویی با رژیم ایران، با اسرائیل همگام باشد. او پس از دیدار با جانسون در یک نشست خبری مشترک گفت: «اقدامات رژیم ایران در منطقه [خاورمیانه] یک چالش امنیتی است و باید با تمام امکانات، در برابر آن ایستادگی کرد». او افزود بریتانیا باید با اسرائیل در برابر زیاده‌خواهی‌های رژیم ایران همگام باشد. رسانه‌های بریتانیا نوشته بودند که بوریس جانسون قصد داشت درباره روند صلح اسرائیلی – فلسطینی با نتانیاهو گفت‌وگو کند، اما نخست‌وزیر اسرائیل مسئله اصلی برای امنیت منطقه و جهان را رفتارهای حکومت ایران و اهداف آن دانست. نتانیاهو در لندن با مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، نیز دیدار کرد. او روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۴ شهریور / ۵ سپتامبر پیش از سفر خود به لندن گفته بود «اکنون زمان فشار بیشتر بر ایران است و نه انجام گفت‌وگو». حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران شامگاه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد ایران سومین و آخرین گام در کاهش تعهداتش در برجام را برمی‌دارد و با این‌حال همچنان دو ماه دیگر به پنج کشور باقی‌مانده در برجام برای حصول توافق با ایران فرصت می‌دهد.

حضور #زن در مشاغل مدیریتی: #بوشهر و #گیلان بالاتر از همه، #قم پایین‌تر از همه

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده دولت، کمترین میزان انتصاب مدیران زن در استان قم و بیشترین آن‌ها در استان بوشهر بوده است. پس از بوشهر به ترتیب استان‌های گیلان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، البرز، سمنان و لرستان بیشترین انتصابات مدیران زن را به خود اختصاص داده‌اند. پس از استان قم، استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی و اصفهان نیز کمترین میزان انتصابات را داشته‌اند. این گزارش می‌افزاید مدیران زن در همه سطوح از ۱۳,۷ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۸,۶ درصد در سال ۹۸ افزایش یافته و به طور کل انتصاب مدیران زن طی دو سال اخیر شاهد رشد ۳۶ درصدی بوده است. بنا به این گزارش، مدیران زن در استانداری از ۶,۲ درصد در سال ۹۶ به ۹,۲ درصد در حال حاضر افزایش یافته که رشد ۴۸,۷ درصدی نشان می‌دهد. بر این اساس در مقایسه میان مدیران عالی، میانی و پایه طی دو سال اخیر، در بخش مدیران عالی از ۲,۵ به ۵,۵ درصد، در بخش مدیران میانی از ۶,۹ درصد به ۹,۳ درصد و در بخش مدیران پایه از۱۶,۹ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافته است. این آمار در حالی منتشر می‌شود که دولت‌های حسن روحانی به وجود وعده‌های انتخاباتی از سال ۹۲، هنوز نتوانسته یک وزیر زن در رأس وزارتخانه‌ای منصوب کند.

#‌آتش‌سوزی در بخش وسیعی از #جنگل نخودکار #باغملک #خوزستان ادامه دارد

آتش سوزی در بخش وسیعی از اراضی ملی و جنگل‌های نخود کار باغملک با انبوهی از درختان کهنسال بلوط در شمال شرق خوزستان از سه‌شنبه شب آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. محمد نجاتی‌پور، فرماندار باغملک گفته است که به دلیل گستردگی، صعب العبور بودن محل آتش‌سوزی همچنین پوشش بسیار زیاد مراتع، تا کنون این آتش سوزی مهار نشده است. او از کلیه دوستداران محیط زیست، منابع طبیعی، نیروی مقاومت بسیج، هلال احمر، دهیاران و شوراهای محلی درخواست کرد که به هر نحوی که می‌توانند به کمک عوامل اداری و نیروهای منابع طبیعی شتافته و در خاموش کردن آتش تلاش کنند. همچنین نیروهای مردمی خواستار اعزام بالگرد آب‌پاش و نیروهای ارتش و سپاه برای خاموش کردن آتش شدند. علیرضا امیری، مسئول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان باغملک اعلام کرد که یکی از نیروهای مردمی حاضر در آتش‌سوزی جنگل نخودکار باغملک هنگام فعالیت دچار خفگی ناشی از تنفس دود شد و توسط همراهان برای مداوا به نزدیک‌ترین روستا انتقال داده شد. تابستان امسال نیز چندین آتش‌سوزی در جنگل‌های مال آقا، پتک و ابوالعباس شهرستان باغملک اتفاق افتاد و خسارت بسیاری به پوشش گیاهی و درختان بلوط منطقه وارد کرد. شهرستان باغملک در شرق استان خوزستان قرار دارد و فاصله آن تا اهواز ۱۴۳ کیلومتر است.

#طالبان سرپرست دفتر کمیسیون #حقوق_بشر ولایت #غور #افغانستان را سر بریدند

حبیب‌الله رادمنش، معاون والی غور افغانستان به روزنامه ۸صبح این کشور گفت گروه طالبان، عبدالصمد امیری، سرپرست دفتر کمیسیون حقوق بشر در ولایت غور را سر بریدند. او گفت عبدالصمد امیری از کابل به سمت ولایت غور در حرکت بود که طالبان او را در منطقه جلریز ولایت میدان وردک دستگیر کرد و سر بُرید. به گفته رادمنش، طالبان جنازه امیری را در کنار سر او انداخته بودند. گفته می‌شود که عبدالصمد امیری برای درمان مادر بیمارش به کابل سفر کرده بود. کمیسیون حقوق بشر افغانستان در حال تحقیق درباره این رویداد است. شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان اما گفته که طالبان عبدالصمد امیری را در منطقه جلریز میدان وردک تیرباران کرده است. گروه طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده است. عبدالصمد امیری از پنج سال پیش در ولایت غور در پست‌های مختلف کار کرده بود. منطقه‌ جلریز از بخش‌های ناامن ولایت میدان وردک است و طالبان در این منطقه فعال است.

#رابرت_موگابه، رئیس جمهوری پیشین #زیمبابوه در ۹۵ سالگی درگذشت

رابرت موگابه، رئیس جمهوری پیشین زیمبابوه در ۹۵ سالگی درگذشت. او ۳۷ سال رئیس جمهوری زیمبابوه بود. دوران ریاست جمهوری او در این سال‌ها با نقض حقوق بشر، بحران‌های اقتصادی و تقلب‌های انتخاباتی درآمیخته بود. امرسون منانگاگوا، رئیس جمهوری زیمبابوه با انتشار پیامی در توییتر درگذشت موگابه را تأیید کرده است. منانگاگوا در این پیام از موگابه به عنوان یک آزادیخواه و یکی از طرفداران ملی‌گرایی در آفریقا یاد کرده است. موگابه که از طرفداران سرسخت برنامه هسته‌ای ایران بود و روابط خوبی هم با محمود احمدی‌نژاد داشت، در سال ۲۰۱۵ به ریاست اتحادیه آفریقا انتخاب شد. دو سال بعد اما ارتش او را بازداشت کرد و در حصر خانگی قرار داد. موگابه هم ناگزیر سرانجام پس از ۳۷ سال حکومت بر زیمبابوه، در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۷ (۳۰ آبان ۱۳۹۶) از ریاست جمهوری استعفا کرد.