نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت دادگستری عراق: بیش از ۵۰ هزار «تروریست» در زندان‌ها داریم که نیمی از آن‌ها محکوم به اعدام هستند

احمد لعیبی، سخنگوی وزارت دادگستری عراق به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: «شمار تروریست‌های محکوم در زندان‌های عراق به بیش از ۵۰ هزار نفر می‌رسد که نیمی از آن‌ها محکوم به اعدام هستند.» لعیبی دلیل اجرا نشدن اعدام این زندانیان را «عدم قطعیت حکم» و یا «عدم صدور دستور از سوی ریاست جمهوری» عنوان کرد. سخنگوی وزارت دادگستری عراق افزود: «هر حکمی که قطعیت یابد و دستور آن از سوی ریاست جمهوری صادر شود، اجرا می‌شود اما برای حدود ۹۰ درصد احکام دستور ریاست جمهوری صادر نمی‌شود و یا به قطعیت نمی‌رسند به گونه‌ای که یا تغییراتی در روند تحقیقات حاصل می‌شود و یا حکم مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد که در این صورت پرونده تعلیق می‌شود.» آخرین آمار سازمان عفو بین‌الملل از شمار اعدام‌ها در کشورهای مختلف که یکم اردیبهشت / ۲۱ آوریل سال جاری منتشر شد، نشان می‌دهد که عراق در سال گذشته میلادی با ۴۵ اعدام، پس از چین (چند هزار اعدام ـ نامشخص)، ایران (۲۴۶ اعدام) و مصر (۱۰۷ اعدام)، در رتبه چهارمین کشوراز نظر تعداد اعدام‌ها قرار دارد.

طالبان از جمهوری اسلامی ایران دعوت کردند که در مراسم اعلام دولت جدید افغانستان شرکت کند

یکی از مسئولان طالبان در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که این گروه از ایران، ترکیه، چین، روسیه، پاکستان و قطر برای شرکت در مراسم روز اعلام دولت جدید افغانستان دعوت کرده است. مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره چنین دعوتی اظهار نظر نکرده‌اند. طالبان وعده داده‌اند که در افغانستان یک دولت فراگیر تشکیل خواهند داد. ایران نیز گفته است از یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و گروه‌های افغانستانی، حمایت خواهد کرد. قرار بود جمعه گذشته دولت جدید افغانستان معرفی شود اما این امر همچنان عملی نشده است. برخی می‌گویند درگیری‌های چند روز اخیر در پنجشیر مانع از معرفی دولت طالبان شده است.

ژان پل بلموندو بازیگر نامدار فرانسوی درگذشت

ژان پل بلموندو، بازیگر نقش‌های متفاوت در سینمای فرانسه دوشنبه ۱۵ شهریور / ۶ سپتامبر در سن ۸۸ سالگی درگذشت. میشل گودست، وکیل بلموندو ضمن اعلام این خبر گفت: « او از مدتی پیش بسیار خسته بود و در آرامش درگذشت.» ژان پل بلموندو، ستاره اصلی سینمای فرانسه تا دهه ۱۹۹۰ در آوریل ۱۹۳۳ در محله نویی، در حومه غربی پاریس، به دنیا آمد. پدرش پیکرتراش بود و مادرش رقصنده. او با «موج نو»ی سینمای فرانسه و با فیلم «از نفس افتاده» ساخته ژان لوک گدار مطرح شد و در طول زندگی خود یکی از ستاره‌های برجسته سینمای فرانسه بود. او تقریباً در هر نقشی ظاهر شد، از روشنفکر گوشه‌گیر تا گانگستر ماجراجو، اما بیشتر سینمادوستان او را در قالب جوان پُرشروشوری به یاد می‌آورند که آرام و قرار ندارد. بلموندو حتی به‌دلیل پیشینه ورزشکاری خود به بدلکار نیازی نداشت و صحنه‌های خطرناک را خود بازی می‌کرد. بزرگترین نام‌های هنر هفتم فرانسه در طول نیم قرن با او کار کرده‌اند؛ بازیگرانی همچون بورویل، ژان گابن، لینو ونتورا، آلن دلون، برنارد بلیر، کاترین دونو، فرانسوا دورلیاک، آنا کارینا و فیلمسازانی همچون ژان لوک گدار، فرانسوا تروفو، ویتوریو دسیکا، آلن رنه، ژان پیر ملویل، ژرژ لوتنر، فیلیپ دو بروکا، کلود سوته، کلود للوش و... ژان پل بلموندو در طول زندگی هنری خود هم در سینمای مؤلف ایفای نقش کرد و هم در سینمای تجاری. «آن مرد از ریو»، «ترس بر فراز شهر»، «طغیانگر»، «آلپاگور»، «دستبرد»، «حرفه‌ای»، «تک‌تاز» و «دزد پاریسی» و «مغز» از جمله ۸۰ فیلمی هستند که بلموندو در آن‌ها بازی کرده است. او در بیش از ۳۴ نمایش نیز به روی صحنه رفت. بلموندو در سال ۱۹۸۸، هنگامی که ۳۰ سالگی بازیگری خود را جشن می‌گرفت، جایزه سزار بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «سفرنامه‌ای از یک بچه لوس» ساخته کلود للوش دریافت کرد. جشنواره سینمایی کن در سال ۲۰۱۱ با اهدای یک جایزه افتخاری، از او تجلیل به عمل آورد و جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۱۶ جایزه شیر طلایی خود را به خاطر کارنامه هنری بلموندو به او اهدا کرد.

واژگونی مینی‌بوس حامل کارگران در نیشابور: دو تن کشته و ۱۲ کارگر مصدوم شدند

صبح روز یکشنبه ۱۴ شهریور مینی‌بوسی که کارگران شهرک عطار را به سر کار می‌برد، در پنج کیلومتری محور نیشابور به سبزوار در استان خراسان رضوی واژگون شد. راننده مینی‌بوس در دم جان باخت. یکی از کارگران نیز به علت ضربه به سر و شدت جراحات در بیمارستان فوت کرد. از میان ۱۲ کارگر مصدوم که به بیمارستان انتقال یافتند نیز حال سه تن وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. رئیس پلیس راه نیشابور علت حادثه را نقص فنی اعلام کرد. باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از علی اکبر عرفانی‌مهر رئیس پلیس راه نیشابور نوشت: «پایین بودن مدل مینی‌بوس، شل بودن پیچ‌های چرخ و در نهایت درآمدن چرخ عقب مینی‌بوس این تصادف مرگبار را رقم زده است». حوادث کار منجر به مرگ کارگران رو به افزایش است و مرگ در اثر حوادث جاده‌ای نیز به یکی از عوامل مصدومیت و مرگ کارگران تبدیل شده است. کارفرمایان در نبود هرگونه کنترل ایمنی و بهداشتی، مدام از هزینه کردن حداقل لازم برای تامین امنیت جانی کارگران سرباز می‌زنند. به کارگیری وسائل نقلیه فرسوده و غیراستاندارد برای حمل و نقل کارگران از همین جمله است.

وحید و حبیب افکاری یک سال است در سلول انفرادی محبوس‌اند

وحید و حبیب افکاری، برادران نوید افکاری یک سال است در سلول انفرادی به سر می‌برند. سعید افکاری برادر دیگر نوید، دوشنبه ۱۵ شهریور در تویتی نوشت: «برادرانم هنوز در انفرادی هستند. گزارش پزشکی قانونی جراحات روی پرونده گذاشته نشد و گارد زندان تبرئه شد». نوید افکاری زندانی سیاسی و کشتی‌گیر ۲۷ ساله و برادرش وحید افکاری چند روز پس از اعتراضات مرداد سال ۹۷ در شیراز بازداشت و شکنجه شدند. نوید افکاری شهریور ۱۳۹۹ در زندان عادل اباد شیراز به اتهام قتل یک مامور امنیتی به نام حسن ترکمان اعدام شد. نوید بارها اتهام قتل را رد کرده و آن را پرونده سازی خوانده بود. سه ماه بعد حبیب افکاری برادر سوم نیز بازداشت شد. قوه قضائیه پس از اعدام نوید افکاری و اعتراضات گسترده نسبت به آن، برای جلوگیری از افشاگری برادران نوید افکاری از شکنجه و پرونده‌سازی‌ها، وحید و حبیب را در سلول انفرادی زندانی کرد. حسین افکاری و بهیه نامجو، پدر و مادر نوید، وحید و حبیب افکاری در مهر سال گذشته با ارسال نامه‌ای به قاضی ناظر زندان عادل آباد شیراز به ادامه حبس انفرادی دو فرزندشان و ضرب و شتم و ممنوع الملاقات بودن آن‌ها اعتراض کردند. پدر و مادر این سه برادر و همچنین سعید برادر چهارم بارها از سوی نیروهای امنیتی تهدید شده‌اند. آن‌ها همچنین زمانی که برای اطلاع از وضعیت دو فرزندشان به زندان عادل اباد مراجعه کردند، مورد توهین و ضرب و شتم ماموران قرار گرفتند. ماموران در اقدمی دیگر، گوشی همراه الماه خواهر نوید افکاری را ضبط کردند، اکانت او در اینستاگرام را هک کردند، و اعتراف‌های اجباری نوید افکاری را از حساب شخصی خواهرش پخش کردند. سازمان عفو بین الملل در گزارشی درباره حبس طولانی مدت و شکنجه جسمی و روانی برادران افکاری از جمله نوشت آن‌ها به قتل، تعرض جنسی و آسیب به افراد خانواده‌شان تهدید شده‌اند. سعید افکاری، برادر نوید افکاری زندانی سیاسی اعدام‌شده اعلام کرد که تلفن موبایل خواهرش را امنیتی‌ها ضبط کردند. ده ساعت بعد همه پست‌های الهام افکاری پاک شد و اعتراف‌های اجباری برادرش از حساب شخصی الهام پخش شد. وحید افکاری، برادر بزرگ‌تر نوید بابت اتهام معاونت در محاربه، به ۲۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. حبیب افکاری، برادر بزرگ‌تر این برادران به ۲۷ سال و سه ماه حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. عفو بین‌الملل خواستار انجام تحقیقات فوری و مستقل درباره شکایت‌های مربوط به شکنجه برادران افکاری شده و تأکید کرده است که کلیه افراد مظنون به داشتن مسئولیت کیفری در این رابطه، باید در دادرسی‌های منصفانه و بدون توسل به مجازات اعدام، به دست عدالت سپرده شوند. سعید افکاری به مناسبت گذشت یک سال از زندانی شدن دو برادرش در سلول‌های افرادی بر پنهان کاری و تلاش برای پاک کردن رد پای ضرب وشتم و شکنجه برادرانش توسط مسئولان زندان تاکید کرده است. او نوشته است: «یکسال از روزی که برادرانم را در زندان شکنجه کردند و به انفرادی بردند گذشت. حفاظت زندان فیلم صحنه ضرب و شتم را حتی به قاضی ناظر بر زندان که خواستار دیدن آن شده بود نیز ندادند.»

پیگردهای گسترده در اسرائیل پس از فرار شش زندانی فلسطینی از زندان

مقام‌های اسرائیلی پس از فرار شش زندانی فلسطینی از زندان با تدابیر شدید امنیتی، پیگردهای گسترده‌ای را آغاز کردند. گفته می‌شود که این افراد در ساعت‌های اولیه دوشنبه ۱۵ شهریور / ۶ سپتامبر از زندان جلبوع در شمال اسرائیل از طریق حفر تونل در توالت فرار کردند. در این زندان صدها فلسطینی نگهداری می‌شوند. ظاهراً یکی از کسانی که گریخته زکریا الزبیدی، فرمانده سابق گردان‌های الاقصی، شاخه مسلح جنبش الفتح است و پنج نفر دیگر از اعضای جهاد اسلامی هستند. چهار نفر از این زندانیان فراری به حبس ابد محکوم شده بودند. مأموران امنیتی اسرائیل راه‌های اطراف زندان جلبوع را مسدود و گشت‌های کنترل‌ راه‌اندازی کردند. رادیو ارتش اسرائیل گزارش داد که برای جلوگیری از اقدام مشابه، ۴۰۰ زندانی این زندان را به مکانی دیگر منتقل کرده‌اند. گروه جهاد اسلامی فرار این زندانیان را «اقدامی قهرمانانه» خواند.

ادامه تظاهرات زنان در افغانستان برای تأمین حقوق‌شان؛ این بار در بلخ

روزنامه «۸صبح» افغانستان گزارش داد که شماری از زنان در ولایت بلخ دوشنبه ۱۵ شهریور / ۶ سپتامبر در یک گردهمایی، نگرانی خود از نقض حقوق ابتدایی‌شان را ابراز کرده و از دولت آینده خواستند تا حقوق زنان در زمینه‎های تحصیل، کار، مشارکت سیاسی تا سطح رهبری و آزادی بیان را به‌رسمیت بشناسد. در قطع‌نامه این گردهمایی آمده است که هیچ توسعه پایداری بدون زنان ممکن نیست و دولت آینده باید تعریف واضح از آن‌چه که زنان در چارچوب «شریعت اسلامی» می‌خوانند، ارائه کنند. زنان معترض افزوده‌اند: «پس از سقوط دولت قبلی، آن‌چه بیش از پیش ذهن هر زن افغانستان را آشفته کرده است، نگرانی از دست رفتن حقوق اولیه آن‌ها به‌‌مثابه انسان است.» آن‌ها همچنین خواستار آن شدند که دولت آینده تمام میثاق‌های بین‌المللی، به‌ویژه میثاق بین‌المللی رفع خشونت علیه زنان، میثاق مدنی – سیاسی، اعلامیه جهانی حقوق بشر و منشور سازمان ملل متحد که قبلاً افغانستان به آن پیوسته است را رعایت کند. زنان شرکت‌کننده در این تجمع تأکید کرده‌اند که گردهمایی‌های اعتراضی زنان در پیوند با رعایت حقوق‌شان نباید از سوی افراد وابسته به طالبان به خشونت کشیده شود. «۸صبح» به گزارش‌هایی اشاره کرده مبنی بر این‌که طالبان برخی از خبرنگاران را که برای پوشش این تظاهرات آمده بودند، مورد ضرب‌وشتم قرار داده است. در روزهای اخیر، پس از روی کار آمدن طالبان چندین اعتراض مشابه زنان در ولایت‌های هرات و کابل برگزار شد که در آخرین مورد طالبان اعتراض برخی از فعالان زن در کابل را به خشونت کشاندند.

دولت عراق فقط مرزهای هوایی را به روی زائران اربعین باز گذاشت و تعداد زائران را محدود و مشروط به دریافت ویزا کرد

سازمان حج و زیارت اعلام کرد پیش ثبت‌نام متقاضیان سفر اربعین به عراق را از دوشنبه ۱۵ شهریور آغاز می‌کند و زائران اعزامی را به افرادی محدود کرده که دو دوز واکسن کرونا را تا ۱۹ شهریور تزریق کرده باشند. بنابر اعلام کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور با ورود ۳۰ هزار زائر ایرانی و ۱۰ هزار زائر از کشورهای عربی و سایر کشورها برای شرکت در مراسم اربعین موافقت کرده است. عراق سال گذشته اربعین را به صورت داخلی و بدون زائران خارجی برگزار کرد. دولت عراق تأکید کرده که ورود زائران در اربعین در سال جاری، فقط از طریق مرز هوایی و الزاماً با داشتن تست منفی پی‌سی‌آر که حداکثر ۷۲ ساعت از تاریخ آن گذشته باشد، امکان‌پذیر است. سازمان حج و زیارت نیز از مردم خواسته است با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی، به هیچ وجه به مرزهای زمینی مراجعه نکنند. همچنین فرودگاه بین‌المللی خمینی در اطلاعیه‌ای از زائران ایرانی که قصد دارند در مراسم اربعین شرکت کنند، خواسته است قبل از دریافت ویزای معتبر عراق، برای رزرو بلیت پرواز به این کشور اقدام نکنند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد، تنها شرکتی که مجوز صدور ویزا همزمان با صدور بلیت سفر به عراق را داشت، شرکت هواپیمایی «العراقیه» بود که از ابتدای هفته رسماً صدور ویزا را متوقف کرده است. دفتر نخست‌وزیری عراق نیز مدتی قبل به وزارت کشور عراق اعلام کرد، تنها مرجع ذی‌صلاح که عهده‌دار مسئولیت ورود و خروج زائران و گردشگران خارجی به این کشور است، سازمان گردشگری است. بنابراین، درخواست ورود گروه‌های زیارتی و سیاحتی تنها به سازمان گردشگری زیرمجموعه‌ وزارت فرهنگ عراق محول شده و فقط شرکت‌های گردشگری مجاز و مورد تأیید این سازمان می‌توانند برای ورود و خروج گروه‌های گردشگری و زیارتی اقدام کنند.