ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نصرت‌الله وحدت، بازیگر و کمدین ایرانی در ۹۵ سالگی درگذشت

نصرت‌الله وحدت، بازیگر و کارگردان و کمدین ایرانی سه‌شنبه ۱۵ مهر در ۹۵ سالگی درگذشت. دختر این بازیگر پیش‌کسوت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، خبر مرگ او را در بیمارستان «ایران‌مهر» تهران تأیید کرده است. نصرت‌الله وحدت از پایه‌گذاران تئاتر اصفهان قلمداد می‌شود و در پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در بیش از ۴۰ فیلم به عنوان بازیگر و کارگردان نقش‌آفرینی کرده بود. فیلم عروس فرنگی (۱۳۴۳) به کارگردانی و بازیگری او در جشنواره سینمایی ایران مقام اول را کسب کرد و در جشنواره آسیایی نیز به نخستین فیلم ایرانی برنده جایزه دلفین طلایی بدل شد. عروس فرنگی پوری بنایی را نیز به سینمای ایران معرفی کرد. وحدت پس از انقلاب دیگر در فیلمی نقش نیافرید.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی چهار فعال مدنی حوزه #کارگری را در تهران #بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی صبح سه‌شنبه ۱۵ مهر شبنم آشوری، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه آگاهنامه و الوار قلی‌وند، ندا پیرخضرانیان و آرش جوهری، سه فعال مدنی حوزه کارگری را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) ماموران امنیتی علاوه بر بازداشت شبنم آشوری و الوار قلی‌وند، منزل شخصی آن‌ها را نیز تفتیش و برخی از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ‌شان را ضبط کرده و با خود برده‌اند. دلیل بازداشت، اتهام‌های مطروحه و نهاد بازداشت‌کننده این چهار فعال مشخص نیست. شبنم آشوری، متولد ۱۳۶۶، متاهل و ساکن تهران، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه آگاهنامه است. این دوماهنامه اجتماعی-سیاسی به مسائل و مطالبه‌های کارگران اختصاص دارد. الوار قلی‌وند، ندا پیرخضرانیان و آرش جوهری نیز سه فعال اجتماعی هستند که در حوزه مسائل و مطالبه‌های کارگران فعالیت دارند.

نماینده #مجلس شورای اسلامی: «برخی نمایندگان تحقیق و تفحص‎ را وسیله تسویه حساب شخصی می‌دانند»

محمود احمدی بیغش، نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۱۴ مهر در گفت‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) با بیان این که محمد باقر قالیباف، به عنوان رئیس دوره یازدهم مجلس رویکردی رییس محور دارد گفت که «رویه رییس مجلس دهم (علی لاریجانی) را رییس فعلی با شدت بیشتر دنبال می‌کند.» این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح این ادعای خود گفت که «ده‌ها پیامک و تلفن روزانه از مردم دریافت می‌کنیم که خواستار در دستور کار قرار دادن سوالات و استیضاح‌ها هستند ولی این اتفاق نمی‌افتد؛ برای مثال چندی است که استیضاح وزیر کشور را دنبال می کنیم ولی پیگیری نمی‌شود.» به گفته محمود احمدی بیغش «تحقیق و تفحص‌ها در این چند سال نشان داده که هیچ سودی برای مردم ندارد، بعضی‌ها آن را وسیله تسویه حساب‌های شخصی خود با آن مجموعه قرار می‌دهند. این موضوع فقط هزینه روی دوش مردم و مجلس می‌گذارد و هیچ خیری برای مردم ندارد.» به گفته این عضو دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی «در مجلس دهم، بیش از ۳۰۰ تحقیق و تفحص با هزینه ۵۰ میلیارد تومانی انجام شده است که در کمال تاسف فقط دو تحقیق و تفحص به قوه قضاییه ارسال شده که چیزی از آن بیرون نیامد.» احمدی بیغش پیشنهاد داد نهادی با عنوان «سازمان ملی نظارت» تشکیل شود تا در همه امور کشور از جمله در حوزه‌های سلامت، آموزش، امنیت و معیشت مردم و بر سازمان‌‌هایی چون گمرک، غذا و دارو، شهرداری‌ها، املاک تملیکی و وضع برگزاری کنکورها نظارت کند. نماینده شازند در ادامه مصاحبه با ایرنا خواهان نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز شد. نظارت بر عملکرد نمایندگان پس از ورود به مجلس در سال‌های اخیر همچنین خواست شورای نگهبان نیز بوده است.

پیشنهاد یک فعال سیاسی #اصول‌گرا: #شورای_نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها از خارج دستگاه دروغ‌سنج وارد کند

محمدحسن ‌قدیری‌ ابیانه، فعال سیاسی اصول‌گرا در ارتباط با نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت‌: «شورای نگهبان از خارج دستگاه دروغ‌سنج وارد کند و هر کسی که خواستار حضور در انتخابات ریاست ‌جمهوری شد، پیش دستگاه حرف بزند تا بلکه دروغ‌هایش آشکار شود.» قدیری ابیانه تأکید کرد که نظام جمهوری اسلامی «آرمان‌‌ها و ارزش‌هایی دارد که تحت هیچ شرایطی نباید به آن‌ها بی‌توجه شویم». او همچنین از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران انتقاد کرد و گفت: «اساساً از همان اول باید به نوعی از حضور حسن روحانی جلوگیری می‌شد. به نظر من حضور روحانی در رأس دولت همه‌اش ضرر است و به همین خاطر حتماً باید مثل بنی‌صدر عزل شود تا بیشتر از این به کشور و نظام خسارت نزند.» انتخابات ۱۴۰۰ و تعیین رئیس‌ جمهوری پس از حسن روحانی و چگونگی تعیین کاندیداهای جریان‌های مختلف درون حکومت از بحث‌های این روزهای محافل حکومتی است. در حالی‌که اصلاح‌طلبان خواهان کاهش ردصلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان هستند و با نظارت استصوابی این شورا مسئله دارند، اصول‌گرایان خواهان شدت بخشیدن بر این نوع نظارت هستند.

اعلام وضعیت قرمز شیوع #کرونا در اروپا: تنها چهار کشور آلمان، فنلاند، قبرس و نروژ زیر آستانه هشدار قرار دارند

براساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده از شیوع ویروس جدید کرونا در اروپا، تنها چهار کشور آلمان، فنلاند، قبرس و نروژ در وضعیت قرمز قرار ندارند. مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (ECDC)، آستانه وضعیت قرمز شیوع کوویدـ۱۹ را ابتلای ۲۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر در میانگین زمانی هفت روز اعلام کرده است. آخرین گزارش این مرکز که با تکیه بر آمارهای دوشنبه ۵ اکتبر / ۱۴مهر منتشر شده است خطر ابتلا به کرونا را «بالا» و احتمال ابتلا به کرونا را «بسیار بالا» اعلام کرده است. براساس این گزارش کشورهای آلمان با ۱۸,۴ مورد ابتلا در ۱۰۰ هزار نفر، فنلاند با ۱۵,۵ مورد، قبرس با ۱۴,۶ مورد و نروژ با ۱۳,۹ مورد همچنان زیر این آستانه قرار دارند. همچنین بدترین وضعیت شیوع کرونا در کشورهای جمهوری چک با ۱۶۷,۶ مورد ابتلا در ۱۰۰ هزار نفر، هلند با ۱۴۰,۳ مورد و فرانسه با ۱۲۰,۳ مورد برقرار است.