ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیران خارجه ۱۲ کشور غربی از انتخابات پارلمانی عراق استقبال کردند

وزیران امور خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان، هلند، ایتالیا، سوئد، دانمارک، فنلاند، نروژ، استرالیا، کانادا و نیوزلند با انتشار بیانیه‌ای از آمادگی عراق برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام استقبال کردند. این کشورها در بیانیه خود آورده‌اند: «این انتخابات زودهنگام فرصتی برای رأی‌دهندگان عراقی است تا آینده کشور خود را در حرکت به سمت دموکراسی ترسیم کنند.» به‌گفته این کشورها، هیأت نمایندگی سازمان ملل برای کمک به کمیساریای عالی انتخابات بزرگترین هیأت در نوع خود در جهان است و شمار اعضای آن پنج برابر بیشتر از زمان برگزاری انتخابات عراق در سال ۲۰۱۸ است. ۱۲ کشور غربی افزوده‌اند: «در ۲۱ ژوئن سال ۲۰۲۱ نیز اتحادیه اروپا از نظارت هیأتی جدا از هیأت سازمان ملل بر انتخابات عراق خبر داد و دو هیأت مذکور تیم‌های نظارتی خود را در عراق مستقر کردند که بیانگر تلاشی بین‌المللی با حسن نیت برای پاسخگویی به خواست مردم عراق و تقویت سلامت انتخابات است.» آن‌ها انتخابات پیش روی عراق را فرصتی برای اعمال حق اساسی مردم این کشور «که در تلاش برای اصلاحات با خشونت و دشواری‌ها رو به رو شدند» دانسته و خواهان حاکمیت قانون و سلامت انتخابات شده‌اند. انتخابات پارلمانی عراق یکشنبه آینده ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر برگزار خواهد شد. ۲۴ میلیون عراقی در این انتخابات حق رأی دارند. برخی احزاب و گروه‌های مدنی مانند حزب کمونیست عراق، خانه عراق، و جریان مدنی خواهان تحریم این انتخابات شده‌اند. آن‌ها معتقدند این انتخابات تغییری در وضعیت کنونی عراق نخواهد داد زیرا سلاح و پول گروه‌های شبه‌نظامی در نهایت نتیجه رسمی آن را تعیین می‌کند.

هشدار یونیسف: یک میلیون کودک زیر پنج ‌سال در افغانستان به دلیل سوءتغذیه‌ حاد با خطر مرگ روبه‌رو هستند

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال حاضر سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک زیر پنج ‌سال در افغانستان از سوء تغذیه‌ حاد رنج می‌برند و دست‌کم یک میلیون نفر از آن‌ها در خطر مرگ قرار دارند. به‌گفته یونیسف ۱۴ میلیون نفر در افغانستان هم‌اکنون با ناامنی شدید غذایی روبه‌رو هستند و با نزدیک شدن فصل زمستان، فرصت برای کمک‌رسانی به خانواده‌های افغان که به آب سالم و خدمات بهداشتی و تغذیه دسترسی ندارند، روز به روز تنگ‌تر می‌شود. هرو لودوویک دی لیس، نماینده‌ یونیسف در افغانستان می‌گوید: «هرچه خانواده‌های بیشتری برای یافتن غذا به تقلا می‌افتند، سلامت تغذیه‌ای مادران و نوزادان‌شان نیز روزبه‌روز بدتر می‌شود. نوزادان بیمار می‌شوند و خانواده‌ها کمتر موفق به درمان لازم می‌شوند. شیوع سریع سرخک و اسهال حاد نیز بحران را تشدید می‌کند.» یونیسف گفته است بدون دسترسی مطمئن به آب، غذا و خدمات اولیه بهداشتی و تغذیه، کودکان افغان و خانواده‌های آن‌ها بارِ سال‌ها درگیری و بحران اقتصادی کنونی را بر دوش می‌کشند.

پزشکی قانونی تهران می‌گوید مراجعه برای تغییر جنسیت تا دو برابر افزایش یافته است

مهدی صابری، رئیس بخش معاینات روان‌پزشکی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: «۱۰ یا ۲۰ سال پیش شاید دو یا سه درصد پرونده‌های ما مربوط به درخواست تغییر جنسیت بود، اما امروزه این آمار دو برابر شده است و بین ۵ تا ۶ درصد پرونده‌هایی که به ما ارجاع می‌شود به نوعی در ارتباط با موضوع تغییر جنسیت است.» به‌گفته صابری براساس توافق پزشکی قانونی تهران و دستگاه قضایی، «کسی که تقاضای تغییر جنسیت دارد باید حداقل یک سال دوره‌های مشاوره و ارزیابی روانی و آزمایش‌های لازم روان‌درمانی و... را انجام داده باشد». صابری افزود: «در گذشته ممکن بود فردی به یک روان‌پزشکی مراجعه کند و روان‌پزشک تشخیص اختلال دهد و این فرد با نامه این روان‌پزشک به دادگاه می‌رفت و بعد به پزشکی قانونی معرفی می‌شد و در پزشکی قانونی باید بررسی می‌شد و ما تازه متوجه می‌شدیم که این فرد نیاز به مشاوره‌های بیشتر و دارو درمانی دارد و موافقت نمی‌شد. اما در حال حاضر با روندی که در نظر گرفته‌ایم افرادی که به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند اغلب حداقل یک سال است که این دوره‌ها را طی کرده‌اند و اگر در نهایت به نتیجه نرسیده‌اند و در واقع چاره‌ای جز تغییر جنسیت نداشته باشند به پزشکی قانونی معرفی می‌شوند.» او از موضوع افزایش درخواست تغییر جنسیت ابراز نگرانی کرد و گفت: «مسائل مربوط به تغییر جنسیت به‌گونه‌ای است که افراد دیگر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.» در ایران با وجود جرم‌انگاری همجنس‌گرایی در قوانین، عمل جراحی تغییر جنسیت آزاد است. با این حال تغییر جنسیت در جامعه ایرانی به‌رغم به رسمیت شناخته شدن در قانون همچنان یک تابوست.

ارمنستان حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای جمهوری آذربایجان باز کرد؛ اعلام آمادگی الهام علی‌اف برای مذاکره با ارمنستان در زمینه امضای پیمان صلح

خطوط هوایی جمهوری آذربایجان، آذال با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که چهارشنبه ۶ اکتبر/۱۴ مهر پرواز این خطوط هوایی از مبدا نخجوان با عبور از حریم هوایی ارمنستان به مقصد فرودگاه باکو رسیده است. در این اطلاعیه آمده است: «استفاده از حریم هوایی ارمنستان باعث صرفه‌جویی در میزان هزینه‌ها و سوخت می‌شود. خطوط هوایی آذربایجان از تمام گذرگاه‌های هوایی از جمله حریم‌های هوایی ایران و ارمنستان استفاده خواهد کرد.» جمهوری آذربایجان پیش از این به دلیل بحران قره‌باغ از حریم هوایی ارمنستان استفاده نمی‌کرد. در همان حال الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان هنگام دریافت اعتبارنامه «پیتر میخالکو» سفیر جدید اتحادیه اروپا در باکو گفت: «اکنون مسئله اصلی دوران پس از جنگ و تامین صلح در منطقه است. ما می‌خواهیم این صفحه را ورق بزنیم. این سیاست ماست. ما می‌خواهیم با ارمنستان همسایه خود روابط برقرار کنیم. ما آماده آغاز مذاکرات در زمینه امضای پیمان صلح با ارمنستان ، انجام مرزبندی و رفع انسداد مسیرهای ارتباطی هستیم. این روند تا حدی آغاز شده است.» رئیس جمهوری آذربایجان در ادامه گفت ممکن است در روند گفت‌وگوهای صلح اتحادیه اروپا نیز «مشارکت فعال» داشته باشد. ۹ نوامبر /۱۹ آبان ۹۹، ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه، الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند. طبق توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌ نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

امیرعبداللهیان با لاوروف دیدار و گفت‌وگو کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت سیزدهم که به مسکو سفر کرده، بعد از ظهر چهارشنبه ۶ اکتبر/۱۴ مهر با سرگئی لاوروف همتای روس خود در محل وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. کرملین پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که یکی از موضوعات دیدار و رایزنی وزیران خارجه ایران و روسیه، وضعیت افغانستان از جمله نحوه ارسال کمک‌ها برای بازسازی این کشور است. حسین امیرعبداللهیان در بدو ورود به مسکو گفته بود که علاوه بر افغانستان، مسأله قفقاز و تنش ایران با جمهوری آذربایجان نیز به بحث گذاشته می‌شود: «ما انتظار داریم روسیه نسبت به تغییرات احتمالی در مرزهای کشورها در منطقه واکنش و حساسیت نشان دهد.» قرار است امیرعبداللهیان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو کند. وزیر خارجه ایران همچنین گفت: «دولت ایران آمادگی دارد که جهش جدید و ملموسی در روابط دو کشور ایجاد شود و با توجه به عملگرا بودن روسای جمهور دو کشور، تفاهمنامه و قراردادهایی که در طول این سال‌ها بین دو کشور منعقد شده اجرایی کند، چنان که در بازه کوتاهی شاهد جهش در روابط دو کشور باشیم.» امیرعبداللهیان در ادامه سخنانش افزود: «هنوز زبان مشترکی بین تجار ایرانی و روسی ایجاد نشده است و در همین ارتباط باید فعالیت و کار بیشتری انجام داد.» این نخستین سفر امیرعبداللهیان به مسکو پس از تصدی وزارت امور خارجه است.

علی صالح‌آبادی، اولین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به ریاست بانک مرکزی ایران منصوب شد

رئیس دولت سیزدهم به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و بعد از تصویب هیئت وزیران، علی صالح‌آبادی را به سمت رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد. علی صالح‌آبادی، دانش آموخته دکتری مدیریت مالی دانشگاه تهران است و کارشناسی ارشد خود را هم در همین رشته، از دانشگاه امام صادق اخذ کرده. او اولین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از تصویب قانون بازار اوراق بهادار بود که از سال ۱۳۸۴ تا اواخر سال ۱۳۹۳، به مدت حدود ۱۰ سال، ابتدا مسئولیت دبیرکلی سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران و پس از آن، مسئولیت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را بر عهده داشت. ‌علی صالح آبادی در آذر ۱۳۹۳، یعنی تقریبا اواخر دوره قانونی مسئولیت ۱۰ ساله خود در سازمان بورس و اوراق بهادار، به ریاست هیات مدیره و مدیرعاملی بانک توسعه صادرات منصوب شد. عضویت در شورای فقهی بانک مرکزی با حکم وزیر اقتصاد، رئیس و موسس انجمن مالی اسلامی ایران، عضویت در شورای عالی بورس، عضویت در شورای عالی اصل ۴۴ و ریاست هیات پذیرش بورس‌ها، از جمله سایر مسئولیت‌های صالح آبادی به شمار می‌رود. رئیس دولت سیزدهم پس از انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نقش بانک مرکزی درحفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم بسیار اساسی است، گفت: «بانک مرکزی باید به صورت جدی بر عملکرد بانک‌ها نظارت دقیق و نه نظارت توصیه‌ای داشته باشد.»

راهپیمایی کارگران اعتصابی نیشکر هفت‌تپه در شوش

کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه چهارشنبه ۱۴ مهر در نهمین روز اعتصاب خود، پس از تجمع مقابل فرمانداری شوش، به سمت دادگستری این شهر راهپیمایی کردند. اگرچه دستگاه قضایی حکم خلع ید از کارفرمای خصوص هفت تپه را صادر کرده، اما شرکت همچنان بلاتکلیف است و کارگران در سه ماه اخیر دستمزد دریافت نکرده‌اند. محمد کعب عمیر، نماینده شوش در مجلس یازدهم اخیرا اعلام کرده است در نشست سران قوا با پیشنهاد واگذاری کارخانه به وزارت اقتصاد موافقت شده است. این خبر نیز بدون این که تکذیب شود، مسکوت ماند. کارگران نیشکر هفت‌تپه علاوه بر تعیین وضعیت شرکت، خواستار بازگشت به کار کارگران اخراجی، تمدید قرارداد کارگران فصلی، پایان دادن به تعقیب و آزار فعالان کارگری شرکت و بسته شدن پرونده قضایی فرزانه زیلایی هستند. خانم زیلایی وکالت افتخاری کارگران را بر عهده گرفته است و دستگاه قضایی دفاع او از کارگران را دستاویز تشکیل پرونده برای این وکیل قرار داده است.

طالبان ۳۸ نفر دیگر را به سمت‌های بلندپایه دولتی و نظامی منصوب کردند

طالبان در ادامه تعیین مقامات دولتی و نظامی خود ۳۸ نفر دیگر را در پست‌های مهم معرفی کردند اما همچنان از «همه‌شمول بودن» خبری نیست. معاون سیاسی رئیس الوزرا، سرپرست وزارت شهدا و معلولین، سرپرستان برخی از وزارتخانه‌ها و فرماندهان نظامی شامل این سمت‌های جدید هستند. تمامی کسانی که منصوب شده‌اند از طالبان و نزدیکانشان هستند و بیشتر افرادی که به کار گماشته شده‌اند در بخش نظامی‌اند. کمیسیون فرهنگی دولت طالبان می‌گوید افرادی که به سمت‌های نظامی منصوب شده‌اند تجربه خوب نظامی دارند. طالبان درحالی از تعیین افراد جدید در دولت خود خبر می‌دهند که تا کنون هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به‌رسمیت نشناخته‌ است.

ابراهیم رئیسی دستور احیای جهاد سازندگی را داد

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی به محمد مخبر معاون اول خود دستور داد که در مدت ۲۰ روز ساختارهای احیای جهاد سازندگی را بررسی و تدوین کند. رئیسی گفت «حرکت جهادی» به رغم ادغام جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی، تعطیل نشده است. او افزود احیای جهاد سازندگی «برای رفع ریشه‌ای مشکلات روستاها و مناطق محروم و احیای اقتصاد روستا» انجام می‌شود و «ضعف اقتصاد روستا از عوامل مهم مهاجرت روستاییان و ایجاد حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها» است. ابراهیم رئیسی همچنین گفت: «داشتن روحیه جهادی و انقلابی در بین همه مسئولان و مدیران دولتی، اصل مهم و تأثیرگذار است و همواره باید با جدیت حفظ و تقویت شود.» جهاد سازندگی خردادماه ۱۳۵۸ به فرمان روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران با شعار رسیدگی به مناطق محروم و دورافتاده در ایران تأسیس شد. این نهاد در آذرماه ۱۳۶۲ به وزارت جهاد سازندگی تغییر پیدا کرد و در پی ادغام با وزارت کشاورزی، در دی‌ماه ۱۳۷۹ فعالیت خود را تحت عنوان وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد.

اسناد پاندورا: نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان می‌گوید ثروت خانواده او قانونی است

دراج، یک سازمان خبری لبنانی که در مورد اسناد پاندورا گزارش داده، گفته است که نجیب میقاتی، نخست‌وزیر جدید لبنان، که از ثروتمندان این کشور محسوب می‌شود، صاحب یک شرکت آف‌شور (فرا دریایی) در پاناما به نام Hessvile بوده که از طریق آن ملکی در موناکو به ارزش هفت میلیون یورو (۸,۱ میلیون دلار) خریداری کرده است. نظام‌های مالی آف‌شور به مشتریان خود نوعی امکان پنهان‌کاری مالی ارائه می‌کنند. ثروتمندان از این طریق ثروتشان را تبدیل به قایق تفریحی، هواپیمای خصوصی، آثار هنری، خانه‌های اعیانی و سهام شرکت کرده و از دید بقیه پنهان می‌کنند و مالیات بر درآمد خود را نمی‌پردازند. این نقل و انتقالات مالی به سختی قابل ردیابی هستند. اسناد پاندورا توسط گروهی از روزنامه‌نگاران تحقیقی منتشر شده و نزدیک به ۱۲ میلیون سند مربوط به حدود ۳۵ رهبر سابق و فعلی جهان و بیش از ۱۰۰ میلیاردر را نشان می‌دهند. این اسناد نشان می‌دهد که چگونه سیاستمداران و ثروتمندان به‌شکل غیرقانونی ثروت خود را مخفی کرده و مالیات نپرداخته‌اند. دفتر نجیب میقاتی در بیانیه‌ای گفته که مالکیت اموال از طریق شرکت‌ها یک روش تجاری رایج و قانونی است. در این بیانیه آمده است که ثروت خانواده میقاتی هنگام ثبت شرکت ارتباطات او در لندن در سال ۲۰۰۵ و هنگامی که بعداً با گروه ارتباطات چند ملیتی ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی ادغام شد، مورد بررسی قرار گرفته و میقاتی از آغاز فعالیت سیاسی خود ثروت و دارایی خود را به شورای قانون اساسی لبنان اعلام کرده است. میقاتی ماه گذشته پس از بیش از یک سال بن‌بست سیاسی لبنان که بحران مالی این کشور را تشدید کرد، دولت جدید را تشکیل داد. بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل، بیش از ۷۰ درصد از حدود هفت میلیون نفر جمعیت لبنان اکنون زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور: کمک‌های خارجی پنج درصد از هزینه پناهجویان را پوشش داده است

مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور و نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کمیته اجرایی سالانه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ژنو که با حضور مجازی ١١٩ کشور و کمیسر عالی پناهندگان ملل متحد برگزار شد، گفت: «بی‌جاشدگان و پناهجویان افغانستانی، ایران را با توجه به ویژگی خاص جغرافیایی خود، به‌عنوان مسیری برای عزیمت به سمت کشورهای اروپایی می‌بینند و به همین سبب نیز جمهوری اسلامی ایران تاکنون پذیرای بیش از سه و نیم میلیون تبعه مجاز و غیرمجاز است.» محمودی در ادامه سخنان خود در ژنو جامعه بین‌الملل را به عدم همکاری با ایران متهم کرد و گفت: «برای جلوگیری از ورود آنان [پناهجویان افغانستانی] به کشورهای دیگر با هدف رسیدن به کشورهای اروپایی، متحمل هزینه‌های گزاف و سنگین برخورد با مترددین غیرمجاز مرزی شده و متاسفانه تاکنون همکاری و حمایت لازم با جمهوری اسلامی ایران به عمل نیامده است به‌نحوی که مساعدت‌های بسیار اندک سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای کمک‌کننده طی سال‌های اخیر تنها پنج درصد از هزینه‌ها و نیازهای پناهندگان را پوشش داده است، بنابراین با این شرایط، دیگر امکانی برای پذیرش جمعیت بی‌جاشدگان و آوارگان در ایران وجود ندارد.»

وزیر علوم: آماده بازگشایی تدریجی دانشگاه‌‌ها و موسسات آموزش عالی هستیم، اما نمی‌توانم زمانی دقیق برای شروع آموزش حضوری دانشجویان اعلام ‌کنم

محمد علی زلفی گل، وزیر علوم از آمادگی وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه‌ها خبر داد. زلفی گل در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «ما هنوز منتظریم ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تصمیم بگیرد و این تصمیم را به ما اعلام کند. بنابراین نمی‌توانم زمان دقیق بازگشایی دانشگاه‌ها را اعلام کنم.» وزیر علوم تاکید کرد: «آمادگی این را داریم به‌صورت تدریجی آموزش حضوری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را آغاز کنیم.» به‌سبب همه‌‌گیری ویروس کرونا در ایران آموزش دانشجویان دوره کارشناسی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که فعالیت‌های آموزشی و تئوری دارند از اول مهر سال جاری آموزش‌های خود را به صورت مجازی دنبال می‌کنند. وزیر علوم درباره واکسیناسیون دانشگاهیان و دانشجویان ایرانی گفت: «در حال حاضر واکسیناسیون اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها به اتمام رسیده و ما واکسیناسیون دانشجویان را نیز با سرعت بیشتری آغاز کردیم. امیدوارم با تسریع این روند بتوانیم هرچه زودتر واکسیناسیون دانشجویان را به اتمام برسانیم و دانشجویانی که هر دو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند بتوانند در نهایت در محیط دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند.»