نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آنی ارنو، نویسنده فرانسوی برنده نوبل ادبیات شد

کمیته نوبل پنج‌شنبه ۱۴ مهر / ۶ اکتبر آنی ارنو، نویسنده ۸۲ ساله فرانسوی را به‌خاطر کشف «ریشه‌ها، بیگانگی‌ها و محدودیت‌های جمعی حافظه شخصی» در آثارش، برنده نوبل ادبیات کرد. کمیته نوبل همچنین از «شهامت و تیزهوشی واقع‌گرایانه» آنی ارنو تقدیر کرده است. آنی ارنو پس از دریافت نوبل ادبیات در تلویزیون سوئد گفت بردن چنین جایزه‌ای «افتخاری بسیار بزرگ» و «پرمسئولیت» است. او شانزدهمین شخصیت فرانسوی و هفدهمین زن است که از سال ۱۹۰۱ این جایزه را دریافت می‌کند. آخرین فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات، پاتریک مودیانو بود که در سال ۲۰۱۴ برنده این جایزه شد. آنی ارنو در آثاری که اساساً خودزندگی‌نامه‌نویسی‌اند، تصویری از صمیمیت یک زن را در کنار تحولات جامعه فرانسه در دوره پس از جنگ تکامل بخشیده است. این استاد ادبیات در دانشگاه سرگی-پونتوا حدود ۲۰ داستان نوشته است که در آن‌ها وزن سلطه طبقاتی و شور عاشقانه مشهودند؛ دو موضوعی که خط اصلی داستان‌های او را به‌عنوان زنی که از ریشه‌های محبوب خود بریده شده، مشخص می‌کنند. آنی ارنو در طول دوران نویسندگی خود جوایزی متعددی دریافت کرده است. آخرین آن به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد که او برنده جایزه «فورمنتور» و جایزه آکادمی برلین شد. در سال ۱۹۸۴ نیز با کتاب «جایگاه»، جایزه «رنودو» و جایزه «مایه ـ لاتور ـ لاندری» را از آکادمی فرانسه دریافت کرد. از این نویسنده آثار بسیاری در ایران ترجمه و منتشر شده ‌است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «جایگاه»، «سال‌ها»، «یک زن» و «شرم» اشاره کرد. ژان لوک ملانشون، رهبر چپ‌گرای حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» درباره جایزه نوبل آنی ارنو نوشت: «اشک شوق بر دیدگان‌مان نشست. نوشته‌های او به زبان ظریفی با دنیا سخن می‌گویند که زبان پول نیست.» روزلین باشلو، وزیر پیشین فرهنگ فرانسه نیز از این موفقیت ابراز خوشحالی کرد و آنی ارنو را نویسنده‌ای دانست که آثاری «قدرتمند و تکان‌دهنده» خلق کرده است. سال گذشته عبدالرزاق گورنا، نویسنده تانزانیایی به‌عنوان برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ برگزیده شد.

ظرف ۲ هفته گذشته خودروهای تولید داخل ۵ تا ۱۰ میلیون تومان گران‌تر شدند

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو از افزایش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودروی تولید ایران در دو هفته گذشته خبر داد. او به خبرگزاری ایلنا گفت «تولید خودرو پراید متوقف شده است و پرایدهای موجود در بازار تولید ۹۶ به بعد هستند؛ پراید ۱۳۱ حدود ۱۸۷ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۲۰۸ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود؛ همچنین ۲۰۶ تیپ دو ۲ هفته پیش حدود ۲۹۸ میلیون تومان بود اما قیمت این خودرو امروز در بازار به حدود ۳۰۹ میلیون تومان رسیده است.» این فعال بازار خودرو گفت که اکنون یک شکاف ۱۰۰ درصدی میان قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد وجود دارد که ناشی از ناترازی عرضه و تقاضا است.

رئیس جمهوری آلمان: رژیم تهران باید خشونت علیه معترضان را متوقف کند

فرانک ـ والتر اشتاینمایر، رئیس جمهوری آلمان از رژیم ایران خواست به خشونت‌ها علیه تظاهرکنندگان ضدحکومتی پایان دهد. اشتاین‌مایر این سخنان را پیش از دیدار با دیگر سران کشورهای اروپایی در والتا پایتخت مالت بیان کرد. او با بیان این‌که «زنانی که در ایران برای حقوق خود می‌جنگند شایسته احترامند»، اعلام کرد که در نشست گروه موسوم به آرایولوس به وضعیت ایران خواهد پرداخت. او گفت: «زمانی‌که نیروهای امنیتی خشونت زیادی علیه جوانان و به‌ویژه زنان اعمال می‌کنند، ما نمی‌توانیم بی‌اعتنا باشیم.» گروه آرایولوس متشکل از ۱۶ رهبر غیراجرایی در اتحادیه اروپا است. این گروه در سال ۲۰۰۳ در شهر آرایولوس پرتغال تشکیل شد و هر سال نشستی برگزار می‌کند. در حال حاضر سران غیراجرایی بلغارستان، آلمان، استونی، فنلاند، یونان، ایرلند، ایتالیا، کرواسی، لتونی، مالت، اتریش، لهستان، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و مجارستان اعضای این گروه هستند.

گروه هکری آنانیموس بر روی ۴۸ شبکه ماهواره‌ای جمهوری اسلامی پارازیت انداخت

شامگاه گذشته، چهارشنبه ۱۳ مهر / ۵ اکتبر در پخش ۴۸ شبکه تلویزیونی و رادیویی جمهوری اسلامی بر روی ماهواره اینتل‌ست اختلال ایجاد شد. گروه‌ هکری آنانیموس که در روزهای اخیر بارها وب‌سایت‌های نهادهای حکومتی ایران را هک کرده بود مسئولیت اختلال بر روی شبکه‌های جمهوری اسلامی را پذیرفت و اعلام کرد تا زمانی که پارازیت‌های‌ جمهوری اسلامی بر روی شبکه‌های فارسی‌زبان خارج کشور ادامه یابد، به ارسال پارازیت روی شبکه‌های جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد. جمهوری اسلامی در چند روز گذشته ارسال پارازیت و ایجاد اختلال در امواج شبکه‌های فارسی‌زبان خارج کشور را تشدید کرده است. به‌دلیل شدت این پارازیت‌ها، دریافت امواج توسط گیرنده‌ها در داخل ایران به‌شدت مختل شده و کاربران و مخاطبان این شبکه‌ها با مشکل رو‌به‌رو شده‌اند.

دوازده ناشر ایرانی در تبعید خواهان نافرمانی مدنی، تداوم حضور مردم در خیابان‌ها و مقاومت نویسندگان و ناشران ایرانی در برابر سانسور و خودسانسوری شدند

دوازده ناشر ایرانی در تبعید با انتشار بیانیه‌ای از همه مردم خواستند «با نافرمانی مدنی، اعتصاب و حضور در خیابان، بساط جهل و سیاه‌اندیشی را از فرهنگ ایران‌زمین جمع کنند.» این ناشران در بیانیه خود نوشته‌اند که «قیام مردمی علیه وضعیت موجود بیش از پیش به نقطه برگشت‌ناپذیر» رسیده و اعتصابات سراسری و اعتراضات جاری «نویدبخش تحولاتی عظیم و بنیادین در کشور» است. این بیانیه را نشر آفتاب در نروژ، انتشارات ارزان و انتشارات باران در سوئد، نشر استورنوس و انتشارات فروغ در آلمان، نشر بامداد و شهروند در تورنتو، نشر دنا، هلند، انتشارات ساتراپ در لندن، شرکت کتاب در آمریکا امضا کرده‌اند. این ناشران یادآوری کردند که «چشمان مهسا و همه دختران و پسران نوجوان و جوان کتک‌خورده و در خون غلطیده ایران و دانشجویان و همه انسان‌های آزادی‌خواه به دستان توانمند همه‌ی مردم ایران است تا با نافرمانی مدنی، اعتصاب و حضور در خیابان، بساط جهل و سیاه‌اندیشی را از فرهنگ ایران‌زمین جمع کنند.» ناشران تبعیدی ایرانی سپس خطاب به نویسندگان و ناشران مقیم ایران نوشته‌اند: «تجربه چهل‌وسه سال گذشته نشان داده رژیم ضدفرهنگ جمهوری اسلامی هیچ خواسته‌ای (از جمله برداشتن ممیزی و سانسور) را برنمی‌تابد. بنابراین همان‌گونه که در شرایط کنونی مردم از نظام و قوانین آن عبور کرده‌اند، بر نویسندگان و ناشران ایرانی است که به هر وسیله‌ای که می‌توانند خودسانسوری و سانسور را نادیده بگیرند و در کنار دفاع از جنبش آزادی‌خواهانه زنان و مردان ایران، به عادی‌سازی نشر بدون ممیزی و مجوز یاری رسانند.»

حمله به مهدکودکی در تایلند، ۳۴ نفر از جمله ۲۲ کودک کشته شدند

مقامات پلیس در تایلند می‌گویند یک افسر سابق پلیس حداقل ۳۴ نفر را در یک مهد کودک در تایلند کشته است. گفته می‌شود دست‌کم ۲۲ کودک در میان کشته‌شدگان این رویداد در « نونگ بوآ لامفو » در شمال شرق تایلند هستند. روزنامه بانکوک پست پنج‌شنبه ۱۴ مهر / ۶ اکتبر به نقل از تورساک سوکویمول، معاون رئیس پلیس، این کشور کشته‌شدن این ۲۲ کودک را تأیید کرد. گفته می‌شود عامل این جنایت به سلاح گرم و چاقو مسلح بوده و به زور وارد ساختمان مهد‌ کودک شده است. سپس او بلافاصله آتش گشود و افراد زیادی را کشت. به‌گفته پلیس، مهاجم، یک افسر سابق پلیس بود و به خود و خانواده‌اش هم شلیک کرده است. مهاجم در زمانی به مهد کودک یورش برد که ساعت خواب کودکان بود و به همین دلیل آمار کودکان کشته شده بسیار زیاد است. گفته شده است که این افسر سابق پلیس اعتیاد به مواد مخدر داشته و به همین دلیل از کارش اخراج شده بود. انگیزه او از این اقدام هم مشخص نیست. اگرچه بسیاری از تایلندی‌ها اسلحه دارند، تیراندازی‌های دسته‌جمعی در این کشور نادر است. در سال ۲۰۲۰ هم، یک سرباز در تیراندازی دست‌کم ۲۹ نفر را کشت و ۵۷ نفر را مجروح کرد. انگیزه مهاجم در آن رویداد هم یک معامله ناکام املاک و مستغلات عنوان شد.

رئیس سازمان زندان‌ها می‌گوید افرادی که در اعتراضات سراسری نقش اصلی را داشته‌اند آزاد نخواهند شد

غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها درباره بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری جاری در کشور گفت: «افرادی که نقش اصلی و سازمان‌یافته اغتشاشات اخیر را داشته‌اند، آزاد نخواهند شد.» مسئولان حکومتی تلاش می‌کنند جنبش «زن، زندگی، آزادی» را «اغتشاش» بنامند و فعالان شرکت‌کننده در آن را «اغتشاشگر». غلامعلی محمدی افزود: «حدود نیمی از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر از زندان‌ها آزاد شده‌اند.» با این حال او آماری در این زمینه ارائه نداد. سازمان حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۱۲ مهر در آخرین آمار خود از قربانیان سرکوب‌های حکومتی اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری به دست‌کم ۱۵۴ نفر رسیده است. عفو بین‌الملل تا روز جمعه ۸ مهر / ۳۰ سپتامبر شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری را دست‌کم ۵۲ نفر اعلام کرده بود. در سه هفته اخیر صدها نفر نیز بازداشت شده‌اند که هنوز آمار آن مشخص نیست.

به نسبت پارسال، سدهای تهران ۸۹ میلیون متر مکعب کمتر آب دارند

علیرضا ارسطویی، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در مورد تامین آب شرب شهر تهران برای پاییز امسال اظهار نگرانی کرد و گفت که مخازن سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال گذشته، ۸۹ میلیون متر مکعب کمتر آب دارند. ارسطویی به خبرگزاری دولتی ایسنا گفت که از ابتدای مهرماه وارد سومین سال تنش آبی پیاپی شده‌ایم و «حجم مخازن در پایان شهریور ماه ۴۱۴ میلیون مترمکعب بوده و در شهریور سال ۱۴۰۰ این عدد معادل ۵۰۳ میلیون مترمکعب ثبت شده است که اختلاف آن حدود ۸۹ میلیون مترمکعب کسری مخزن را نشان می دهد، بدین معنا که از یک سال پر تنش آبی با کسری قابل توجه مخازن سدها وارد سال آبی جدید شده‌ایم.» او در مورد وضعیت بارش‌ها در حوضه آبریز تخران هم گفت که «در انتهای سال آبی ۱۴۰۱ _۱۴۰۰میزان بارش ها ۲۰۷.۵ میلی متر بارندگی ثبت شده است. در متوسط بلند مدت میزان بارش ها به طور میانگین ۲۸۱ میلی متر ثبت شده که در مقایسه با سال آبی گذشته ۲۵ درصد و نسبت به متوسط بلند مدت ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.» این مقام وزارت نیرو در ایران گفت که تمام سدهای تهران به‌ویژه در شرق با کاهش ورودی مخازن سدها مواجه هستند و در مجموع شرایط برای هر پنج سد تهران زیر حد نرمال و کمتر از میانگین است.» سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو آب تهران را تامین می‌کنند و به گفته این مقام وزارت نیرو همه آن‌ها به نسبت سال گذشته چندین میلیون متر مکعب آب کمتری را پشت خودشان ذخیره کرده‌اند. وزارت نیروی ایران می‌گوید که چشم‌انداز تغییر وضعیت هم فعلا وجود ندارد و «پیش‌بینی‌ بارش‌ها نیز تا نیمه دوم آذر ماه کمتر از میانگین و زیرنرمال است.»

تداوم بی‌خبری از وضعیت بازداشت‌شدگان؛ خانواده لیلا میرغفاری، فعال مدنی در بی‌خبری به‌سر می‌برند

بی‌خبری از وضعیت لیلا میرغفاری، فعال مدنی منجر به افزایش نگرانی‌های خانواده او در مورد سرنوشت فرزندشان شده است. نیروهای امنیتی لیلا میرغفاری را پنج‌شنبه گذشته ۷ مهرماه بازداشت کردند. یک منبع آگاه، به هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گفته است: «لیلا پنج‌شنبه هفته گذشته در تماسی با یکی از نزدیکان خود، از حضور مأموران در مقابل منزل‌اش خبر داده بود. از آن زمان تاکنون هیچ اطلاعی در مورد محل نگهداری او حاصل نشده است.» تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این فعال مدنی نیز اطلاعی در دست نیست. پیشتر لیلا میرغفاری، در تاریخ ۲۵ شهریور امسال، در جریان اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، در مقابل بیمارستان کسری همراه با ضرب‌وشتم بازداشت و به پلیس امنیت تهران منتقل شده بود. او روز یکشنبه ۲۸ شهریور با سپردن وثیقه آزاد شد. لیلا میرغفاری پس از آن در ویدئویی که از خود منتشر کرد به برخوردهای خشونت‌آمیز مأموران با شهروندان بازداشتی اشاره کرده بود. این فعال مدنی پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌هایش بازداشت و زندانی شده بود. لیلا میرغفاری پیش از این در مهرماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و پس از ۶ روز به زندان قرچک ورامین منتقل شد. او ۱۳ آذرماه ۹۸ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در بهمن‌ماه همان سال توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیناً تأیید شد.