ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اینفانتینو رئیس #فدراسیون_جهانی_فوتبال به ایران می‌رود تا با زنان به تماشای فوتبال بنشیند

جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که قصد دارد به‌زودی به ایران برود و در کنار تماشاگران زن در ورزشگاه از نزدیک یکی از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران را تماشا کند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که یک هیئت نمایندگی نیز از سوی فیفا به‌زودی به ایران خواهد رفت تا تدارکات سفر جیانی اینفانتینو را فراهم سازد. بنا به این گزارش، فیفا می‌خواهد مطمئن شود که حضور زنان ایران در ورزشگاه‌ها دایمی خواهد بود و عقب‌نشینی در این زمینه صورت نخواهد گرفت. فیفا پس از مرگ سحر خدایاری (دختر آبی) و تشدید اعتراضات علیه ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال در ایران، هیئتی را برای بازدید از ورزشگاه آزادی به تهران اعزام کرد. این هیئت پس از بازگشت از تهران، ۳۰ شهریور / ۲۱ سپتامبر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد استادیوم آزادی آمادگی پذیرش بدون محدودیت زنان را برای مسابقه تیم‌های ملی ایران و کامبوج دارد و زنان ایرانی باید اجازه ورود به استادیوم‌های فوتبال را داشته باشند. این مسابقه با حضور گروه معدودی از زنان برگزار شد اما هنوز زنان اجازه دیدن مسابقات داخلی فوتبال ایران در ورزشگاه‌ها را ندارند.

دادستانی #سوئد یک تبعه عراقی را به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادستانی سوئد یک تبعه عراقی را به اتهام جاسوسی برای نهادهای اطلاعاتی ایران بازداشت کرد. بر اساس این گزارش، دادستانی سوئد چهارشنبه ۶ نوامبر/ ۱۵ آبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این تبعه ۴۶ ساله عراقی به بهانه اینکه قصد دارد گزارش‌هایی را در سایت‌های نزدیک به گروه الاحوازیه منتشر کند، به اعضا و طرفداران این گروه نزدیک شده و در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ اطلاعات مربوط به اعضا و طرفداران «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» (الاحوازیه)، از جمله فیلم‌هایی از نشست‌های این گروه و یا تجمعات آن‌ها را در اختیار نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار داده است. ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ در جریان برگزاری رژه نیروهای مسلح در اهواز، چند فرد مسلح مراسم رژه را به رگبار بستند. تعداد کشته‌شدگان ۲۵ نفر و مجروحان این حادثه بین ۶۵ تا ۷۰ نفر اعلام شد. گروه الاحوازیه ابتدا مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده گرفت اما بعد از آنکه داعش اعلام کرد مسئول حمله به رژه نیروهای مسلح است، الاحوازیه این مسئولیت را پس گرفت. سپاه پاسداران ۹ مهر آن سال با شش فروند موشک بالستیک میان‌برد مقر طراحان اصلی این حمله تروریستی در دیرالزور در شرق سوریه را هدف قرار داد.

#اردوغان اعلام کرد ترکیه همسر #ابوبکر_البغدادی را هم بازداشت کرده است

۱۰ روز پس از کشته شدن سرکرده گروه داعش، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد نیروهای امنیتی این کشور همسر ابوبکر البغدادی را هم بازداشت کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان چهارشنبه ۶ نوامبر/ ۱۵ آبان در سخنانی در دانشگاه آنکارا گفت: «ابوبکر البغدادی در یک تونل خودکشی کرد. ما همسر او را در سوریه گرفته‌ایم اما صدای آن را درنیاوردیم. من برای اولین بار است که بازداشت همسر او را اعلام می‌کنم. ما خواهر و شوهر خواهر او را هم گرفته‌ایم.» البغدادی شنبه ۲۶ اکتبر در جریان حمله کماندوهای آمریکایی به محل اختفای او در استان ادلب در شمال غربی سوریه با جلیقه انفجاری خودکشی کرد. فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات دولت ترکیه روز گذشته بازداشت رسمیه عوض، خواهر ابوبکر البغدادی را در شهر اعزاز در شمال سوریه تأیید کرده بود. این شهر تحت کنترل نیروهای ترکیه است.

#فریده_غیرت وکیل دادگستری: حذف زندان از #مهریه خلاف قانون است

فریده غیرت، وکیل دادگستری در ایران درباره طرح «حذف زندان از مهریه» گفت: «بدهکاران مهریه مانند بقیه بدهکاران و مدیونین هستند و این موضوع که مدیونین مهریه را مستثنی کنند و مجازات زندان حذف شود، خلاف قانون است و به حقوق زنان لطمه می‌زند». پیش از این، حسن نوروزی نماینده مجلس شورای اسلامی در یکم آبان‌ماه جاری اعلام کرده بود که در قوانین مصوب مجلس پشتوانه کیفری از طلاق برداشته شده و زندان برای مهریه حذف شده است. طبق این طرح، مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند، حتی برای مهریه یک سکه هم به زندان نمی‌روند؛ اما در همان روز محمد کاظمی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس این موضوع را تکذیب کرد. فریده غیرت افزود: «مسئله مطالبات و نحوه وصول مطالبات، طبق قانون تعیین و مشخص شده است. اگر شخصی بدهکار باشد و نتواند بدهی‌اش را پرداخت کند، طبق قوانین کشور ما برای او زندان تعیین کرده‌اند. (...) آن‌چه را که زوجین توافق کردند و قرارداد بستند و در سند رسمی تعیین و تنظیم شده است، مرد متعهد به پرداخت آن است و این‌که از مجازات قانونی، مردان را معاف کنند، به حقوق طرف مقابل لطمه می‌زند». به‌گفته این وکیل دادگستری «مهریه تنها حقی است که زنان دارند و اگر جوانی زیر بار مهریه سنگین می‌رود و تعهد به پرداخت می‌کند و توانایی پرداخت را ندارد، باید به او متذکر شویم».

#حوثی‌ها توافق دولت #یمن و جدایی‌طلبان جنوب این کشور را «غیریمنی» خواندند

محمدعلی الحوثی از رهبران شیعیان حوثیِ مورد حمایت ایران در یمن، در واکنش به امضای توافق صلح ریاض میان دولت یمن و «شورای انتقالی جنوب» آن را «غیریمنی» خواند. الحوثی در توئیتر نوشت: «این توافق با این‌که به یمنی‌ها مربوط نمی‌شود، به‌دلیل این‌که دو طرف آن از مزدوران ائتلاف سعودی هستند، بر عدم مشروعیت متجاوزان به یمن و کشتار و محاصره مردم تأکید می‌کند». الحوثی نوشته است که «ائتلاف سعودی اقدام به تحمیل امضای این توافق به کسانی کرد که هیچ اراده‌ای از خود نداشتند و آن را یک دستاورد برای توقف جنگ در یمن قلمداد کرد». روز گذشته، سه‌شنبه ۱۴ آبان / ۵ نوامبر، دولت یمن مورد حمایت عربستان سعودی توافق‌نامه‌ای با جدایی‌طلبان موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» که امارات متحده عربی از آن‌ها پشتیبانی می‌کند امضا کرد. این توافق‌نامه با هدف پایان دادن به درگیری جنگ داخلی امضا شد و تقسیم قدرت در جنوب یمن را ملزم و شماری از وزارتخانه‌ها را به «شورای انتقالی» واگذار می‌کند. سازمان ملل از این توافق استقبال کرد.

گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در سایت #فردو آغاز شد

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، صبح چهارشنبه ۱۵ آبان گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در سایت فردو با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شد. بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای کاهش تعهدات ایران در برجام و در اجرای دستور ریاست جمهوری یک مخزن (سیلندر) ۲۸۰۰ کیلویی که حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم (uf6) است تحت نظارت بازرسان آژانس بین اللملی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن (نطنز) به مجتمع غنی سازی شهید دکتر علیمحمدی (فردو) در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت. به گفته علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از چهارشنبه ۱۵ آبان در تأسیسات هسته‌ای فردو، غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۵ درصد و همچنین غنی‌سازی ایزوتوپ‌های پایدار آغاز می‌شود. بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران متعهد شده بود از این مرکز برای تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار استفاده کند و در آن غنی‌سازی اورانیوم انجام نشود.

#محمد_جواد_لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه: #حقوق_بشر باید بر اساس فرهنگ کشورها باشد، استراتژی ما ارتقای حقوق بشر بر اساس عقلانیت اسلامی است

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی عصر سه‌شنبه ۵ نوامبر/ ۱۴ آبان در جلسه‌ای با سفیران سازمان همکاری اسلامی در محل سازمان ملل متحد که به ریاست پاکستان برگزار شد گفت «حقوق بشر باید بر اساس فرهنگ کشورها و مبتنی بر حقوق مردمان بومی باشد. غربیان این مهم را بد می‌دانند و معتقدند که حقوق بشر اگر سکولار و لیبرال نباشد، اساساً حقوق بشر نیست. لیکن استراتژی ما ارتقای حقوق بشر براساس عقلانیت اسلامی است.» بر همین اساس، لاریجانی در ادامه سخنانش در این نشست،از تلاش سازمان همکاری اسلامی برای سکولار کردن اسناد بالادستی انتقاد کرد و خواهان تطبیق این اسناد بر اساس آموزه‌های شریعت اسلام شد.

#اوپک: #درآمد_نفتی_ایران در سال ۲۰۱۸، ۶۰ میلیارد دلار بود

سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) در جدیدترین گزارش خود از چشم انداز بازار جهانی نفت میزان درآمد‌های نفتی ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی را ۶۰,۲ میلیارد دلار برآورد کرد. بر اساس این گزارش، در سال گذشته میلادی درآمد نفتی، ۱۴,۴ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل داده است. همچنین سهم نفت از کل درآمد‌های صادراتی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۶ درصد تخمین زده شده است. بر اساس گزارش اوپک ایران در میان ۱۴ کشور عضو طی سال ۲۰۱۸، پس از کشور‌های اکوادور و نیجریه کمترین سهم را از درآمد‌های نفتی داشته است. مجموع درآمد‌های نفتی ۱۴ کشور عضو اوپک در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۴۸,۷ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال قبل از آن ۱۲۴ میلیارد دلاری کاهش یافته است.

#علی_مطهری: ترویج #چندهمسری جایز نیست

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی از چندهمسری دفاع کرد اما ترویج آن را جایز ندانست. مطهری در دفاع از چندهمسری، ایران را با آلمان بعد از جنگ مقایسه کرد و گفت: «در جامعه‌ای که سه میلیون زن آماده ازدواج بیشتر از مردان دارد چه باید کرد؟ نمی‌توانیم بگویم که آنها ازدواج نکنند. حق تأهل، حق اجتماعی و الهی آنها است و هیچ راهی هم غیر از این وجود ندارد و اینکه بگوییم دولت اداره آنها را به عهده بگیرد درست نیست.» مؤسسه‌ای در قم به نام «حیات حسنی» مدرسه‌ای در تهران و اصفهان برای آموزش چند همسری به راه انداخته و با استفاده غیرمجاز از چهار طرح امین دریانورد تصویری برای ترویج چند همسری و تبلیغ این کارگاه آموزشی در تهران مونتاژ و در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده منتشر کرده است. محمد مهدی تندگویان، معاون وزیر ورزش دوشنبه ۱۳ آبان گفته بود فرهنگ ایرانی پذیرای چندهمسری نیست. علی مطهری نیز با اشاره به فعالیت طلبه‌های قم در موسسه «حیات حسنی» گفت: «موضوع این نیست که بخواهیم این مسله را ترویج کنیم و از همه بخواهیم این کار را انجام دهند. این مسئله ترویج‌بردار نیست.»

معاون وزیر خارجه #کویت: #عربستان و #بحرین نامه‌های روحانی را بی‌پاسخ گذاشتند

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا) خالد جارالله، معاون وزیر خارجه کویت اعلام کرد کشورش نامه‌های حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی درباره صلح در منطقه خلیج فارس را به عربستان سعودی و بحرین منتقل کرده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت ارسال دو نامه روحانی به عربستان و بحرین و دعوت از این کشورها برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس را تأیید کرده است. جارالله گفت: «کویت این پیام‌ها را به برادران سعودی و بحرینی فرستاده اما تاکنون پاسخی در خصوص این موضوع دریافت نکرده است.» روحانی در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل طرح «ابتکار صلح هرمز» را به عنوان بدیلی برای ائتلاف دریایی آمریکا برای تأمین ناوبری در خلیج فارس پیشنهاد داده بود. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) شامگاه گذشته در توییتر تصاویری از صف‌آرایی کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و شرکایش در خلیج فارس و دریای عمان منتشر کرد.

به دلیل اعتراضات سراسری، بازی تیم فوتبال ایران و عراق در #بصره برگزار نمی‌شود

قرار بود تیم ملی فوتبال ایران ۲۳ آبان در بصره در مقابل تیم ملی عراق چهارمین دیدار خود در دور دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ را انجام دهد اما به سبب اعتراضات سراسری در عراق این دیدار در کشور دیگری که هنوز مشخص نشده برگزار می‌شود. فیفا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال عراق اعلام کرد تا شنبه هفته آینده محل جدیدی را خارج از عراق برای میزبانی از بازی آنها اعلام کند. این احتمال وجود دارد که کشور اردن و شهر عَمّان و ورزشگاه بین‌المللی این شهر میزبان دیدار عراق و ایران باشد.