ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده مجلس: «تامین کالا‌های اساسی، #دارو و لوازم مورد نیاز وزارت بهداشت از اولویت‌های #بودجه۱۴۰۰ است.»

محمد خدابخشی، نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ۱۶ آبان از اولویت قرار دادن «تامین کالا‌های اساسی، دارو و لوازم مورد نیاز وزارت بهداشت باتوجه به شرایط کرونایی کشور» در بودجه سال ۱۴۰۰ خبر داد. به گفته نماینده الیگودرز در مجلس یازدهم، به محض اعلام موعد مقرر بودجه سال آینده کل کشور توسط دولت به مجلس، کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد‌هایی در زمینه تامین کالاهای اساسی و دارو ارائه خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد خدابخشی همچنین گفت: «سعی خواهیم کرد که در بودجه سال ۱۴۰۰، طرح الزام دولت به تامین کالا‌های اساسی که در مجلس شورای اسلامی برای ۶ ماهه دوم سال جاری به تصویب رسید، برای سال آینده با جامعه هدفی که قابلیت اجرا داشته باشد را در کمیسیون مورد بررسی قرار دهیم.» خدابخشی با ادعای بهبود تراز عملیاتی سال ۱۴۰۰ گفت: «سعی می‌کنیم که هزینه‌های کشور را از محل درآمد‌های مالیاتی تامین و اتکا به درآمد‌های نفتی را کمتر کنیم.» ۲۱۵ نماینده مجلس چهارشنبه هفتم آبان به طرح الزام دولت به تأمین یارانه کالاهای اساسی رأی مثبت دادند. براساس این طرح دولت موظف است به حدود ۲۰ میلیون نفر از ایرانیان ساکن در ایران یارانه ۱۲۰ هزار تومانی و به ۴۰ میلیون نفر دیگر یارانه ۶۰ هزار تومانی پرداخت کند. نمایندگان مجلس یازدهم در حالی بر اساس این طرح دولت را مکلف به تامین بودجه برای طرح یارانه کالاهای اساسی از طریق اموال دولت می‌کنند که پیش‌تر سخنگوی دولت اعلام کرده بود تأمین این مبلغ از محل فروش اموال دولت ناممکن است.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی: اگر این روند اُفت #نرخ_باروری تداوم یابد به انقراض نسل منتهی خواهد شد

زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ۱۶ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس (خانه ملت) گفت: «پیامی که تصویب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی به همراه دارد این است که مجلس یازدهم مصمم است تا رشد و جوان‌سازی ساختار جمعیت را به طور جدی پیگیری کند.» نماینده تهران در مجلس یازدهم همچنین گفت: «رییس جمهور و معاون حقوقی وی نیز به صورت مکتوب اعلام کرده‌اند که از این طرح حمایت می‌کنند و بار مالی آن را خواهند پذیرفت، چرا که اجرای آن نیازمند تامین اعتبارات زیادی است.» به گفته عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی «روند اُفت نرخ باروری در ایران بسیار نگران‌کننده است و به نوعی از حالت هشدار به سمت وضعیت بحرانی می‌رویم که اگر این روند تداوم یابد به انقراض نسل منتهی خواهد شد.» اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران پس از آغاز به کار مجلس یازدهم سرعت بیشتری گرفته است. سیاست‌های جمعیتی در ایران در پی سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ۱۹ مهر ۹۱ در جمع گروهی از مردم شهر بجنورد به‌طور کلی تغییر یافته است. مجلس یازدهم کلیات طرح موسوم به «جمعیت و تعالی خانواده» را برای مقابله با کاهش جمعیت در ایران به تازگی تصویب کرده است.

چندین کشته و زخمی در درگیری‌های جدید #قره_‌باغ

در درگیری‌های تازه‌ای که در منطقه قره‌باغ رخ داده است بار دیگر چندین نفر کشته و زخمی شدند. مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که دست‌کم سه غیرنظامی در گلوله‌باران‌های شدید استپاناکرت، مرکز قره‌باغ و شهر شوشی در طرف آذربایجان کشته شدند. افزون بر این چندین نفر نیز در این حملات زخمی شدند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز از حملات ارمنستان به شهر ترتر و چندین روستا خبر داده است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای از حمله ارمنستان به مناطق مسکونی و مواضع ارتش آذربایجان در آغ‌دره، آغ‌دام، خوجاوند و قبادلی خبر داد. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که ارتش ارمنستان در برخی جبهه‌ها عقب‌نشینی کرده است. درگیری‌های جدید در قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر / ۶ مهر میان آذربایجان و ارمنستان آغاز شد. این درگیری‌ها تاکنون صدها کشته و زخمی برجای گذاشته و جان تعداد بسیاری از غیرنظامیان را گرفته است. تاکنون تلاش برای برقراری آتش‌بس میان دو طرف چهار بار به شکست انجامیده است. سازمان‌های حقوق بشری عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر می‌گویند طرفین درگیر و حامیانشان در جنگ قره‌باغ از مهمات خوشه‌ای استفاده کرده‌اند.

#دلار در بازارهای داخلی تحت تأثیر انتخابات آمریکا ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داد

در بازار غیر رسمی خرید و فروش ارز در ایران هر دلار آمریکا در روز جمعه ۱۶ آبان به ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد و به این ترتیب در مقایسه با چهارشنبه گذشته ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. بازار ارز ایران زیر تأثیر انتخابات آمریکا قرار دارد. چهارشنبه گذشته که رقابت ترامپ و بایدن شانه به شانه بود، قیمت دلار در بازارهای ایران دچار نوسان شد. کسانی که احتمال می‌دادند ترامپ برنده می‌شود دلار می‌خریدند، آن‌ها که گمان می‌کردند بایدن پیروز انتخابات است، دلار می‌فروختند. این هیجانات با جلو افتادن بایدن از ترامپ به تدریج فروکش می‌کند. علاوه بر این، قیمت سکه نیز که روز گذشته در ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بسته شده بود، روز جمعه تا ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد، یعنی ۱۵ درصد افت قیمت در مقایسه با روز گذشته. به این ترتیب در بازارهای داخلی شیب افت سکه تندتر از دلار بود.