ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گوهر عشقی و خواهر ستار بهشتی آزاد شدند

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی و سحر بهشتی آزاد شدند. گوهر عشقی به همراه دختر و دامادش روز چهارشنبه ۱۲ آبان‌ماه با یورش ۵۰ نفر از نیروهای امنیتی در منزلشان دستگیر شدند. گوهر عشقی و خاتواده‌اش در آستانه سالگرد قتل ستار بهشتی در تدارک برگزاری مراسم یادبود بودند. نیروهای امنیتی علاوه بر بازداشت خانواده ستار بهشتی، برخی از لوازم منزل آن‌ها را ضبط کردند و داماد خانواده بهشتی را هم با ضرب و شتم شدید بازداشت کردند. ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس که مطالبی انتقادی در مورد ظلم حکومت جمهوری اسلامی منتشر می‌کرد در سال ۱۳۹۱ توسط ماموران پلیس امنیت تهران دستگیر شد. او در دوران بازداشت در اثر شکنجه ماموران امنیتی کشته شد. گوهر عشقی و خانواده او از آن زمان به دنبال دادخواهی در پرونده ستار بهشتی هستند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، شکنجه و قتل ستار بهشتی را «قتل شبه‌عمد» می‌داند و برای شکنجه‌گر ستار بهشتی تنها مجازات ۳ سال حبس را تعیین کرد. قرار بود روز پنج‌شنبه ۱۳ آبان مراسم نهمین سالگرد قتل ستار بهشتی و یادبود کشته شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ توسط بنیاد ستار بهشتی برگزار شود که به دلیل دستگیری اعضای خانواده و مادر ستار بهشتی این مراسم برگزار نشد. گوهر عشقی، در ویدیوهایی که در مورد پرونده پسرش منتشر کرده، علی خامنه‌ای را مسووول مرگ فرزندش دانسته و خواستار محاکمه او است. او در سال‌های گذشته بارها توسط نیروهای امنیتی احضار و بازداشت شده ولی همچنان دادخواه پرونده فرزندش است.

کامبیز درم‌بخش، کاریکاتوریست و طراح ایرانی درگذشت

کامبیز درمبخش، طراح، کاریکاتوریست و گرافیست که از مدتی قبل درگیر بیماری کرونا شده بود، ۱۵ آبان ۱۴۰۰ درگذشت. کامبیز درم‌بخش متولد ۸ خرداد ۱۳۲۱ در شیراز و برنده چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی بود و چندین  نمایشگاه مستقل از آثارش در کشورهای مختلف جهان برگزار  کرده بود. بدون شرح، مینیاتورهای سیاه، دفتر خاطرات فرشته‌ها، کتاب کامبیز، المپیک خنده، سمفونی خطوط از کتاب های درم بخش است.   درم بخش در سال ۱۳۹۰ نشان شوالیه را از دولت فرانسه دریافت کرد و در ۱۳۹۷ در مراسم پایانی ششمین «جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح» نشان عالی «هنر برای صلح» را گرفت. آثار درم‌بخش در موزه‌های هنرهای معاصر تهران، فرهنگستان هنر خانه صبا، کتابخانه ملی، مان هنر نو، موزه سندیکای گرافیست‌های ایران، موزه آوینیون پاریس، موزه کاریکاتور بازل سوئیس، موزه کاریکاتور گابروو در بلغارستان، موزه هیروشیما در ژاپن، موزه ضدجنگ یوگسلاوی، موزه کاریکاتور استامبول ترکیه، موزه کاریکاتور ورشو در لهستان و مجموعه شهرداری شهر فرانکفورت آلمان نگهداری می‌شود.

چهار کارگر ساختمانی در میاندوآب قربانی سقوط بالابر شدند

شمار کارگران جان باخته یک حادثه کاری در میاندوآب به چهار نفر رسید. در این حادثه که ۱۳ آبان رخ داده بود، یک کارگر بر اثر سقوط بالا بار در همان لحظه جان باخته بود و سه کارگر دیگر مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شده بودند. یک منبع مطلع که نامش فاش نشد به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گفت که این کارگران در روز ۱۳ آبان بر اثر سقوط بالابر در یک ساختمان مصدوم و به بیمارستان منتقل شده بودند، بر اثر شدت جراحات جان باختند. ایلنا گزارش کرده است که از این چهار کارگر تنها یک نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بود. ایران به لحاظ حوادث کار در رتبه کشورهای پرخطر قرار دارد و سالانه مرگ بیش از هزار کارگر در گزارش های رسمی به ثبت می‌رسد. کارگران ساختمانی در صدر حوادث کاری مرگبار قرار دارند و اغلب آن‌ها نیز از هیچ گونه بیمه ای برخوردار نیستند.

کارگران سد شفارود در اعتراض به اخراج و شش ماه دستمزد معوق مقابل استانداری گیلان تجمع کردند

ده‌ها تن از کارگران اخراجی سد شفارود در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدها مقابل استانداری گیلان تجمع کردند. کارگران معترض که پیش از این نیز چند مرتبه مقابل ساختمان نهادهای دولتی تجمع کرده بودند، خواستار پرداخت حقوق معوقه و بازگشت به کار هستند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، شمار کارگرانی که با توقف پروژه سد شفارود بیکار شده‌اند را حدود ۹۰۰ نفر گزارش کرد. کارگران معترض پلاکاردهایی به همراه داشتند که بر آن نوشته شده بود «به دولت، مجلس و قوه قضاییه ما کارگران شفارود با سابقه چندین ساله، مظلومانه اخراج و بلاتکلیف شده‌ایم خواستار بازگشت به کار، تعیین وضعیت قرارداد، بیمه و دریافت شش ماه حقوق معوقه خود می باشیم». شهریور ماه امسال همزمان با تجمع کارگران سد شفارود مقابل ساختمان فرمانداری رضوانشهر، نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی گفته بود که با رئیس دولت و وزیر نیرو برای پرداخت حقوق معوقه کارگران مکاتبه کرده و قول گرفته که حقوق معوقه آن‌ها به زودی پرداخت شود. این وعده اما با‌گذشت بیش از دو ماه هنوز عملی نشده است.

بیش از ۹۰ کشته و ۱۰۰ زخمی در نتیجه انفجار تانکر سوخت در سیرالئون

مقام‌های بهداشتی در سیرالئون اعلام کردند که روز جمعه، ۵ نوامبر/۱۴ آبان بر اثر انفجار یک تانکر سوخت در پایتخت سیرالئون، ۹۱ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند. دولت هنوز آمار تلفات را تایید نکرده است، اما مدیر سردخانه مرکزی ایالتی در فری‌تاون گفت که در پی انفجار تانکر سوخت‌رسان ۹۱ جسد به آنجا منتقل شده است. آمارا جامبای معاون وزیر بهداشت به رویترز گفت که ۱۰۰ مصدوم دیگر برای مداوا در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های سرتاسر پایتخت بستری شده‌اند. ایوان آکی ساویر، شهردار پایتخت، ابتدا در پستی در فیسبوک که بعدا آن را حذف کرد، نوشت: «قربانیان شامل افرادی بودند که برای جمع‌آوری سوخت نشت شده از تانکر واژگون‌شده، جمع شده بودند.» بریما بوره سیسای، رئیس آژانس ملی مدیریت بلایای طبیعی سیرالئون، با انتشار ویدئویی که از صحنه تصادف به اشتراک گذاشته شده است، نوشت: «ما تلفات زیادی داریم، اجساد سوخته‌اند. این یک تصادف وحشتناک است.» تصاویری که به طور گسترده در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد، چندین قربانی که به شدت سوخته‌اند را نشان می‌دهد. تصادف با کامیون‌های حمل سوخت در جنوب صحرای آفریقا قبلاً منجر به کشته شدن تعداد زیادی از افرادی شد که برای جمع آوری سوخت ریخته شده در محل تجمع کرده بودند و توسط انفجارهای ثانویه کشته می شدند. در سال ۲۰۱۹، انفجار یک تانکر در شرق تانزانیا باعث کشته شدن ۸۵ نفر شد. حدود ۵۰ نفر در یک فاجعه مشابه در جمهوری دموکراتیک کنگو در سال ۲۰۱۸ کشته شدند. رئیس جمهور سیرالئون در توییتی وعده داد که از خانواده کشته‌شده‌ها و مجروحان حمایت خواهد شد.

۵۰۰ کارگر ایران خودرو تبریز اعتصاب کردند

اتحادیه آزاد کارگران ایران از اعتصاب کارگران ایران خودرو تبریز خبر داد. کارگران متحصن که شمار آن‌ها ۵۰۰ تن گزارش شده است، به تأخیر در پرداخت دستمزدها و همچنین اختلاف دستمزد با کارگران دیگر مراکز تولیدی معترضند. کارگران معترض گفته‌اند که به رغم افزایش ۵ برابری قیمت خودرو در دو سال گذشته دریافتی آن‌ها تغییری نکرده است. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از منابع کارگری گزارش کرده است مدیران کارخانه برای جلوگیری از تجمع سایرکارکنان شیفت بعد از ظهر این کارخانه را تعطیل کرده‌اند. کارگران ایران خودرو تبریز مهر ماه امسال نیز در اعتراض به تأخیر در پرداخت دستمزدها اعتصاب کرده بودند.

یک زن و مرد در ایران به اتهام زنای محصنه به مرگ محکوم شدند

بر اساس خبری که در رسانه‌های داخلی منتشر شده، یک زن ۳۳ ساله به نام ساره و یک مرد ۲۷ ساله به نام میثم با اتهام زنای محصنه به اعدام محکوم شده‌اند و با وجود اینکه هر دو متهم به حکم صادره اعتراض کردند، پرونده در شعبه ۲۶ دیوان عالی کشور تحت رسیدگی قرار گرفته و قضات با توجه به مستندات و فیلم‌های موجود حکم اعدام این زن و مرد را تأیید کرده‌اند. پرونده رابطه این زن و مرد به دنبال شکایت همسر مرد از رابطه پنهانی شوهرش با یک زن جوان و ارائه فیلم‌هایی از این دو تشکیل شده اما در ادامه، زن از شکایت خود علیه آنها صرف نطر گرده، اما پدر‌شوهر زن متهم به «زنای محصنه»، از آن دو به اتهام زنای محصنه شکایت کرده است. بنا بر قوانین جمهوری اسلامی، رابطه جنسی خارج از ازدواج ممنوع است و زن و مردی که رابطه جنسی خارج از ازدواج داشته باشند و متاهل باشند، با اتهام «زنای محصنه» ممکن است با حکم اعدام با سنگسار روبه‌رو شوند. موارد صدور حکم سنگسار یا اعدام این گروه از متهمان در ایران وجود داشته و در بسیاری از موارد خبری نمی‌شود. کميته بين‌المللی عليه سنگسار و اعدام، فهرستی از قربانيان حکم شرعی - اسلامی سنگسار را در ميان سال‌های ۱۹۸۰ تا ژوئيه ۲۰۱۰ گردآوری کرده بود. برپايه اين گزارش، تا زنان تهیه این آمار، به‌طور رسمی ۶۹ مورد حکم قضايی سنگسار صادر شده که از ميان آنها، ۲۱ مورد به اجرا درآمده و ۱۵ مورد نيز، در نهايت با تبرئه متهمان، اجرا نشدند. در اين فهرست، به اجرای ۱۰۹ مورد سنگسار اشاره شده است.

یک نوجوان فلسطینی در کرانه باختری به دست نیروهای اسرائیلی کشته شد

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، نظامیان اسرائیل در جریان درگیری‌های روز جمعه در کرانه باختری یک پسر ۱۳ ساله فلسطینی را به ضرب گلوله کشتند. ارتش اسرائیل گفت که فلسطینیان در محل حادثه، در شرق شهر نابلس در مرکز کرانه باختری، به سمت سربازانش سنگ پرتاب می‌کردند. ارتش اسرائیل گفت: «سربازان با وسایل ضدشورش و شلیک مستقیم پاسخ دادند. ما از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن یک فلسطینی مطلع هستیم. این حادثه در دست بررسی است.» وزارت بهداشت و پزشکان فلسطینی اعلام کردند که این پسر از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بلافاصله پس از انتقال سریع به بیمارستان جان خود را از دست داد. هلال احمر فلسطین اعلام کرد که شش فلسطینی دیگر پس از استنشاق گاز اشک‌آور شلیک شده توسط نظامیان اسرائیلی در صحنه درگیری در روستای بیت دجان مداوا شدند. از زمانی که مذاکرات صلح تحت حمایت ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ شکست خورد، در کرانه باختری، بخشی از سرزمینی که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ اشغال کرد، خشونت‌ها شدت یافته است.

صادرات افغانستان از بندر چابهار متوقف شد

یونس مهمند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از توقف روند صادرات این کشور از طریق بندر چابهار ایران خبر داده و گفته است: «به خاطر چالش‌های فنی در بندر نوا شیوا در هندوستان، بازرگانان نمی‌توانند کالاهای‌شان را از راه بندر چابهار صادر کنند.» بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان، در مجاورت دریای عمان و در نزدیک‌ترین فاصله با آب‌های آزاد جهان (اقیانوس هند) به‌عنوان نقطه کلیدی اتصال میان جنوب آسیا و آسیای میانه از یک سو و شرق و اروپا از سوی دیگر برای کشورهایی نظیر ایران، هند و چین از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. به‌نوشته «طلوع نیوز»، یونس مهمند اما اعلام کرده افغانستان در حال حاضر بیشتر تبادلات تجاری خود را از طریق بندر کراچی و واگه در کشور پاکستان انجام می‌دهد و از سه ماه گذشته به این‌سو، روند صادرات و واردات افغانستان از بندر چابهار متوقف شده است. رسانه‌های داخلی افغانستان دلیل توقف فعالیت‌های بازرگانی این کشور از بندر چابهار را چالش‌های سیاسی- اقتصادی در دوران پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان می‌دانند. اواسط آگوست/ اواخر مردادماه امسال، پس از یک سلسله درگیری‌های نظامی میان نیروهای دولت پیشین افغانستان و گروه طالبان، این گروه توانست در این کشور به قدرت برسد. سران طالبان هنوز موفق به تشکیل دولت همه شمولی که مقبول جامعه جهانی باشد، نشده‌اند و به دلیل نابه‌سامانی‌های پیش آمده در ماه‌های گذشته، این کشور با کاهش شدید تولید کالاهای داخلی، افت کشاورزی و کمبود یا توقف سرمایه گذاری‌های خارجی مواجه شده است.

روند ابتلا به دیابت در ایران سیر صعودی دارد

علیرضا مهدوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، روز شنبه ۱۵ آبان‌ماه از رشد بیماری دیابت در طی دوران پس از شیوع کرونا در کشور خبر داده و گفته است: «باتوجه به همه گیری کرونا که در دوسال گذشته رخ داده، انتظار ما این است که دیابت در کشور بیشتر شده باشد، به این دلیل که همه اقداماتی که باید برای پیشگیری و کنترل آن صورت می‌گرفت، به شکلی تحت تاثیر قرار گرفته است. مردم در خانه نشستند، کمتر به پزشک مراجعه کردند و فعالیت بدنی‌شان کمتر شد. اینها همگی باعث این مساله می‌شود که شیوع دیابت در کشور بیشتر شود.» به‌گفته مهدوی، شیوع ویروس کرونا در کشور تنها یکی از عوامل سیر صعودی ابتلا به دیابت در ایران است: «اگر پاندمی کرونا را کنار بگذاریم، روند ابتلا به دیابت در جامعه ما و به طور کلی در کشورهای درحال توسعه، به دلیل تغییر شیوه زندگی، صعودی است.» او «وارد شدن تکنولوژی» و کم‌تحرک شدن افراد جامعه و همچنین «مصرف فست فود» را از جمله دلایل اصلی بیشتر شدن دیابت در کشور دانسته است. علیرضا مهدی همچنین گفته: «جمعیت کشور ما جوان بوده است و درحال حاضر به سن میانسالی رسیده، یعنی متولدین دهه ۶۰ به سمت ۴۰ سالگی حرکت می‌کنند. میانگین سنی جمعیت کشور ما به ۴۰ سال نزدیک می‌شود و به همین شکل که بالا می‌رود، شیوع این نوع بیماری‌ها نیز بیشتر از قبل می‌شود.» افشین استوار، رئیس پیشین مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت هم در ۲۵ آبان‌ماه سال گذشته درباره شمار افراد مبتلا به دیابت در ایران گفته بود: «در ایران ۱۱درصد افراد بالای ۲۵ سال به دیابت مبتلا هستند که پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کل کشور را شامل می‌شوند.»‎

معاون امور زنان رییس جمهوری: دورکاری زنان پس از کرونا هم ادامه می‌یابد

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفته: «از آنجا که زنان مسوولیت‌های متعددی بر‌عهده دارند درصدد هستیم تا دورکاری زنان پس از کرونا نیز ادامه یابد.« انسیه خزعلی در دیدار با زنان فعال و نمایندگان تشکل‌های مختلف حوزه زنان در امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خراسان‌رضوی گفته که درصدد ارتقای جایگاه و قدرت اجرایی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از طریق احیای ستاد ملی زنان و خانواده است. به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، زمینه بهره‌مندی زنان شاغل از آیین‌نامه مربوط به تداوم دورکاری آن‌ها فراهم شده است. تاکید بر دورکاری زنان به ویژه زنان صاحب فرزند بخشی از برنامه‌های حکومت ایران برای افزایش جمعیت و در راستای اجرای طرح موسوم به جوانی جمعیت است. در همین راستا سازمان اداری و استخدامی ایران هم با درخواست معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده مجوز دورکاری برای کارمندان زن دارای فرزند خردسال را صادر و اعلام کرده «در صورت وجود چند کارمند واجد شرایط متقاضی دورکاری، مادران باردار یا دارای فرزند کمتر از شش سال و معلولین از اولویت» برخوردار هستند.

ممنوعیت هوشمند سفر از اول آذرماه اجرا می‌شود

‎هم‌زمان با تأیید آغاز موج ششم کرونا در کشور از سوی منابع رسمی، رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی از اجرا شدن ممنوعیت هوشمند سفر در سراسر کشور خبر داده و گفته است آغاز اجرای این طرح، از دو هفته آینده (اول آذرماه) خواهد بود. به‌نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نفیسی روز شنبه ۱۵ آبان‌ماه، درباره جزییات طرح هوشمند سفر در کشور گفته است: «از اول آذر ماه افرادی که واکسن نزده باشند یا تست منفی PCR نداشته باشند، نمی‌توانند به مسافرت بروند و در آینده نه چندان دور تنها افرادی که واکسینه شده باشند، اجازه سفر دارند.» او با تأکید بر اینکه از طریق این طرح همه مردم «کنترل» خواهند شد، گفته: «ظرفیت ۸۰ درصدی پذیرش مسافر برای قطار و اتوبوس از ابتدای ماه آینده در نظر گرفته می‌شود. پیش از این اگر وضعیت کرونایی شهری قرمز یا نارنجی بود، تردد در کل آن شهر ممنوع می‌شد و این ممنوعیت سفر برای همه افراد، مبتلا یا سالم اعمال می‌شد اما از آذر ماه ترددها و مسافرت‌ها برای افرادی که دو دز واکسن دریافت کرده باشند یا تست منفی PCR -با مهلت‌ها و تاریخ‌های ۹۶ ساعته و ۷۲ ساعته اعلام شده- در اختیار داشته باشند، می‌توانند سفرهای خارجی یا داخلی را انجام دهند. بنابراین ممنوعیت‌های کرونایی هوشمند برای هر یک از افراد بر این اساس اعمال خواهد شد.» به‌گفته او، شناسایی افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا از طریق سامانه امید انجام خواهد شد و اجرای طرح ممنوعیت سفر هوشمند از اول آذرماه سبب می‌شود که مردم به واکسینه شدن و تضمین سلامت جامعه و در امان ماندن از ویروس کرونا تشویق شوند.