ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بی‌خبری از وضعیت پویا مظلومی، دانش‌آموخته ادبیات داستانی

براساس گزارش‌های رسیده به دست «زمانه»، خانواده پویا مظلومی، شهروند لنگرودی و فارغ‌التحصیل ادبیات داستانی از دانشگاه خوارزمی در بی‌خبری از وضعیت پرونده او به سر می‌برند. اطلاعات سپاه ۱۰ مهر او را در محل سکونتش در تهران بازداشت کرد. اتهام او همچنان نامشخص است اما اعلام شده که این شهروند در بند ۲۴۱ زندان اوین تحت بازجویی به‌سر می‌برد. نیروهای امنیتی به خانواده پویا مظلومی گفته اند که او بابت عکسی که در صفحه شخصی خودش از گارد سرکوب اعتراضات مهسا امینی منتشر کرده بود، دستگیر شده است. این شهروند در شرایط بیماری و در حالی که پزشک برای او گواهی استراحت مطلق صادر کرده بود، دستگیر شده است. خانواده پویا مظلومی می‌گویند پس از آتش‌سوزی اوین و اتفاقاتی که متعاقب آن رخ داد، او چندین بار موفق به تماس با خانواده شده، اما به‌دلیل نامشخص بودن وضعیت پرونده‌ش، نگران سلامتی‌اش هستند. با وجود گذشت پنج‌ هفته از بازداشت او، همچنان مسئولان از صدور قرار وثیقه خودداری کرده اند.

یک مقام شرکت آب: ذخیره سدهای تهران به کمتر از نصف میزان مطلوب رسیده است

مهدی فتوکیان، رئیس گروه نیروگاه‌های برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران از کاهش ۵۰ درصدی ذخیر مخازن سدهای تهران در سال جاری خبر داد. این مقام مسئول گفت: هم اکنون ذخیره مخازن سد‌های تهران ۳۳۲ میلیون مترمکعب است که این رقم کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت مطلوب برای آبان ماه است. به گفته او دخیره مطلوب برای پنج سدی که آب تهران را تأمین می‌کند ۷۰۰ میلیون متر مکعب است. میزان ذخیره مخازن تهران در آبان ۱۴۰۰، ۴۱۲ میلیون متر مکعب اعلام شد که با توجه به این رقم، ۸۰ میلیون متر مکعب کاهش داشته است. به تأیید مهدی فتوکیان، مقدار بارندگی در آبان سال جاری نیز با رقم ۴ میلی‌متر ۷۵ درصد و بارندگی در سال آبی جاری با همین رقم ۸۵ درصد کاهش پیدا کرده است. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هم به نقل از مشهود مشهودی، کارشناس محیط زیست و انرژی نوشت: «با در نظر گرفتن مصرف روزانه حدود ۳ میلیون و ۱۰۰هزار متر مکعب توسط مردم تهران، درصورت نداشتن بارش‌های کافی و انجام نشدن اقدامات لازم برای کاهش مصرف و مصرف بهینه آب احتمالاً در اوایل زمستان دچار مشکل تامین آب خواهیم شد.» ایران با تنش شدید آبی روبه‌روست و هرچند اظهارنظرها بیشتر بر مسئله کمبود آب در تهران متمرکز است، صدها شهر ایران به‌دلیل مدیریت فاجعه‌بار آب در جمهوری اسلامی، با تنش شدید آبی درگیرند. حکومت ایران اعتراض‌ها به مسئله کم‌آبی و بی‌آبی در استان‌ها، از جمله خوزستان و اصفهان را بارها با ریختن خون معترضان سرکوب کرده است.

در قم کارگران را اخراج می‌کنند

حسن محجوب، مدیرکل سیاسی استانداری قم از اخراج کارگران در این استان تحت عنوان «تعدیل نیرو» خبر داد. او بدون اینکه آمار مشخصی از کارگرانی که از سوی کارفرمایان اخراج شده‌اند بیان کند، گفت: «موضوع تعدیل نیرو یکی از مشکلات اصلی کارگران استان است.» او آنچه را که «ناتوانی در رقابت» نامید، دلیل اصلی اخراج کارگران عنوان کرد. اخراج کارگران تحت عنوان تعدیل نیرو در شش ماه گذشته افزایش یافته است. منابع کارگری در ماه‌های گذشته از اخراج دسته‌جمعی کارگران در واحدهای تولیدی و خدماتی خبر داده‌اند. کارفرماها افزایش هزینه تمام‌شده تولید یا کمبود مواد اولیه را علت کاهش تولید و اخراج کارگران عنوان کرده‌اند. بنا به گفته فعالان کارگری حدود ۹۰ درصد کارگران در ایران با قراردادهای موقت کوتاه‌مدت اشتغال دارند و همین اخراج کارگران را سهل کرده است.

عضو اتاق مشترک ایران و پاکستان: پاکستانی‌ها می‌ترسند که با ایران مراودات پولی و مالی داشته باشند

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از علی ریگی میرجاوه، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان نوشت: «بانک‌های پاکستانی به راحتی قبول نمی‌کنند که با ایرانی‌ها فعالیت اقتصادی داشته باشند؛ بانک‌ها و صرافی‌ها در پاکستان اجتناب می‌کنند چون بعد از آغاز مراودات پولی و مالی با ایران ممکن است در لیست سیاه آمریکا بروند، به همین دلیل بعید است که این مهم تا زمانی‌که تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد عملیاتی شود.» ریگی میرجاوه گفت: «اگر تحریم‌ها علیه ایران به حالت تعلیق در بیایید در شرایط عادی نیازی به ایجاد بانک مشترک وجود ندارد و با گشایش ال سی‌ها و اعتبار اسنادی می‌توان کارها را جلو ببریم.» ایران علاوه بر تحریم های آمریکا که پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای تصویب و اجرا شدند، به دلیل نپذیرفتن شرایط گروه اقدام ویژه مالی در فهرست کشورهای با خطر بالا قرار دارد.

ماموران امنیتی سروناز احمدی و کامیار فکور را بازداشت کردند

ماموران امنیتی سروناز احمدی و کامیار فکور زوج کنشگر و روزنامه‌نگار مدافع حقوق کارگران را بازداشت کردند. کامیار فکور پیشتر از سوی دادگاه انقلاب تهران به زندان محکوم شده بود. نزدیکان به این دو نویسنده و مدافع حقوق کارگران گفته‌اند که ماموران امنیتی صبح یک‌شنبه ۱۵ آبان احمدی و فکور را بازداشت کردند. نام نهاد بازداشت کننده، اتهام و محل نگهداری آن‌ها تا به حال مشخص نیست. سروناز احمدی پژوهشگر، نویسنده و فعال حقوق کودکان کار است و کامیار فکور روزنامه‌نگار و رپر که پیش از این نیز چند مرتبه به دست نیروهای امنیتی بازداشت و زندانی شده بود. از آغاز اعتراضات گسترده ای که به انقلاب ژینا شهرت یافته است تا به حال صدها تن از فعالان مدنی، دانشجویی، زنان و کارگری در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند.