ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سقوط ارزش پول افغانستان بار دیگر رکورد دو دهه‌ اخیر را شکست

مسئولان سرای شهزاده‌ شهر کابل، بزرگ‌ترین مرکز مبادلات ارز در افغانستان دوشنبه ۱۵ آذر / ۶ دسامبر اعلام کردند که بهای هر دلار آمریکا به ۹۸ افغانی (واحد پول افغانستان) رسید. حاجی دادگل، معاون سرای شهزاده به روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گفت ظهر دوشنبه یک دلار در این سرای به ۹۷,۸۵ افغانی خریداری و به ۹۸ افغانی فروخته می‌شد. حاجی دادگل افزود ارزش افغانی در نوسان است و ممکن است قیمت آن در برابر دلار تغییر کند. او عمده‌ترین دلیل افزایش نرخ دلار در مقابل افغانی را نبود دلار در بازار مبادلات ارزی و تقاضای زیاد برای آن خواند. این میزان ارزش افغانی پایین‌ترین سطح آن در برابر دلار آمریکا در دو دهه‌ گذشته است. با تسلط طالبان بر افغانستان بهای دلار در مقابل افغانی به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. عمده‌ترین دلیل آن مسدودشدن حدود ۹ میلیارد دلار سرمایه‌ بانک مرکزی افغانستان توسط دولت آمریکا، قطع کمک‌های خارجی به افغانستان و عرضه‌ افغانی توسط بانک‌ها به مشتریان خوانده می‌شود. با بالا رفتن ارزش دلار در برابر افغانی نرخ مواد اولیه در بازارها نیز به‌دلیل این‌که مواد وارداتی در بیرون از کشور با دلار خریداری می‌شود، افزایش می‌یابد. ۲ آذر / ۲۳ نوامبر سال جاری بهای هر دلار آمریکا به بیش از ۹۵ افغانی رسیده بود که در زمان خود رکورد سقوط ارزش افغانی در دو دهه گذشته محسوب می‌شد.

سازمان بهداشت جهانی: بحران کرونا، مبارزه با مالاریا را تضعیف کرده است

به‌گفته سازمان بهداشت جهانی، بحران کرونا به‌طور قابل توجهی بر مبارزه با بیماری مالاریا تأثیر منفی گذاشته است. این سازمان در ژنو اعلام کرد که در نتیجه همه‌گیری کرونا، محدودیت‌هایی در پیشگیری، تشخیص و درمان مالاریا در سال ۲۰۲۰ به‌وجود آمد و این به افزایش شمار مبتلایان به مالاریا و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن منجر شده است. در سال گذشته حدود ۲۴۱ میلیون مورد ابتلا به مالاریا وجود داشت. این تعداد نسبت به سال ۲۰۱۹، ۱۴ میلیون مورد افزایش یافت. همچنین در سال گذشته میلادی حدود ۶۲۷ هزار مورد مرگ ناشی از مالاریا ثبت شد. بر اساس این گزارش، حدود دو سوم مرگ‌و‌میرهای بیشتر بر اثر مالاریا به دلیل وقفه در درمان بیماران مبتلا به این بیماری بود. قرنطینه، محاصره مرزها و بسته شدن شرکت‌ها برای مهار همه‌گیری کرونا، تأثیر منفی بر هدف ریشه‌کنی مالاریا داشته است. همچنین کارکنان پزشکی بر مبارزه با کوویدـ۱۹ تمرکز کرده و افراد کمتر مبتلا به مالاریا به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند. بدترین آسیب مالاریا در سال ۲۰۲۰ در جنوب صحرای آفریقا بود. در سال گذشته، حدود ۹۵ درصد از کل بیماری‌ها و ۹۶ درصد از کل مرگ‌ومیرها در این منطقه رخ داده است. بر اساس این گزارش، از هر پنج مورد مرگ، چهار مورد در میان کودکان زیر پنج سال بوده است. تِدروس آدانوم گبریزوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی از دولت‌ها خواست تا پسرفت در مبارزه با مالاریا را جبران کنند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران: بزرگ‌ترین مزایده بخش خصوصی با واگذاری سهام پالایشگاه شازند انجام می‌شود

حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران فروش بخشی از سهام پالایشگاه شازند را «بزرگ‌ترین مزایده تاریخ خصوصی‌سازی در ایران» خواند. قربان‌زاده گفت که این مزایده به زودی برای فروش ۱۸ درصد از سهام شرکت پالایش شازند انجام می‌شود. او زمان دقیق و ارزش سهامی که دولت قصد دارد بفروشد را اعلام نکرد اما گفت که کل پالایشگاه شازند ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد. به گفته قربان‌زاده «تا اواخر آذر» مزایده سهام پالایشگاه شازند انجام می‌شود و به دلیل ارزش بالای سهام، «خریداران آن محدود هستند و شرکت‌های حقوقی در بازار سرمایه خواهند خرید». فروش ۱۸ درصد سهام پالایشگاه شازند بخشی از برنامه دولت سیزدهم برای تأمین مالی است. ابراهیم رئیسی شامگاه یک‌شنبه ۱۵ آذر فروش اموال دولت را یکی از راهکارهای تأمین مالی دولت برشمرد. پیش از این نیز وزیر اقتصاد از فروش اموال دولت خبر داده بود.

وزارت خارجه آلمان پیشنهادهای ایران در مذاکرات احیاء برجام را غیرقابل پذیرش خواند

وزارت خارجه آلمان پیشنهادهای ایران در دور هفتم مذاکرات موسوم به احیاء برجام را غیرقابل قبول خواند. یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان به رویترز گفت: «ما پیشنهادها را به دقت و اساسی مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که ایران تقریبا تمامی توافق‌های پیشین، که حاصل چندین ماه مذاکرات سخت بوده است را نقض کرده است». او اظهار امیدواری کرد که هیئت نمایندگی ایران پس از مشورت در تهران «با پیشنهادهای واقع‌بینانه» به وین بازگردد. هفتمین دور گفت وگوهای موسوم به احیاء برجام جمعه ۱۲ آذر/ ۳ دسامبر بی نتیجه در وین خاتمه یافت.

مخالفت با آزادی مشروط روزبه مشکین‌خط، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر انقلاب تهران با آزادی مشروط روزبه مشکین‌ خط، زندانی سیاسی در زندان اوین مخالفت کرد. روزبه مشکین‌خط، سردبیر وب‌سایت توقیف‌شده «انتخاب خبر» و دبیرکل حزب «ایران سرافراز» سال ۹۶ بازداشت و در دادگاه بدوی به ۲۸ سال زندان محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۱ سال حبس در خصوص او قابل اجرا است. شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در حالی با آزادی مشروط روزبه مشکین‌خط مخالفت کرد که زندان و شعبه اول واحد اجرای احکام دادسرای اوین با آن موافقت کرده بودند. این زندانی سیاسی در آستانه ورود به پنجمین سال از دوران محکومیت خود است. آقای مشکین خط در سال ۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. گفته می‌شود که این فعال سیاسی پس از برگزاری دادگاه بدوی به مدت دو ماه در بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در سنندج در سلول‌های انفرادی و تحت بازجویی بوده است. روزبه مشکین‌خط توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «تشکیل و راه‌اندازی گروه و دسته به قصد براندازی نظام» به ۱۱ سال حبس، اتهام «اجتماع و تبانی» به ۶ سال، اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به ۶ سال، اتهام «نشر اکاذیب» به ۳ سال، اتهام «تشویش اذهان عمومی» به ۲ سال و مجموعاً به ۲۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. دلیل انتساب این اتهام علیه او در رابطه با حزب «ایران سرافراز» عنوان شده است، در حالی که آقای مشکین خط مدعی است وزارت کشور مجوز تاسیس و فعالیت این حزب را صادر کرده است.

ایران برای آموزش دانش آموزان معلول ۱۲ هزار معلم کم دارد، نرم افزار ویژه دانش آموزان نابینا تکمیل نشد

کمبود معلم و ناتمام ماندن نرم افزار گویاساز ویژه دانش‌آموزان نابینا آموزش دانش آموزان معلول در ایران را با مشکل روبرو کرده است. مجید هداوند، معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی گفت دوشنبه ۱۵ آذر گفت: در آموزش و پرورش استثنایی طبق آماری که اخذ شده ۱۲ هزار معلم کم داریم. به گفته او طبق مصوبه‌ای که سال گذشته ابلاغ شد باید ۱۰ درصد از استخدام‌های آموزش و پرورش عادی به مدارس استثنایی اختصاص یابد تا کم کم این کمبود رفع شود. هداوند در باره نرم‌افزار گویاساز که قرار بود با ساخت آن امکان استفاده دانش آموزان نابینا از «شبکه شاد» فراهم شود هم گفت به دلیل «تغییرات ورژن های مختلف شاد» و «کند بودن روند کد نویسی هنوز آماده نشده است». بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان سازمان آموزش استثنایی بیش از ۱۵۸ هزار دانش آموز در مدارس ویژه تحت آموزش قرار دارند. رئیس پیشین این سازمان مهر ماه سال قبل گفته بود این سازمان به ۲۱۰ مدرسه دیگر نیاز دارد.

جامعه جهانی بهائی: حراج زمین‌های بهائیان روستای کتا در کهگیلویه و بویراحمد یک «غارت» است

جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به حراج زمین‌های کشاورزی بهائیان روستای کتا از توابع شهرستان دنا واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد، خواستار توقف فوری آن شد. در این بیانیه ضمن اعتراض به مصادره و حراج ۱۳ قطعه از زمین‌های بهائیان توسط «ستاد اجرایی فرمان امام» با قیمت تنها ۱۵ درصد ارزش واقعی آن آماده است: «شکایت‌های بهائیان محلی و حتی تلاش برای بازخرید زمین‌های خود توسط مقامات رد شده و به بهائیان گفته شده که آن‌ها و هر مسلمانی که با آن‌ها وارد معامله شود، از شرکت در این حراج محروم است.» بانی دوگال، نمایند ارشد جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل در این‌باره گفته است: «این نمونه دیگری از برنامه بی‌رحمانه و هدفمند دولت ایران برای آزار و اذیت جامعه بهائی با انگیزه مذهبی است. این عمل جدید، بی‌عدالتی غیرقابل تصور و خصمانه‌ای را بر جامعه‌ای بی‌گناه و قانونمدار تحمیل می‌کند. سلب خودسرانه معیشت کشاورزان و واگذاری زمین آن‌ها برای فروش، اقدامی است که با هنجار معمول اخلاق انسانی مغایر است.» دوگال تأکید کرده است که زمین‌های بهائیان به حکومت تعلق ندارد که هرطور بخواهند با آن رفتار کنند. او گفت: «مصادره اموال و محرومیت از معیشت، هر دو نقض تعهدات حقوق بشری ایران بر اساس کنوانسیون‌های سازمان ملل است. سابقه کشاورزی خانواده‌های بهائی در این مزارع به بیش از ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. این غارت که حراج نام گرفته باید بلادرنگ لغو شود.» بیانیه افزوده است که «بیش از ۴۰۰ خانواده بهائی پس از انقلاب از روستای کتا آواره شدند. چند صد خانه توسط افرادی تحریک شده به آتش کشیده شد. وضعیت به قدری برای خانواده‌های بهائی کتا فجیع بود که آن‌ها با از دست دادن منازلشان آواره شده و در کمپ پناهندگان به‌سر می‌برند.»

احمد وحیدی: درگیری مرزی با افغانستان سوءتفاهم بود

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم گفت «درگیری افغانستان با نیروهای مرزی ایران سوء‌تفاهم بود». او افزود نیروهای طالبان متوجه شده‌اند که «اشتباه» کرده‌اند. روز ۱۰ آذر، تصاویری در رسانه‌های افغانستان منتشر شد که در آن ادعا شده بود در نتیجه درگیری مرزی نیروهای طالبان در ولسوالی کنگ در ولایت نیمروز دست‌کم دو پاسگاه مرزی ایران تصرف شده است. همچنین اعلام شد که تبادل آتش میان دو طرف تا فرارسیدن شب ادامه داشته است. مقام‌های طالبان اعلام کردند که این موضوع را بررسی خواهند کرد. بعدتر استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد که در درگیری در منطقه شغادک هیچ پاسگاه مرزی به دست طالبان نیفتاده و درگیری نیز پایان یافته است. گفته شده است که نیروهای طالبان در این منطقه در ابتدا به سمت کشاورزانی که در حد فاصل دیوار امنیتی با مرز افغانستان مشغول کار بودند آتش گشودند و درگیری آغاز شد. خبرگزاری تسنیم و فارس وابسته به سپاه پاسداران گفته‌اند که نیروهای طالبان دیوار امنیتی را با مرز رسمی اشتباه گرفته بودند و به همین دلیل این «تنش» رخ داده است.

مشاور امنیت ملی امارات در تهران با دبیر شورای امنیت ملی ایران دیدار کرد

شیخ طحنون بن‌زاید مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی که به تهران سفر کرده است با علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی دیدار کرد. «نور نیوز»، رسانه‌ای که گفته می‌شود به دبیرخانه شورای امنیت ملی تعلق دارد، با انتشار تصاویری از این دیدار نوشت بن‌زاید «توسعه روابط گرم و برادرانه میان ابوظبی و تهران» را در ردیف «اولویت‌های امارات متحده عربی» عنوان کرده است. مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی قرار است با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت ایران نیز دیدار کند. این نخستین سفر یک مقام اماراتی به ایران پس از تنش در روابط تهران و برخی از همسایگان حوزه خلیج فارس است. سفر بن‌زاید به ایران پس از آن صورت می‌گیرد که انور قرقاش، وزیر مشاور امور خارجه امارات یک ماه قبل از تغییر رویکرد کشورش در روابط با ایران خبر داد. جزئیات بیشتری از دیدار و گفت‌وگوهای بن‌زاید با شمخنانی منتشر نشده است.

آغاز سفر ولیعهد عربستان سعودی به کشورهای منطقه خلیج فارس: برجام از موضوعات مذاکرات است

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دوشنبه ۱۵ آذر / ۶ دسامبر سفر خود به کشورهای عمان، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و کویت را آغاز می‌کند. این سفر در آستانه چهل‌ودومین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس انجام می‌شود که قرار است ۲۳ آذر / ۱۴ دسامبر در ریاض برگزار ‌شود. اولین مقصد بن سلمان در این سفر عمان است. ولیعهد عربستان سعودی در سفر به پنج کشور عربی از جمله قصد دارد درباره پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات احیای برجام در وین با مقامات این کشورها گفت‌وگو کند. در آخرین دور مذاکرات احیای برجام در هفته گذشته، قدرت‌های غربی عزم ایران برای نجات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را زیر سئوال بردند، توافقی که کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل عدم توجه به برنامه موشکی تهران و نیروهای نیابتی ایران در منطقه‌ آن را ناقص می‌دانستند. این سفر همچنین اولین سفر ولیعهد سعودی به قطر پس از تنش‌های ریاض و متحدان عربش در اواسط سال ۲۰۱۷ با این کشور است که به تحریم‌هایی علیه دوحه منجر شد و در ژانویه گذشته مسائل میان آن‌ها کمابیش حل شد. در این سفر همچنین در مورد حل همه‌جانبه بحران یمن، تحولات عراق پس از انتخابات پارلمانی اخیر این کشور، وضعیت سوریه، تازه‌ترین تحولات فلسطین، اهمیت یکپارچه‌سازی مواضع در قبال مسائل سیاسی منطقه و جهان، در پیش گرفتن سیاست مستقل شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با دگرگونی‌های بین‌المللی و مشارکت برای تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی رایزنی خواهد شد. منابع آگاه گفته‌اند رفع اختلافات ژئوپولیتیک و افزایش روند همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه‌های امنیتی، دفاعی، اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله محورهای دیگر این سفر خواهد بود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خوزستان: ۴۰ درصد نخل‌های خوزستان به دلیل کمبود آب از بین رفتند

سید سلطان حسینی امین، نایب رئیس اتاق بازرگانی خوزستان گفت کمبود آب و خشکسالی به نخلداری و تولید خرما در این استان آسیب جدی وارد کرده است. به گفته او ۴۰ درصد نخل‌های خوزستان به علت کمبود آب از بین رفته‌اند. حسینی امین گفت: «کمبود آب باعث افزایش شوری آب شده و خرما هم طعم خوبی نمی‌گیرد، این موضوع از کیفیت محصول ما کم کرده، در بازار رقابت ضعیف می‌شویم و مشتری ضعیف سمت ما می‌آید.» او آنچه را که «بی‌نظمی و بی‌برنامگی در مدیریت» خواند، مسبب بحرانی شدن وضعیت کشاورزی و اقتصاد در ایران و خوزستان دانست و گفت که فکر می‌کند دولت اراده‌ای برای حل مشکل آب ندارد: «خوزستان جزو ۴ سرزمین طلایی جهان است اما بی‌برنامگی وضعیت را بسیار بد کرده است. من فکر می‌کنم که اراده‌ای برای حل این مشکل ندارند چراکه اگر قرار بر حل مشکل بود با افراد متخصص باید این کار را می‌کردند نه اینکه مباحث سیاسی در میان باشد.»

فرسایش سالانه ۲,۵ میلیارد تن خاک غیرساکن در ایران

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «سالانه ۲,۵ میلیارد تن خاک در کشور در قالب جابجایی و انتقال در حال از دست رفتن است». سلاجقه روز یکشنبه ۱۴ آذر و در نشست روز جهانی خاک گفت قانون حفاظت از خاک در ایران کاستی‌هایی دارد و به طور کامل اجرا نمی‌شود. رییس سازمان حفاظت محیط زیست به شرایط وخیم خاک در اراضی ساحلی و داخلی ایران اشاره کرد و افزود: علاوه بر فرسایش و نابودی خاک در حرکت، خاک ساکن نیز در حال نابودی است که یکی از علل اصلی آن شوری خاک است. در سواحل تخلیه سفره‌ها سبب شده آب شور با چگالی بیشتر خود به سمت آب شیرین حرکت کند و اراضی ساحلی بیش از پیش شور شود. در اراضی داخلی نیز پمپاژ بالای آب سبب شده سفره‌های زیرزمینی تخلیه شود و شوری خاک در اراضی داخلی نیز اتفاق بیفتد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد راه حل بحران شوری خاک گفت که باید در استفاده خود از آب در اراضی کشاورزی تجدید نظر صورت گرفته و مدیریت پسماند و استفاده از گیاه‌های شورپسند در دستور کار قرار گیرد. مدیریت خاک در جنگل و استحصال بیشتر آب، حفاظت خاک و کنترل فرسایش، کاهش رواناب و رسوب در اراضی منابع، مدیریت خاک در مراتع و افزایش پوشش گیاهی از اقداماتی‌ست که می‌توان برای حفاظت از خاک کشور انجام داد.

بالابر غیر استاندارد جان یک زن کارگر را گرفت

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از جان باختن یک زن کارگر ۳۶ ساله در یک کارگاه قنادی در قم خبر داده است. هویت این کارگر «کابلی» اعلام شده است. به روایت ایلنا او در روز هشتم آذر هنگامی که می‌خواست سوار بالابر بشود و در حالی که یک پای وی داخل کابین و یک پای دیگر بیرون آن مانده بود، بر اثر پاره شدن ناگهانی سیم بکسل نگهدارنده، تعادل خود را از دست داده و به همراه کابین به طبقه پایین سقوط می‌کند و بر اثر اصابت سر با کف بالابر جان خود را از دست می‌دهد. یک منبع کارگری به این خبرگزاری گفت: بالابری که موجب مرگ یک کارگر شد «۱۴ سال پیش نصب شده و گفته می‌شود استاندارهای لازم ایمنی رابرای حمل بار و جابجایی کارگران نداشته است.» بر اساس اعلام مقام‌های دولتی سالانه دستکم ۷۰۰ کارگر در نقاط مختلف ایران بر اثر حوادث کار جانشان را از دست می‌دهند و بالغ بر ۱۳ هزار کارگر نیز در جریان حوادث کار مصدوم می‌شوند. شمار واقعی مصدومان و جان باختگان ناشی از حوادث کار از آمارهای اعلام شده بیشتر است.

وزیر خارجه سوریه به ایران سفر کرده است

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه به ایران سفر کرده است. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با انتشار تصویری از «استقبال» حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نوشت: فیصل مقداد شب گذشته برای انجام سفری دو روزه و به دعوت همتای ایرانی خود وارد ایران شده است. مقداد و هیئت همراه او قرار است در ارتباط با آخرین تحولات میدانی سوریه، روابط دو کشور و پیگیری توافقات صورت گرفته بین دو کشور گفت و گو کنند. امیرعبداللهیان وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی در سه ماه گذشته دو بار به سوریه سفر کرده است. هفته گذشته نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به سوریه رفت تا شاید بتواند سهم ایران در بازسازی و اقتصاد این کشور را افزایش دهد. تجار و برخی مقام های نظامی و سیاسی ایران از کم بودن سهم ایران در اقتصاد سوریه ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

دادگاه تجدیدنظر محکومیت لیلا حسین‌زاده به پنج سال حبس را «عینا» تأیید کرد

حسن رئیسیان وکیل لیلا حسین زاده، فعال دانشجویی دانشگاه تهران از تأیید حکم پنج سال حبس موکل خود در دادگاه تجدیدنظر خبر داد. به گفته رئیسیان شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران حکم پنج سال زندان صادر شده در دادگاه بدوی را «عینا تأیید کرده است». لیلا حسین‌زاده، دانشجوی انسان‌شناسی و از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران است که در دی ماه ۱۳۹۶ همزمان با اعتراضات آن دوره بازداشت و به پنج سال زندان و دو سال ممنوعیت فعالیت اجتماعی محکوم شد. او بخشی از محکومیت خود را در زندان گذراند و دو سال قبل به دلیل «ابتلا به بیماری صعب العلاج» مشمول «عدم تحمل کیفر» شد و از زندان بیرون آمد. در تصویری که وکیل حسین‌زاده از رأی دادگاه او منتشر کرده شرکت در جشن تولد محمد شریفی‌مقدم، درویش زندانی و خواندن سرود خون ارغوان‌ها به‌عنوان مصادیق «جرم» عنوان شده است.