ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسعود پزشکیان، نماینده مجلس: نمایندگان برای خودشان یک بیمارستان مخصوص درست کرده‌اند

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی بحث‌برانگیز گفت: «مجلس برای خودش سفره دیگری دارد. [نمایندگان مجلس] با بیمه تکمیلی، پول‌های کلان به همان پزشکانی که می‌گویند نباید پول بپردازند می‌پردازند. مثلاً برای یک عمل ۵۰ میلیون ۶۰ میلیون می‌پردازند. همین الان هم این وجود دارد. بیمارستان اختصاصی برای خودشان درست کرده‌اند. دولت هم این کار را کرده است.» او افزود: «خودشان می‌روند خصوصی خدمت می‌گیرند بعد می‌گویند ما جزو ملتیم. (...) همه این‌ها، خودشان، خانواده‌شان پول دارند و فرزندان‌شان هم بورس می‌گیرند. (...) بعد می‌گویند این‌ها انقلابی‌اند.»

توضیح سخنگوی قوه قضائیه در مورد سخنان دادستان کل درباره تعطیل شدن گشت ارشاد: حجاب یک موضوع فراقوه‌ای و ارزشی است و هر سه قوه تصمیم می‌گیرند

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی در مورد سخنان محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور و برخی از نمایندگان مجلس درباره تعطیلی گشت ارشاد و مسئله حجاب گفت: «بحث حجاب بحث یک قوه نیست و فراقوه‌ای محسوب می‌شود و سه قوه باید بیایند و نشست برگزار کنند.» او در همین حال همچون دیگر مسئولان جمهوری اسلامی بدون آن‌که نظر کسی پرسیده شود ادعا کرد که «حجاب مسئله مورد پذیرش از سوی آحاد جامعه است» و بحث حجاب یک «ارزش» است و باید به‌گفته او «از ارزش‌های خودمان صیانت کنیم و نسبت به این ارزش‌ها حساسیت به خرج بدهیم». دادستان کل کشور شنبه گذشته در اظهاراتی که بخش اعظم آن به تهدید معترضان به «برخورد قاطع» و پافشاری بر اعمال حجاب اجباری در ایران اختصاص داشت، با گفتن جملاتی مبهم القا کرد که گشت ارشاد تعطیل شده است. بسیاری، از جمله سازمان عفو بین‌الملل این ادعاها را «مشکوک» خواندند. عفو بین‌الملل گفت «این اظهارات نباید جامعه بین‌المللی را در زمینه خشونت مداوم علیه زنان و دختران، که در قوانین حجاب اجباری گنجانده شده و با مصونیت مداوم برای کسانی که خشونت را اعمال می‌کنند تقویت شده، فریب دهد».

نگرانی از وضعیت سلامتی کیخسرو یزدانی، فعال محیط زیست، پس از ۷۰ روز بازداشت

مأموران مسلح امنیتی ۳۱ شهریور کیخسرو یزدانی، فعال محیط زیست و مدنی اهل قائم‌شهر را در خانه‌اش بازداشت کردند و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری منتقل کردند. او ۲۵ روز در زندان انفرادی این بازداشتگاه محبوس بود و سپس به قرنطینه زندان قائم‌شهر منتقل شد. منابع آگاه به «زمانه» گفتند که اکنون پس از گذشت بیش از هفتاد روز از زمان بازداشت او، نگرانی‌ها راجع به سلامت این فعال محیط زیست سالخورده شدت گرفته است. کیخسرو یزدانی از ناراحتی مزمن قلبی رنج می‌برد و تحمل حبس در این شرایط دشوار و بدون رسیدگی‌های لازم پزشکی جان او را به خطر انداخته است. از آغاز خیزش انقلابی مردم ایران در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، جمهوری اسلامی حدود ۱۷ هزار تن را بازداشت کرده و صدها تن را کشته است.

دروغ بزرگ وزیر خارجه جمهوری اسلامی در بوسنی: «در ایران کسی در اثر شلیک نیروی امنیتی و انتظامی کشته نشده است»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری مشترک با بیسرا توکوویچ، وزیر خارجه بوسنی و هرزگووین، نقض حقوق بشر در ایران را «اتهامات بی‌اساس آمریکا و تعداد معدودی کشورهای غربی» دانست و با اشاره به جنبش سراسری مردم ایران، خطاب به خبرنگاران گفت: «از شما دعوت می‌کنم‌ به ایران بیایید و وضعیت را از نزدیک ببینید. آن‌چه ما در ۸ هفته گذشته شاهد آن بودیم، ترور و برنامه‌ریزی علیه مردم ایران بود و در ایران کسی در اثر شلیک نیروی امنیتی و انتظامی کشته نشده است.» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در طول اعتراضات سه ماه اخیر نه تنها معترضان بلکه کودکان را هم کشته اند. براساس آمار سازمان ملل بیش از ۳۰۰ نفر کشته و ۱۴ هزار نفر دستگیر شده‌اند. سازمان حقوق بشر ایران ۷ آذر اعلام کرد که از شروع اعتراضات جاری، دست‌کم ۴۴۸ نفر، از جمله ۶۰ کودک کشته شده‌اند.

شبکه قطری الجزیره پرونده قتل شیرین ابوعاقله به‌دست ارتش اسرائیل را به دادگاه کیفری بین‌المللی می‌برد

شبکه خبری الجزیره سه‌شنبه ۶ دسامبر/۱۵ آذر اعلام کرد درخواست رسمی خود را برای تحقیق و محاکمه عاملان قتل شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار کهنه‌کار فلسطینی-آمریکایی این شبکه به دیوان کیفری بین المللی (ICC) لاهه ارائه کرده است. درخواست الجزیره به عنوان بخش تکمیلی شکایتی که توسط خانواده ابوعاقله در سپتامبر به دیوان بین‌المللی کیفری ارائه شد، مطرح شده است. سندیکای مطبوعات فلسطین و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از این شکایت حمایت کرده‌اند. دیوان کیفری بین‌المللی که در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های مربوط به فلسطین اشغالی را دارد، پس از بازبینی مدارک درباره بررسی شکایت الجزیره به‌عنوان بخشی از تحقیقات جاری تصمیم‌گیری می‌کند. این درخواست شامل پرونده‌ای‌ست بر مبنای یک تحقیق جامع شش‌ماهه توسط الجزیره که مدارک، تصاویر ویدیویی موجود، شهادت شاهدان عینی و همچنین شواهد جدیدی از کشتن ابوعاقله را جمع‌آوری کرده است. این شبکه می‌گوید شواهد پرونده ادعای مقام‌های اسرائیلی مبنی بر این‌که این روزنامه‌نگار در تیراندازی متقابل کشته شده را رد می‌کنند و بر قتل او توسط نیروهای ارتش اسرائیل دلالت دارند. ابوعاقله پس از ۲۵ سال سابقه فعالیت در حرفه خبرنگاری در ۱۱ مه سال جاری میلادی، هنگام پوشش خبری حمله نظامی اسرائیل به اردوگاه آوارگان در جنین در شمال کرانه باختری اشغالی بود، توسط نیروهای اسرائیلی کشته شد. یک مستند جدید الجزیره نشان می‌دهد ابوعاقله و همکارانش در هنگام شلیک به سمت‌شان کلاه ایمنی و جلیقه‌های ضدگلوله‌ای به‌تن داشته‌اند که به وضوح کلمه «PRESS» یا خبرنگار روی آن‌ها مشخص شده بود. این شبکه سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد در آن منطقه که ابوعاقله از ناحیه سر و علی‌ الصمودی، تهیه‌کننده الجزیره از کتف مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند، هیچ تبادل آتشی غیر از تیراندازی مستقیم سربازان اسرائیلی وجود نداشته است. اسرائیل در ابتدا مدعی شد فلسطینیان مسلح ابوعاقله را کشتند اما در سپتامبر اعلام کرد با وجود این‌که «احتمال زیادی» وجود دارد که سرباز اسرائیلی «به‌طور تصادفی» به این خبرنگار شلیک کرده باشد، درباره آن تحقیق نخواهد کرد. تحقیقات انجام شده توسط سازمان ملل، سازمان‌های حقوق بشری فلسطین و اسرائیل و خبرگزاری‌های بین المللی قتل ابوعاقله توسط یک سرباز اسرائیلی را تأیید کرده‌اند. وکیل الجزیره، با اشاره به حوادثی مانند بمب گذاری دفتر این شبکه در غزه گفته است که درخواست ارائه‌شده به دیوان کیفری بین المللی «در چارچوب حمله گسترده‌تر به الجزیره به‌عنوان یک سازمان رسانه‌ای و روزنامه نگاران در فلسطین» ارائه شده است. او تأکید کرد مقام‌های اسرائیل در تلاش‌اند که مانع پذیرش این درخواست شوند.

طیبه نظری، دبیر و دخترش مریم آروین، وکیل دادگستری بیش از ۱۰ روز پیش بازداشت و به زندان سیرجان منتقل شده‌اند

بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، طیبه نظری، دبیر دبیرستان دخترانه «بنت‌الهدی صدر» سیرجان بیش از ۱۰ روز است که در زندان کهن سیرجان محبوس است. به نوشته کانال تلگرام شورا، مأمورین هنگام بازداشت مریم آروین، دختر طیبه نظری و وکیل دادگستری، خانم نظری را هم به دلیل دفاع از دخترش بازداشت کرده‌ اند. ماموران امنیتی هر دو را حین انتقال به زندان مورد ضرب و جرح قرار دادند و با ایجاد جو ملتهب روانی سعی در پرونده‌سازی علیه این معلم دارند. بر اساس این گزارش، «مریم آروین، وکیل دادگستری به جرم همراهی و ارائه‌ مشاوره به خانواده‌ زندانیان بازداشت شده و موقع دستگیری [مأموران امنیتی] مقنعه‌ او را گرفته و روی زمین کشیده‌اند». اکنون این وکیل دادگستری بیش از ۱۰ روز است به همراه مادرش، در زندان سیرجان محبوس است. از آغاز اعتراضات گسترده‌ای که به انقلاب ژینا شهرت یافته است تا به حال هزاران تن از معترضان و صدها فعال مدنی و صنفی، دانشجویی، زنان و کارگری در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

همبستگی دانشجویان در سراسر جهان با دانشجویان ایرانی در ۱۶ آذر

در آستانه روز دانشجو در ایران، گروهی از دانشجویان و فارغ التحصیلان در ایالات متحده، کانادا و اروپا به مناسبت روز هفتم دسامبر معادل با ۱۶ آذر رویدادی سراسری را تدارک دیده‌اند تا همبستگی خود را به مبارزان در ایران نشان دهند. گروه «اتحاد برای دانشجویان ایرانی» با کمک گروه «خاورمیانه اهمیت دارد» مناسبت ۱۶ آذر را برنامه‌ریزی کرده اند. این گروه برای ایجاد وحدت، نیرو و قدرت‌بخشی به جامعه دانشگاهی در سراسر جهان تلاش می‌کند تا صدای دانشجویان ایرانی شنیده شود. روز دانشجو در ایران، نزدیک به هفت دهه است که روز دفاع از دانشجوست. این روز به‌عنوان روزی که در آن دانشگاه‌ها برای دموکراسی و پیشرفت اقدام جمعی انجام می‌دهند، اهمیت دارد. ۱۶ آذر برای دانشجویان فعال طی دو دهه اخیر روزی است که «جنبش دانشجویی» در این روز اغلب به طور متشکل مطالبات خود را مطرح می‌کند. امسال، دانشجویان در خط مقدم مبارزه برای «زن، زندگی، آزادی» ایستاده‌اند و به‌طرز بی‌سابقه‌ای توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی سرکوب می‌شوند. بیش از۵۰۰ فعال دانشجویی بازداشت شده و بسیاری دیگر از ادامه تحصیل منع شده‌اند. چندین دانشجو نیز در میان کشته‌شدگان این جنبش جان خود را از دست داده‌اند. با وجود همه این‌ها، دانشجویان به مبارزه خود برای دموکراسی ادامه داده‌اند. یکی از دانشگاه‌هایی که در این اتحاد حضور خواهد یافت دانشگاه لوکزامبورگ است. دانشجویان داخل ایران از روز ۱۴ آذر در دانشگاه‌های مختلف در ایران به اعتصاب و اعتراض و تحصن‌ پرداخته‌اند و علاوه بر حمایت از جنبش رهایی‌بخش زن، زندگی، آزادی، خواستار آزادی دانشجویان زندانی و ممنوع‌التحصیل هستند.

تهدید کسبه و بازاریان توسط مأموران اداره اماکن جهت پایان دادن به اعتصاب

بر اساس تصاویر و گزارش‌های منتشر شده، سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱، بسیاری از شهرهای کشور برای دومین روز متوالی به اعتصاب پیوستند. این اعتصاب سه روزه (۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر) در پی فراخوان‌هایی آغاز شده که در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی و به‌ شکل اطلاعیه و تراکت در شهرهای مختلف منتشر و پخش شدند. بر اساس منابع حقوق بشر کردستان، سه‌شنبه ۱۵ آذر، کسبه و بازاریان شهرهای ایلام، سرابله، اسلام‌آباد غرب، کرمانشاه، جوانرود، پاوه، روانسر، کامیاران، مریوان، سنندج، دهگلان، دیواندره، سقز، بانه، بوکان و مهاباد برای دومین روز متولی به اعتصاب پیوستند. همزمان در دومین روز این دوره از اعتصاب سراسری، شبکه حقوق بشر کردستان از تهدید کسبه و بازاریان توسط مأموران اداره اماکن برای توقف اعتصاب در شهرهای مختلف کردستان خبر داده است. به گزارش این نهاد حقوق بشری، در شهرهای ایلام، کرمانشاه، روانسر و سنندج، نیروهای اداره اماکن با دستور دادستانی این شهرها در حال پلمب مغازه‌هایی هستند که در اعتصاب شرکت کرده‌اند. در هفته‌های اخیر که شهرهای کُرد به صورت گسترده چندین مرتبه شاهد اعتصاب بوده، برخی از مغازه‌داران شهرهایی از جمله سنندج، اشنویه، مهاباد و پیرانشهر از سوی نیروهای امنیتی و اداره اماکن تهدید شده بودند. از زمان آغاز خیزش «زن، زندگی، آزادی» تاکنون دست‌کم یازده مرتبه اصناف و بازاریان در شهرهای مختلف کردستان به نشانه اعتراض به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، سرکوب معترضان و همبستگی با اعتراضات سراسری در ایران، اعتصاب کرده‌اند. این در حالی است که پیشتر تعدادی از مغازه‌دارانی که در اعتصاب عمومی شرکت داشتند در برخی از شهرها از جمله، اشنویه، پیرانشهر و سنندج با پلمب محل کارشان از سوی اداره نظارت بر اماکن عمومی و واحدهای صنفی مواجه شدند.

خشونت جنسیتی علیه کودکان: مردی در مشهد پس از آزار جنسی یک دختر سه ساله، برای «حفظ آبرویش» او را به قتل رساند

به گزارش خبرگزاری هرانا (ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران) در جریان مورد دیگری از خشونت جنسیتی علیه کودکان، مردی که نام او «ایمان- ت» اعلام شده است، در مشهد دختر خردسال را به قصد آزار جنسی ربود و به‌خاطر حفظ آبرویش او را خفه کرد. طبق گزارش محمود عارفی راد، قاضی پرونده، این مرد به ربودن کودک سه‌ساله به نام «مهرسا» که «در کوچه مشغول بازی بوده» اقرار کرده و گفته این کودک را به قصد تجاوز جنسی صدا زده و به داخل حیاط کشانده و به اتاق برده است. متهم در ادامه گفته:‌ «آن دختر که متوجه ماجرا شده بود، شروع به داد و فریاد کرد. هرچه تلاش می‌کردم تا جیغ نکشد، بی فایده بود. از شدت ترس او را دوباره به درون حیاط بردم تا رهایش کنم، ولی وقتی در حیاط را باز کردم و به داخل کوچه نگریستم، پشیمان شدم چرا که می‌ترسیدم افراد رهگذر با سروصدا‌های دخترک متوجه موضوع شوند و آبرویم برود! به همین خاطر دختر کوچک را در آغوش گرفتم و به پشت بام بردم. دیوار‌های پشت بام را ساخته بودیم و از بیرون دیده نمی‌شد، اما صدای آن دختر آزارم می‌داد و من از فریادهایش می‌ترسیدم. هرکاری می‌کردم ساکت نمی‌شد. در یک لحظه او را به کنار دیوار کشاندم و با دست گلویش را محکم فشار دادم تا بیشتر از این سروصدا نکند، مدتی در همان وضعیت نگه داشتم تا این که پیکرش روی زمین افتاد و فهمیدم که دیگر نفس نمی‌کشد». طبق اقرار این مرد، او جسد کودک را در یک کیسه به داخل حیاط خانه مخروبه و در حال‌بازسازی یکی از همسایگان انداخته است. در خبر منتشرشده به نحوه شناسایی این متهم اشاره نشده است. او با صدور قرار قانونی در بازداشت موقت قرار دارد. قوانین کیفری در جمهوری اسلامی خشونت علیه زنان و کودکان را به‌عنوان خشونت جنسیتی به‌رسمیت نمی‌شناسند. موارد آزار جنسی منجر به قتل در دستگاه قضایی ایران به‌عنوان یک پرونده عمومی قتل مورد بررسی قرار می‌گیرند. به‌رغم تلاش‌ فعالان حقوق کودک و حقوق زنان، حکومت ایران با دامن‌زدن به نقض سیستماتیک حقوق کودکان و زنان، از وضع قوانین بازدارنده برای منع خشونت‌های جنسیتی خودداری می‌کند.

انسیه خزعلی در دانشگاه امیرکبیر «تأمین جانی نداشت»، برنامه سخنرانی‌اش لغو شد

روز دوشنبه ۱۴ آذر، انسیه خزعلی، معاون زنان ابراهیم رئیسی قرار بود در دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران سخنرانی کند. این برنامه ساعتی قبل از برگزاری لغو شد. اکنون زینب مهدوی که سمتش «مسئول خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر» است به عنوان سخنگوی دعوت‌کنندگان از خزعلی گفت که رئیس دانشگاه گفته قادر به تامین امنیت او نیست و برنامه لغو شده است: «در حالی که پس از پیگیری‌هایی که داشتیم، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با وجود ترافیک کاری این هفته دولت به خاطر بحث بودجه، حضور در این برنامه را قطعی کرده بودند، اما در گفت‌وگو با ریاست دانشگاه به ایشان مطرح شده که دانشگاه نمی‌تواند امنیت ایشان را در این برنامه تضمین کند.» زینب مهدوی با انتقاد تند از رئیس این دانشگاه او را مشوق دانشجویان معترض خوانده است: «دانشگاه دارد پالس شروع مجدد رادیکالیسم و اقدامات خشونت‌آمیز را در دانشگاه می‌دهد. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته حتی نتوانسته‌اند تصمیم آموزشی درستی اتخاذ کرده و کلاس‌ها را به شکل درستی برگزار کنند.» دانشگاه پلی تکنیک تهران یکی از مراکز اصلی اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته بوده است. صدور احکام انضباطی، احضار و دستگیری دانشجویان و همکاری حراست دانشگاه با نیروهای امنیتی برای جلوگیری از تشکیل هسته‌های اعتراضی هنوز نتوانسته به اعتراضات در این دانشگاه خاتمه دهد.

به سبب واهمه از اعتراضات، دربی تهران بدون تماشاگر برگزار می‌شود

سازمان لیگ به باشگاه استقلال اعلام کرد دیدار این تیم برابر پرسپولیس در هفته دوازدهم لیگ برتر بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود. به گزارش ورزش سه، باشگاه استقلال تلاش کرد تا در حضور تماشاگران میزبان پرسپولیس باشد و به همین خاطر علی فتح‌الله‌زاده با فدراسیون فوتبال مکاتبه کرد. فدراسیون فوتبال به باشگاه استقلال پاسخ داد، تصمیم‌گیرنده در مورد برگزاری بازی با حضور تماشاگر شورای تامین است و فعلا شورای تامین نامه‌ای مبنی بر لغو تصمیم قبلی به فدراسیون فوتبال ارسال نکرده است و تا آن موقع بازی‌های لیگ برتر و دسته اول بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود. استقلال در هفته دوازدهم لیگ برتر سه‌شنبه ۲۹ آذر در استادیوم آزادی میزبان تیم پرسپولیس است. بنا به دستور نهادهای امنیتی و به دلیل ترس از شکل‌گیری تجمعات مردمی در همراهی با خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، هفته‌های هشتم، نهم و دهم بازی‌های لیگ برتر بدون تماشاگر برگزار شده بود. بازی‌های لیگ برتر چند هفته‌ای بود که به بهانه جام جهانی تعطیل شده بود و از دوشنبه ۲۸ آذر بار دیگر این بازی‌ها از سر گرفته شده است.