نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران می‌گوید جمهوری اسلامی در پرونده ساقط کردن هواپیمای اوکراینی همه کارهای حقوقی را انجام داده و آماده مذاکره هم هست

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در آستانه دومین سالگرد ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی به‌دست سپاه پاسداران بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن مدعی شد که در مورد پرونده این رویداد همه ‌کارها طبق روال حقوقی و قانونی پیش رفته است؛ از جمله این‌که «گروه فنی مستقل» آن را بررسی کرده، علت اصلی این رویداد مشخص شده، فرایند رسیدگی کیفری و قضایی انجام شده، متهمان محاکمه شده‌اند، از خانواده‌های داغدار دلجویی شده و «عدالت» برقرار شده و همه این‌ها هم «مطابق با قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی» و «اصول مسلم حقوقی» انجام شده است. وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه خود از آن‌چه «اقدامات خلاف قانون برخی کشورهای خاص» و «سوءاستفاده از این واقعه در راستای اغراض سیاسی خود» نام برده شکایت کرده و افزوده است «همچنان آمادگی دارد تا با هر یک از کشورهای مرتبط به‌صورت دوجانبه در خصوص اقدامات صورت گرفته» مذاکره کند. این در حالی است که گروه همکاریِ پرونده هواپیمای ساقط‌شده اوکراینی مشتمل بر چهار کشور کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین، به‌تازگی در بیانیه مشترکی مذاکره با ایران درباره این پرونده را «بی‌نتیجه» خوانده و اعلام کردند از این پس موضوع را از طریق مجاری بین‌المللی دنبال خواهند کرد. این اقدام گروه همکاریِ پرونده هواپیمای اوکراینی در حالی‌ صورت گرفت که سران چهار کشور یادشده ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ / ۲۶ آذر ماه به حکومت ایران هشدار داده بودند که تنها تا پنجم ژانویه ۲۰۲۲ / ۱۵ دی فرصت دارد تا به ابهام‌های مربوط با این پرونده پاسخ دهد، در غیر این صورت، پرونده شلیک به هواپیمای اوکراینی را به سازمان هوانوردی بین‌المللی (ایکائو) ارجاع داده و پیگیری‌های بعدی از طریق نهادهای بین‌المللی انجام خواهد شد. در هشتم ژانویه ۲۰۲۰ / ۱۸ دی ۱۳۹۸ پس از اصابت دو موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی همه ۱۷۶ سرنشین این هواپیما جان باختند.

سیدنی پوآتیه اولین بازیگر مرد سیاه‌پوست برنده اسکار درگذشت

سیدنی پوآتیه، بازیگر نامدار سینمای جهان در سن ۹۴ سالگی درگذشت. پوآتیه که متولد باهاما بود از دهه ۱۹۴۰ فعالیت هنری خود را در برادوی نیویورک آغاز کرد و در سال ۱۹۵۰ با ورود به دنیای سینما در فیلم «راه خروجی نیست» در نقش دکتر «لوتر» بازی کرد و اولین بازیگر آمریکایی- آفریقایی‌تبار سینما نام گرفت که در طیف وسیعی از نقش‌های اصلی مقابل دوربین قرار گرفت. در سال ۱۹۶۴ سیدنی پوآتیه اولین بازیگر سیاه‌پوستی بود که برای بازی در فیلم «زنبق‌های مزرعه» اسکار نقش اصلی را دریافت کرد. در فیلم «در گرمای شب»، ساخته نورمن جویسون، برنده پنج اسکار سال ۱۹۶۷ و بیست‌وششمین فیلم سیدنی پوآتیه، او نقش یک کارآگاه سیاه‌پوست را بازی کرد که با تبعیض‌های نژادپرستانه مواجه می‌شود. این فیلم شهرت پوآتیه را بیشتر کرد و با استقبال زیادی همراه شد و همزمان با قتل مارتین لوترکینگ، رهبر مبارزات سیاه‌پوستان آمریکا به نمایش در آمد. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در سال ۲۰۰۲ از پوآتیه به سبب بازی‌های فوق‌العاده و حضور ویژه او در عرصه سینما جایزه اسکار افتخاری تقدیر را به او تقدیم کرد. پوآتیه پنج بار نامزد جایزه بفتا و هفت بار نامزد جایزه گلدن گلوب شد که یک بار آن جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد. او همچنین در سال ۱۹۸۲ جایزه دستاورد سینمایی «سسیل بی. دمیل» از جوایز انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (گلدن گلوب) را دریافت کرد و علاوه بر بازیگری سینما و تلویزیون ۹ فیلم بلند سینمایی هم ساخت.

بر اساس یک مطالعه: واحد سوم سینوفارم در برابر اومیکرون قوی‌تر از واحدهای قبلی عمل می‌کند

واکسن پروتئینی سینوفارم در دوز سوم بهتر از دوزهای قبلی در برابر سویه اومیکرون ظاهر می‌شود. براساس مطالعه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه نتایج آن منتشر شد، واحد تقویتی (دوز سوم) واکسن چینی سینوفارم آنتی‌بادی قوی‌تری علیه سویه اومیکرون کووید-۱۹ تولید می‌کند. نتایج این مطالعه که مورد همتاخوانی (peer review) قرار نگرفته در میان نگرانی‌ها از اثربخشی واکسن سینوفارم درحالی‌که سویه اومیکرون جهان را می‌پیماید منتشر می‌شود. مطالعات قبلی حاکی از آن بود که واکسن تقویتی سینوفارم وقتی به اومیکرون می‌رسد نسبت به سایر سویه‌ها‌ی پیشین ویروس کرونا ضعیف‌ترعمل می‌کند. واکسن سینوفارم یکی از پنج واکسن پراستفاده کرونا در جهان است. واکسن‌‌های فایزر، آسترازنکا و مدرنا پراستفاده‌ترین واکسن‌های کرونا هستند. درایران واکسن‌های کوواکسین، آسترازنکا، اسپوتینک‌وی و سینوفارم از جمله واکسن‌‌های خارجی هستند که مجوز وزارت بهداشت ایران را دریافت کرده‌اند.

کانون نویسندگان ایران: حال بکتاش آبتین، نویسنده دربند ایرانی رو به وخامت گذاشته است

کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حال بکتاش آبتین رو به وخامت گذاشته است. بکتاش آبتین، نویسنده ایرانی، با اتهاماتی مانند عضویت در کانون نویسندگان ایران و حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای به ۶ سال زندان محکوم شد و پس از دو بار ابتلا به کرونا و وخامت حال او در زندان، خانواده‌اش موفق شدند ۲۲ آذر سال جاری برای او مرخصی بگیرند و به بیمارستان منتقلش کنند. پزشکان برای نجات جانش، او را در اغمای مصنوعی برده‌اند. کانون نویسندگان ایران گزارش داده است: «با گذشت چند روز از کمای مصنوعی، بهبودی در وضعیت بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو زندانی کانون نویسندگان ایران حاصل نشده است و عفونت ریه نیز بر وخامت حال او افزوده است.» بر این اساس «کادر درمان در تلاش‌اند که علاوه بر کنترل نوسان سطح اکسیژن خون که در بعضی ساعت‌ها به حدود ۵۰ می‌رسد، عفونت را نیز کنترل کنند و اجازه ندهند با توجه به‌ بالا رفتن سدیم، آسیبی متوجه کلیه‌های آبتین شود.» بکتاش آبتین از ۱۱ دی برای ادامه‌ درمان در وضعیت کمای مصنوعی قرار گرفته است. او از ۱۲ آذر با علائم کرونا به بهداری اوین مراجعه کرد و تنها پس از وخامت حالش به بیمارستان طرف قرارداد زندان منتقل شد. خانواده و وکیل آبتین یک هفته پس از آن توانستند برای او از زندان مرخصی استعلاجی بگیرند و او را که در وضعیتی وخیم قرار داشت به بیمارستان دیگری منتقل کنند. کانون نویسندگان ایران اعلام کرده که مسئولیت حال آبتین به عهده حکومت است. شماری از زندانیان سیاسی هم با انتشار بیانیه‌ای شهادت داده‌اند که در حالی که زندانیان اختلاسگر وابسته به حکومت در خانه‌ها، ویلاها، شرکت‌ها و کارخانه‌هایشان به سر می‌برند، «بکتاش آبتین صرفاً به جرم خلق اثر هنری و فعالیت اجتماعی مؤثر علیه سانسور در کانون نویسندگان ایران روی تخت بیمارستان به خواب مصنوعی برده شده تا جسم نیمه‌جان او اکسیژن کمتری مصرف کند‌.»

طالبان استفاده زنان افغان از حمام‌های عمومی را ممنوع اعلام کرد

طالبان استفاده زنان افغان از حمام‌های عمومی در شمال این کشور را ممنوع کرد. سردار محمد حیدری از شاخه منطقه‌ای وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته است که زنان از ورود به حمام‌های عمومی در دو ولایت بلخ و هرات منع خواهند شد. برخی از زنان افغان گفته‌اند که این اقدام نمونه دیگری از نقض حقوق زنان محسوب می‌شود و ابراز نگرانی کرده اند که چنین ممنوعیتی در دیگر مناطق این کشور نیز اعمال شود. زنان در شمال غرب شهر هرات گفته اند که برخی از این حمام‌ها در حال حاضر پلمپ شده است.

وزیر خارجه فرانسه هشدار داد که زمان برای احیای برجام رو به اتمام است

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه صبح جمعه ۷ ژانویه/۱۷ دی در گفت‌وگو با شبکه بی اف ام تی وی فرانسه گفت: «متقاعد هستم که می‌توانیم (با ایران) به توافق برسیم، اما زمان در حال گذر است.» گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام بعد از یک وقفه سه روزه که به سبب سال نو مسیحی ایجاد شد، از دوشنبه ۲ ژانویه/ ۱۲ دی از سر گرفته شده است. دیپلمات‌ها از همه طرف‌های حاضر در مذاکرات اظهار امیدواری کرده‌اند که تا پایان ماه جاری یا حداکثر تا اوایل فوریه در روند مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شود. اما با این‌حال اختلافات عمیق بین ایران و طرف‌های غربی توافق همچنان پابرجاست و دشوارترین مسائل، از جمله لغو تحریم‌ها به طور یک جا بر اساس خواست جمهوری اسلامی یا هم‌گام با بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای بر اساس خواست قدرت‌های غربی هنوز حل نشده باقی مانده است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با اشاره به این که در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پیشرفت اندکی حاصل شده، هشدار داد اگر به زودی واشینگتن و تهران بر سر بازگشت متقابل به برجام به تفاهم نرسند، ایالات متحده راه دیگری در پیش خواهد گرفت. حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اما در مصاحبه با شبکه الجزیره گفته بود که مذاکرات در «مسیر درستی» قرار دارد.

ادعای علم الهدی در هنگامه گرانی و تورم: در جمهوری اسلامی یک کارگر با یک‌سوم مزد روزانه‌اش، برای ناهار حداقل یک چلوکباب می‌تواند بخورد

در حالی‌که کارگران ایران برای گذران زندگی روزانه خود با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو هستند، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد جمعه ۱۷ دی در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: «برخی می‌گویند یک روزی آمریکا مملکت ما را گرفته بود و دلار هم هفت تومان بود؛ آمریکا را بیرون کردیم و امروز دلار به ۲۰ و چند هزار تومان رسیده است. آن روز که دلار هفت تومان بود، یک کارگر با یک سوم مزد روزانه خود، برای ناهار چیزی بیشتر از نان‌، پنیر و انگور نمی‌توانست بخورد؛ در حالی که امروز یک کارگر با یک‌سوم مزد روزانه خود برای ناهار حداقل یک چلوکباب می‌تواند بخورد.» علم‌الهدی افزود: «اگر شما اهل شکم و معیشت هستید و قیمت دلار را ملاک ارزیابی وضعیت نظام قرار می‌دهید و اقتدار جهانی و توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی به‌طوری که دنیای استکبار از موشک آن می‌ترسد را ملاک ارزیابی قرار نمی‌دهید، حداقل شکم آن روز را با شکم امروز مردم مقایسه کنید.» علم‌الهدی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که حداقل دستمزد کارگران در شرایط فعلی هیچ تناسبی با میزان گرانی و تورم ندارد و حتی صدای بسیاری از نهادهای کارگری جمهوری اسلامی را هم درآورده است. اعتراضات مداوم کارگری در ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر تنها یک نشانه‌ از رد ادعای امام جمعه مشهد است.

حذف تیم‌های فوتبال پرسپولیس، استقلال و گل گهر سیرجان از لیگ قهرمانان آسیا قطعی شد

کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای اعلام کرد که تیم‌های فوتبال استقلال، پرسپولیس و گل گهر سیرجان از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ حذف شدند. نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا پنج‌شنبه شب ۱۶ دی به این باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال ایران ارسال شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا به مجوز حرفه‌ای تیم‌های استقلال، پرسپولیس و گل گهر ایراد گرفته بود و برای این باشگاه‌ها مهلت ۱۶ دی / ۶ ژانویه را تعیین کرده بود که مدارک جدید را به کنفدراسیون ارائه کنند. این باشگاه‌ها امیدوار بودند که کنفدراسیون فوتبال آسیا به آن‌ها مهلت دوباره بدهد و اجازه دهد آن‌ها در رقابت‌های آسیایی شرکت کنند اما این امیدواری بی‌ثمر بود. در بیانیه رسمی ای اف سی درباره حذف این ۳ تیم آمده «که هیچکدام از این سه باشگاه معیارهای الزامی حضور در این رقابت‌ها را فراهم نکردند.» با حذف استقلال و پرسپولیس، سپاهان اصفهان در کنار فولاد خوزستان دو نماینده ایران در مرحله گروهی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود.