نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو عضو شورای شهر و یک کارمند شهرداری لواسان به اتهام تخلف مالی بازداشت شدند

خبرگزاری‌های رسمی ایران از بازداشت دو عضو شورای شهر و یک کارمند شهرداری لواسان خبر دادند. هویت دستگیرشدگان فاش نشده اما علت دستگیری آنها «تخلفات مالی» عنوان شده است. پیش از این در زمستان سال گذشته نیز امیر افراسیابی، رئیس و دو عضو شورا به نام‌های علی شیرخانی و مهدی شیخی، به همراه علی حیدریان، شهردار و چند تن از کارمندان شهرداری این شهر به اتهام فساد مالی بازداشت شده بودند. لواسان در شمال شرق تهران یک منطقه خوش آب و هواست که ساخت و ساز ویلاهای مجلل از سوی مسئولان حکومتی و وابستگان آنها در این منطقه خبرساز شده است. بازداشت شهردار، رئیس و دو عضو شورا این شهر در سال گذشته در ارتباط با پرونده ساخت و ساز در منطقه‌ای که به «باستلی هیلز» شهرت یافته، صورت گرفت. به اذعان دانشجویان عدالت خواه، اکبر ناطق نوری، رئیس اسبق دفتر بازرسی رهبر جمهوری اسلامی و صادق آملی لاریجانی رئیس پیشین قوه قضاییه از متهمان این پرونده هستند. با این‌وجود به رغم انتشار اسنادی مبنی بر مداخله آنان در ساخت و ساز غیرقانونی در این منطقه، اقدامی برای محاکمه این دو صورت نگرفت.

#اعتراضات: مربیان خرید خدمت فنی و حرفه‌ای و سرایداران و خدمتگزاران مدارس در اعتراض به تبعیض و حقوق ناکافی تجمع کردند

یکشنبه نوزدهم بهمن در ادامه اعتراضات معلمان خرید خدمتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند. معترضان که پلاکاردهایی را به همراه داشتند که بر آن نوشته شده بود: «ما درد کشیده‌ایم»، «کدام مسئول دولتی پانصد هزار تومان حقوق می‌گیرد» از رئیس و نمایندگان مجلس خواستند به تبعیضی که بر آنها روا داشته شده رسیدگی کنند. مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای با قراردادهای خرید خدمت مشغول به کار هستند و همانند معلمان حق تدریسی تنها بر اساس ساعت‌هایی که کار می‌کنند، حداقل حقوق را دریافت می‌کنند. در دو ماه گذشته معلمان خرید خدمت بارها در شهرهای مختلف و تهران تجمع کردند و خواستار تبدیل قراردادهایشان به قرارداد رسمی و استخدام شدند. وزارت آموزش و پرورش اما با وجود اینکه با کمبود معلم روبرو است با استخدام معلمان و مربیان خرید خدمت مخالفت می‌کند. همزمان با مربیان و معلمان معترض شماری از سرایداران و خدمتگزاران مدارس در استان تهران و البرز هم مقابل مجلس تجمع کردند. این گروه از معترضان نیز خواستار تغییر وضعیت قراردادهای کاری از خرید خدمت به پیمانی و رسمی، اجرای طبقه‌بندی مشاغل و تغیر رسته‌ شغلی از خدماتی به اداری و آموزشی، احیای حق لباس، حق سرایداری و به به رسمیت شناختن سرایداری به عنوان مشاغل سخت و زیان‌اور شدند. سرایداران مدارس که اغلب به واسطه شرکت‌های پیمانی مشغول به کار هستند با قراردادهای موقت و حداقل حقوق مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور ضمن رد «تغییر معنادار در حوزه خودکشی» مدعی شد خشونت خانگی و کودک‌آزاری در ۹ ماه نخست سال ۹۹ کاهش پیدا کرده است

تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، یکشنبه ۱۹ بهمن در نشست خبری تشریح عملکرد حوزه اجتماعی وزارت کشور مدعی کاهش خشونت خانگی علیه زنان که در ادبیات مسئولان ایران «همسرآزاری» خوانده می‌شود، و کودک‌آزاری در ۹ ماه نخست سال ۹۹ شد. رستم‌وندی ادعا کرد به‌رغم افزایش ۲۴ درصدی خشونت خانگی از سال ۹۰ تا ۹۸، آمار معاینات پزشکی قانونی حاکی از ۸,۸ درصد کاهش همسرآزاری و ۳,۶ درصد کاهش کودک آزاری در مقایسه با سال قبل است. او تعداد موارد گزارش‌شده خشونت خانگی را اعلام نکرد اما گفت ۳هزار پرونده مربوط به خشونت خانگی علیه مردان است. رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در ادامه سخنانش از افزایش ۳۰ درصدی سه شاخص افسردگی، استرس و اضطراب در همه‌گیری کرونا خبر داد اما مدعی شد جامعه ایرانی تاب آوری و صبر و استقامت بالایی دارد و به همین خاطر نمی‌توان از سونامی اختلالات روانی صحبت کرد. او به همین صورت گفت تغییر معناداری در «حوزه خودکشی»‌ ایجاد نشده و تنها احتمال خودکشی در افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال در سال جاری بیشتر شده است. به‌رغم اظهارات رستم‌وندی، گزارش‌ها نشان می‌دهند شرایط قرنطینه و فشار اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا خشونت خانگی به‌ویژه علیه زنان را تشدید کرده است. در ماه‌های اخیر سازمان ملل متحد بارها درباره لزوم توجه به این مسئله به دولت‌ها هشدار داده است.

محسن رضایی: مجمع تشخیص مصلحت نظام نتایج بررسی دو لایحه باقی‌مانده FATF را تا پایان سال اعلام می‌کند

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یکشنبه ۱۹ بهمن گفت این مجمع در حال بررسی لوایح باقی مانده FATF است و نتایج بررسی‌های خود را تا پایان اسفند ۹۹ اعلام می‌کند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیشتر در پاسخ به درخواست حسن روحانی، رئیس جمهوری مهلت بررسی لوایح FATF را تمدید کرد. محسن رضایی در اظهارنظر قبلی خود گفته بود در دو لایحه باقی‌مانده از چهار لایحه مبارزه با پولشویی همچنان «ابهامات» فراوانی وجود دارد، چنان‌که ابتدا «باید نظرات کارشناسان مختلف در این باره بررسی شود تا بتوان به تصمیم درست رسید». روز یکشنبه لعیا جنیدی، معاون حقوقی حسن روحانی هم روز بدون اشاره به موارد تحت بازنگری از برگزاری دو جلسه مرتبط با این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: دولت «برای مواردی که جزو نگرانی‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام است، امکان دادن تحفظ جدید یا بیانیه تفصیلی را پیش‌بینی کرده است.» لوایح چهارگانه‌ کارگروه ویژه مالی، لایحه الحاق به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) است. در سال‌های گذشته دو لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تصویب شد و سرنوشت دو لایحه مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) همچنان مشخص نیست.

نمایندگان مجلس برای نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌ جمهوری امضاء جمع می‌کنند

صبح یکشنبه ۱۹ بهمن در حاشیه جلسه علنی مجلس گروهی از نمایندگان از همکاران خود خواستند نامه دعوت از ابراهیم رئیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را امضاء کنند. یک منبع مطلع که نامش فاش نشد به «همشهری آنلاین» گفت بانی این اقدام حسین جلالی، نماینده رفسنجان و انار است. به گفته این منبع تا به حال ۴۰ تن از نمایندگان عضو جهبه پایداری، از تشکل‌های اصول‌گرایان تندرو پیرامون محمدتقی مصباح یزدی که چندی پیش درگذشت، نامه را امضاء کرده‌اند. رئیسی که یکی از اعضای هیئت مرگ در کشتار زندانیان سیاسی دهه ۶۰ است، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ نیز نامزد بود اما نتیجه انتخابات را به حسن روحانی واگذار کرد. پس از شکست در انتخابات، علی خامنه‌ای رئیسی را به جایگزین صادق آملی لاریجانی در قوه قضاییه کرد. رئیسی از زمان تصدی ریاست قوه قضاییه سفرهای استانی متعددی داشته است. رسانه‌های نزدیک به دولت حسن روحانی و اصلاح‌طلبان سفرها و اقدامات رئیسی را تبلیغاتی می‌دانند. علاوه بر رئیسی از محمدباقر قالیباف نیز به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات سال آینده نام برده می‌شود. حسین دهقان، وزیر پیشین دفاع، سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم و عزت‌الله ضرغامی از دیگر نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به ایران سفر کرد

پس از آنکه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد انصار‌الله یمن، شبه نظامیان تحت حمایت ایران را از فهرست گروه‌های ترویستی خارج می‌کند، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن هم به تهران سفر کرد. براساس اعلام وزارت خارجه ایران، مارتین گریفیتس که صبح یکشنبه ۱۹ بهمن به تهران رسید، با مقامات جمهوری اسلامی «در باره حل بحران یمن رایزنی و تبادل نظر خواهد کرد». او پیشتر برای رایزنی به عربستان سعودی رفته و درآنجا با معاون وزیر دفاع این کشور گفت‌وگو کرده بود. سفر او به ایران پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد این کشور حمایت از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در یمن را متوقف می‌کند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی، رهبران ائتلاف عربی، برای حمایت از دولت یمن در مقابل شبه نظامیان حوثی وابسته به ایران به این کشور نیروی نظامی اعزام کردند. جنگ داخلی در یمن که با حمایت‌های ایران و عربستان سعودی شدت گرفت، در شش سال گذشته دست‌کم جان ۱۱۲ هزار نفر را گرفته و بخش زیادی از زیرساخت‌های این کشور را نابود کرده و موجب گسترش فقر و گرسنگی شده است.

خامنه‌ای: «ایران هنگامی به برجام باز می‌گردد که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل لغو کند»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران صبح یکشنبه ۱۹ بهمن برای نخستین بار پس از آغاز همه‌گیری کرونا، در یک دیدار جمعی با فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش گفت ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. او این شیوه را «سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان» که «هیچ‌کس از آن عدول نخواهد کرد» عنوان کرد و بدون اینکه نامی از فرد یا گروهی ببرد، به همه مسئولان داخلی هشدار داد: «اشتباه نکنند، مرعوب قدرت دشمن نشوند و در امور سیاسی و اقتصادی به دشمن امید نبندند.» به گزارش خبرگزاری‌های رسمی ایران خامنه‌ای در این دیدار تقویت نیروهای مسلح را یکی از «مظاهر تولید قدرت» برشمرد و از رزمایش‌های نظامی تجلیل کرد. رابرت مالی، نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «کوریره» گفت ایالات متحده آمریکا برای مذاکره با ایران، نه دولت بلکه علی خامنه‌ای و اطرافیان او را تصمیم‌گیرنده اصلی می‌داند. او تاکید کرد: «تصمیم برای تعامل با ایالات متحده به رهبر و دیگران بستگی دارد و به سادگی توسط هر شخصی که در دفتر رئیس جمهوری نشسته باشد، تعیین نخواهد شد.»

کره‌جنوبی بازگشت خدمه نفتکش توقیف‌شده خود را تسریع می‌کند

منابع دیپلماتیک کره جنوبی یکشنبه ۷ فوریه/۱۹ بهمن اعلام کردند این کشور قصد دارد خدمه نفتکش توقیف شده خود را به کشورشان برگرداند. هفته گذشته، نزدیک به یک ماه پس از این‌که سپاه پاسداران نفت‌کش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» را که از مبدا بندرالجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی هند بود، «به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی» در خلیج فارس توقیف کرد، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد به خدمه این نفتکش اجازه ترک ایران داده شده است. این تصمیم پس از آن اعلام شد که سئول تایید کرد برای پرداخت بدهی‌های ایران به سازمان ملل، از محل دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، با ایالات متحده آمریکا گفت‌وگوهای موفقی انجام داده است. عدم پرداخت این بدهی‌ها به تعلیق حق رای ایران در مجمع عمومی سازمان ملل منجر شده است. به گزارش خبرگزاری یونهاپ مقام‌های سفارت‌ کره جنوبی در کشورهای خاورمیانه پس از بررسی وضعیت سلامت خدمه کشتی با آن‌ها درباره قصدشان برای بازگشت به خانه صحبت کرده‌اند. به گفته یک منبع دیگر وزارت خارجه کره جنوبی و اوپراتور کشتی قصد دارند بازگشت خدمه را تا پیش از رسیدن تعطیلات سال جدید قمری که از پنج‌شنبه آغاز می‌شود جلو بیندازند. از ۲۰ خدمه کشتی پنج نفر از کره‌جنوبی، ۱۱ نفر از میانمار، دو نفر از اندونزی و دو نفر از ویتنام هستند. چند خدمه کره‌ای گفته‌اند قصد دارند به خاطر مسائل مدیریتی روی کشتی بمانند. به کاپیتان کشتی اجازه ترک ایران داده نشده است.

ایران از ساخت «نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی» کرونا در موسسه رازی و آغاز واکسیناسیون از روز سه‌شنبه خبر داد

ایران از دومین واکسن کرونا رونمایی کرد. خبرگزاری‌های رسمی ایران صبح یکشنبه ۱۹ بهمن تصاویر مربوط به رونمایی از واکسن تزریقی- استنشاقی «کووپارس» را منتشر کردند. این واکسن به استناد گزارش مقام‌های دولتی ایران در انستیتو رازی به مرحله تولید رسیده است. مقام‌های وزارت بهداشت و درمان ایران پیشتر هم از یک واکسن دیگر که در هلدینگ دارویی بنیاد برکت در دست ساخت است، رونمایی کرده بودند. سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان مراسم رونمایی از واکسن کووپارس گفت که ایران برای ساخت واکسن کرونا با کوبا و روسیه برای انتقال دانش همکاری کرده است. او مدعی شد که ایران در آینده نزدیک بهترین واکسن های دنیا را تولید خواهد کرد. نمکی همچنین گفت که واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران از روز ۲۱ بهمن آغاز می‌شود. جمهوری اسلامی ایران پس از چند ماه کشمکش سرانجام هفته گذشته یک محموله واکسن اسپوتنیک وی را از روسیه وارد کرد.

۱۸ کارگر ریخته‌گری اصفهان بر اثر تصادف مصدوم شدند

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) صبح یکشنبه ۱۹ بهمن از مصدوم شدن ۱۸ کارگر شرکت ریخته‌گری اصفهان در مسیر رسیدن به محل کار خبر داد. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانش ایران گفت که کارگران که بر اثر واژگون شدن اتوبوس مصدوم شدند، به بیمارستان‌های اصفهان اعزام شدند. سالانه در ایران دست‌کم هزار کارگر بر اثر حوادث ناشی از کار یا در مسیر رسیدن به محل کار جان خود را از دست می‌دهند. هفته گذشته -۱۴ یهمن- تصادف وانت حامل کارگران در شوشتر موجب مصدومیت ۱۲ نفر از آنان شد.